Indonesië

June - August 2019
June - August 2019 Read more

Probolinggo, Java

July 16, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Gisterochtend zijn we samen de rest van Bali om 8:00 uur wakker geschud door een aardbeving. Magnitude van 5.7, maar gelukkig heeft ie niet veel schade aangericht. Erg bijzondere manier van wakker worden wel!

Na een lange reis zijn we gister aangekomen in Probolinggo, Java. Eerst gevlogen op Surabaya (konden de Bromo al zien vanuit het vliegtuig) en vervolgens met de bus hierheen gekomen.
    Verder is hier niet zoveel te doen, maar we zijn in de buurt van de Bromo; die gaan we vannacht beklimmen!

Na het beklimmen van de Bromo zullen we verder reizen naar Yogyakarta.

En ik wilde nog even deze super schattige baby delen die ik in het vliegtuig zag.

Gunung Bromo, Java

July 18, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 20 °C

Vannacht zijn wij om 1 uur opgehaald voor de Bromo Sunrise Tour. Daar zaten we dan, om 4 uur ‘s nachts op de Bromo wachtend op de zon; die niet kwam... Het was zo mistig dat we niks van het beloofde uitzicht konden zien helaas.

Wat we daarentegen wel hebben gezien is de Kesada ceremonie, deze wordt jaarlijks gehouden op de Bromo. Lokale bevolking gooien bloemen, fruits en zelfs levende dieren als eenden en geiten in de krater van de vulkaan als offer voor de voorvaderen. Verder leek het net een soort festival met veel muziek en eten. Leo en ik vonden het allebei een beetje op Burning Man lijken (voor de mensen de dat kennen).

Vervolgens zijn we de bus in gestapt en na een lange reis aangekomen in Yogyakarta, waar we de komende paar dagen zullen blijven. 😊

Yogyakarta, Java

July 20, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Ik denk dat Yogyakarta een van de hoogtepunten van mijn reis is! Het is een hele sfeervolle stad met overal leuke marktjes en restaurantjes en de mensen hier zijn erg vriendelijk.

Ook zijn wij natuurlijk bij de Borobudur (de grootste boeddhistische tempel ter wereld) en de Prambanan (grootste Hindoeïstische tempel van Indonesië). Erg indrukwekkend, en met name bij de Borobudur hadden we geluk aangezien er niet super veel toeristen waren, wat we wel hadden verwacht.

De laatste avond zijn we bij een ballet geweest wat wordt opgevoerd vlak naast de Prambanan. Het verhaal dat werd opgevoerd heette Ramayana en ging over kroonprins Rama en zijn vrouw Sita.

Nu zitten wij in de trein op weg naar Bandung!

Bandung, Java

July 23, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 22 °C

Vanuit Yogya zijn we met de trein naar Bandung gereisd. Het was een lange rit, maar we zaten erg comfortabel en hadden heel mooi uitzicht!

De eerste dag in Bandung hebben we een erg leuke tour gedaan waarbij we veel hebben gezien. We zijn bij Kawah Putih geweest, een krater dat vol zit met zwavelzuur, vandaar de maskers. Vervolgens hebben we rondgelopen tussen de theeplantages.

Na de lunch zijn we naar Kawah Rengganis gegaan, hier heb je hotsprings midden in het bos. Hier kon je super lekker chillen in het warme water; net een jacuzzi, maar dan natuurlijk.
    Ook zijn we bij een aardbeienplantage geweest en mochten we wat lokaal fruit proeven.

De tweede dag in Bandung hebben we het een stuk rustiger aan gedaan. Wel hebben we nog het Institute of Technology Bandung bezocht, want daar zal Julie komend halfjaar gaan studeren.

Morgen gaan we alweer verder, naar de geboortestad van opa; Bogor!

Bogor, Java

July 26, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Een dag in Bogor! Het viel ons gelijk op dat deze stad veel groter is dan we hadden verwacht. Er zijn grote winkelcentra’s en hotels, en vergeleken met de andere steden zijn vooral de wegen netter en beter georganiseerd.

