Tågluffning

August - September 2019
Carl och Malins bröllop i Toledo och sedan tågluffning genom Spanien, Frankrike och Tyskland med Janne och Mari

Tåg 20525 till Köpenhamn avgår 08.26

August 12, 2019 in Sweden ⋅ ☁️ 17 °C

Carl och Malin gifter sig i Toledo! Vi åker tåg till bröllopet tillsammans med Janne och Mari.
    Interrail-kort är inköpt, continuos pass, så vi kan åka så mycket vi orkar under 21 dagar. Sittplatsbiljetter behöver köpas separat på vissa tåg, framförallt snabbtåg. Det är SJ, DSB, Deutsche Bahn, SNDF, RENFE....
    Det har varit ett äventyr bara att boka! Men nu har vi en resa till Toledo med 4 övernattningar.

Dag 1 Stockholm Södra 08.26 - Köpenhamn H 13.32 - Rödby 17.25 - Hamburg 20.16
    Hamburg 07.46 - Köln 12:42 - Paris 16.05
    Dag 2 Paris 10.07 - Barcelona 16.34
    Dag 3 Barcelona 10.00 - Madrid 13.10
    Dag 4 Madrid 10.20 - Toledo 10.52.
    Framme!!

Hamburg

August 12, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Framme i Hamburg efter 12 timmar med taxi, tåg, buss, färja och tåg igen. Incheckade på Fürst Bismarck av en snorig receptionist har vi nu fått i oss en riktigt bra middag på ShifferBörse, en restaurang som kändes väldigt tysk. God mat och trevlig service. Vi hoppade över Reeperbahn och efter en promenad runt kvarteret kände vi att det räckte för idag. Tåget mot Paris avgår 07.46 i morgon bitti...Read more

Paris

August 13, 2019 in France ⋅ ☁️ 17 °C

I dag har vi åkt mellan Europas två mest trafikerade tågstationer, Hamburg hbf och Paris Gare du Nord, mer än 550.000 passerar Hamburg hbf varje dag. Första delsträckan till Köln på fyra timmar, inga platsbiljetter, lätt kaotisk ombordstigning, men vi hade tur och fick platser vid ett bord för fyra.

Känns som att man börjar komma in i det här livet nu. Man sitter och pratar, tittar på landskapet som rusar förbi, läser, kollar på paddan, käkar godis, spelar wordfeud... och rätt som det är har det gått fyra timmar!

Tågbyte i Köln till snabbtåg med reserverade platser i 1:a klass, vilket lyft! Sköna stolar, laddmöjlighet och wi-fi 👍
    Framme i Paris vid 16-tiden. Expresstunnelbana till hotellet, (förutom metron finns en snabbare tvåvåningstunnelbana, RER som inte stannar vid alla stationer och är mycket snabbare).

Så nu har vi positionerat oss nära Gare du Lyon, där vi ska kliva på tåget i morgon.
    Vi har checkat in på Terminus Lyon, tittat på det som finns kvar av Notre Dame,
    promenerat utefter Seines stränder och ätit en god middag. Idag Paris, i morgon Barcelona 😊.

Barcelona

August 14, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 26 °C

Bra med kassaskåp på rummet! Det känns tryggt. Där stoppade vi in pass och interrail-kort.

Gare du Lyon har tre olika hallar, väldigt mycket folk överallt! Lite sena, men med tanke på det vi sett av restaurangvagnarna hittills, bestämde vi oss ändå för att köpa med oss lunch.
    Vi hann fram till hall 2, spår 23, med en kvart till godo. För första gången skulle biljetterna visas före ombordstigning. Något kändes fel när jag plockade upp ’biljettmappen’ ur ryggan. Ja, just det.
    Efter en kort överläggning med Janne och Mari bestämde vi att de skulle hoppa på tåget, medan vi skulle försöka boka in oss på nästa.

Snabbt tillbaka till hotellet, medan Carin tog kölapp till Guest service. Jag var tillbaka på stationen 10.08. Tåget gick 10.07... Vi försökte boka om platsbiljetterna, men eftersom vi hade en tryckt biljett för alla 4, som vi bara hade en kopia på, så ville damen i luckan inte boka om. Vi blev tvungna att lösa nya platsbiljetter, färdbiljetten går ju på Interrail-kortet som tur är.

Så efter några extra timmar i Paris, kom vi iväg med 14.07-tåget. Janne och Mari mötte på stationen, roligt att ses igen! Vid incheckning på hotellet Barcelò Sants hade vi ändå tur och blev uppgraderade till en svit och bjudna på frukost. 👍 och vilken svit!
    Fjärrkontroll till toan är ett måste i fortsättningen. Undrar om dom finns att få för 12V 🤔?

Taxi till La Rambla, promenad och sangria, sen var den dagen över. I morgon Madrid.

Madrid

August 15, 2019 in Spain ⋅ 🌙 28 °C

Efter 3 timmar i 300 km/tim är vi nu i Madrid. Varmt här, 33° ☀️. Vi har flämtande tagit en promenad till Puerta del Sol, men sedan blev det en taxi hem. Gjorde ett försök med tunnelbana först, men kortautomaten slurpade girigt i sig mitt Visa-kort och ville inte släppa det ifrån sig. Som tur var fanns en knapp för att kontakta personal, någon personal kom inte, men kortet kom ut igen, puh!

