Australia

Daintree Village

April 8, 2016 in Australia ⋅ 🌙 24 °C

We slapen een klein gaatje in de dag. Niet dat het weer ons direct inspireert om ons bed uit te springen, want het regent nog steeds. We staan op een camp site naast Babinda Boulders: een mooie vallei in het regenwoud waar een rivier zijn best doet om de grote granieten rotsblokken te polijsten. Het is een kort wandelingetje, maar het levert mooie plaatjes op. Nadat we de grootste vlinder op de foto hebben gezet die we ooit - niet op een kaart geprikt - hebben gespot, gaan we weer op pad. We hebben besloten om eerst nog even het regenwoud gebied ten noorden van Cairns te gaan bekijken. Dat betekent dat we nog een keer langs Cairns moeten, maar dat schikt, want we hebben nog wat kleine 'mankementen ontdekt (komt geen water uit de kraan en - ook dit keer - blijft het gas niet aan). De klacht dat het stuur aan de verkeerde kant gemonteerd zat, snapte ze niet :) Na een korte onderhoudsbeurt kunnen we verder. We zetten koers naar Daintree Village. Het is een leuke route (deels) langs de kust; de stortbuien - welkom in het regenwoud van Queensland, de natste plek van Australië - mogen de pret niet drukken. De beheerder van de camping is een vriendelijke typisch Australische man (grote hoed op) en de camp site is prima. We settlen ons voor de tweede nacht in ons nieuwe huis op wielen!Read more

09 • Daintree - nördlichster Punkt

August 5, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 34 °C

Weiter in den Daintree Nationalpark, unserem nördlichsten Punkt der Reise. Regenwald vom Feinsten und Krokodile wo man geht und steht; so jedenfalls die Warnschilder, die man nicht missachten sollte. Immerhin 3 ganze Prachtexemplare haben wir in der Sonne liegen sehen.
    Auf der Weiterfahrt nach Süden haben wir die erste lang(weilig)e Fahrt absolviert und schnuppern einen Hauch Outback in Mareeba. Nicht unbedingt der Place to be :-( ... Aber wir haben ja TimTams :-) und unsere Zuckerpuppe :-D

Übrigens wird Mia genauso schnell müde, wie es abends dunkel wird und wacht mit der Sonne auf - von 7 bis 7. Sie meistert die Reise hervorragend und schenkt jedem ihr 2 zähniges Lächeln.

Internet ist leider auch noch nicht unser bester Freund geworden. Bilder, auch für die letzten Tage, folgen später.

Wandern im Daintree Regenwald

August 7, 2019 in Australia ⋅ ☁️ 21 °C

Der Daintree Regenwald ist mit über 180 Millionen Jahren der älteste Regenwald der Welt. Zudem ist er durch seine Bewohner auch einer der gefährlichsten. Neben den Krokodilen, welche überall in Queensland zu finden sind, gibt es Kausare und giftige Quallen 😳.

Wir starteten unsere Tour auf dem "Jindalba Board Walk". Auf einem Holzsteg kann man mitten durch den Regenwald laufen und die ganze Atmosphäre genießen. Überall hört man die vielen Vögel, das Rauschen der kleinen Bachläufe oder vermutlich das Rascheln kleinerer Tiere. Es ist echt ziemlich laut. Wir waren besonders aufmerksam wenn etwas vermeintlich Großes am Boden war. Es könnte ein Kausar sein und der blaue flugunfähige Vogel ist ziemlich angriffslustig.

Etwas unheimlich sind die ganzen Flüsse die sich mitten durchs Grün ziehen. An sämtlichen Stellen stehen Krokodilwarnschilder und da es viele Krokodiltouren mit dem Boot gibt, sind wir uns sicher, dass es dort wohl auch genug der Riesenechsen gibt 🤔. Wir wollten nicht unbedingt einer begegnen, da in Australien schon ein paar Leute angegriffen wurden und im Wasser sieht man sie echt schlecht.