Vandaag zijn we naar de botanische tuin geweest, Kebun Raya. Dit is een grote tuin met erg veel zeldzame bloemen en planten. Ik schrok me alleen rot, want ik was rustig een foto aan het maken van een mooie roze bloem (zie foto), tot ik ineens deze vriend zag (zie volgende foto)...

Verder is in de tuin is ook één van de vijf presidentiële suites van de Indonesische president te vinden!

We hebben gegeten in het Grand Garden cafe, waar twee jaar geleden (toenmalige) president Barack Obama met de Indonesische president heeft geluncht.

Dat was Bogor dan alweer, morgen vliegen we naar Sumatra want we gaan de jungle in! 🐒

P.S. We lazen net ook dat er vanmiddag vlakbij Bandung een vulkaan is uitgebarsten... Waar wij dus gister zaten. Net op tijd weg gegaan dus!

Bukit Lawang, Noord-Sumatra

July 28, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Daar zitten we dan, in de jungle! De afgelopen twee dagen hebben we een jungle trek gedaan met overnachting in de jungle en het is een van de vetste dingen die ik ooit gedaan heb!

We hebben super veel orang oetans gezien, denk wel een stuk of 12! We hebben één wilde gezien, en de rest was semi-wild, die zijn namelijk al gewend aan mensen. De tocht zelf was redelijk zwaar, want het was constant klimmen of afdalen. Gelukkig hadden we genoeg rustmomenten en kregen we erg lekker eten (vooral veel fruit!)

Ook hebben we nog andere diersoorten gezien, de grijzige aap op de foto is een Thomas Leaf Monkey en deze komen ook alleen in Sumatra voor!

In de jungle sliepen we in een schattig kamp langs een beekje samen met nog wat andere mensen die ook een trekking deden. Daar zagen we ook nog een grote varaan de rivier oversteken. We hebben trouwens ook verassend lekker geslapen daar!

Als afsluiting van de trekking hebben we geraft over de rivier die uiteindelijk weer uitkwam bij ons guesthouse.

Het was een super mooie ervaring en nu hebben we nog twee dagen in Bukit Lawang om weer een beetje bij te komen van dit avontuur!

Anyer, Java

August 3, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Denk je je laatste dagen in Indonesië lekker rustig te besteden, blijkt niks minder waar! De afgelopen dagen hebben wij geluksvogels nogal het een en ander meegemaakt hier.

Het begon eigenlijk al in Bukit Lawang, want daar kreeg ik namelijk een voedselvergiftiging; welbekend voor mensen die in Azië reizen. Gelukkig hadden wij een hele lieve huismoeder bij ons guesthouse die goed voor mij zorgde!

Vervolgens aangekomen in Anyer, in West Java. Hier werden we vrijdagavond opgeschrikt door wederom een aardbeving! Deze voelde minder erg dan de aardbeving in Bali, maar had toch een magnitude van 6.8, veel hoger dus. Er kwamen dan ook al snel mensen naar ons toe om te vertellen dat we ivm tsunamigevaar naar de bovenste verdieping van het hotel moesten gaan. Hier hebben we de rest van de avond besteed, totdat het alarm weer was ingetrokken.

Of het nog niet genoeg was; vandaag was er een grote black-out in heel West Java, waaronder Jakarta. In de middag ging de stroom uit en bij ons net pas weer aan (is nu 10 uur ‘s avonds).

Maarja, verder genieten we wel nog lekker even van de gin tonics en zonsondergangen hier!!! 🌞

Overmorgen vliegen we weer naar NL ✈️

Schiphol Airport, Amsterdam

August 7, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Dat was het dan! Na een lange reis met twee overstappen in Singapore en in Londen zijn we eindelijk weer thuis! Foto van mij duidt mijn voornamelijkste activiteit aan in het vliegtuig 😴😴

Het was een super mooie reis en erg fijn om zo warm onthaald te worden op Schiphol 😊

Nu weer lekker terug in het pittoreske Zeist!