Zuid-Amerika

January - April 2016
A 111-day adventure by Anika and Mike Read more
  • Santiago & Valparaiso

January 6, 2016 in Chile ⋅ ⛅ 24 °C

Droevig nieuws heeft ons bereikt dat Jaap Kuijper is overleden (oud oom van Anika). Helaas konden wij niet bij de uitvaart zijn, maar in gedachten zijn wij bij Betty en de familie.

----------------------------------------
    Na weer een lange vlucht met 2 uur tijdsverschil gaan we lekker chillen in Santiago, de hoofdstad van Chili. Het is gewoon een grote stad en er is niet heel veel bijzonders te doen. Mááár wij zijn op een missie, om een nieuwe oplader voor de laptop te scoren, aangezien deze het begeven heeft. Hoe moeilijk is het om een Asus oplader te scoren in een 1e wereld land. Nou, niet dus, van de PC Factory worden we naar TecnoFull gestuurd, welke niet meer blijkt te bestaan. We lopen een winkelcentrum in met een shop met allerlei soorten stekkers, maar niet de onze... We worden wel 3x doorgestuurd naar Casa Royal, wat een soort Kijkshop is. Ook hier verwijzen ze ons weer naar de PC Factory, het kringetje is rond en ondertussen zijn we heel downtown Santiago doorgestruind, maar nog geen oplader. We regelen dat iemand voor ons belt (in het Spaans) naar het Asus service centrum in Santiago. Zij beloven om binnen 24-48 uur met een oplossing te komen. Op z'n Zuid Amerikaans, dus nooit meer iets van gehoord... Uiteindelijk maar een oplader via internet besteld, en deze in een volgend hostel 2 weken verder laten bezorgen, volgens de app is de bestelling verzonden, dus fingers crossed!

We zijn ook nog Cerro San Cristobal opgeweest. Een mooi uitzichtpunt over de stad met een eigen Monte Cristo, een vrouwlijk beeld, zie foto.

Die middag nemen we de bus naar Valparaiso, Unesco world heritage centrum, maar ook party stad tegenwoordig. We hebben een relaxt hostel, op de groente en fruitmarkt, waar we elke avond ons kostje bij elkaar scharrelen :) van de slager naar de bakker naar de markt voor een paar aardappelen. 'S middags lopen we naar het centrum welke tegen een heuvel is gebouwd en een paar honderd jaar oude 'liften' heeft. Dit zijn een soort karretjes op wielen die naar boven worden getrokken, een mooi uitzicht over de baai volgt en alle huisjes zijn in felle kleuren geschilderd.

Hiking: Vulcan Villarrica & Los Lagos

January 11, 2016 in Chile ⋅ ☀️ 18 °C

In plaats van in het meer toeristische Pucon te verblijven besloten wij een stukje van het 'Lake district' in Chili te verkennen vanuit Villarrica. Achteraf bleek dit een erg goede keus!

Na een redelijk comfortabele nachtbus vanuit Santiago, waar ook daadwerkelijk nog een aantal uren slaap gepakt is, kwamen we aan bij onze B&B in Villarrica. We stonden erg vroeg op de stoep en alleen opa was thuis. Dus kwamen we niet erg ver in het Spaans maar versterking, zijn zoon, was onderweg. We vinden het nu al jammer dat we geen Spaans spreken, want een gesprekje met opa dezer dagen was super leuk geweest en hij was ook oprecht geïnteresseerd in die Hollanders. En wat is dat spel nu toch wat ze spelen? Nou opa, dat is nu Rummikub!

