Peru

July - September 2018
Vervolg op Ecuador

4-9 Aju Lima

September 4, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Ontbijt met humita en koffie. Omdat de mercado nog grotendeels dicht is, vraag ik bij de wasserij of ik hun stift mag lenen (plumeau heet dat, blijkt). Dat mag en ik schrijf een groot verzoek tot handle with care op beide zijden van mijn hoes. Geef ik ook meteen de fooi die ik gisteren al wilde geven. Weer een Venezolaan trouwens. Onvoorstelbaar, 6 jaar geleden vloog hij nog naar Amsterdam, nu je land uit moeten vluchten voor o.a. een inflatie van een miljoen (!!) procent. Ik kan me er niets meer bij voorstellen.
    Schoon vertrekken, zonder vragen uit te lokken van NZ immigratie blijkt moeilijker dan gedacht: de vloer van de kamer geeft rood af. Is wel makkelijk afwasbaar gelukkig. Wordt een soort voetje van de vloer via handdoeken op het bed en zo.
    Op weg naar het vliegveld lukt die lelijke hond nog! Haha.
    Nog steeds verkeerschaos, leve de fiets. Inpakken en inchecken gaat goed, op het betalen van de fiets na. De rij beweegt 20 min. helemaal niet. Iemand achter me, die zijn vlucht moet halen, geeft het al op. Gelukkig blijkt er nog een rijloze rij aan de andere kant van de hal. Floep door de douane en de security. Even heel happy dat ik in Peru heb mogen zijn en dat ik nou weer zo iets gaafs ga doen. Mijn laatste batidas hier.
    Een uur van te voren inchecken is echt 3 kwartier van te voren en we vertrekken zelfs te vroeg. Aju Peru. Misschien tot ziens.

3-9 Lima: laatste dag

September 3, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Na de wat onrustige nacht, zijn we toch best vroeg wakker.
    De douche is zalig (als je aan de goede (≈de verkeerde) knop draait. Daarna vragen bij de receptie naar een lavanderia. "Nee alles is dicht vandaag, morgen weer".
    Gelukkig weten de mannen op straat het beter, en laten we 5 kilo wassen voor 15 soles. In Moche Lodge was 1 broek al 8 soles!
    Wasmiddel kopen lukt, slaappillen voor Karin ook, nadat Osmand weet waar de dichtstbijzijnde Inkafarma is. Knap vind ik dat.
    Daarna ben ik 2 uur bezig met mijn fiets schoonmaken, bij reuze aardige jongens van de autowasserette. Nuttig om mijn wielen er eens uit te halen, ik wist gewoon niet meer hoe het moest!
    Daarna proberen we naar het strand te gaan, maar alles is haven. Boeh.
    Biertje in "ons" park, en daarna ik naar de kapper, en Karin ook maar omdat zij zo lekker je haar wast. Krijgen we nog korting ook omdat we met zijn tweeën waren: 40 soles (11 eu) voor ons beiden, is Karin nog geföhnt ook! Heb ik lekker fooi gegeven.
    Vinden we ook nog een hamburger vlakbij. Top.
    Karin op tijd op het vliegveld. Gaat super makkelijk met die fiets.
    Enige wat niet gelukt is, is die vreselijk lelijke hond (met jasje!) fotograferen.
    Goede reis en thuiskomst Karin. Het was tof.

Weer wat geleerd

September 3, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 13 °C

Om drie uur 's nachts moet Karin plassen. Ze ziet dat ze al had moeten boarden.
    Ik vond het al zo raar dat ze gisterochtend al kon inchecken. Ik zei nog: dat kan toch pas 24 uur van te voren? Maar ze had een mailtje gehad.
    Uhh.... 3 september begint om 00.00 en 1.05 is dan 1 uur later, dus niet aan het eind van 3 september, wat we allebei in ons hoofd hadden.....
    Dure les. 🤢

2-9 Lima

September 2, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteren gevraagd of we om half 8 kunnen ontbijten. Er is een hele bestelling op geschreven, maar daar merken we verder niets van. Er is cereal en koffie, en na vragen komen onze eieren.
    De bus vertrekt een half uur te laat. Al die verkeersdrempels op de "snel"weg waar je met 10 km over heen moet schieten ook niet echt op. Verder wordt er iemand onwel en komt er een dokter of zo bij, dus we zijn pas om 21.00 in Lima. Toen nog dik een half uur fietsen naar Calle 5, waar we onze hostellerie niet kunnen vinden.
    Na veel zoeken en vragen, andere hostels met alleen twee persoons bedden, belanden we in een vaag hotel met alleen tweepersoons bedden. Boeh.

Elf uur eindelijk slapen.

1-9 Trujillo: museum

September 1, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Nog meer soppen: binnen-en buitentent, tassen, waterzak en -filter, veel hoesjes. Ticket Nieuw Zeeland uit boeken. Beh.
    's Middags naar het museum. Wat een gave (letterlijk!) en mooie dingen zijn er gevonden. Foto's mocht niet helaas. We eten weer lekker en drinken de tweede helft van onze merlot. We betalen in soles, dollars en visa. Alles kan, heel fijn.Read more

Dubbel gevoel

September 1, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 18 °C

Raar dat we bijna allebei onze eigen kant uit vliegen.
    Raar dat je 4 maanden met iemand kan optrekken die je nauwelijks kende.
    Wat hebben we gevloekt, gehuild en wat hebben we gelachen.
    Ik heb zin in Nieuw Zeeland, in iets meer fietsen, in veel meer kamperen. Ik zie er tegen op om alles weer in mijn eentje te moeten doen, maar eerlijk gezegd heb ik er ook een beetje zin in om weer even mijn eigen liederlijke gang te kunnen gaan.
    Ik hoop dat Karin een goede tijd heeft straks.
    En ik ook.

