July 2015

Elk Falls

July 23, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 23 °C

Na nog een kort bezoekje aan de Elk Falls zijn we eind van de middag onze eerste Wal-Mart ingeweest, een beleving op zich. Hier kun je echt alles kopen, een combinatie van een XXL-AH met een V&D en een Mediamarkt, met o.a. ook nog een McDonalds, kapsalon en manicure.Read more

Ripple Rock

July 23, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 21 °C

De Bed and Breakfast ligt bijna direct aan zee. Vanochtend voor het ontbijt zijn we eerst nog even aan zee wezen kijken. In de bomen zaten volop visarenden, waarvan één op een tak direct boven ons die een vis aan het verorberen was.
    Vervolgens kregen we van Rocco een uitgebreid ontbijt met o.a. bacon, beans and scrambled eggs.
    Op onze vraag waar we een kans maakten om orca's te spotten vanaf de kust suggereerde hij om de Ripple Rock Trail wandeling te maken. Deze gaat naar een uitzichtpunt op een smalle zeepassage op de vaarroute van Vancouver naar Alaska en is genoemd naar 2 rotsen welke vroeger een grote belemmering voor de scheepvaart vormden. In 1958 zijn deze rotsen opgeblazen, dit was de grootste niet-nuclaire explosie ter wereld, en waardoor er nu ook bij laag water altijd een vaardiepte van ca. 14 meter beschikbaar blijft (zie filmpje).
    Het kostte ons ongeveer 2 uur wandelen om bij het uitzichtpunt te komen, waar we inderdaad een fantastisch zicht hadden over de zeestraat . Helaas hebben we geen orca's gezien, maar we zagen wel hoe een visarend een vis (waarschijnlijk een zalm) uit het water haalde. Na een ruime pauze zijn we weer afgedaald naar de parkeerplaats.

Purple Starfish Bed and Breakfast

July 22, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 19 °C

Helaas was het vrij heiig en kregen we dus geen goed beeld van de stad Vancouver. Eenmaal aangekomen op Vancouver Island was het nog ongeveer 2 uur rijden naar ons onderkomen in Campbell River: de Purple Starfish Bed and Breakfast waar we vriendelijk door Rocco werden ontvangen.
    's Avonds hebben we heerlijk gegeten in een Grieks restaurant met zicht op de keuken waar de kok / eigenaar alle gerechten aan het klaar maken was. Uiteraard raakten we met de kok in gesprek. Toen we zeiden dat we over precies een week weer aan boord moeten van een vliegtuig terug richting Europa vroeg hij waarom? Piet zei dat de baas hem dan weer verwacht. De kok vond dat geen reden en wilde wel even met de baas bellen. Wilma zei dat ze dit nog even in overweging wilde nemen. Bij het afscheid zei de kok daarom: "Tot over 11 maanden, dat is toch een ruim voldoende opzegtermijn?"

Naar Vancouver Island

July 22, 2015 in Canada ⋅ 🌧 18 °C

Vandaag gaan we naar Vancouver Island. Hiervoor moeten we met de ferry van Vancouver (Horseshoe Bay) naar Nanaimo op Vancouver Island. Aangezien het een kleine 2 uur rijden is van Whistler naar Horseshoe Bay en we ongeveer een uur voor vertrek bij de ferry wilden zijn gokten op de ferry van 12:45 (er gaat ongeveer elke anderhalf uur een boot). We konden dus op ons gemak richting de kust rijden en waren iets na half 12 bij de haven. Toen we aansloten in de rij om een kaartje voor de ferry te kopen versprong de melding van "next ferry" naar "probably next ferry". We mochten dus aansluiten in de wachtrij. Na een klein uurtje kwam de ferry binnen. Het van en aan boord gaan verliep heel snel. Wij mochten aanvankelijk ook nog doorrijden en werden richting het onderdek gewezen. Net voor de boot, 5 auto's voor ons, ging echter ineens het licht op rood en de slagboom naar beneden. Waarschijnlijk was dit om te inventariseren hoeveel auto's er nog bijkonden want even later mochten we alsnog aan boord. Na ons kwamen er misschien nog 5, hooguit 10 auto's, dus we waren precies op tijd geweest.Read more

