Joined April 2016 Message

Nara en Kyoto

April 24, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 21 °C

Voordat Maija en ik de nachtbus naar Tokyo nemen, hebben we nog de hele om highlights te bekijken. We gaan naar Nara, een stadje ten zuiden van Kyoto, waar veel tempels staan en overal herten loslopen. Ze zijn helemaal niet schuw, omdat ze overal hertenkoekjes krijgen die op straat worden verkocht. Ik had Nara op tv gezien en wilde hier heel graag naartoe! Ben blij dat het is gelukt :) In Nara staat ook de grootste tempel van Japan: Tōdai-ji, met daarin een gigantisch boeddhabeeld en andere beelden. Jammer dat je op de foto's niet goed kan zien hoe groot en indrukwekkend het is.

's Middags ga ik nog naar Kiyomizu-dera tempel in Kyoto. Deze is gebouwd tegen een berg aan en staat daarom op palen.

Osaka

April 23, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 22 °C

Onderweg terug vanuit Koyasan zijn Maija en ik Osaka gaan bekijken. Het is er druk en er zijn veel winkeltjes en eettentjes op straat. Het ziet er naar uit dat het nachtleven hier heel gaaf kan zijn, maar dat maken we niet mee omdat we alleen die middag blijven. Er zijn veel dingen vergelijkbaar met Tokyo, maar toch is de sfeer iets meer laidback en de mensen lijken wat meer alternatief.Read more

Koyasan

April 22, 2016 in Japan ⋅ 🌙 12 °C

Theedrinken, eten en slapen in een tempel op Mt. Koya. Wat een ervaring!

Koyasan is een tempelgemeenschap/pelgrimsoord bovenop een berg. Het kostte ons een halve dag om daar te komen: bus, 3 treinen, cable car en nog een bus. Eenmaal aangekomen waren we een beetje teleurgesteld dat het 'gewoon' een dorp in de bergen is met huizen, verkeer, winkels en daartussen de tempels. We hadden namelijk verwacht dat er slechts een aantal tempels in het bos zou staan. We konden onze tempel dan ook niet gemakkelijk vinden, omdat er huizen voor stonden :) Eenmaal aangekomen komt een oude monnik ons verwelkomen en gebaart dat we slippers aan moeten doen en hem volgen. Hij wijst ons naar onze kamer, wat een slaapkamer is en een woonkamer met daarin eigenlijk alleen een tafel en kussentjes om op te zitten. Dan komt een jongere monnik, die Engels spreekt, ons uitleggen hoe het werkt. Er zijn behoorlijk wat regels: we moeten om 18:00 terug zijn voor het eten, na 21:00 mag je de tempel niet meer verlaten, om 6:30 moeten we naar het ochtendgebed en de pyjama die we krijgen mogen we absoluut niet aandoen naar het ochtendgebed (is dat even jammer).

We hebben nog een paar uurtjes voor het eten, dus gaan een paar andere tempels bekijken. Ze zijn erg mooi en we krijgen ook een theeceremonie in een van de tempels. Ook leuk om de grootste zen rock garden van Japan te zien.

Terug in onze tempel komt de monnik ons eten brengen. Het is allemaal zelfgemaakt en vegetarisch. Alles behalve de rijst is koud en er is veel tofu en gepekelde groenten. Ik heb er niet echt van genoten ;) 's Avonds hebben we helemaal niks gedaan--er was ook niets te doen behalve zitten en lezen. Het ochtendgebed was wel interessant. We hebben een half uur geluisterd naar het gebed van de monniken wat klonk als een heel vaak repeterend wijsje terwijl de kamer zich vulde met wierook. Daarna wordt het ontbijt weer naar onze kamer gebracht. Het is precies hetzelfde als het avondeten haha.

Toen zijn we de rest van het dorp gaan bekijken. Er is een prachtig pad in het bos, waar een gigantische begraafplaats te vinden is. Dit vond ik het mooiste aan Koyasan. Aan het eind is een mausoleum van een belangrijke boeddist te vinden. Na 2 uurtjes hebben we alles in het dorp gezien en gaan we weer terug naar de bewoonde wereld.

Elianne van Ravestein

Karatekid!! Lukte het om van de ene naar de andere steen te springen?