We kwamen naar dit dorpje toe met de intentie om de 'Los Lagos' hike en de 'Vulcan Villarrica' climb te doen. De eerste hike was een zes uur durende tocht in het Huerquehe nationaal park en met name mooi vanwege de heldere en kleurrijke kratermeren. Het was een mooie tocht en een goede voorbereiding op de grand final hier, de beklimming van een 2847m hoge actieve vulkaan die afgelopen maart voor het laatst is uitgebarsten. Daarna is de vulkaan 9 maanden dicht geweest voor beklimmingen, dus onze timing was perfect. Wat heet, een strakblauwe hemel op de dag des oordeels (de dag er voor waren blijkbaar alle beklimmingen nog gecancelled vanwege regen en sneeuwbuien). En wat een feest om hier naar boven te klimmen. Het eerste uurtje geskipped met een gammele, maar dure stoeltjeslift om onze beentjes te sparen voor de vier uur durende klim. We hadden een goede organisatie gekozen en werden volledig uitgerust met alle benodigdheden inclusief iceaxe, crampons (ijzers met spikes voor onder de schoenen) en een gasmasker (mocht de vulkaan iets te actief worden). Bovenaan de krater gekomen hoor je de vulkaan echt bulderen en spat er soms lava omhoog uit het lavameer in de krater. Helaas kun je het meer niet zien. Je moet dan boven de krater hangen en de gids vond het voorstel van Mike om even zijn voeten beet te pakken zodat hij een kijkje kon nemen in de krater geen goed idee. Maar wat een gaaf gevoel om op de top van een actieve vulkaan te staan met een adembenemende 360 view met nog meer vulkanen en meren. In de verte zagen we aswolken van een andere vulkaan die nummer 1 op de hitlist stond om uit te barsten en dat kon letterlijk ieder moment gaan gebeuren.

Na de tocht naar boven is het meestal ellende bij zo'n hike. Views gehad en dan nog helemaal naar beneden om naar huis te gaan. Niet bij deze vet coole hike! Op de slee naar beneden, en hoe gaaf is dat om in een spoor in de sneeuw een vulkaan af te sjezen. Het is ook niet zonder gevaren, maar we hadden echt superguides die safety hoog in het vaandel hadden staan en nog goede humor hadden ook (zelfs in het Engels dit keer). We hebben daar wat tourgroepen zien stuntelen en valpartijen zien maken, slechte guides en equipment lijkt bij sommige organisaties het devies. Maar voor ons weer een wervelende ervaring er bij!

Noord Patagonië

January 14, 2016 in Chile ⋅ 🌧 7 °C

In Puerto Montt begint het avontuur met een middagje wachten. Er is een markt met allerlei toeristen souvenirs en eettentjes met verse visschotels. We zien zeeleeuwen in de baai zwemmen die de restjes opeten van de vismarkt. Wel even wikipedia geraadpleegd over het verschil tussen een zeehond en een zeeleeuw.

Via een nachtelijke ferry (is even oncomfortabel als een nachtbus) komen we aan in Chaiten waar we de bus pakken naar het kleine dorpje Futaleufu. De tijd lijkt hier te hebben stil gestaan. Ons hostel ligt op een heuvel even buiten het dorpje en is heerlijk om te relaxen. Ze hebben zelfs een oven en met een cake bakblik zetten we een creatieve lasagne in elkaar, want groente en fruit zijn hier schaars (1x per week komt er een vrachtwagen met verse voorraden). De andere backpackers zijn jaloers op ons, zeker als ze zien dat we ook een ananas hebben gescoord.

Dit dorpje staat bekend om het kayakken en raften op de Futa rivier. Mike was in dubio mbt wel of niet raften, maar onze tijd blijkt hier te kort, we moeten op zondag de enigste bus van de week naar het zuiden pakken. We hebben nog wel tijd om naar de top van de berg te lopen en hier te genieten van het uitzicht.

Na een heftige rit op Ruta 7 oftewel de Carretera Austral (een pad met wat kiezelsteentjes erop is hier vergelijkbaar met de A7 in Nederland...) komen we aan in Coyhaique, een grotere stad in de middle of nowhere. We maken een dayhike naar het nationale park waar het lekker rustig is en we het meer met springende vissen voor onszelf hebben. Verder is er niet veel te doen en pakken we al snel de bus en ferry naar Chile Chico waar we de grens met Argentinië oversteken.

El Chaltén, hiken in Argentinië!

January 22, 2016 in Argentina ⋅ ⛅ 18 °C

Na een bus, boot en weer een bus steken we dan eindelijk de grens over. In het dorpje waar we belanden moeten we een uur of zeven wachten op onze volgende nachtbus. De prijs is maar liefst $80 per persoon, maar dan zal het vast super de luxe en goed geregeld zijn. Vol goede moed proberen we in de bus in slaap te komen, maar na een paar uur gaat het al mis, letterlijk in 'the middle of nowhere'. Motor oververhit en geen bereik met de telefoon, dus rijden we met een slakkengangetje terug de paar uur weer terug. Geen repareren meer aan en na zo'n 1,5u wachten is er vervangend vervoer. Een minibus wel te verstaan, dus bye bye nachtrust. Gelukkig weet Mike de enige plek met beenruimte te fixen en kan Anika op twee stoelen gaan liggen. Op naar El Chaltén!

