Australia
Bethany

Auf dem Fahrrad durch die Weinreben

May 10, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Heute leihen wir uns Fahrraeder, wir wollen ja auch verkosten ;) Weder Neuseeland noch Australien sind ein Fahrrad-freundliches Land. Fahrradwege Fehlanzeige, hoechstens mal hier und da in den Grossstaedten. So ist es auch nicht unbedingt angenehm auf der normalen Landstrasse zu fahren. Ausserdem ziehen sich die Abstaende ungemein und es ist landschaftlich jetzt nicht gerade fesselnd. Darum aendern wir bald unsere Streckenplaene. Unser erster Stopp ist am Chateu Tanunda. Wir schliessen uns einer Fuehrung an. Ende des 18. Jhd schlossen sich 30 Maenner zusammen um eine Art Winzergenossenschaft zu gruenden. Sie bauten recht gross, denn schon damals dachte man an’s Eportieren, da in Europa, speziell in Frankreich, ein Schaedling vielen Weingebieten zu schaffen machte. Neben Wein brannte man auch Hochprozentigen. Als waehrend des Krieges eine riesige Schiffsladung unterging, musste man Konkurs anmelden. Eine spaetere private Nutzung scheiterte und ein Verkauf der Marke endete damit, dass das Schloss und Grundstueck verlassen wurde. Erst Ende der 90-er Jahre kaufte ein Privatmann das runtergekommene und von Tauben bewohnte Schloss und investierte in einen kompletten Neuaufbau. Erfolgreich ist dieses Weingut geworden. Seit 2011 wurden sie jedes Jahr auch mit dem Berliner Weinpreis geehrt.

Die ersten Weinbauern waren Deutsche. Im Ort Hahndorf soll heute noch alles ziemlich deutsch sein. Aber der ist noch ‚ne Stunde weit entfernt. Hier in Tanunda zeugen kleinere Lutherische Kirchen, deutsche Strassennamen, sowie Weingut-Namen von dieser Zeit. Als wir durch eine Wohngegend kommen, fahren wir durch die Lehmann-Strasse und uuuupps…kommen an der Kramer-Strasse vorbei  Die Lehmann-Strasse fuehrt zum Weingut Peter Lehmann. Da machen wir mal Halt und koennen dem Weinverkaeufer auch noch etwas ueber deutsche Weine beibringen. In ihren Weinseminaren lernen sie, dass es den Riesling nur suess (Spaetlese) gibt. Wir sorgen fuer Aufklaerung ;) Der Herr Lehmann hat das Weingut bis zu seinem Tode in 2013 gefuehrt. Dann wurde es an einen Grossen, den ‚Golden Tail‘, verkauft. Diese Weine bekommen wir auch in Deutschland zu kaufen (wer schon mal ein goldenes Kaenguruh auf dem Etikett gesehen hat). Nun erhoffen sie sich, auch die Marke ‚Peter Lehmann‘ in Europa zu etablieren. Aber die Vielfalt der Weine wird wohl nicht erhalten bleiben. So wie das bei uns bei Aufkaeufen auch passiert. Der Riesling ist auf alle Faelle der Beste, den wir in den 4 Weinguetern gekostet haben. Und aus einer 60$ Flasche duerfen wir hier unter anderem auch noch einen speziellen Shiraz probieren.

Fazit: Es gibt sehr viele (kleine) Weingueter. Wir waren in 4 sehr Schoenen. Die Weine koennen nicht ganz so mithalten. Den Shiraz muss man auch moegen. Die Gegend ist bei weitem nicht so schoen, wie die deutschen Weingegenden. Die Haenge des Badener Landes machen es landschaftlich so wunderschoen, aber auch in der Pfalz z.B. kann man ueber ewig weite Weinfelder, die nur etwas huegelig sind, schauen. Hier ist eher alles flach. Man sieht die Weinfelder einfach nicht richtig. Mit dem Fahrrad fahren ist nix. Also, fuer Weinkenner eine Empfehlung, aber ansonsten nicht.

