Farewell & Goodbye New Zealand

December 20, 2015 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Onze laatste 2 dagen alweer in dit schitterende land (Nr 1 so far). ’s Ochtends ruimen we onze camper uit en doen nog een kleine hike in het Peel Forest naar een grote oude boom (omtrek 9 meter en zo’n 1000 jaar oud volgens de Lonely Planet). ’s Middags halen we onze Jeanette nog even door de carwash en dan leveren we haar echt in. Voelt toch een beetje raar. Na 38 dagen is het echt je eigen huisje geworden. We zijn beland in Christchurch op de eerste en enige hittegolfdag tot zover. Dit betekent een stralende zon en 32 graden, niet slecht en alvast even goed om in te komen voor onze volgende bestemming: Bora Bora. Christchurch is nog steeds een stad in opbouw na de grote aardbevingen in 2010 en 2011. Het hele centrum is hierdoor verwoest geraakt en er staan nog steeds gebouwen die onbewoonbaar zijn verklaard, maar waar niets mee gebeurd is in al die jaren. Andere gebouwen zijn neergehaald waar er een grote vlakte zichtbaar is of de gebouwen zijn in wederopbouw. Dat dit nu al 5 jaar duurt is vanwege de verzekeringsmaatschappijen die niet willen/kunnen uitbetalen hebben we begrepen.
    Aan de andere kant zijn er wel mooie kunstinitiatieven ontstaan en is een shopping mall volledig in zee containers geplaatst, deze waren al heel snel weer up-and-running en zijn tot vandaag een grote trekpleister. Ze hebben hier ook een foodcourt waar een soort pop-up restaurants uit caravans worden gerund. ’s Middags lopen we hier rond en we besluiten hier terug te komen voor het eten, maar dan blijken alle tentjes dicht te zijn, behalve een Lebanese souvlaki tent. Wij hebben dus heerlijke spicy souvlaki/döner Lebanese stijl gegeten van onze laatste NZ dollars :)