2019 Engeland

July - August 2019
July 2019 Read more

22-8 Weer thuis

August 22, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 11 °C

Ik krijg gratis, zonder kleumen een prachtige zonsopgang. Precies op tijd mijn tent uit!
    Ik dacht nog leuk een hele dag te gaan fietsen, maar mijn camping was wel erg dicht bij Utrecht. En toen wilde ik opeens gewoon naar huis. Misschien dat die 8 potten marmite als souveniertjes en de grote pot marmelade voor de buurvrouw er iets mee te maken hadden. Toch een beetje zwaar....
    Het blijft hartstikke mooi fietsen, langs allerlei infoborden (in het noordoosten van De Meije is een bijna uitgestorven vlinder uitgezet, die het daar goed doet). Gebied is in 1672 onder water gezet tegen de Fransen. Valk, purperreiger (?), speciale eend en eik van 3500 jaar geleden die ze in het veen hebben gevonden. Moet nog via een trekpontje. Eerste terrasje is dicht (gelukkig) dus ik doe mijn koffie met appeltaart heel idyllisch bij Buitenplaats Kameryck. Op slot Haarzuilens is een trouwerij. Mooie muziek. Alleen het stuk bij Maarssen de brug over is wat minder.
    Ik vind het echt een uitvinding. Ik wil nog wel een keer naar de Nieuwkoopse plassen ook. En het ploft in De Meije van de B&B's, dus het kan ook met minder goed weer. Leuk hoor. Om half twee ben ik thuis. Alvast de druif gesnoeid omdat ik anders niet op mijn lievelingsplekje kan zitten. Tent uithangen, boodschappen. MOE!
    Nou ja zeg. Van die 40 km kan het toch niet komen.

21-8 Bodegraven

August 21, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Ik ben opeens de plastic hoes kwijt waar de kaart in moet op mijn stuurtas. Fiets nog terug naar het strand, maar lauw loene natuurlijk. Ik begin langs de Nieuwe Waterweg, het plan is om aldoor langs de rivier te fietsen, maar ik vind het te industrie en ik heb wind tegen. Ik buig dus noordelijker af. De knooppunten zijn hier bij vlagen net zo moeilijk te vinden als in Engeland. Maar het is prachtig. Bijna alleen vrijliggende fietspaden of hele kleine weggetjes. Bijna het enige verkeer wat je tegenkomt zijn fietsers. Dat blijft me verbazen, zo onder de rook van Rotterdam.
    Ik wil graag door Gouda fietsen, maar als ik er dan eindelijk ben, ben ik niet meer in de stemming. Ik moet ook nog een eind naar de camping. Dat valt uiteindelijk iets mee, behalve dat het een na laatste knooppunt verkeerd aangegeven staat. Vrij snel gered door mijn kompas. De camping is aan geen drukke weg, iets groter dan gehoopt, maar helemaal prima en ik heb prachtig uitzicht. Wel een beetje moe na 92 km, maar een leuke afsluiting zo. Morgen tijd zat om leuk naar Utrecht te kriebelen.

20-8 Hoek van Holland

August 20, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 17 °C

Voor de wekker wakker, kon ik hem tenminste uitzetten voor hij afging. (En ik dacht er aan!!). Wakker worden, plassen en inpakken duurt 3 kwartier blijkt, zelfs al had ik bijna alle tassen al klaar gisteravond.
    Ik wist de weg nog, dus sta voor zevenen bij de boot. Inchecken kan vanaf 7 uur, maar de boot op pas vanaf kwart voor 8 omdat ze nog aan het uitladen zijn. Dus ik doe twee boterhammen in de zon op een picknickbank. Samen met Paul de boot op. Doe ei, bacon, brood en een grote koffie. Ademloos mijn boek uitgelezen. Wifi met de tablet lukt weer niet. Telefoon doet het perfect, wat dat nou toch is?
    Na aankomst fietst Paul nog naar Rotterdam, ik naar de Liddl voor brood en wijn en naar de tweede camping. Die is vol, behalve voor fietsers, klein (hahaha, voor kustbegrippen wellicht) en duur: 19,50 en dat is goedkoper dan normaal. Moet je nog voor 4 euro wifi aanschaffen! Duh.
    Ik meng alvast mijn ontbijt en ga zo zonsondergang kijken met mijn verse broodjes en wijn al heb ik eigenlijk nog steeds geen honger. Moet ik de camping voor af en fietsen geloof ik.
    Mooie zonsondergang. Zit ik een uur in een snijdende wind op het strand te kleumen, schuift er vlak voor het uur U een wolk voor. En de douches hier? Kan je de temperatuur niet van regelen🤣😢. Als ik 2 meter lang was geweest, was ie lekker geweest.