5/1/16Reply
    Annet

Hahaha dan krijg je een hele boze monnik achter je aan, die maanden heeft staan harken

5/1/16Reply

Kyoto: deel 2

April 21, 2016 in Japan ⋅ 🌧 16 °C

Op de 2e dag hebben we van het mooie weer genoten door weer een fiets te huren om de stad te verkennen. De tempels liggen aan de rand van de stad, dus eigenlijk is een fiets ook heel handig daarvoor. Een van de highlights was een prachtige gouden tempel: Kinkaku-ji. Het park was wel ontzettend druk. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel toeristen bij elkaar gezien!

Verder hebben we nog een aantal parken bezocht, waar je heerlijk doorheen kunt wandelen. Hier zagen we ook schilpadden :) 's Avonds hebben we gebowld en karaoke gezongen tot 4 uur met een heel groep mensen uit het hostel. Heeeeel gezellig!!

Gisteren ben ik naar Fushimi Inari gegaan. Dit is een schrijn dat bekend staat om oranje poorten. Deze staan verspreid in een bos op een berg, dus het was een ontzettend mooie wandeling. Omdat het regende was het gelukkig niet zo druk. Dit was misschien wel het mooiste van mijn reis tot nu toe.

Zometeen gaan we richting Koyasan: een berg waarop een dorpje met een aantal tempels ligt. Maija en ik blijven daar een nacht slapen. Het lijkt me een unieke ervaring!

Mary de Vries

Weer zoveel mooie foto's, en je bent net begonnen met je wereldreis!

4/22/16Reply

Geweldig Annet, het klinkt allemaal superrrr!

Elianne van Ravestein

Leuk!! Ik neem aan dat je je action cam op je fiets hebt gemonteerd 😉

Kyoto

April 19, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 15 °C

Vanochtend zijn Maija en ik aangekomen in Kyoto na een oncomfortabele nachtbusrit vanuit Tokyo. Bijna de bus gemist, omdat we de bushalte niet konden vinden! Rennen met 2 zware tassen gaat ook niet heel soepel. Maar gelukkig waren we 1 minuut voor vertrek bij de juiste bus :O

Na een dutje in het hostel zijn we op pad gegaan naar Arashiyama, waar een bamboo forest en een monkey park te vinden zijn. De omgeving is prachtig en heel anders dan Tokyo. Er staat nog genoeg op de planning voor de komende dagen: fietsen door de stad, dagje naar Nara en Osaka, naar een tempel op Koya-san. Maar nu eerst sushi eten!

Dag 3: op de fiets

April 16, 2016 in Japan ⋅ 🌙 17 °C

Na 2 dagen lopen was ik wel even toe aan wat anders. Dus samen met een andere Nederlander heb ik een fiets gehuurd, heel relaxt. Je kan hier makkelijk over straat fietsen of over de stoep.

De eerste stop: Tsukiji fish market. 's Ochtends kun je bij de visveiling zijn en daarna is er een markt, waar je gerechten met verse vis kunt eten. We hadden er alleen niet aan gedacht dat het op een zaterdag extra druk zou zijn. Er stonden lange rijen voor ieder restaurantje. Dus we hebben maar besloten om ergens anders te gaan eten. Maandag ga ik het opnieuw proberen.

Na eerst de Imperial Palace Gardens te hebben gezien, zijn we sushi gaan eten. Dat was een hele ervaring! De menukaart en de instructies waren alleen in het Japans beschikbaar. De chefs riepen ook van alles naar elkaar en naar iedereen die binnenkwam. Heel chaotisch. Ik begreep er niks van, maar uiteindelijk kwam er een meisje uitleg geven over hoe het werkte. De meeste sushi was heerlijk, sommige ook echt heel erg vies. En ze gebruiken zo ontzettend veel wasabi! Het voelt alsof je hoofd gaat ontploffen :O Gelukkig duurt het maar even en kun je daarna weer lekker verder eten :)

Toen hebben we nog wat verder gefietst en rondgekeken in Ginza en Marunouchi, waar een een robot tegenkwamen die naar je keek, tegen je praatte en ergens reclame informatie over gaf. Heerlijk dagje zo! Ik hoop dat het weer zo goed blijft, zodat ik vaker de fiets kan pakken.

