Oceanië

March - May 2017
A 66-day adventure by Exploring the world Read more

Aankomst Nieuw-Zeeland – Auckland

March 11, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Na onze 6-daagse tussenstop in het multi-kulti Singapore (wordt nog gepost…), gaat het grote avontuur nu echt beginnen ;0)

Onze A380 landt na 10 uur als een vedertje op Auckland vliegveld. De aankomst en immigratie gaat allemaal snel, maar nadat we onze bagage van de band gehaald hebben komt er nog een check, de zogenaamde „Agriculture Biosecurity“ check, en die duurt… De Nieuw-Zeelander zijn zeer streng in wat er wel, en vooral niet ingevoerd mag worden (allerhande voedingsmiddelen, planten, zaadjes, geen vuiligheid onder je wandelschoenen…in aller ernst, de vraag werd gesteld! Voor degene die zich hiervoor interesseert, meer onder: http://www.work-travel-nz.com/kofferpacken/was-…).

We nemen de Skybus, die ons in 45 min naar de binnenstad brengt. Naar ons Backpackers hostel moeten we moeten daarna nog wel een stukje lopen en van de buitenkant lijkt het meer op een kraakpant dan op een hotel... Binnen is het eenvoudig, maar alles okay. Wij zijn met afstand de oudste gasten hier… ;-) De kamer kost 70 EUR, maar dat is gunstig hier. De jeugd, de echte backpackers, slapen in meerbedkamers nog gunstiger. In Nieuw-Zeeland zijn er onnoemelijk veel backpacker hotels, verspreid over het hele land. Ze zijn ingesteld op de grote aanstorm en hype van de laatste jaren.

Inmiddels is het namiddag, en we lopen nog een rondje richting haven. Deze is stukje bij beetje van een industriehaven in een vrijetijds en uitgaansgebied veranderd. We eten onze eerste ‚Fish & Chips‘ :o) maar om 9 uur vallen we doodmoe in ons bedje…

Auckland

March 12, 2017 in New Zealand ⋅ 🌧 20 °C

Na 12 uur slapen wordt het tijd om op te staan ;-) Helaas regent het de hele voormiddag, en niet zomaar een beetje… Dan kunnen we gelijk wat lezen en schrijven, want het heeft geen zin naar buiten te gaan met dit weer. Rond de middags gaan we eerst wat eten in een cafeetje en dan beginnen we aan onze toer door Auckland.
    Auckland is het eonomische middelpunt van Nieuw-Zeeland. Hier wonen 1,4 miljoen mensen op een lengte van 70 km (waarvan een vierde Maori/Polynesier).
    Het is geen stad die men persee gezien moet hebben, maar het heeft een paar historische gebouwen, de opvallende Skytower met zijn 328 m en een leuke haven. Waarschijnlijk zijn de vele eilandjes voor de kust, die je met een pontje kan bereiken, zeer de moeite waard. We hadden het ook op onze planning, maar aangezien het weer niet echt geweldig is, gaan we op het gemak terug en eten nog een hapje bij de Mexicaan.

Bay of Islands

March 13, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Na de check-out gaan we om de hoek in een cafeetje eerst ontbijten, want we willen daarna nog even het oude stationsgebouw bekijken (wat omgebouwd is met woningen) voordat we onze auto op gaan halen. We kopen gelijk nog een prepaid kaart voor de telefoon, om onderweg in internet te kunnen komen en te telefoneren, want we moeten natuurlijk elke dag een accomodatie vinden, en Google maps kan ons waarschijnlijk ook nog goed van pas komen. Bij de autoverhuurder aangekomen, krijgen we te horen dat we een upgrade krijgen naar een Toyota Highlander SUV, omdat onze eigenlijke toegewezen auto, een RAV4 SUV, tijdens ons verblijf door de keuring zou moeten. Zolang we er niet extra voor moeten betalen, alles prima :o) Ik word echter niet als 2e bestuurder van de auto geaccepteerd… Helaas pindakaas moeten we toch een internationaal rijbewijs laten zien, hetzij een gecertificeerde vertaling van het huidige rijbewijs. Eigenlijk is het Duitse rijbewijs, dat uit symbolen en bijbehorende gegevens bestaat niet mis te verstaan, maar het is wettelijk voorgeschreven blijkbaar.
    Jana heeft haar oude internationale rijbewijs bij (wat vreemd genoeg nog veel meer op z’n Duits is als het normale…zoveel voor internationaal??), maar ik heb er geen en wil/moet natuurlijk ook rijden in die vele weken. Jana had gelezen dat een vertaling snel per email aangevraagd kan worden. Maar dit buro is hier in Auckland, en dicht in de buurt van waar we zijn, dus we besluiten dan maar direct daar naar toe te gaan. In ongeveer 40 minuten heb ik voor 60 NZ$ mijn vertaling in de hand. Nu weer terug naar de autoverhuurder om het contract aan te laten passen. Jana vraagt in de tussentijd gelijk nog even om de auto vanbinnen schoon te maken, want dat was duidelijk nog niet gebeurd… dan snel de bagage uit het hotel ophalen en dan zijn we eindelijk onderweg… op naar de Highway.

