Blandys - 200 år och 7 generationer

March 7, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Idag var det dags för ett besök på Blandys Wine Lodge, guidad tur och provning av madeiraviner. Det ligger mitt i stan, så det var bara att promenera nerför backen, som vi nu kan utan och innan.
    Blandys är en av de två största vinfabrikanterna här på Madeira. De firade 200-årsjubileum 2011 och drivs fortfarande av samma familj, 7 generationer! Lite snappade vi upp före provningen 🍷

Det finns fyra typer madeiravin, som görs på olika druvor och heter, från det torraste till det sötaste,
    Sercial, Verdelho, Bual och Malmsey. Madeiravinet uppstod för att det skulle hålla sig under långa sjöresor och därför tillsattes 90-procentig vinsprit, vilket gjorde madeiravinet omåttligt populärt, särskilt hos engelsmännen.

Ryssland och Sverige har också varit storkonsumenter. Sverige var världsledande per capita under mellankrigstiden. Vin&Sprit hade t.o.m egna fat härnere. Churchill älskade madeira liksom Gustav V och Gustav VI Adolf.

Ja, det smakade ju bra så vi kom ut med en flaska Velhelo, 10 år gammal av skaplig kvalitet.