Australia
Allman Hill

Here you’ll find travel reports about Allman Hill. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kängurus, Klippen und Koalas

September 19, 2017 in Australia

Tja jetzt sind wir also unterwegs und schlendern mit unserem Wohnmobil die romantische Küstenstraße Australiens entlang, schwimmen mit Delfinen um die Wette und grillen allabendlich Kängurus über dem Lagerfeuer…Naja nicht ganz :)
    Unsere weitere Strecke führte uns erstmal ein ganzes Stück über den Highway. Hier gibt es leider denkbar wenig zu sehen...Als wir allerdings versuchten auf eine „Tourist Route“ auszuweichen, um ein bisschen mehr vom Land zu sehen, mussten wir leider feststellen, dass diese uns nur noch weiter vom Ozean weg und in noch trostlosere Gegenden manövrierte. Trauriger Höhepunkt dieses Ausflugs wird unsere erste Känguru-Sichtung…tot am Straßenrand.
    Also schnell den ganzen Weg zurück und weiter nach Port Macquarie. Hier wartet vor allem eines auf Vronis sehnsuchtsvolles Herz: Koalas!!!
    In einem Krankenhaus speziell für die kleinen plüschigen Herzensbrecher werden kranke und verletze Tiere wieder aufgepäppelt. Und als wenn das nicht schon schön genug wäre, kann man ihnen auch noch aus der Nähe dabei zusehen. :)
    Total verzückt laufen wir weiter die Küste entlang. Wir wollen den Coastal Walk machen, bei dem es über 9 km vorbei an Stränden, Klippen und dschungelartigem Bewuchs zu einem abgelegenen Leuchtturm geht. Es geht über Stock und Stein und zwischen den Stränden werden an den Klippen sogar unsere Kletterfertigkeiten getestet.
    Leider merken wir nach einer Weile, dass man für den teilweise sehr verschlungenen und unebenen Weg doch mehr Zeit einplanen muss und brechen für heute ab, um uns an gegrilltem Cevapcici und Schnitzel zu laben.
    Der Aushilfs-Grill macht seine Arbeit bisher ganz gut und so werden wir frisch gestärkt in die nächste Etappe starten!

Dagen började tidigt då Greyhound bussen avgick från Sydney mot Port Macquarie avgick redan 6.30. Drygt 5 timmars bussresa innan vi var framme i den lilla mysiga hamnstaden. Louise var så gott som frisk igen med endast lite förkylningsastma återstående. Hon klarade därmed bära det mesta av sin packning när vi begav oss på vandring från busshållplatsen ner till piren där vårt hotell låg beläget. Ganska hungriga efter den långa färden höll vi utkik efter bra lunchställen längs huvudgatan. När vi checkat in och lämnat väskorna följde vi en av Tripadvisor rekommendationerna och tog oss till Carlos & Co för lite mexikanska street food. Här fick vi utöver goda buritos och quesadillas avnjuta en lokalproducerad IPA från ett mikrobryggeri i trakten, Wicked Elf.

Efter lunchen var det dags för dagens höjdpunkt. Det var dags för ett besök på ett Koala sjukhus där de tar hand om koalabjörna som är skadade och inte klarar sig i det vilda. Efter 30 minuters promenad i kvav åskvärme var vi framme. Vi kom precis lagom till dagens guidade rundtur där de berättade om de olika koalornas bakgrund och öden. Patienterna var offer från bl.a. Skogsbränder (bush fires), trafikolyckor eller synskadade till följd av klamydiasmitta. En av de stackars mjukisarna saknade ett ben och ett öga men hon hade det förhållandevis bra på sjukhuset efter omständigheterna och klarade bra att klättra med bara 3 ben. Det blev många bilder och många "naaw!" under vårt besök, både från oss och alla andra besökare av koala hospitalet.

Vi kände båda av den tryckande värmen som var annat än den vanliga behagliga och kände att vi båda började få huvudvärk. Vi bestämde oss för att traska tillbaka till centrum och kort in på promenaden bryter ösregnet ut. Vi blir dyngsura men det är ju fortfarande runt 30 grader så ingen risk att man fryser. Tillbaka på hotellet som två blötdjur bytte vi kläder och chillade framför TVn tills det var dags för middag. Eftersom vi hade ett lägenhet-/hotellrums hybrid med matbord och balkong så bestämde vi oss för att gå till Coles och inhandla middagen där för att äta hemma och ta en lugn och skön kväll inne medan åskstormen drog förbi utanför. Det var ett lyckat beslut som avslutades med jordgubbar och Pringles framför rullen Rush hour 2, en riktig klassiker.

Imorgon fortsätter vår roadtrip med Greyhound bussarna norrut.

Allman Hill