Phnom Penh, Cambodia

June 29, 2015 in Cambodia ⋅ ☀️ 35 °C

Vanaf Vietnam gaan we naar de hoofdstad van Cambodja. In de stad zien wij met name mooie tempels, en door de hele stad zie je monniken lopen met hun mooie oranje gewaden. Soms wel met hun smartphone in hun hand. Er is natuurlijk niks mis met dat zij mee gaan met de tijd, maar wij moesten ons beeld van een monnik aanpassen.

Waar het land nog steeds van aan het herstellen is, is de genocide onder het regime van Pol Pot (1975 - 1978). Om ook deze kant van het land te zien gaan we naar een gevangenis, martelkamer en de 'killing fields'. Er is werkelijk niemand levend vandaag gekomen. Alle geleerden, mensen met een bril, mensen zonder ruwe handen, mensen die een andere taal spraken zijn daar eerst gemarteld voor een bekentenis om vervolgens naar een veld gebracht te worden waar iedereen werd vermoord. Zijn doel was om te beginnen met het jaar 0 en alleen ongeleerden mochten blijven leven om het land te bewerken, maar hij heeft uiteindelijk ook veel onschuldige mensen vermoord. Als iemand had bekend in de martelkamer ( wat uiteindelijk iedereen deed na de martelpraktijken ) werd ook je hele familie vermoord inclusief de kinderen. De killing fields liggen zo vol, dat er nog steeds kledingstukken en botten aan de opervlakte te voorschijn komen. Dit heeft enorm veel indruk op ons gemaakt. We hebben namelijk nog niets eens beschreven wat de regels waren in de gevangenis en hoe de mensen werden vermoord... de rillingen lopen nog steeds over onze rug als we er aan denken. Maar de Cambodjanen geven de moed niet op. Het zijn lieve en vrolijke mensen. Het valt ons op dat ze veel lol hebben onder elkaar en dat ze erg goed hun siesta kunnen houden op hun brommer.