Veldwerk!!

March 27, 2018 in Zambia ⋅ ☀️ 28 °C

Ik ben weer op veldwerk geweest. Dit keer voor een andere studie dan voor de mijne. Maar het was erg interessant dus ik had gevraagd of ik mee mocht :) een bepaalde soort mug (anopheline fenestus) was gevonden bij lake kariba, die heel goed malaria kan overdragen en niet aanwezig is in macha. In deze studie gaan ze elke vijf kilometer van macha naar lake kariba (totale afstand ruim 100km) muggenvallen uitzetten om te kijken tot waar die mug zit. Want ze hebben er geen idee van. Ze zijn net begonnen met de studie dus alle locaties moeten bepaald nog worden dus daarvoor ging ik mee. We hebben van Macha tot ongeveer het midden gereden en elke vijf kilometer gestopt, gemapt, gevraagd hoe de village heetten en ook nog wat belangrijke mensen bezocht. Want je mag hier niet zomaar beginnen ook al heb je toestemming van de ministry of health. Nee je moet ook langs alle chiefs, zeg maar burgemeesters, toestemming vragen en cadeaus geven. En je spreekt hem aan met your royal highness, totaal niet verwacht maar bijzonder om mee te maken. Het was erg leuk om weer op pad te zijn en nieuwe delen van Zambia te zien!! Oh en de tweede foto, ja dat was dus een brug... door de regen poef weg. Gelukkig hadden we een 4WD en konden we er langs deels door de rivier rijden.Read more