Chengdu

April 15, 2017 in China ⋅ ☀️ 28 °C

Voor Chengdu kiezen we een wat meer tijdsefficiente route; via een bus en een (vertraagde) binnenlandse vlucht komen we laat in de avond aan in Chengdu. De volgende dag is een belangrijke dag en die wilden we niet in de trein doorbrengen: Aniëlla is jarig! We Skypen met familie en vrienden, het voelt even alsof we in Nederland zijn. Het was een heerlijke dag, lekker uit eten geweest en een luxe appartement.

In Chengdu bezoeken we de Tibetaanse wijk en een leuk straatje/park met allemaal kraampjes en terrasjes.

Waar we voor gekomen zijn is het panda fokcentrum. ‘Panda’ is een verbastering van het Nepalese woord poonya wat zoveel betekent als ‘bamboe-eter’. De reuzenpanda is een van de meest bedreigde diersoorten ter wereld. Wetenschappers hebben na talloze mislukte pogingen een manier gevonden om met succes jonge panda’s te fokken. Het is niet gemakkelijk, want het vrouwtje is slechts één tot hooguit drie dagen per jaar vruchtbaar. Met behulp van kunstmatige inseminatie is het het centrum in Chengdu gelukt. Het totaal aantal panda’s in gevangenschap bedraagt nu zo’n 300. In totaal leven er nog ongeveer 1.600 panda’s in het wild, verdeeld over 40 reservaten in China. Hun aantal loopt nog wel terug, onder meer door ontbossing.

Het is erg interessant om te leren over deze panda's en daarnaast is het erg leuk om naar ze de kijken, omdat ze vaak knullig uit de boom vallen.