Het is bij aankomst zonnig en volledig helder, wow dit is echt Patagonië. Een ideale dag voor een hike, maar fysiek lukt het ons gewoon niet meer. Gelukkig is het de volgende dag ook nog goed en trekken we erop uit in het ruige landschap dat ons doet denken aan een kruising tussen het 'niemandsland' in Mongolië en het bergachtige zuidereiland in NZ. Hierna staat er nog een lange hike op het programma, maar na een dagje rust besluiten we er maar een halve 4 uurse wandeling uit te persen. Anika haar knieën, heupen en eigenlijk alles doet pijn en Mike kan Anika in deze staat niet eens meer bijhouden. Het is bijna 'total loss' na alle nachtbussen en hikes de afgelopen periode en we zijn volledig op. De laatste energie besluiten we te spenderen aan een relletje bij de busmastschappij, $80 voor een kapotte bus en vervanging door minibus vonden wij te gortig. Nadat we naar 3 locaties waren gestuurd en ze bij de 3e aangaven dat we bij de 2e moesten zijn, werd de baliemedewerker op meteen bang van onze (ietwat) getergde reactie en kregen we onze volgende busrit van $30pp naar El Calafate gratis ter compensatie.

Aangezien we werkelijk tot niets meer in staat zijn is uitrusten daar het devies. Binnen een week worden we namelijk geacht te starten met de bekende 5-daagse W-trekking in Torres del Paine, pff :)

Blauw, blauwer, blauwst

January 28, 2016 in Argentina ⋅ ⛅ 18 °C

Na een klein reisje van 3 uur komen we aan in El Calafate, het startpunt voor de Perito Moreno gletsjer. De eerste dagen zijn we een beetje aan het relaxen: wasje doen, boekje lezen, spelletje doen. We hebben ook een heel relaxt hostel uitgezocht waar we in de reviews al hadden gelezen dat het ontbijt prima was en ze lekkere lounge banken hadden. Top!

Ook zijn we een avondje uiteten geweest, naar het beste steak restaurant in town volgens tripadvisor: Mi Rancho (steak eten is een must in Argentinië). Mike had een steak van lam met risotto en Anika een biefstukje van de koe met een gepofte aardappel. Om het af te maken hadden we beide een glas Malbec (een heerlijke lokale rode wijn).

Donderdag gingen we voor het klapstuk, een dagtour naar de Perito Moreno gletsjer. Het bijzondere aan deze gletsjer is dat hij niet terugtrekt (zoals bijv de gletsjers in Nieuw Zeeland), maar redelijk stabiel is onder de huidige opwarming van de aarde. Daarnaast is dit de meest toegankelijke gletsjer, er gaat een geasfalteerde weg naar toe en je hebt er een paar platformen waarbij je op 150 meter kan komen. Echt een mooi uitzicht op de 70 meter hoge ijsmuur. Om de 5/10 minuten hoor je een harde 'krak' en breekt er een stuk ijs welke naar benden in het water valt. Mike heeft hier nog een lucky filmpje van gemaakt, je weet niet op welke plek of welk moment het gaat gebeuren. Deze kunnen we helaas niet hier uploaden.

Met onze tourgroep gaan we nog met een bootje het water op en dan voel je pas hoe klein je bent naast dat ijs. Aan de overkant gekomen worden we weer met crampons (spikes voor onder je schoenen om op het ijs te lopen) uitgerust en gaan we het ijs op om een kleine wandeling van 1,5 uur te maken. Na onze ervaring met de vulkaan in Chili zijn we ervaren en blijkbaar stralen we dat uit, want we worden door een ouder echtpaar aangesproken of we dit al vaker hadden gedaan. Dan breekt de zon door en kun je pas echt zien hoe blauw het ijs/water eigenlijk is. Hoe dieper de geul, hoe blauwer het wordt. We dachten dat dit blauw op de foto's zou tegenvallen, maar het staat er goed op :)
    In de geulen ligt water en dat kun je ook drinken, het smaakt heel puur naar helemaal niks. Geen mineralen, geen chloor of iets anders, gewoon puur water.
    Aan het eind van de tour krijgen we nog een glaasje whiskey met echt gletsjer ijs.

W-trek in Torres del Paine

January 31, 2016 in Chile ⋅ ☀️ 10 °C

Torres del Paine staat met een uitroepteken in de Lonely Planet vermeld en niet voor niets, want we hebben 5 dagen genoten van de mooie uitzichten, de dieren en het goede gezelschap.