De Highway is hier lang niet altijd een snelweg. Alleen om het knooppunt Auckland is het 4-sporig, maar dan verandert onze Highway 1 richting noorden in een gewone rijksweg. Een van de redenen dat je overal leest en hoort dat je veel tijd in moet plannen om van A naar B te komen.
    Onderweg naar onze volgende overnachtingsplaats, maken we een korte omweg met een paar stops aan zee en bewonderen in een kleine baai vroeg in de avond ook de eerste surfers op de hoge golven. Helaas kunnen we niet lang blijven want check-in is maar tot 9 uur en dan rijden we prompt ook nog verkeerd… en dat vast en zeker niet voor het laatst ;-)

We komen gelukkig wel op tijd aan in Paihia, en nemen intrek in onze ‚woning‘ (een grote kamer met een eigen badkamer en klein keukentje) in een Backpackers hostel. Tussen 2 gebouwen zijn tafels en banken opgesteld, die vol zitten met jeugd en de nodige alcoholflessen op tafel. Wij zitten op de bovenetage, en links en rechts van ons zijn „ouderen“ zoals ons ;-) die net iets meer comfort willen. De rest is jeugd die in grote meerbedkamers hun domiciel hebben. Gezien het grote aantal, is het ‘s avonds ook de bijbehorende stemming ;-) We draaien nog een rondje en zetten ons dan op ons balkon, want slapen gaat zowiezo nog niet bij deze luidsterkte. Er zijn wel regels opgezet, vanaf 11 uur moet het stil zijn en moet iedereen naar zijn kamer. En inderdaad, dat wordt ook nageleefd!

Waitangi & Haguara watervallen

March 14, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Vanuit ons dorp Paihia lopen we langs de kust naar Waitangi en maken daar een stop bij het historische museum. Hier werd namelijk in 1840 het verdrag tussen de Maori’s en de Britten onderschreven (oudste artikel van de Nieuw-Zeelandse grondwet). Helaas moet voor alles entree betaald worden, voor de vele info’s en ook voor het tradionele dansen (was tot voor kort apart te bezoeken maar helaas…). We vinden 40 NZ$ echter te veel en gaan daarom, na een fike plensbui verder op onze geplande wandeltocht naar de Hagura watervallen. De 6 km gaan door dichtbegroeid bos, vol met interessante flora, vooral de grote beroemde varen-bomen zijn indrukwekkend. Een stuk van de wandeling gaat zelfs door een mangrovenbos, via aangelegde loopplanken/-brug. Aangezien het eb is, zien we veel bewegen in de modder zoals ‚mud crabs‘ en oesters. Aangekomen bij de waterval zijn we positief verrast, want hij is groter en mooier dan verwacht. We blijven een poosje maar dan is het ineens gedaan met de rust… er komt een bus Koreanen aan…foto, foto… Maar het was ook tijd voor ons om te gaan.
    Wat we niet wisten, de poorten van de boswandeling sluiten om 5 uur… dat halen we niet meer, en de enigste mogelijkheid is om langs de grote weg te lopen… ook geen succes. Jana vraagt een van de andere toeristen die met de auto gekomen zijn of ze ons mee willen nemen, en jawel, een vriendelijk ouder koppel neemt ons een eind mee, super!

