Onderwateravonturen & The Bay of Islands

November 15, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Nadat we de smaak van het duiken helemaal te pakken hebben na onze advanced open water cursus in Thailand, hebben we besloten om op iedere bijzondere duikplaats die we nog tegen gaan komen de plons te nemen. De eerste ‘must-do’ duiklocatie op onze lijst is het eiland de Poor Knights bij Tutukaka. De onderwaterwereld is hier heel bijzonder en heel anders dan wat we in onze eerdere duiken hebben gezien. Er groeien namelijk heel veel planten op de zeebodem waardoor je soms tussen de struiken lijkt te duiken. Waar overal het devies is ‘raak het koraal niet aan’, is hier het devies ‘rommel maar lekker wat rond op de zeebodem, maar maak niets kapot’. Aangezien jaarlijkse stormen de hele zeebodem op z’n kop zetten is het hier niet zo’n probleem om af en toe een rots vast te pakken of wat struiken weg te duwen. We hebben vooral veel mooi gekleurde ‘nudibranches’ (naakt slakken) gezien die uniek zijn in dit gebied en de Murenes waren hier toch net iets cooler dan op Koh Lanta. Anika was nog een beetje down na het duiken, want de andere groep had met zeehonden gezwommen wat echt uniek is. Maar ja, het is een kwestie van geluk. Op de boot kwamen we ook nog een ‘bijzondere’ rotsformatie tegen. Ondertussen hebben we al veel stenen gezien waar menigeen iets in lijkt te zien (in Azië met name draken). Maar deze bleef bij Mike toch wel hangen en hier kun je ook niets anders in zien (zie laatste foto – onderaan deze post het antwoord).

Na ons duikavontuur rijden we verder naar het noorden om van de Bay of Islands te gaan genieten. Je raadt het al, een baai vol met eilanden. Volgens meneer Cook liggen er zo’n 140 in deze baai. Helaas konden we deze niet zien vanuit onze camper, het regende namelijk de hele dag en we besloten een dagje niets te doen (lees de vorige blog update verzorgen). De volgende dag was het weer opgeklaard en zijn we met de ferry naar Russel Island gegaan waar we wat rondgewandeld hebben. Tijdens deze wandeling zijn we ook weer wat meer te weten gekomen over de historie van Nieuw Zeeland en het Waitangi verdrag (vredes verklaring tussen de Maori’s en de Britten die hier een kolonie gevestigd hadden). We hebben Flagstaff Hill beklommen (belangrijk symbool) en genoten van de uitzichten over de baai vanaf de verschillende uitkijkpunten.

(Waarschijnlijk heb je het al gezien: het betreft uiteraard een vrouw die op haar rug ligt met opgetrokken knieën en de gynaecoloog tussen haar benen)