Whistler - Downhill en Mountainbiken

July 21, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag dus wel fietsen. Nicole en Frank zijn gaan downhillen in het grootste bike park van de wereld. Bij de berglift werden proefkaarten voor 3 keer bergop verkocht, dus daarmee begonnen. Boven op de berg werden ook gratis instructies gegeven. Zeker de eerste keer kostte een heel rondje (wachten op stoeltjeslift, bergop, instructies en dan downhillen) ongeveer een uur. Voor Nicole waren de 3 afdalingen voldoende, maar Frank kreeg de smaak alleen maar beter te pakken en heeft daarom zijn proefpas voor de lift omgewisseld voor een dagkaart en is daarna nog 6 keer omhoog gegaan (op de video is Frank de man in het geel). Op het einde duurde een heel rondje niet meer dan een half uur.
    Ondertussen hebben Wilma en Piet een rondje door het dal gemaakt van ruim 30 km over deels bergpaden en verdere mooie geasfalteerde fietspaden. Later op de middag wilden Nicole en Piet ook nog een kort rondje maken maar zij verdwaalden op de lost lake trail (hoe toepasselijk de naam) en dat werd dus ook nog ca. 10 km deels over echte mountainbike paden.
    We waren allemaal goed vermoeid en hebben bij thuiskomst dus eerst genoten van de hottub op het balkon en de jacuzzi in de badkamer.

Olympic Park

July 20, 2015 in Canada ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag wilden we fietsen gaan huren, Frank en Nicole om te downhill-mountainbiken en Piet en Wilma om door het dal te gaan toeren. Echter had de door ons uitgekozen fietsverhuur helaas geen downhill-bikes meer, dus moesten we verder zoeken. Na nog 2 winkels die uitverkocht waren, besloten we de plannen te veranderen en fietsen voor morgen te reserveren en vandaag maar iets anders te gaan doen. We besloten om naar het Olympic Park te gaan, aangezien hier in 2010 de Olympische Winterspelen hebben plaatsgevonden. In het Olympic Park waren onder andere de wedstrijden voor de biatlon en het schansspringen. Bovendien zijn hier in Whistler weer veel beren, dus wie weet!
    Vanuit ons huisje was het iets meer dan een half uur rijden naar het Olympic Park, maar Google Maps waarschuwde al dat er een file op de weg stond. Het Pemberton Music Festival waar we gister langs kwamen, was blijkbaar afgelopen, en iedereen wilde weer naar huis (in de richting van Vancouver). Het werd dus achteraan aansluiten, voor het eerst, hier in Canada. Gelukkig viel het mee en hadden we toch geen haast. Eenmaal in het Olympic Park, begonnen we bij de biatlon. Hier konden we schieten op dezelfde baan als de Olympisch atleten. We kregen in totaal 20 kogels, waarvan we er 15 raak schoten.
    Daarna liepen we omhoog naar de top van de skischans. Dit was een aardige klim, dus halverwege stopten we even om wat water te drinken. En toen liep daar ineens een zwarte beer, niet ver van ons vandaan! De beer stak het pad over en verdween in de bosjes. We hadden al beren gezien vanuit de auto en de boot, maar zo te voet is toch weer een heel andere ervaring. We bleven goed om ons heen kijken de rest van de wandeling, maar hebben verder geen beren meer gezien. De top van de schans was echter even indrukwekkend. Je kunt je haast niet voorstellen dat mensen hier naar beneden glijden. Onderweg hadden we stempels verzameld, waarmee we beneden een cadeautje op konden halen in de Snack Hut. Hopend op een versnapering, viel het keycord toch een beetje tegen. Maar ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken zullen we maar zeggen.
    Op de terugweg stopten we nog bij een mooie waterval en zagen we nog een hert. We waren mooi op tijd thuis, dus we konden de rest van de middag en avond nog even relaxen, boodschappen doen en in de hot-tub gaan.

Hot-tub

July 19, 2015 in Canada ⋅ 24 °C

We kwamen aan op onze accommodatie, waar we ons appartement direct in konden, omdat de sleutel een code was die ons van tevoren al was toegestuurd. We hebben voor de komende dagen twee balkons, waarvan één met een hot-tub (jacuzzi).Read more

Route 99

July 19, 2015 in Canada ⋅ ☀️ 28 °C

Aan het begin van de highway naar Whistler (route 99), werden we nog even staande gehouden door een Canadese politieagent, die bezig was met een algemene alcoholcontrole. Hier hoef je blijkbaar niet te blazen, maar is het genoeg om te ontkennen dat je iets op hebt.
    Toen we Whistler naderden, reden we door het plaatsje Pemberton, waar een groot muziekfestival gaande was. Het uitzicht in de omgeving is prachtig, met veel hoge besneeuwde bergtoppen.