Janne och Mari har åkt ut till gården utanför Toledo där bröllopet ska vara. Vi bor en natt här i Madrid.
    Nu har vi varit på Museo de Arte Reina Sofia med konst av Picasso, Salvador Dali och Miro. Sedan en låång promenad genom den fina parken El Retiro innan vi kom till området öster om parken där det finns gott om restauranger. Några tapas och öl/vin räckte bra. Fortfarande +33° kl 22 på kvällen.
    Promenad även hem, har säkert gått en mil idag.

Toledo - förfest

August 16, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 36 °C

Framme i Toledo, 7 mil söder om Madrid. Ett unikt världsarv, gott om stadsmurar, smala gränder, slottet Alcazar och en stor katedral. Vi bor mitt i den gamla delen, det är promenadavstånd till det mesta.
    I 36° värme blir man snabbt trött. Det är gott om branta backar, så man får dricka mycket!

Nu börjar festligheterna!
    Vi blev hämtade med buss till festen på Cigarral de Las Mercedes. Ett fantastiskt ställe som Carl och Malin valt för sitt bröllop. Nu är det förfest, och vilken förfest! Härlig kväll, särskilt efter solnedgången när det ’bara’ var 28-30 grader. Mycket god mat och många roliga tal! Drinkar med Carl och Malins foto, fantastiska snittar av Robert Sandberg, goda ostar, fantastisk mat och ett dessertbord där det fanns allt!
    Vi valde den ’tidiga’ bussen hem kl 2.

Toledo - världsarv

August 17, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 37 °C

Ledig dag i Toledo innan bröllopet kl 19. Vi tittade på den imponerande katedralen, byggd mellan 1223 och 1496. Sen lite vila innan kvällens bröllop och fest.

Ett sagobröllop!

August 17, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 37 °C

Ett fantastiskt bröllop i en sagolik miljö! Carl och Malin valde verkligen en otroligt fin plats att gifta sig på, och varm! Smoking och drygt 40 grader är ingen drömkombo, men det funkade!
    Toledo med sina slott och borgar är som hämtat ur en saga. Gården där bröllopet ägde rum Cigarral de Las Mercedes var också helt fantastisk, vackra rum både inom- och utomhus och med utsikt mot Toledo.

Prästen Nicklas Amran Blom, hitflugen från Engelbrekts församling, höll i vigseln som förstås hölls utomhus. Först sjöng Linda Sundblad ’Processional’, Albin Nedler kompade, Jocke Berg från Kent sjöng ’Utan dina andetag’, så bra!! Kristoffer Fogelmark sjöng ’Love is my alibi’, en låt som Carl skrev till filmen ’The Water Diviner’ med Russel Crowe, otroligt bra!

En fantastisk middag med många vackra, roliga och rörande tal. Många skratt och glädjetårar, det mest rörande var kanske när Charlie, Malins 10-åriga son höll tal till mamma och Carl. Då fick ALLA en tår i ögat.
    En helt magisk kväll, svår att beskriva! Många trevliga kompisar till Carl och Malin och en hel del kände vi också från Enebyberg, och många kändisar! Tomas o Marie Ledin, Jocke Berg, Eva Dahlgren och Attling, Gry Forsell, Mats Sundin... ALLA var där 😉.

Mattias var toastmaster tillsammans med Wendy, kompis till både Malin och Mattias. De gjorde ett fantastiskt jobb (tillsammans med Cissi som lade upp körschemat för kvällen). En magisk, rolig, stämningsfull kväll där verkligen ingenting sparats på!

Det finns massor med kul bilder på nätet om man söker på Malin Gramer eller Carl Falk, eller calmal19 på Instagram.

San Sebastian

August 20, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Pintxos! Otroligt goda pintxos har vi ätit, Baskiens egen variant av tapas, ofta med en pinne i. (Pintxos betyder pinne, sticka på baskiska.) Framförallt på vår kvarterskrog Casa Senra, som vi hittade av en slump första kvällen, och som visade sig vara en av de populäraste pintxos-barerna.

Vi kom hit sent i söndags kväll, fortfarande uppfyllda av bröllopet och ganska trötta. Spöregn och 20 grader svalare än i Toledo, riktigt ruggigt! Nu har vi bott i vår Airbnb-lägenhet här i två nätter.
    Igår gick vi på free tour walking med en lokal guide. Idag en långpromenad utefter den fantastiska stranden i bukten och linbana upp till toppen av Monte Igueldo med en fantastisk utsikt över staden och bukten. På toppen av berget låg en mindre, lätt bedagad nöjespark. Carin och jag passade på att ta en båttur i kärlekstunneln 😉. Vädret har blivit bättre och bättre, idag +22 och mestadels sol.

San Sebastian är alltså framförallt det fina läget längst in i Biscayabukten med fina sandstränder för surf och bad och den otroliga mängden med bra restauranger och barer. Här i denna lilla stad finns 18 restauranger med Michelinstjärnor, flera trestjärniga och ett oräkneligt antal andra riktigt bra restauranger och pintxos-barer. Hit skulle man kunna komma tillbaka, bara för maten!
    Ikväll har vi varit på Casa Senra, igen och i morgon åker vi vidare till Bordeaux.