Beijing deel 2

April 26, 2017 in China ⋅ 🌙 16 °C

De Chinese muur kun je op verschillende locaties bezoeken; wij besloten om met een lokale bus naar Badaling te gaan, een toeristisch maar spectaculair mooi (en goed gerestaureerd) deel van de muur. Natuurlijk stikte het er van de Chinezen, maar er hing een prettige sfeer en het weer was fantastisch. Wat ons meteen opviel was de sierlijke vorm van de muur. Geen kaarsrechte muur dwars door het landschap maar een organisch ogend geheel dat eigenlijk nog het meeste weg heeft van een slang die sierlijk over de bergkammen kronkelt. Geen verpesting van de natuur dus, maar een prachtige aanvulling. Behalve van links naar naar rechts kronkelt de muur ook van boven naar beneden en dat maakte een wandeling hier en daar tot een uitdaging, vooral voor de oudere toeristen. Na een tijdje wandelen merkten we dan ook dat rustiger werd en tegen het einde van de middag waren we bijna nog de enigen op de muur! We konden dus naar hartelust van het schitterende uitzicht genieten en uitgebreid de tijd nemen voor foto's filmpjes (van liggen op de muur tot glijden van de railing ;)). Vlak voor sluitingstijd, na nog door een beren verblijf, liepen we als aller laatsten het terrein af. De eetkraampjes waren inmiddels gesloten en de laatste bus al lang vertrokken, maar we hadden een topdag gehad. Een taxi bracht ons naar het metro station en zo ploften we, moe maar ongelofelijk voldaan, weer in ons bed.

Behalve de vele bezienswaardigheden heeft Beijing ook nog andere dingen te bieden, en daar kwamen we in onze laatste 2 dagen China achter. Zo shoppen we allebei een nieuwe garderobe bij elkaar (onze shabby backpack kleding kon echt niet meer, zeker niet in onze volgende bestemming Japan), en bezochten we twee musea. In het nationale museum zagen we onder andere een jaden lijkwade en oude munten in de vorm van messen, net als een verzameling van alle relatiegeschenken die china in de afgelopen 65 jaar van staatshoofden heeft ontvangen (o.a. een prachtig gouden/diamanten zwaard namens Marokko, twee enorme porseleinen zwanen namens Amerika en een lullig roze vaasje uit Nederland). In het museum van Urban planning zagen we een prachtige, grote maquette van de stad. Op onze laatste avond spraken we af met Jie Tang bij wie onze laatste nacht zouden doorbrengen. Hij werkt als monteur op het vliegveld en kon ons dus mooi voor de deur afzetten ;). Hij kwam op het briljante idee om met ons hotpot te gaan eten. Dit typisch Chinese gerecht is geweldig lekker, en niet per sé pittig zoals we hadden verwacht. Verzonken in het midden van de tafel zit een ketel waar je verschillende bouillons (eigenlijk een soort soepen) in kunt laten koken. Vervolgens bestel je allerlei bakjes met vlees, noedels of groenten en die gooi je in de bouillon om te garen. Zooo lekker, en gezellig ook, dit is een gat in de markt in Nederland! We leerden weer een heleboel dingen bij over China, o.a. dat het Chinese eten dat wij in Nederland kennen deels uit het zuiden van China komt maar onder een andere naam (fou yong hai en babi pangang) en deels niet eens Chinees is (van een gebakken banaan had hij nog nooit gehoord maar hij vond het er wel lekker uitzien). Na een goede nachtrust in zijn mooie appartement pakten we met veel zin het vliegtuig naar onze volgende bestemming: Japan!