Aan de Copa, Copacabana .....

March 1, 2016 in Bolivia ⋅ ☀️ 23 °C

Na het frisse en regenachtige weer in La Paz, kwamen we aan in een zonnig Copacabana. Dit is overigens de enige echte Copacabana, de veel bekendere in Brazilië is vernoemd naar deze in Bolivia. Het dorpje in Bolivia is een toeristische trekpleister en bedevaartsoord in één. Vele pelgrims maken jaarlijks de tocht om de Virgen del Copacabana te aanbidden en vergiffenis te vragen voor hun zonden, overledenen te herdenken en een goede toekomst te wensen. Aangezien dit een fantastische plaats is, gelegen op ruim 3800m aan het hoogstgelegen meer ter wereld, het Titicacameer, vonden wij het een mooie plaats om ook een aantal kaarsjes aan te steken en stil te staan bij onze naasten die er niet meer zijn, familie en vrienden. We hebben dit gedaan op de Cerro Calvaria op zo'n 4000m hoogte. Veel dichter bij onze overleden opa's en oma's konden we op een heilige plaats volgens ons niet komen en we hopen dat ze onze reis ook mee kunnen maken, want dat zouden ze prachtig vinden. En alle familie en vrienden, met jullie toekomst zit het nu wel goed :)

Naast het beklimmen van deze rots, zijn we naar het eiland Isla del Sol gegaan. Wat een schitterende en bijzondere plek midden in dat enorme meer. Volgens de Inca's zijn de zon (Isla del Sol) en de maan (Isla de la Luna) uit dit meer ontstaan, net zoals hun voorouders. Aangezien dit het oude hart van de Inca cultuur is, zijn er natuurlijk nog wat overblijfselen te zien. De vredige rust op dit eiland is echter het meest bijzondere. Daarnaast kun je zowel 's nachts als overdag de maan zien, apart! We hebben 1,5 dag over het eiland gehiked en we kunnen constateren dat Mike gewend is geraakt aan de hoogte, misschien komt het wel door de overheerlijke forel uit het meer.