• Day 6

Gökaskratt

October 22, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 12 °C

Namnet, Gökaskratts camping, gjorde att jag fastnade för den här som nattstopp. Campingen visade sig vara öppen och ligga fint vid sjön Rottnen. Trevligt mottagande och ungefär samma beläggning som det brukar vara, vi och en husbil till. Denna gång ett gladlynt tyskt par från Bremen. (Vi behöver bo på en camping med ström nu, batterierna klarar inte att hålla igång kylskåp och värme en hel natt...)

Den här dagen har annars mest bestått av bilåkning, regn och kyrkobesök. Lunch i Älmhult, sedan Växjö domkyrka, ljus och fin med altarskåp av Bertil Vallien. På eftermiddagen en promenad till Hovmantorps kyrka, som orten heter där vi befinner oss nu. Tidigare fanns här flera glasbruk, nu finns inget kvar. Nu är Hovmantorp mest känt för att Charlotte Perelli kommer härifrån. Verkar vara ett välmående samhälle annars, allt är väldigt prydligt och alla man möter hejar glatt.

Grillningen lyckades, till slut, men den miljövänliga tändvätskan var näst intill omöjlig att få eld på.