31-8 Trujillo: tempel vd maan

August 31, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 16 °C

De ochtend vliegt voorbij met soppen: footprint, zakjes, tassen, sandalen, brander etc. Valt tegen.
    Met lunchtijd vertrekken we naar de buren: het museum. Daar is niets te eten, maar we kopen wel kaartjes voor de Engelse rondleiding van half drie. Ik snap nog steeds niet waarom, want we hadden Tucumé al gesaan, en deze piramide zag er ongeveer hetzelfde uit.
    Wat een mazzel.
    Wát gaaf. Zie een mini selectie van 36 foto's. Was ik in Tucumé al blij met figuren op de muren, dit is met originele kleuren! Super. 5 tempels als een matroesjka over elkaar heen gebouwd. We konden dus maar een klein stukje van 3 en 4 zien, anders stort 5 in.
    Daarna zouden we aan het zwembad met een drankje, maar alle stoelen zijn bezet. Ons eigen stulpje is ook fijn en we vullen de tijd met een hotel in Lima boeken.

30-8 Trujillo: boodschappen

August 30, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 19 °C

Omdat we het boeken via internet hier niet vertrouwen, en de receptionist hier dat beaamt, vertrekken we na het lekkere ontbijt naar Trujillo voor transporte Linea.
    We rijden iets om, maar wel geinig. Tot het busstation gaat het wel. De man daar bezorgt ons nog een hartverknettering door te zeggen dat er helemaal geen kaartjes meer zijn behalve morgen. Blijkt niet zo te zijn, dus voor 30 soles pp en 20 per fiets gaan wij zondag naar Lima.
    En dan fietshoezen scoren. Wát een klereherrie overal. Gelukkig zijn we op de fiets, anders stonden we nu nog vast. Ik word er nier goed van. Gelukkig wel gelukt om een héle grote tas te kopen voor de fietstassen, en 2 fietshoezen te laten stikken van ongeveer hetzelfde spul als de hoezen die je thuis voor veel geld koopt.
    Om 1 uur een frietje. Ik eet er maar 10 of zo, zó vet. Ga er een kwartier later alsnog bijna van over mijn nek. Bah.
    Blij dat we snel weer in onze Sactuary Lodge zijn, waar we alsnog o.a. een nieuwe kolibrie scoren.
    P. S. : die piramide is de piramide niet, da's "gewoon" een berg.

29-8 Trujillo

August 29, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Ik sta op met zulke natte mist, dat mijn tent drupt.
    Nadat we hebben ontbeten met trigo, die ook na koken naar zaagsel blijft smaken helaas, worden we uitgenodigd voor het ontbijt door Jorge (George). Hartstikke lief, dus we drinken koffie en eten een broodje kipsalade.
    Daarna helling af naar Trujillo. 1% naar beneden ongeveer, wat de windkracht 8 tegen weer opheft.
    Vlak voor de echte stad zien we een bord naar de piramides. Vooruit maar, het is nog vroeg. Het is de Moche route en inderdaad is naast het museum ons Moche hotel, wat we bij Gocta hadden gezien en waarvan we het adres nog niet wisten. Hoera! We kunnen er eigenlijk alleen in met een reservering. Wij veinzen onbegrip en zo lukt het toch. De hele middag verder geen andere gast gezien! We hebben een junior suite. Inderdaad een beetje behelpen (not).
    We storten ons direct in tickets boeken. Te duur voor mijn betaal-app, maar gelukkig denkt Karin aan de visa, voordat ik mijn vader echt uit bed bel voor het betaalapparaat. Kost 22 euro extra, maar nu hebben we wel de tickets die we hebben willen. Wát en gestress vind ik dat altijd. Raar idee, 4 september vlieg ik naar Nieuw Zeeland!
    Voor het zwembad is het ondertussen eigenlijk al iets te koud, al doen we het toch.
    We eten zalig in het restaurant hier.

28-8 Shiran

August 28, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 14 °C

Helemaal in mijn zak vannacht, capuchon op, alleen niet stijf aangetrokken. Klopt ook: er staat ijs op de tent. En jemig, wat warmt het dan snel op als de zon over de berg komt. We moeten in het begin nog best wat klimmen, vooral na allerlei haarspelden naar beneden. We negeren een bord "Trujillo linksaf". Leve de electronische navigatie. Dat bord sloeg nergens op.....
    En daarna dik 30 km naar beneden. Erg fijn. Een vlak stukje vinden voor de tent lukt niet want het dal is best smal. Komen we toch langs een restaurant campestre. Een paradijsje achter de stoffige hoofdstraat. En voor 20 soles mogen we er kamperen. Het ploft er van de vogels. Wat heerlijk. Heeft ie ook nog Cuscueña. Wat wil een mens nog meer.