We hebben een package tour geboekt incl slaapplekken en ontbijt/lunch/avondeten. Héérlijk is dit, want op weg naar het park zien we een hoop mensen zeulen met tenten/matjes/slaapzakken en een hoop eten voor 5 dagen. Meer dan de helft van al onze spullen hebben we achter kunnen laten in het hostel, en we gaan met een lichte tas op pad. In de bus komen we een Nederlands koppel tegen en al snel blijkt dat we dezelfde route + slaapplekken gaan volgen, gezellig. De route die we gaan volgen heeft de vorm van een W waarbij de onderkanten met grote tas is en de takken van de W met onze kleine tassen.

De eerste dag is een makkie, we hoeven ons alleen maar te melden in de Refugio (luxe houten hut met stapelbedden) en kunnen zo aanschuiven voor het eten. We ontmoeten meer mensen die gaan lopen (een Canadees en 2 Fransen). Het scheelt een hoop als het gezellig is met de mensen om je heen en daar hadden we deze tocht geluk mee.

De 2e dag komt de eerste beproeving, 2 uur steil omhoog lopen met onze grote backpack. Dachten we nog dat onze tas licht was, dit valt toch wat tegen na 2 uur naar boven puffen. Gelukkig hebben we onze slaapplek voor de 2e nacht bereikt en kunnen we de grote rugzak inruilen voor onze kleine rugzak om in 2,5 uur naar boven te lopen naar de naamgever van het park, de 3 torens van Paine. Een schitterende lunchplek! We zien zelfs nog Condors vliegen hoog in de lucht, helaas niet van dichtbij. Na de lunch moeten we ook weer 2,5 uur teruglopen en dat begin je wel te voelen. We zijn nog een Zwitsers koppel tegengekomen die we ontmoet hadden op Paaseiland en die toevallig in hetzelfde hostel zaten, zij lopen maar 1 dag in het park.
    Totaal 7 uur gelopen over 13,5 km (een flink stijgingspercentage dus).

De volgende ochtend tijdens het ontbijt kwamen we nog 2 mensen tegen die we eerder in Chili zijn tegengekomen. Zij kampeerden en vertelde dat hun ontbijt voor de hele week was gestolen, eten in het park is afgrijselijk duur, gelukkig was dit voor ons elke ochtend geregeld. Wel leuk om meerdere bekenden tegen hier weer tegen het lijf te lopen. De 3e dag was niet heel spectaculair, we hebben 5 uur (12 km) met de grote tas gelopen naar de volgende Refugio. Wel mooie uitzichten over het meer. We kwamen vroeg in de middag aan en hebben nog lekker in het zonnetje gezeten en onze voetjes laten rusten. We hebben bij vertrek een mooie waterfles gekregen en kunnen deze vullen bij alle beekjes onderweg, heerlijk dat gletsjer water.

Dit alles in opmars naar de 4e dag, want dit is de klapper. We lopen met de grote tas in 2 uur naar camp Italiano waar we de vallei Frances ingaan. Op 1,5 uur lopen is een Mirador (uitzichtpunt) op een hangende gletsjer. We horen wat gerommel, maar zien geen grote stukken ijs afbreken. We lopen verder door bos en open vlaktes naar mirador Britanico waar we lunchen met een 360 graden view van de grote bergen en zelfs de achterkant van de torres van 2 dagen geleden. Op de terugweg gaan de kilometers tellen en zijn we blij als we weer terug zijn bij de grote tassen, nu alleen nog maar 2 uurtjes lopen naar onze Refugio die avond. Anika is heel blij als we aankomen en is wel 2x dood gegaan onderweg. Totaal 10 uur en 24 km gelopen.

De dagen beginnen echt op te tellen, maar wij laten ons niet kennen en gaan de laatste dag ook nog voor de hoofdprijs; 3,5 uur lopen naar de Grey gletsjer, lunchen en weer terug. Het uitzicht is geweldig, al is de ijsmuur iets kleiner dan Perito Moreno, zie vorige post. We lopen in 7 uur maar liefst 22 km. We zijn mooi op tijd terug voor de boot en de busreis terug naar Puerto Natales. Op de laatste foto staan we moe en afgepeigerd na zo'n 30u trekken bij de finishlijn. Onderweg naar huis zien we nog kleine wilde llama's (guanacu's) en Nandu's, een soort familie van de struisvogel.

