China

• Day 1

Beijing

May 28, 2015 in China ⋅ ⛅ 30 °C

Het is hier heet!! (elke dag 35+ graden en zonnig). Een paar highlights: Temple of Heaven, Summer Palace, Forbidden City en De MUUR!

We hebben een hike gedaan van zo'n 6 km over de muur van Jinshanling naar Simatai. een heel mooi stukje muur. Deels gerestaureerd en deels nog in reparatie, maar het uitzicht is schitterend. Ook kun je mijlenver de volgende 'Watch towers' zien en hoe de muur zich door het landschap kronkelt.

Eten in Beijing is een belevenis. We hebben een hostel geboekt in een Hutong wijk, wel hartje stad, maar met lokale bevolking en laagbouw. Hier zijn nog enkele authentieke eettentjes waar voornamelijk lokale Chinezen komen (en geen hordes (Chinese) toeristen). Bestellen van de kaart is een uitdaging, want meestal hebben ze geen Engelse kaart en zie je alleen de prijs staan, al hebben we ondertussen ook een paar tentjes met een Plaatjes menu ontdekt. Zo hebben we al stokjes kebab gegeten, met spek en vlees, maar geen idee van welk dier, en welk stuk van het dier... Anika is iets minder avontuurlijk qua eten, dus dit is elke avond een uitdaging. Gisteren zijn we bij een Korean BBQ restaurant beland, een rooster boven een paar kooltjes en BBQ'en maar!

• Day 1

Censuur en Reisplannen

May 28, 2015 in China ⋅ ⛅ 30 °C

We zijn in China en dat weten we. Alles wat ook maar iets te maken heeft met Facebook en Google kun je hier niet ontvangen. Een maandje zonder FB, dat is relaxt, maar een maandje zonder Google...(Gmail, Maps, Translate, en dus ook alle websites en apps met Google Maps en Google translate werken dus niet of half...). Ook onze favoriet Booking.com maakt gebruik van Google Maps om te laten zien waar een hostel ligt, en werkt dus niet, zucht. Op onze blog staat ook een wereldkaart met vlaggetjes waar we geweest zijn, je raad het al, dit werkt via Google Maps en is dus niet beschikbaar...
    Microsoft is nog wel in de gratie, dus we zijn maar overgestapt naar Bing, maar dat werkt toch net iets minder lekker...

Update over de reisplannen:
    Tibet, Nepal en India gaan we helaas schrappen, vanwege de aardbevingen en het negatieve reisadvies naar Nepal. We hebben nu besloten om langer in China te blijven (+/- 6/7 weken) en dan via Hong Kong naar Zuid Oost Azie te vliegen, waarschijnlijk eerst naar Myanmar, maar dit is deels afhankelijk van de prijzen van vliegtickets :)

• Day 6

‘Hard seat’ does mean no sleep

June 2, 2015 in China ⋅ ⛅ 23 °C

Na alle treinbelevenissen dachten we wel al het een en ander meegemaakt te hebben. Niets bleek minder waar toen we besloten om een ‘hard seat’ te boeken voor de nachttrein vanuit Beijing naar Xi’an. Dit betekent dat we alleen een stoel hadden voor de 12u durende rit, soort van wintersport met de bus maar dan minder comfortabel. We hadden twee tickets geboekt, alleen waren er geen twee opeenvolgende stoelen te vinden die zo ver uit elkaar stonden in de trein als deze twee. Mike zat opgesloten tussen 5 Chinezen en na minder dan een half uur lag er al een Chinees op het tafeltje voor hem te slapen en lag er een op zijn schoot te kwijlen. Gelukkig was de redding nabij en was een andere Chinees zo vriendelijk om te ruilen en kon ik naast Anika zitten. Dit was uiteindelijk erg gezellig met twee Chinese dames die Engels konden. Het was een mooie ervaring ondanks de mindere aspecten van de rit (mensen die staan in de coupé omdat ze een staanplaats hebben gekocht, licht continu aan, roken was toegestaan voor in de coupé, geschreeuw van het verkoopvrouwtje bijna de hele nacht door en uiteraard niet kunnen slapen), maar de volgende treinreis van Xi’an naar Chengdu wordt een ‘hard sleeper’. Nog steeds minder luxe dan de ‘soft sleepers’ in de TransMongolië Express. We zijn weer wel een aantal zaken te weten gekomen tijdens deze ervaring, o.a.: de Chinese censuur is te omzeilen, in Chengdu schijnen alle mooie Chinese vrouwen te wonen, 1m3 woonruimte in Beijing kost €7000.Read more

