Split

July 23, 2015 in Croatia ⋅ ⛅ 32 °C

Dagarna här i Kroatien var tänkta att spenderas på playan, à la solsemester. Men tji fick vi! All sol verkar ha förbrukats i storstäder och på resdagar med tunga ryggsäckar. Kvar till de dagar vi har tillgång till ett lockande hav, ja då verkar det som att moder jord vill ha lite regn och åska.
    Hur som haver, idag hade vi inga större planer när det började regna, förutom att få användning för våra fina ponchos. Vi tog bussen in till Split för att leta reda på en dagsutflykt till nationalparken Krka, som vi vill till imorgon. Hittade en marknad med jättefina gamla grejer, där blev vi kvar ett tag och trånade. Köpte mig ett jättefint, handgjort armband som ersättare för mitt fina dop-armband jag tappade i Österrike för några år sen. Vi strosade runt i centrum och letade efter ställen att äta typ. När det väl var dags att ta bussen hem, hade det störtregnat och åskat i en halvtimme utan att se ut att vilja lätta, så vi fick helt enkelt springa i regnet genom en massa gränder till bussen. Inga ponchos hade vi med tyvärr.
    Tror det har slutat nu i alla fall.