Bayeux

August 22, 2018 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Vi ankom lidt over middag til parkerings pladsen ved mindemuseet for slaget ved Nordmandiet, her købte vi en fælles billet så vi også kunne se dette famøse 70 m lange tæppe som er udstillet på et andet museum.
    Vi hørte rent tilfældigt om et “tæppe museum” og tænke de er vist ikke lige os, men det er virkelig en turistmagnet med megen god historie som har overlevet kolera, pest, hungersnød og flere verdenskrige.
    Tæppet som er lavet i omkring år 1066 og var datidens filmlærred som er stationært og som person går man fra scene til scene.
    For at forstå datiden rigtig får man udleveret en lille håndholdt radio som kan indstilles til, jeg tror 10 forskellige sprog, og naturligvis dansk, som jo blev brugt i området dengang, på godt og ondt :-)
    Man bevæger sig så fra scene til scene, i en lang række, utallige mange nationaliteter, ca 32m hen og rundt for så at fortsætte ned på den anden side, tæppet er belyst, resten af lokalet er mørklagt. Utroligt mange detaljer og historier.
    Se mere med dette link

Om aftenen gik vi en tur hen på den engelske kirkegård. Der er mange af disse mindesteder og det gør stadig stort indtryk.
    Vi overnattede på parkeringspladsen ved museet, det er gratis om dagen men for et mindre beløb kan man overnatte.