Op de fiets door de wijngaarden

May 10, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag huren we fietsen, want we willen natuurlijk wijn proeven nu we hier zijn ;) Noch Nieuw-Zeeland noch Australie is echter een fiets-vriendelijk land. Geen fietspaden, alleen heel af en toe hier en daar in de steden. Het niet echt aangenaam op de gewone weg te rijden en bovendien is alles zeer langgerekt en ook het landschap niet echt prikkelend. Dus al snel veranderen we onze route en verkorten. Onze eerste geplande stop maken we in Chateau Tanunda. Hier sluiten we ons ook aan voor een rondleiding. Eind 18e eeuw hebben zich hier 30 mannen verenigd en een soort van wijncoöperatie opgericht. Ze bouwden gelijk groot, want toendertijd werd al gedacht aan export. Reden was o.a. dat in Europa, en speciaal in Frankrijk, vele wijngebieden door ongedierte verwoest waren.
      Naast wijn werd ook hoger percentage drank gebrand. Toen echter tijdens de oorlog een grote scheepslading wijnbrand op zee ten onder ging, moest helaas faillissement aangevraagd worden. Er werd nog geprobeerd te privatiseren, maar ook dat mislukte. De verkoop van het label was een feit, en het slot inclusief grondstuk werd verlaten achtergelaten. Eerst eind jaren 90 wordt het totaal bouwvallige slot, dat inmiddels meer als duiventil dienst deed, door een privaatman gekocht en volledig nieuw opgebouwd. En met succes, hij heeft het wijngoed nieuw leven ingeblazen en wordt sinds 2011 elk jaar o.a. met de Berlijner wijnprijs geeerd.

De eerste wijnboeren waren van Duitse afkomst. In de plaats Hahndorf, nog een stukje weg van hier, is tot op heden blijkbaar alles nog ‚op z’n Duits‘. Maar ook in Tanunda getuigen kleine Lutheraanse kerken, Duitse straatnamen en ook namen van wijngoeden van deze tijd. In een klein woongebied rijden we door de Lehmann-Strasse en dan… daar is zowaar de Kramer-Strasse :0) De Lehmann-Strasse leidt naar het wijngoed Peter Lehmann. Daar maken we een stop en wel grappig, want hier kunnen we de wijnverkoper nog wat over Duitse wijnen bijbrengen. Hij vertelt ons dat ze in hun wijnseminaren leren, dat de Riesling altijd zoet (Spaetlese) is. Wij laten hem weten dat dat niet (meer) zo is ;)
      Herr Lehmann heeft het wijngoed tot zijn dood in 2013 geleid. Het is toen verkocht aan de ‚Golden Tail‘, een hele grote onderneming. Deze wijn kunnen we ook bij ons kopen (let maar eens op een etiket met een gouden kangoeroe). Ze hopen nu dat het label ‚Peter Lehmann‘ zich meer in Europa zal kunnen etableren. Maar aangezien hun huidige aanbod aan wijnen enorm is, zal dat ongetwijfeld niet zo volledig blijven bestaan. Dat hebben we bij ons ook al zien gebeuren (in het mooie Varnhalt bv). De Riesling hier vinden we in ieder geval de beste, als we de 4 verschillende wijngoeden met elkaar vergelijken. En dan mogen we zelfs nog van een heel speciale Shiraz proeven, kost 60$ per fles en staat niet op de proeflijst (maar was toevallig open)… dat is niet mis!

Conclusie: Er zijn vele (kleine) wijngoeden waarvan we 4 zeer mooie bezocht hebben. Maar afgezien van de Shiraz, vinden we de meeste wijnen… net niet zullen we maar zeggen. De Shiraz is de beste druif hier, maar van die smaak moet je natuurlijk ook houden. De omgeving is lang niet zo mooi als je het vergelijkt met b.v. de Duitse wijnlandschappen. De heuvels van het Badener land maken het natuurlijk extra mooi, maar ook in de Pfalz kun je over de eindeloze ietwat heuvelige wijngaarden kijken. Hier is echter alles vlak en daarmee zijn de wijngaarden niet zo goed te zien. Het is hier ook veel warmer en daarom ziet alles er veel meer uitgedroogd uit. Op de fiets is het hier dus niet echt een highlight. Voor de wijnkenner wel een aanbeveling, maar niet meer dan dat.

Barossa Valley - Weingebiet

March 5, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 24 °C

Vom Ayers Rock sind wir nach Adelaide geflogen und haben nun für die nächsten 14 Tage unser Auto.
      1. Stopp im Barossa Valley!
      Übernachten im Cottage und Weinprobe🍷

Bethany