Pinguins op Isla Magdalena

February 10, 2016 in Chile ⋅ ⛅ 16 °C

Na de trekking was het tijd voor rust. Na eerst een paar dagen luieren in Puerto Natales zijn we verder gereisd naar Punta Arenas, de zuidelijkste stad van Chili. Ons hostel hadden we erop uitgezocht en dus was er alle gelegenheid om in relaxfeauteuils met de beentjes omhoog te liggen. Je kon vanuit hier zelfs dolfijnen spotten in het water tegenover het hostel! Met al dat relaxen hebben we meer tijd om uitgebreid te koken, home made pizza en lasagne zijn heerlijk.
    Beetje jammer dat we het slecht troffen met onze kamergenoten. Een baby en een peuter bij pa en ma in bed op een 10-persoons dorm kan natuurlijk echt niet. Hostels hebben dit meestal ook als policy, zo ook dit hostel bleek toen we er iets van gezegd hadden. De volgende ochtend kwamen ze weer vrolijk uit een andere dorm gelopen!?!? Daarnaast werd Anika nog een avond onwel door een penetrante nieuwe geur op de kamer. De lucht drong vanuit onze kamer zelfs door op de gang. Nadat we met het hostel de vuilnisbakken hadden verplaatst en opties hadden bekeken, bleek het toch echt onze nieuwe kamergenoot te zijn. Hoe lang heb je dan al geen douche gezien? Volgende dag na een wasbeurt ook dit probleempje weer verholpen.

Uiteindelijk waren we niet naar Punta Arenas gekomen om vanuit de stoel dolfijnen te kijken, maar om pinguins te zien. We twijfelden tussen de pinguins op Isla Magdalena of de 'echte' koningspinguin. Na wat verhalen gehoord te hebben over de vrolijke en actieve Magdalena pinguin was de keuze snel gemaakt, Isla Magdalena here we come. De koningspinguin blijft op onze lijst staan, net zoals zijn oorspronkelijke habitat, dus dat komt goed uit.
    Isla Magdalena is een eiland zo'n 2 uur varen van Punta Arenas in het gebied Tierra del Fuego. Op dit eiland bevindt zich een kolonie van maar liefst meer dan 100.000 pinguins. Het waren er te veel om te tellen, maar waarschijnlijk waren er toch ook een paar baantjes gaan trekken. Het is wel bijzonder om op het eiland rond te lopen waar de pinguin ook echt de baas in eigen huis is. Ze zijn niet mensenschuw en komen erg dichtbij. Officieel moet je een meter afstand houden, maar soms lopen ze je bijna omver :) Ze gaan ook gewoon lekker door met de dagelijkse dingen. Zo hebben we van heel dichtbij een pinguin poep zien spuiten (bewijsmateriaal op onze beide broeken) en twee pinguins bovenop elkaar aangetroffen (beelden zijn beschikbaar). Een combinatie van deze twee hebben we niet geconstateerd. Op de terugweg hebben we nog een water spuitende walvis gezien. Helaas is het na deze trip vaarwel Patagonië, vrijdag vliegen we naar de woestijn in Noord Chili!

From ocean to desert

February 14, 2016 in Chile ⋅ ⛅ 29 °C

Na een dagje vliegen belanden we zo'n 4000 km verder in het noorden van Chili, de Atacama woestijn. Niet dat het weer slecht was in het zuiden, juist redelijk goed voor deze tijd van het jaar, maar een jas en een vest waren wel noodzakelijk. In de woestijn kunnen we overdag weer lekker in korte broek lopen en is het een heerlijke 30 graden, lekker weertje! Plus we kunnen even wennen aan de hoogte: hier is het 2500 meter, maar onze volgende tour naar Bolivia over de zoutvlaktes gaat tot wel 4800 meter (incl kans op hoogteziekte).

We besluiten een tour te doen naar de Valle de la Luna (Maan Vallei) om het bijzondere landschap te zien in het Flamingo Nationaal Park (alleen geen flamingo gezien...). Hier vind je vooral veel rotsen en zelfs een zand duin. Eerste stop zijn de zout grotten. In grote rotsblokken zit overal zout. Natuurlijk likken we even en het proeft inderdaad een klein beetje naar zout, niet al te veel, want het is geen zee zout zoals we dat kennen en het mist jodium. Na even rond te hebben gelopen gaan we naar de 'Tres Maria's', dat zijn 3 figuren die door de wind uit de rotsen zijn geslepen en het lijken net 3 biddende Maria beelden. Zeer katholiek zijn ze in Chili ;)
    We gaan ook nog naar een groot zandduin, maar hier mag je helaas niet op lopen (of sandboarden), wel mooie uitzichten. We maken nog even een side tripje naar de Death Valley, hier zien we een soort dinosaurus bulten, ook zout rotsen. Hoogtepunt van de tour: genieten van de zonsondergang samen met zo'n 200! andere toeristen op deze Valentijnsdag.