‘s Avonds heeft een bar bij ons in de straat een aanbieding voor burger & bier, dat nemen we. Er is zelfs live muziek deze avond van een Maori vrouw, die regelmatig haar toekomstige vrouw in het publiek vernoemd, die ook meegekomen is. Ze schijnt zeer trots te zijn en met recht, want ze heeft een mooie dame aan de haak geslagen ;-)

Terug in ons backpacker hostel is het in vergelijking met gisteren nog zeer rustig. Geen muziek en veel minder alcohol op de tafels. We horen alleen hoe af en toe iemand in het kleine zwembad vliegt :o)

Op dolfijnen tour

March 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag vroeg uit de veren! Om kwart voor 8 moeten we in de haven zijn, want we hebben een toer geboekt door de ‚Bay of Islands‘ waar niet alleen veel eilanden te zien zijn, maar ook dolfijnen als we geluk hebben. Ze hebben ons gelokt, omdat je blijkbaar ook met de dolfjnen mag zwemmen…spannend! We zijn op de boot met 18 man en 2 van de crew. Niet vol, dus genoeg plaats voor iedereen op de boot, vooral op het voordek. Daar zitten we bijna de hele toer, want de zon schijnt (maar evengoed fris…) en vooral omdat we willen er gelijk bij willen zijn op het moment dat er dofijnen ‚gespot‘ worden. Na een goed uur is het zover… een groep ‚Bottlenose‘ dolfijnen, fantastisch! Ze zwemmen om ons heen. We moeten zwaaien en geluiden maken, dan spelen ze blijkbaar graag. Maar we zijn eerst veel te druk met foto’s, filmen en kijken! Er zijn bepaalde regels waaraan men zich houden moet voordat men met dolfijnen mag zwemmen. In dit geval mogen we niet, omdat er een baby bij is… ooohhh :o( Ook de tijd dat de boot erbij mag blijven is begrenst tot ca. 15 min…. Nou goed, we varen weer verder, een beetje meer richting open zee, verder weg van de eilanden. En ineens komt ons een 2e groep dolfijnen tegemoet! De ‚common dolphin‘ deze keer en wij hebben ze niet gevonden, de dolfijnen hebben ons gevonden. En deze willen echt spelen, geweldig om te zien! Ze zwemmen links, rechts, achter ons, voor ons… Helaas kunnen we ook deze keer niet zelf in het water, de open zee is te gevaarlijk en de dolfijnen zijn ook veel te snel voor ons. Maar het is zowiezo grandioos! Echt fantastiche momenten!!

Op de weg terug houdt de schipper steeds weer stop aan verschillende eilanden en laat ons verborgen stranden zien, prive eilanden, enige super villa’s (o.a. van de Sky TV cheff en de kunstenaar Hundertwasser). Helaas verder geen dolfijnen meer, maar het was een mega belevenis. Een deel van ons geld krijgen we aan het eind van de tour terug, omdat we (helaas) niet zwemmen konden. De kans dat men met dolfijnen zwemmen kan, en dat vertelden ze ons eerst aan boord…, ligt maar bij 15-20%... Dat was waarschijnlijk de ultieme adrenaline kick geweest (en een van mijn dromen die uitgekomen zou zijn…), in het water met deze lieve dieren die wel tot 4 m lang zijn. Maar goed… wie weet… misschien…

We stappen in Russell van boord, een klein vakantiedorp dat tegenover Paihia ligt en per ferry te bereiken is. We lunchen in de hafen en lopen tot het hoogste punt (Flagstaff Hill) waar we een fantastisch uitzicht hebben over de baai. Dan nog even naar het strand… wwat een fantastische dag :o)

