• Basisschool Congjiang en kruidenbad

July 21, 2019 in China ⋅ ☁️ 25 °C

Vanochtend werden we wakker om 7 uur. We zijn direct onze kamer uitgerend, want 4 slapende kinderen in een kamer die al enorm warm is betekent nog meer warmte. Je voelde je vies van zweet, maar we kunnen er niet echt iets aan doen.

Om 7:30 zijn we richting een restaurantje gelopen om te gaan eten. Het was even zoeken, omdat het hier een groot doolhof is, maar we hebben het uiteindelijk gevonden. En we aten weer..... noedels. Als ik thuis kom wil ik echt de eerste paar maanden geen rijst en noedels meer eten...

Het was wel vullend, dus we kunnen er weer tegenaan. We liepen van het restaurantje naar kleine busjes en reden naar een primary school.

We hebben gezellig zitten zingen in de bus. De sfeer in de groep is echt heel erg goed. De busreis zou een uurtje moeten duren, maar dat werd natuurlijk weer langer. Uiteindelijk hebben we 4 uur gereden. Er was namelijk zand van de berg gevallen, waardoor de weg geblokkeerd was. Na lang puzzelen hoe we met bussen kunnen omkeren op een klein weggetje is het uiteindelijk gelukt.

We kwamen aan op een heel erg klein schooltje. Er waren maar 30 leerlingen. Daar aangekomen gingen we direct lunchen.

De lunch was een blikje niet afgegoten bonen met mais. Het was echt niet lekker. Ik heb dus mijn eigen etensvoorraadje aangesproken, om in ieder geval een redelijke lunch te hebben.

Na de lunch hadden we een officiële opening en daarna moesten we het Wilhelmus zingen.

We hebben in de middag spelletjes gedaan met de kinderen. Basketbal, voetbal, handbal. Omdat het 35 graden was, waren we allemaal bekaf.

Die avond aten we weer op de school. Dit keer hadden ze rijst met vlees en ei. Een stuk beter dus dan de lunch.

Na het avondeten gingen we naar een Chinees kruidenbad. Het was een kamer waar een douche, toilet en een bad in stond. Het bad was gevuld met kokend water. Dat water bevatte kruiden die goed zijn voor je gezondheid. Je mocht er 20 minuten inblijven waarna je je koud moest afdouchen.

Na dit heerlijke bad zijn we teruggereden naar het hostel. Ik ben daar direct in slaap gevallen.