De Altiplano en Salt flats van Bolivia

February 15, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 2 °C

We worden door een busje in de vroege ochtend opgehaald om een 3-daagse tour over de hoogvlakte te maken. In San Pedro worden we uitgestempeld uit Chili en gaan we met een groepje opweg naar de grens met Bolivia. De grens stelt hier zo weinig voor, 2 mannetjes achter een bureautje in een klein stenen gebouwtje in de middle of nowhere. Voor ons staan er 4 wheel drive jeeps klaar om ons mee te nemen over de altiplano. Dit is een heel groot plateau op 4000 meter hoogte omringd door bergen die 5000 en 6000 meter aantikken. We hebben in San Pedro al even kunnen acclimatiseren op 2500 meter, maar in een paar uurtjes naar 4000 en het hoogste punt op dag 1 (4800 meter), gaat vooral Mike niet goed af, hoogteziekte slaat toe met hoofdpijn, overgeven en algemene lamlendigheid. Lopen is al zwaar, en zeker een klein bergje op, daar raak je al buiten adem van.

We beginnen goed met de indeling van de auto, wij hebben een groepje met 2 duitse meisjes, een engelse en een jongen uit Nieuw Zeeland. Aangevuld met onze gids/chauffeur/kok Celsao. Hij heeft lekkere beats (we hebben hem ook wat NL beats bijgebracht en hij was helemaal weg van Tiësto) en rijdt ons zo naar de eerste laguna's: blanco (wit), verde (groen) en roja (rood). De laguna's zijn vernoemd naar de kleur van het water; door verschillende soorten mineralen in de grond krijgen zij deze kleur. In alle laguna;s zijn de omringende bergen weerspiegeld en zijn er veel flamengo's in het water te vinden. Ook rijden we door 2 woestijnen (Dali en Solili), hier vind je veel zand, veel stenen en vulkanische rotsen die mooi zijn gevormd door de wind. Het hoogste punt van de tocht gaat naar 4800 meter en hier zijn geisers en sputterende modder te vinden. We rijden iets omlaag naar de termische bronnen, hier kunnen we even genieten van het warme water (zo'n 30 graden).

De 2e dag krijgt Mike hulp van een Frans meisje in een andere groep met een soort poeder wat helpt tegen de hoogteziekte. Het landschap waar we door rijden is veel rotsen, veel zand en mooi gekleurde bergen in de verte, met heel veel llama's onderweg, wat een leuke beesten! Onderweg denkt iemand nog kleine kerstbomen te zien, blijken het quinoa boompjes te zijn, zo ziet dat er dus uit. Maar iedereen kijkt uit naar de 3e dag, het hoogtepunt, de Salar de Uyuni (zoutvlakte van Uyuni).

We rijden de zoutvlakte op en belanden in een witte wereld. We stoppen bij een zout hotel om lunch te eten, met jazeker, llama vlees, dit smaakt best lekker eigenlijk. Het is een traditie om op de zoutvlakte foto's te maken met een bijzonder perspectief erin, want het landschap is zo vlak daar. Zo heeft onze gids een speelgoed dinosaurus van 10 cm hoog, als de groep zo'n 10 meter verder gaat staan, zijn we even groot op de foto (zie volgende post met foto's).

Na de fotopret rijden we verder de zoutvlakte op. Omdat het regenseizoen is in Bolivia, ligt er een klein laagje met water op het zout. We trekken onze slippertjes aan en stappen uit de auto, meteen staan we tot onze enkels in het zoute water. Door dit fenomeen krijg je wel hele mooie plaatjes, omdat de lucht en de bergen erom heen weerspiegelen in het water, zo waan je je in de hemel. We maken heel wat foto's en filmpjes, heel bijzonder. Dan zit de tour erop en rijden we naar Uyuni, het dichtstbijzijnde stadje, maar na snel afscheid te hebben genomen van de groep pakken we meteen de bus door naar Potosí, de hoogstgelegen stad ter wereld.