Verder richting noorden

March 16, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 10 °C

Vandaag verhuizen we weer. We willen verder richting noorden. We maken onderweg nog een stop in Kerikeri bij het Missie Station. Een historische plek waar o.a. het oudste huis van steen staat in Nieuw-Zeeland en waar de geschiedenis over de opbouw van een Maori dorp en hun verdedigingsmethoden en vesting uitgelegd wordt. We nehmen de tijd voor een korte picknick onder een fantastisch mooie en oude boom en dan gaan we weer. Voordat we in Ahipara aan komen, maken we ook nog een strandwandeling in een prachtige baai. Dan tijd om in te checken in een Holiday Park, wat hier Staat voor een campingplaats met hutten en lodges. Wij hebben een kamer in een lodge, waar nog 5 andere kamers zijn, en waar we de keuken en het eetgedeelte delen met de andere bewoners. Tevens is er ook een BBQ bereik… joehoe, het kan niet op… een keuken en een BBQ!? Dat nodigt toch uit om eindelijk weer eens zelf te kokkerellen na meerdere dagen eenvoudig „snackbar“ gerechten. Dus eerst naar de supermarkt. De kleine lokale supermarktjes in de voorgaande plaatsen waren extreem duur. 1,5 l water of melk kostte 4 NZ$ (1 NZ$ = 0,68 EUR). Gelukkig zijn de prijzen in de grote Supermarkt ietwat beter, maar nog altijd is het veel duurder dan bij ons. We wisten van te voren dat het duur was, Maar 3x zo veel… zo ook groenten en fruit. 300 gr sla 6 NZ$, een bakje champions 6 NZ$, druiven 8 NZ$. Maar, we vinden ook enkele dingen die minder duur zijn: alles van zeedieren, rundvlees, NZ appel… hm…dat was het dan ook wel… Maar goed, daar moeten we doorheen. In onze kar, BBQ voor morgenavond, voor vandaag alles voor een lekkere maaltijdsalade met krabvlees, wat voor het ontbijt, wijn… lekker!
    ‘s Avonds tijdens het eten krijgen we nog een tips van andere reizigers. Dat is wel practisch als je met z’n allen samen zit.

Ahipara

March 17, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 10 °C

De dag begint met een lekker ontbijtje op ons terras :o) Alhoewel het weer er niet echt geweldig uitziet, en in de verte donkere wolken op komst zijn, gaan we toch een kijkje nemen op het strand. Als we teruglopen, worden we aangesproken door een oudere man in een soort van golfkarretje. Hij heeft aangespoeld zeewier verzameld, wat hij gebruikt als compost in de tuin. Hij nodigt ons zeer spontaan uit voor een bakje koffie bij hem thuis, bijna om de hoek. Hij heeft een mooie tuin, waar de verschillende rozen pronken en vele varens en Palmen voor het nodige groen zorgen. De paden liggen bezaaid met schelpen. Willy, zo heet hij, is een gepensioneerde leraar kunst, en nodigt sindsdien graag reizigers uit bij zich thuis. Zo heeft hij al met velen kennis gemaakt en zijn de nodige vriendschappen ontstaan. Zelf is hij vaak in Europa geweest. Maar sinds hij gepensioneerd is niet meer. Hij geeft ons nog einige tips voor het noord- en zuid eiland en als we willen gaan, nodigt hij ons ook nog uit voor morgenavond om te komen eten. We kunnen slecht nee zeggen…
    We rijden ietwat later dan gedacht ;-) richting noorden, naar het begin van het beroemde 90 Miles Beach. Daar vindt nl ook een groot vissersevent paats, startgeld 300 NZ$ met een hoofdpreis van 30,000 NZ$. Maar, geen visser te zien dus we zullen wel te laat zijn. Hun dag is natuurlijk ook al in de vroege uurtjes begonnen. Nou ja… We brengen enkele uren aan het strand door en ik neem mijn eerste duik in het niet echt warme water, maar de hoge golven hebben me over de streep getrokken :o)
    Dan ineens komen er vele auto’s, waarvan de meeste SUV’s, uit noordelijke richting... blijkbaar de vissers?! We gaan onze auto halen, want nu willen we ook! Ja, hier mag je met je auto over het strand rijden! We rijden de vele auto’s tegemoet en na enkele mijlen zien we dan toch ook nog de een of de andere visser in actie… Maar wat is het super om zo over het strand te crossen! ;o)