Gaaf joh, fiets je links? Gr. je collega Jasper

4/19/16Reply
    Annet

Ja klopt! Wel even wennen hoor, heb ook per ongeluk soms rechts gereden maar dat lijken de japanners niet erg te vinden haha

4/19/16Reply

He Annet, wat leuk om je wereld ervaringen te zien. Have fun! gr. Reginald

4/21/16Reply

Dag 2: Shinjuku, Harajuku, Shibuya

April 15, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag ben ik begonnen in Shinjuku, een wijk met veel wolkenkrabbers en een station dat het drukste ter wereld schijnt te zijn. Maar eigenlijk is het overal in Tokyo druk :) Een van de wolkenkrabbers is het overheidsgebouw, waar je vanaf de 45e verdieping over de hele stad kunt uitkijken. Aan de andere kant van de stad zag je de Tokyo Skytree en nog veel verder weg zelfs (heel vaag) Mt. Fuji, omdat het zo'n heldere dag was.

Bij station Harajuku ligt een ontzettend groot park met een shinto shrine. Het ligt midden in het bos, dus het was een mooie wandeling er naartoe. Aan de andere kant van het station zijn de winkeltjes te vinden waar de typische Harajuku outfits en items te vinden zijn. Mijn plan is zondag nog even terug te gaan, omdat het dan een soort modeshow zou moeten zijn van meisjes die als een soort anime figuur gekleed zijn. Ik ben benieuwd!

Vanaf daar ben ik via Omotesando, de Champs-Elysees van Tokyo, naar Shibuya gelopen. Daar ligt het bekende drukke kruispunt, waar ik voor de lol wel 4x ben overgestoken :)

's Avonds ben ik met een aantal anderen uit het hostel naar Roppongi geweest. Daar zijn veel clubs en bars te vinden. Veel Japanners gaan direct na hun werk hier naartoe en lopen dus nog in pak. Vervolgens liggen ze 's avonds laat op weg naar huis languit in de metro te slapen ;)

De eerste dag kon ik echt mijn weg niet vinden in de metro: ik wist niet op welk station ik was, niet waar over te stappn en niet welke tickets ik nodig had. Maar volgens mij begin ik het door te krijgen :) Toch vind ik het systeem niet echt handig. Er zijn 3 types: de JR trein, de Toei subway en de Tokyo metro. Ze hanteren allemaal andere prijzen en verkopen verschillende tickets, waarmee je dus niet van alle lijnen gebruik mag maken. Je kunt bijvoorbeeld een redelijk goedkope dagkaart kopen, maar daarmee mag je alleen met de Toei. Maar ze vormen samen wel 1 netwerk, telkens weer een uitdaging dus.

Lijkt net Central Park!

Annet

Ja he? Dat is volgens mij Yoyogi park, een van de grootste. Net alsof je in een bos loopt :)

Dag 1: Asakusa, Ueno park, Akihabara

April 14, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 15 °C

Op de eerste dag ben ik lopend naar de wijken geweest die dichtbij mijn hostel liggen.

In Asakusa is de Sensoji tempel te vinden: erg mooi! Voor dat je de tempel ingaat kun je je "wassen" met rook en water. Binnen kun je je geluk voorspellen door met een houten doos te schudden tot er een stokje uitvalt, waar een nummer op staat dat overeen komt met een laatje. Daar haal je je fortune uit. Op die van mij staat no. 38: medium fortune: "The moon is shining clearly in the sky without little cloud. Fog and mist covers the moon hiding our sight until now. Rather than to think over the others, others may leave you. Though always want everyone to be peace misfortune and sadness will come you against your desire." Hartstikke fijn dus..

Daarna ben ik naar Ueno park gegaan, waar ook een tempel te zien is. Hoewel het seizoen in Tokyo eigenlijk al voorbij is, was ik blij om te zien dat er toch nog enkele bomen met kersenbloesem zijn.

Verderop ligt Akihabara, waar vooral electronica wordt verkocht. Overal zie je reclameborden, lichtjes en schermen waarop je videoclips van zingende meisjes ziet. Er zijn ook arcadehallen en maid cafes, waar de serveersters als French maids verkleed zijn. Daar ben ik nog niet geweest, maar het lijkt me heel grappig om nog heen te gaan.

s Avonds heb ik heerlijke ramen noodles gegeten. Typisch Japans!

Leuk, zo'n fortune stokje... 😂

Nou he? Ik wou er bijna nog een nemen 😒