Camping förbjuden

October 17, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 6 °C

Nu sitter vi Ingemars husbil vid en fantastisk plats mellan två sjöar. Helt solo här och kolmörkt runt omkring. Det lyser från några hus vid sjön som speglas i vattnet. Vilken tur med första övernattningen.

Först stannade vi vid en rastplats, och började fixa för kvällen när Carin fick syn på en skylt med texten ’Camping förbjuden’. Campar man när man bor i husbil? Vet inte, vi är inte så vana vid hur det här går till, men samvetsgranna samhällsmedborgare som vi är körde vi vidare till campingen 500 m bort. Där var det stängt.

Men det måste ju finnas massor med fina ställen, där man bara kan stanna till, tänkte vi. Så vi åkte vidare, mil efter mil på en ödslig väg, utan tillstymmelse till varken hus eller sjöar eller ’ställplatser’ som vi lärt oss att det heter, när man vill parkera en husbil.

Så, plötsligt, låg det bara där, en jättefin plats mellan två sjöar! Man kan parkera precis vid vattnet och framför bilen finns ett bord med soffor, ja eller fanns, efter en kvart kom en traktor och tutade. Jag befarade det värsta och tänkte att nu får vi väl packa ihop och åka vidare igen.

Men det var en trevlig östgötabonde, som bara bestämt sig för att ta in utesoffan för vintern. Klockan sju en lördagkväll. Nåja, han var trevlig och hade absolut inget emot att vi stod här över natten. - Husbilsfolk är trevliga, de skräpar aldrig ner, sa han. Vi sög åt oss, gamla husbilsrävar som vi är 😉.