Wat mij opviel in Engeland

August 20, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

- Ik denk het enige land ter wereld waar je 12 km niet mag fietsen op een fietsroute. En dat zonder zich te schamen.
    - Van "we've always done it this way" is het nu, nee ik weet ook niet waarom: "it's the rule/law". De super beleefdheid is volgens mij alleen om te verbergen dat ze totaal niet willen meedenken.
    - Fietsers komen helemaal onderaan de pikorde, na auto's, paarden, voetgangers en de rest van de wereld.
    - Bijna alle campings hebben nergens een stopcontact. Paul (de fietser) was helemaal verbaasd toen hij hoorde dat dat in de rest van de wereld niet normaal is.
    - De meeste campings hebben douches waar je de temperatuur niet van kan regelen. (wel warm hoor)
    - Bijna alle campings regelen vlakke stukken voor caravans. Mensen met kleine tentjes kunnen wel met matje en al de tent uit glijden, liefst helt het naar twee richtingen.
    - Als ik een euro kreeg voor elk bordje "cyclists dismount" en "end of route" dan was ik gratis weg geweest. Tel daar de bordjes bij op "cyclists: pedestrians have right of way" en dan had ik winst gehad.
    - Nog meer dan 25 jaar geleden hangt heel veel op vrijwilligers. Van ambulances, tot witte paarden kalken.
    - Van mijn levensdagen ben ik niet zo veel door de bramen en de brandnetels gestuurd op fietspaden. Vooral als er naast je dan een keurige autoweg lag met prima asfalt.
    - Ook de vrijliggende paden worden soms door vrijwilligers onderhouden. Dan waren ze vaak beter in orde trouwens.
    - Het gaat weer over verwachtingen: als ik een fietsonvriendelijk land had verwacht, was het fantastisch goed georganiseerd geweest en ik helemaal blij. Ik verwachtte echter een fietsnetwerk en ben teleurgesteld. Blij dat de 51 in ieder geval een heel stuk leuker was dan de 1.
    - De herfst viel hier vroeg dit jaar!

19-8 Ramsey

August 19, 2019 in England ⋅ ⛅ 14 °C

Het is wee een mooie route behalve 8 km voor Ipswich. Daarna viel het dik mee. Het leek op de kaart of het vlak langs de snelweg zoi gaan, maar dat was niet zo gelukkig. Het fiets- en voetveer is weer niet zo fiets. Eerst moet je door grint en daarna met een trap. Hadden we nog mazzel dat het hoog water was, anders hadden we in Harwich een nog veel langere trap gehad.
    In Harwich raak ik steeds de route kwijt. Raar, ging op de heenweg ging het goed.
    Blij dat ik alvast ticket gekocht heb, het was moeilijk te vinden en de camping heeft geen wifi (ik dacht eigenlijk van wel).
    Andere Nederlandse fietsers die ik daar tref, waren ook niet erg amused met de Engelse houding ri fietsers. De eangorde is: eerst auto's, dan paarden, dan voetgangers, dan honden, dan alle andere dieren en dan fietsers. Een Engelse fietser (hij is fietscourier geweest) die ik tref, Paul, gaat helemaal in een deuk: "that's so true!".

18-8 Buxhall deel 2

August 18, 2019 in England ⋅ ⛅ 20 °C

Beschermd dorpsgezicht in Woolpit. En dan is het maar een klein stukje naar d eed camping. Er is eigenlijk alleen een toilet en water. En stilte. Zalig. Stormlijntjes maar weer, ondanks dat ik redelijk in de luwte sta. Ik doe nog een mini wandelingetje, maar ben toch weer moe. Lekker Dick Francis lezen, speelt in Newmarket!Read more

18-8 Buxhall deel 1

August 18, 2019 in England ⋅ ⛅ 14 °C

Toch maar een foto van het steigerende paard en een laatste blik achterom op de Gallops en Newmarket. Op 1 ruiter na is het er uitgestorven om 8.05 want het is zondag. Blij dat ik het gisteren heb kunnen zien.
    De route voert langs super rustige weggetjes (zondag helpt ook wellicht) een middeleeuwse brug en een witte pauw. Ik ben om 11.00 uur al in Bury St. Edmunds. Geen zin om al te stoppen, behalve dat het gaat plenzen als ik net een koffie zit te drinken. Bekijk in de miezer Abbey gardens en de restanten van de oude abdij en muur er omheen. Volgens mij hadden die lui niet echt een gelofte van armoe afgelegd als je zulke hoge muren moet bouwen om de boze plebs buiten te houden. En joh: het wordt weer droog! De route blijft leuk, fietspad langs een niet zo drukke weg, ook nog struiken ertussen. Top. Weer een nieuwbouwwijk. Waarom daar? Speciale kerk in Woolpit.

