The Far North I - The end of the world

November 17, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Onder het motto ‘nu we er toch zijn’ zijn we doorgereden naar het (bijna) uiterste noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga. Met name de weg hier naar toe is wel indrukwekkend, omdat je op een gegeven moment het gevoel krijgt dat de wereld hier echt gaat ophouden en je zo de oceaan in rijdt. Gelukkig wisten we op tijd te remmen, zodat we het punt waar de Tasman Sea en de Pacific Ocean samen komen van dichtbij kunnen bekijken. Hier komt de naam Abel Tasman vrij vaak voorbij en staan wij even stil bij het feit dat al het mooie in Nieuw-Zeeland nu ook een beetje bij Nederland zou hebben gehoord als hij ook de moeite had genomen even een voet aan land te zetten in plaats van door te varen.

Vlakbij Cape Reinga ligt Ta Paki, een duingebied van 3 km breed met enorme heuvels en uitermate geschikt om te ‘sandboarden’. Langs de kant van de weg een sandboard gehuurd en vol goede moed het zand in. Het is echt een geweldig gezicht die enorme zandheuvels waar geen einde aan lijkt te komen. Naar beneden sjezen van zo’n heuvel blijkt is ook echt super cool om te doen. Na eerst een beetje voorzichtig af te tasten, klimt Mike toch helemaal naar boven om de afdaling te wagen. Anika wordt zelfs zo overmoedig dat ze op een relatief vlak stuk met een flinke snoekduik naar beneden wil knallen, resultaat: op de handrem en een hap zand.

Ook doen we nog even 90 Mile Beach aan, dat erg bekend is vanwege het feit dat deze ook als snelweg dient en je hier overheen mag scheuren. Helaas is het na de vele ongevallen tegenwoordig verboden om dit met ‘rentals’ te doen, dus besluiten wij het lot maar niet te tarten. Wel hebben we nog gekampeerd in de duinen naast 90 Mile Beach, wat echt een cool gevoel is met bijna niemand om je heen.