Cape Reinga - Het noordelijkste puntje

March 18, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag maken we een trip naar het noorelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. We hebben een excursie geboekt bij Harrisson. Zij gebruiken een truck die omgebouwd is tot bus, wat ideaal is om over het strand te karren. We rijden over het ‚90 Miles Beach‘, dat echter geen 90, maar ongeveer slechts 60 mijlen lang is. Ongeveer 50 mijlen daarvan rijden we over het strand, niet zoals voorgeschreven 30 km/h, maar rond de 100 km/h zoals alle anderen… :o) We zien nogmaals de wedstrijdvissers vandaag, verspreid over vele mijlen. Hun auto’s staan zo kort mogelijk achter de duinen geparkeerd, zodat ze niet door de vloed meegenomen worden. De vissers staan met hun zeehengels en bijbehorende outfit aan de waterkant of in het water. We maken 3 stops aan mooie plekjes, voordat we de duinen in rijden. De duinen zijn aan bepaalde plekken zeer hoog en daarmee ideaal om te ‚zandsurfen‘. Iedereen mag het proberen en krijgt een board in de hand gedrukt. Na een korte uitleg klimmen we de duinen op en kunnen we ons geluk beproeven… dat gaat prima, cool! En gelukkig niet zo zanderig in het gezicht als gedacht ;o) Daarna is het tijd voor de lunch in een mooie baai. Een sandwich, een plekje aan het strand…helaas is de tijd wat te kort. Dat is dan weer het nadeel van een geboekte excursie, je kan de tijd natuurlijk niet zelf indelen en bepalen. Maar de toer werd ons aanbevolen en op eigen houtje was het waarschijnlijk moeilijk geweest alle spots te vinden. En duurder is het ook niet echt, want dat geld waren we waarschijnlijk ook kwijt geweest aan benzine. Goed, de reis gaat weer verder. Op naar Cape Reinga, daar waar de Tasmanzee (vernoemd naar ‚onze‘ Abel Tasman) en de Pacifische oceaan elkaar treffen. Vanaf een heuvel hebben we een fantastisch uitzicht. Hier kan de zee blijkbaar heel woest zijn, maar vandaag is alles (jammer genoeg) rustig. Op het uiterste puntje staat de vuurtoren waarvan de signalen door de schepen tot op een afstand van 35 km ver gezien worden. Op de terugweg maken we nog een stop aan een strand aan de oceaankant, waar het zand heel anders is… heel fijn, zacht en wit. Dan weer snel terug op de normale weg, want de vloed komt.

Tegen zessen zijn we bij Willy uitgenodigd, de Maori man van gisteren. We wisten niet zo goed wat we konden verwachten, maar hij heeft veel voorbereid en echt zijn best gedaan. Het enigste wat nog moet gebeuren is het bakken van de rundersteaks en de ‚schelfish‘-tartaartjes. Dit is het vlees van verse schelpdieren (gevonden aan het strand) gemixed met ei, meel, limoen en kruiden. Als bijlage een mix van groenten en 2 verschillende soorten zoete aardappelen. En dat alles begeleid van een goede Nieuw-Zeelandse wijn. Alles lekker! En of het niet genoeg was, hij heeft ook nog een ‚Blackberry cake‘ gebakken. Veel bramen bedekt met deeg. Dat met een bakje koffie gaat er nog wel in :0) Het is duidelijk dat het niet voor de eerste keer is dat hij gasten uitgenodigd. Hoeveel het er al geweest zijn wordt duidelijk als we naar binnen gaan. Daar hangen veeeele foto’s van meestal nog jonge (backpacker) meiden. Hij vraagt ons dan of we in zijn gastenboek willen schrijven, en neemt de boeken die to dusver volgeschreven zijn mee… Hij is er eigenlijk pas goed mee begonnen vanaf hij in dit huis woont, niet ver van het strand waar hij de meesten treft. Sommige komen voor een drankje, andere voor diner en sommige trekken voor een poosje bij hem in. Hij heeft zelf 30 jaar lang overzeese reizen gemaakt, 15 jaar Europa en 15 jaar China. Hij heeft zoveel beleefd, mensen leren kennen, vriendschappen gesloten, hij weet hoe het is als men onderweg is en hij biedt nu zijn gastvrijheid aan voor de toeristen in NZ, mooie geste. Zijn vrouw is 30 jaar geleden al gestorven en zo is hij niet alleen. Niet slecht voor een man van 73 jaar! Het is beindrukkend de reacties in de gastenboeken te lezen, wij dragen graag ons steentje bij en schrijven een lovend stukje. Bedankt Willy!