17-8 Newmarket at the races

August 17, 2019 in England ⋅ ☀️ 14 °C

Omdat ik zelfs in een hotel heel vroeg wakker ben, sta ik om kwart over 6 op de gallops. Wát gaaf. Er zijn 2500 paarden in training in Newmarket. Je ziet echt overal paarden daar. Kletsje met een echtpaar dat daar ook staat te kijken. Of ik ook naar de races ga vanmiddag. Oh, wauw, oeps, onderdak. Mijn hotel heeft alleen nog een dure tweepersoonskamer. Er zou een camping moeten zijn. Is natuurlijk niet zo, alleen voor scouts en ze mogen me écht geen nachtje laten logeren vanwege de veiligheid. Ik zeg nog dat ik een bewijs van goed gedrag heb. Krijg ik in het Nederlands antwoord: niet goed genoeg. Haar man is Nederlands.
    De postbode denkt misschien bij de racebaan zelf. Nee, maar er wordt voor me gebeld. The National Stut heeft een hostel (voor studenten). Daar mag ik in de tuin staan, of toch liever om een hoekje wat meer uit zicht. Hoera! Ik krijg (na nog wat bellen) de code van de deur zodat ik daar naar het toilet kan. Er kan dus toch af en toe wat in Engeland! En nou sta ik in de wei waar ieder jaar duizenden merries lopen met hun veulens. Vlak naast de racebaan. Heel speciaal.
    Omdat ik bang ben dat ik er misschien niet in kom ga ik vroeg naar de races. Kom er gewoon in, maar fijn dat ik zo vroeg ben, want er is een gundog demonstratie. Leek erg op apporteren, maar wel speciaal met fluitjes en zo. En daarna is het aanpoten! Racingcard kopen, winnaar uitzoeken, (een aardige bewaker helpt me op weg), naar de warmloopring om de paarden te bekijken en dan daarna naar de paradering. Weddenschap afsluiten, terug naar de railing om te kijken. En dat 7 keer, van half 2 tot half 6. Ik heb nauwelijks tijd om te plassen of om een biertje te kopen. Lekker! Uit Burton-on-Trent!
    Na 1 mislukte weddenschap zet ik alleen in gedachten in. Win ik toch de derde keer 12 tegen 1, maar ja, ik had niet ingezet. Grr. Daarna nog een paar pogingen gewaagd, maar helaas. Bij de laatste race ontdek ik nog net een plek waar ik had kunnen zitten om te kijken. Beetje laat.
    Ik ben afgedraaid en heb een record-hoofdpijn. Maar wat een leuke ervaring.
    En op 6 spatten na om 12 uur, de hele dag prachtig weer!

16-8 Newmarket deel 1

August 16, 2019 in England ⋅ 🌧 18 °C

Op het grasveld naast mijn tent niet de beloofde groene spechten, alleen konijnen. De tocht begint mooi, nu wel door het centrum, toch wel leuk, langs de Cam, weer even omfietsen voor een opgebroken viaduct, maar minder ver dan gisteren. Daarna wat wisselend, soms minder leuk langs een drukke weg, maar dan altijd op een fietspad. Maar het is wel steeds zo leuk dat ik snel in de gaten heb als ik verkeerd zit.Tegen de middag gaat het regenen, dus ik doe een pub (nice timing). En fiets weer droog verder. Dat duurt helaas maar even en de route volgen is niet aldoor even makkelijk. Om half 3 ben ik in Newmarket. De eerste camping is nog 30 km weg (als het goed gaat) en eigenlijk wil ik even in Newmarket zijn ipv door heuen om een camping te halen. Dick Francis schrijft altijd over Newmarket, het is het centrum van de racepaarden. En ik ben ook dat gezeik met die campings zat. Gisteravond was mijn tablet verdwenen die ik in de "dames" aan het opladen was via een stopcontact voor scheerapparaten. Reden: dan wordt de stop overbelast en komt er brand. Ligt dit aan mij of is dit echt kul? Ik heb hem weer hoor, maar jemig.
    Kortom, als ik langs een hotel fiets dat "Heath" heet, zwicht ik. Vind 85 pond te duur en mag er vervolgens in met wandelkorting: 60 pond. En nu heb ik de Jockey club gezien,Tattersalls (mocht er eigenlijk niet in, maar dat stond er gelukkig niet en het hek was open), daar worden jaarlijks 10.000 renpaarden verhandeld, 3 trainingsstallen en The Gallops, dat is vlak naast mijn hotel. En omdat ik hier morgenochtend dus nog ben, kan ik een stukje training zien!
    Ik heb al 2 koppen english breakfast thee op met melk en suiker, het regent nog steeds en het is koud.
    Goed besluit.