• Day 6

Xi'an

June 2, 2015 in China ⋅ ⛅ 23 °C

Na volledig gebroken aangekomen te zijn in Xi’an is er eerst een beetje bijgeslapen en doen we het verder ook rustig aan hier. We hebben voor het eerst een paar dagen regenachtig weer en de muggen weten ons plotseling beter dan ooit te vinden.
    We hebben op een zonnige dag nog een beetje rondgehangen in de Moslimwijk van de stad die erg sfeervol is en waar we eindelijk shirtjes konden vinden die binnen ons budget vielen, en nog echte merkkleding ook ;)
    Gisteren voor dag en dauw uit de veren met als doel om voor alle andere toeristen bij het Terracotta leger te zijn. We werden bijna een bus ingetrokken die we niet wilden pakken (onderweg gebeurde dit bij meerdere mensen die op straat liepen en niet eens de intentie hadden een bus te pakken) en de bus stond afgeladen vol waarbij iedereen die in het gangpad stond op een bepaald commando moest bukken voor de politie. Ondanks een enerverende bus trip die ons niet al te beste ochtendhumeur weinig goeds had gedaan werd alles goedgemaakt door de eerste indrukken van het Terracotta leger zonder de drommen toeristen. Het is een indrukwekkende site, maar eigenlijk is je eigen verbeelding van hoe het er toen uit moet hebben gezien nog veel indrukwekkender.
    Morgenavond stappen we weer in de trein en misschien lukt slapen dan wel zodat we (of Mike) kunnen dromen over de mooie vrouwen waar we naar toe gaan (Chengdu).

• Day 9

Chengdu - Panda's

June 5, 2015 in China ⋅ ⛅ 27 °C

Vroeg uit de veren vandaag, want panda’s staken al hun activiteiten een paar uur nadat ze opgestaan zijn en keren dan hun kont naar het publiek. Na een redelijk vlotte reis in de ochtendspits van Chengdu (inclusief een pitstop op een openbaar toilet, omdat de busreis voor Anika niet zo prettig was) hadden we het park gevonden en waren we wederom als een van de eersten op de locatie. Vroeg in de ochtend worden de panda’s gevoederd en wat een spektakel is dat. Zelfs Mike, die op voorhand redelijk skeptisch was over deze activiteit, was na afloop helemaal weg van deze schattige beesten. Het is fascinerend om te zien hoe panda’s hun bamboe ontleden om het op te kunnen eten. De kleine panda’s die met elkaar aan het stoeien en ravotten waren, in bomen klommen en zelfs over de muur wilden klimmen naar de toeristen toe (het kostte de opzichter behoorlijk wat moeite om de kleine panda’s in hun territorium te houden) waren een groot spektakelstuk. Wist je dat panda’s slechts 16% van alles wat ze eten kunnen verteren voordat het er weer uitkomt? Dit is bij dieren gemiddeld 80%, vandaar dat een panda in het wild 16 uur per dag kwijt is aan eten en eten zoeken. Helaas zijn er bijna geen wilde panda’s meer (al is er recent nog een gespot in het Jiuzhaigou national park) en worden ze met uisterveren bedreigd. Wat dat betreft is het goed dat het panda breeding center in Chengdu probeert dit nummer weer op te krikken (maar dit laatste is juist wat er bij panda’s weer aan schort).Read more

• Day 11

Leshan & Emei Shan

June 7, 2015 in China ⋅ ⛅ 28 °C

In China zijn (natuurlijk) ook een aantal UNESCO World Heritage sites. Chinezen vinden dit geweldig en komen dan ook in grote getalen naar deze plekken toe. In de Provincie Sichuan waar ook Chengdu ligt zijn 2 van deze sites te vinden (Leshan en Jiuzhaigou). We hebben 3 dagen uitgetrokken om het gebied zo’n 2/3 uur ten zuiden van Chengdu te zien. Aangekomen met de bus staat er een soort taxibusje klaar om alle toeristen naar het park te brengen. Chinees blijft lastig dus zijn we maar gewoon ingestapt, bleek dat ze ons naar de East gate van het park hadden gebracht, en niet naar de South gate waar de Giant Buddha te zien is. Hierdoor moeten we eerst het hele park doorlopen en is van onze voorsprong (6 uur ’s ochtends al in de bus) weinig meer over. Net als in de Efteling kunnen we aansluiten in de rij met bordjes: vanaf hier nog 1,5 uur. Maar dan krijg je ook wat: de grootste zittende Buddha ter wereld! Een 73 meter hoge rotssculptuur waarlangs je met een trap kunt afdalen om de Buddha vanuit alle hoeken te bezichtigen. Een vinger is bijv. 8 meter lang. Op de terugweg naar de East gate besloten we ook maar op zoek te gaan naar de langste liggende buddha, hier hadden we toch ook al voor betaald ;) Deze is maar liefst 170 meter lang en door de begroeiing niet in één stuk waar te nemen. Waar we eerst dachten de handen gespot te hebben, bleken dat uiteindelijk de tenen te zijn.
    Hierna de bus gepakt naar Emei Shan, een van de vier heilige bergen in China met mooie tempels en hiking routes. Op de eerste dag hebben we een hike gedaan in de bergen van zo’n 25km, een groot stuk was erg toeristisch met om de 100 meter een standje voor eten, drinken, gedroogde thee of andere souvenir shit. Helaas deden deze kraampjes en de vele Chinese toeristen die de berg letterlijk afbraken (plastic zaken met eten naar apen gooien, afval op de berg gooien, tourguides die heel veel lawaai maken met microfoons, etc) afbreuk aan een hele mooie berg en de schitterende omgeving. De 2e dag zijn we naar de top geweest (3000 meter) om Buddha te vereren en te genieten van het mooie uitzicht. Afgezien van de Chinese bejaarden die elkaar in de haren vlogen en omver duwden om als eerste in een cable car te kunnen stappen, hing er een iets relaxtere sfeer op de top.