Waipoua Kauri Forest

March 19, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag gaat het verder in zuidelijke richting. We moeten tussendoor een pontje nemen, die zeer veel lijkt op de ‚Drus‘, het pontje dat Jana al jaren neemt op de weg naar haar werk. We varen wel een beetje langer, en dat kost dan ook gelijk NZ$25.
    We nemen een afslag van Highway 12 en duiken het Waipoua Kauri Forest in. Hier kan men de grootste bomen van Nieuw-Zeeland zien, de oeroude Kauri bomen die tot de grootste ter wereld behoren. De bomen staan verstrooid door het park en jammer genoeg kunnen we niet van de ene naar de andere lopen, maar moeten we steeds weer de auto nemen. In het bos merkt je wel waarom, want tussen de vele loofbomen is alles dichtbegroeid met varens, diverse grassen en struiken, geen doorkomen aan. Het geeft een beetje jungle gevoel hier te lopen. Het is verboden van de aangelegde paden af te wijken, want de wortelen van de Kauri bomen zijn extreem gevoelig. Ze hebben daarom ook verhoogde houten paden aangelegd om het risico te minimaliseren dat mensen op het Idee komen. Tevens moet je bij elke in- en uitgang je schoenen desinfecteerd (zie foto). Er zijn helaas niet veel Kauri bomen meer, want door de vroege Kolonisten is er een kaalslag gepleegd omdat het hout een extreem hoge kwaliteit heeft. We staan met open mond voor de Tane Mahuta, de ‚god van het bos‘, met een hoogte van 50 m en een doorsnede van 14 m, dan de Te Matua Ngahere, de ‚vader van het bos‘, met zijn 30 m niet zo hoog, maar met 16.4 m doorsnede de dikste én de oudste van NZ met zijn (geschat) 4000 jaar. Dan bezoeken we ook nog de ‚4 zussen‘ die knus dicht bij elkaar staan, en zien nog zo menig anderen…indrukwekkend.
    We rijden dan nog een stukje zuidelijker, naar Baylys Beach waar we voor een nacht blijven. We maken daar nog een wandeling langs de steile kust met prachtige mooie uitzichten.

De rit naar Coromandel schiereiland

March 20, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg naar het schiereiland Coromandel dus vetrekken we gelijk na het ontbijt (foto).
    Gisteren hebben we nog gelachen over het feit dat in de nationaalparken, waar de ene bocht de andere opvolgt, er borden staan dat je 100 km/h mag rijden. Bij ons zou daar een bord van max 50, of 70 km/h staan! Maar vandaag is het de omgekeerde wereld… We rijden op een brede, gedeeltelijk 2 sporige weg, en Jana mist een ‚80‘ bord… We zien een politieauto staan en weten gelijk… dat is mis…. en jawel, de auto start, volgt ons en het blauwe licht gaat aan… dat betekent zo snel als het gaat rechts…uuuh links (!) stoppen. ‚License please‘… Okay, ook gelijk nog een alcohol test, wat blijkbaar stadaard is. Niks met „Niet meer doen, de volgende keer…“…Jana krijgt een bon in de hand gedrukt (een met de Hand ingevuld voorgedrukt vodje papier), dat ze online moet betalen… 80 NZ$ aub… Vele jaren zonder boete, maar ja, dat helpt nu niet ;o)
    Het verloop van de route is erg bochtig en ons Idee om tijdens de rit wat te lezen, schrijven of foto’s te sorteren gaat helaas niet op.
    Kort voordat we thuis zijn, nemen we nog 2 jonge liftende Backpackers mee. Zij komt uit Duitsland en is hier voor 4 weken, hij komt uit Zwitserland en is hier al een jaar. De twee hebben zich vandaag toevallig getroffen. De Zwitser heeft 11 maanden als bakker in Queenstown gewerkt, trekt nu 5 weken op het noord eiland rond voordat hij naar de Bahamas vliegt en daar een zeiltoer naar Florida start met einige anderen. Niet slecht de jeugd van tegenwoordig… ;-)
    We checken in op een camping in een ruime bungalow met keuken en badkamer. De huiskat begroet ons… knorrend op ons bed ;0) Hier in Whitiangi slaan we ons kamp op voor de komende dagen.