• Day 15

Jiuzhaigou & Huanglong

June 11, 2015 in China ⋅ ⛅ 28 °C

Bij ons hostel hadden we een 3-daagse Chinese tour geboekt naar Jiuzhaigou national park (inclusief Huanglong mountain), omdat we meer van de schitterende Sichuan provincie wilden zien en we dit op eigen gelegenheid niet goedkoper konden regelen. Op stap met een buslading Chinezen dus. Deze tours zijn m.n. goedkoop vanwege het waardeloze eten (voor zover het eten te noemen is, zelfs de Chinezen doken continu de snackbar in) en de laatste terugreisdag die omgedoopt is tot shopping day (verplichte stops bij winkels onderweg, waardoor de terugreis zo’n 14u duurde ipv 10u). Het was wel een leuke ervaring om de Chinezen te zien onderhandelen, maar jammer dat we het niet helemaal konden volgen, omdat we het Chinees nog steeds niet machtig zijn (gelukkig was er 1 meisje in de tourgroep die nog een beetje Engels sprak).
    Op de Huanglong mountain hebben we een hike gedaan van zo’n 3 uur tussen de 3200 en 3700 meter waarbij het uitzicht op de top van de trail erg mooi was over een soort van terras met meren. Mike kreeg hier behoorlijk last van hoogteziekte, maar gelukkig daalden we na deze hike meteen weer af naar het dorpje Jiuzhaigou (bij aankomst lijkt het een soort Las Vegas in het klein) dat op 2000 meter ligt.
    Jiuzhaigou , tot nu toe een van de meest adembenemende plekken op aarde waar wij geweest zijn. Een schitterende bosrijke omgeving in de bergen (3200 meter) met o.a. kristalheldere meren en watervallen. Volgens iedere Chinees ook het mooiste plekje van China, vandaar dat ook hier de Chinese toeristen een aantal van van hun schamele vrije dagen (vijf in een overheidsfunctie) inzetten voor hun jaarlijkse uitje. Op een doordeweekse dag zijn er gemiddeld 10.000 toeristen in dit park en in de weekenden is dit nog vele malen meer, laat staan de nationale feestdagen (Efteling eat your heart out). Gelukkig was het park hier wel op ingericht en was het na de ingang opvallend rustig in onze optiek zodat we optimaal van de schoonheid van deze omgeving konden genieten, de foto’s spreken voor zich.

• Day 26

Dali & Visumverlenging

June 22, 2015 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Na een lange treinreis van 28 uur vanuit Chengdu zijn we aangekomen in Dali. We hadden eerder al besloten dat we langer in China wilden blijven, het is echt een prachtig land en het enige dat een beetje tegen gaat staan is de hoeveelheid mensen. Daarom hebben we besloten ons visum te verlengen in Dali, de oude stad van Dali (er aan vast ligt Xiaguan, de nieuwe stad van Dali) is een kleiner plaatsje waar de hectiek van China voor even ontvlucht kan worden. Daarnaast hadden we ook gehoord dat een verlenging hier relatief makkelijk aangevraagd kan worden (geen Chinese bankrekening openen, bewijs dat je het land uit gaat, etc.). Makkelijk is betrekkelijk relatief aangezien de procedure een paar weken geleden was gewijzigd en overal werd verteld dat we het aan moesten vragen bij een gebouw met een Eifeltoren op het dak, dit was onmogelijk om te missen. Het gebouw waar we uiteindelijk de aanvraag moesten doen had helemaal niets op het dak staan en de aanvraag heeft ons toch een dagje bezig gehouden. De verlenging werd behandeld en op de maandag erop zouden we onze paspoorten weer op kunnen halen. Nog gecontroleerd voor de zekerheid of het ook maandagochtend kon, geen enkel probleem. Toen we echter ons visum op gingen halen was er opeens een holiday op die maandag, waar ook niet alle Chinezen van op de hoogte waren. Dus voor de komende dagen alles moeten wijzigen aangezien we maandag meteen verder zouden reizen (nieuwe hostels, bus/treinschema's). Gelukkig was er nog een plekje in ons hostel waar we net uitgecheckt hadden, want zonder paspoort hadden we ook nergens anders kunnen verblijven. Voor Anika was het al met al een redelijk chill verblijf, al hebben we niets van de omgeving van Dali gezien. Mike heeft hier 8 dagen lang met buikkramp op en neer gelopen naar het toilet. Gelukkig is vandaag de 1e betere dag bij Mike, kunnen we hier morgen weg en staat overmorgen "the tiger leaping gorge" (volgens velen een van de mooiere hikes ter wereld) op het programma.Read more

• Day 28

Tiger Leaping Gorge en op naar Yangshuo

June 24, 2015 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Volgens een oude Chinese legende is er vroeger een tijger geweest die ontsnapt is aan een jager die hem op de hielen zat door via een steen in de rivier naar de andere kant van de kloof te springen. Knappe tijger die daarna de steile kloofwand beklommen heeft of misschien is hij met zijn kop tegen de kloofwand te pletter gesprongen, dat vertelt het verhaal niet. Maar enfin, vandaar de naam 'Tiger Leaping Gorge'. Er gaat een 2-daagse hike door deze kloof welke met name wordt ondernomen door Westerlingen (hier wordt heel duidelijk dat Chinezen niet de Lonely Planet lezen, want geen Chinees te bekennen!).
    De hike valt onder de categorie 'medium' maar door de condities (bergop vol in de brandende zon en het voelt als 40 graden) was het 1.5 dag behoorlijk ploeteren. Anika redt het net om boven te komen met veel pijn en moeite en rond een uur of 6 's avonds komen we aan bij het hostel waar we de nacht blijven slapen (zeer toepasselijk de 'Halfway' lodge genoemd). Langzaam druppelen alle lopers van die dag binnen en zien we een paar groepjes terug die we in de loop van de dag al hadden ontmoet. We eten samen met een Canadees, een Duitser en een Engelsman, erg gezellig. We blijken ontzettend verbrand te zijn op onze armen en in de nek, natuurlijk waren we de zonnebrand vergeten :( (we hadden het wat frisser verwacht in de bergen, onze jas zat in de tas).
    's Avonds genoten van de zonsondergang en het onweer in de kloof wat er heel cool uit zag (dit komt vaak voor).
    De volgende dag is het maar 2 uur lopen naar onze eindbestemming: Tina's guesthouse, maar dan begint de moeilijkheid pas. Natuurlijk willen we de stenen zien waar de tijger op is gesprongen en dit is nog zeker 1,5 uur steil naar beneden en 1,5 uur steil omhoog. Het uitzicht is wel prachtig en je hoort de rivier kolken beneden. Moe, maar voldaan (toch Anika?) naar Lijiang om daar een nachtje te slapen voor er weer een kleine treinreis overwonnen moet worden.

Van Zuid-West China (Lijiang) naar Zuid-Oost China (Guilin) is een treinreis van 30 uur. We keken er eigenlijk best naar uit om 2 dagen stil te moeten zitten in de trein en onze beentjes te laten rusten na de intensieve hike van de Tiger Leaping Gorge. Ware het niet dat onze bedden naast de wc en het rookgedeelte lagen en het al stonk nog voordat de trein in beweging was gekomen, gebruik je verbeelding voor de status 30u later... Vanuit Guilin zijn we de volgende dag doorgereisd naar Yangshuo, het backpackers mecca van het zuidoosten.

• Day 33

Maandag wasdag

June 29, 2015 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Waar het overdag veels te warm is om iets te ondernemen, verandert het stadje 's avonds in een ware kermis. Elke bar/kroeg/cafe/restaurant heeft z'n eigen singer/songwriter/muzikant met een dikke versterker en weinig talent. Op straat is allerlei troep te koop en dat vindt gretig aftrek bij alle Chinezen. Maar wat een bizar zicht, lichtgevende drones met op de achtergrond het schitterende karstgebergte.

Maandag wasdag, ook deze klusjes gaan op wereldreis gewoon door. Het is opvallend hoe de piramide van Maslow (hierarchy of needs) steeds meer uitgekleed wordt. Eten, slapen, poepen is alles wat je nodig hebt! Oh ja, en WIFI :) De hygiëne van de eet/slaap en poeplocaties laat vaak te wensen over en helaas eist dit ook zijn tol: was Mike eerder ziek, nu is Anika de sjaak.