Am "Cape Tribulation" trifft der Regenwald direkt auf das "Great Barrier Reef". Muss vom Helikopter ein spektakulärer Anblick sein. Doch auch am Boden ist es wunderschön. Überall sind Mangroven am Strand oder in sumpfigen Wäldern. Das Wasser ist glasklar und der Sand hell und fein. Zuerst durch den Regenwald und die Mangrovenwälder wandern, um an einen Traumstrand zu gelangen. Irgendwie unerwartet dieser Kontrast.

Die letzte Station war "Mossman George". Dieser Teil des Regenwaldes ist seit 1988 Teil des UNESCO Weltkulturerbes. Überall wachsen Farne und Moose. Es gibt einen Fluss mit mehreren Abzweigungen und kleinen Wasserfällen. An einem Stück kann man sogar bei schwacher Strömung schwimmen. Es ist wie im Märchenwald. Zum Glück sind sich die Australier ihrer Verantwortung der Natur gegenüber bewusst und erhalten den Wald 😍.

Daintree Village

November 8, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 30 °C

Tredje dagen i rad som vi åker samma väg förbi Mossman, det känns som att vi börjar bli färdiga här. Skönt att flyga till Sydney ikväll!

För att se oss omkring lite mer med hyrbilen satte vi Daintree Village som mål. En mycket liten byhåla som hade sin storhetstid som socker- och timmerhamn i början på förra seklet. Nuförtiden är enda attraktionerna några små restauranger och båtturerna för turister på floden för att spana efter krokodiler och annat vilt. Men det har vi ju redan gjort, så vi hängde mest nere vid hamnen (se markeringen för 12 meters översvämning i bild 2), och tittade in i det lilla "museet" - snarare en samling gammalt bös, inklusive en gammal honungsslunga (sista bilden).Read more

December 9, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 30 °C

Vanuit Port Douglas gaan we naar het Daintree Nationaal Park en Cape Tribulation. Wat me opvalt, is dat Australië moeiteloos natuur, strand en bergen combineert op een kleine oppervlakte. De jungle waar we doorheen trekken, ligt vlak naast het strand. En een paar kilometer verder zie je ineens een bergketen van jewelste. Gek toch?

In Daintree NP neemt een lokale gids ons mee in haar achtertuin, een prachtig stukje regenwoud. Ze vertelt ons over de geschiedenis van de bomen, de dieren, de acties van de overheid ed. We spotten ook een giga hagedis en een boskalkoen.

Onderweg komen we Sam & Sarah tegen, 2 toffe twintigers die we leerden kennen op onze duiktrip. Sam is een volbloed Australiër en leeft in Melbourne, Sarah is oorspronkelijk van Noord-Amerika maar woont momenteel in Zuid-Afrika. Beiden zijn ze gebeten door de ‘travel bug’.

Op het strand van Cape Tribulation wisselen we verhalen en ervaringen uit tot de zon over de bergen valt. Op momenten als deze besef ik weer waarom ik zo graag reis. Het geeft me, meer dan wat ook, het gevoel dat ik leef. Het leert me verwonderd zijn, over de kleine en grote dingen. Het helpt me herinneren om in het moment te leven en ervan te genieten met al mijn zintuigen. Reizen maakt me dankbaar, voor alle ervaringen, alle mensen die ik mag ontmoeten, momenten die ik kan delen. Hier ben ik op mijn plek, ik voel het. Al veel goesting in het vervolg van de reis!

Daintree River

April 9, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

De camp site is heerlijk rustig en het weer is wisselvallig, maar aangenaam. Het zal een rustdagje worden. Eind van de middag krijgen we alsnog de kriebels om iets te gaan doen en melden we ons aan voor een boottochtje op de rivier om krokodillen te spotten. Onze vriendelijke gids - Jan; geboren in Fries Duitsland - vertelt honderduit over de locale flora en fauna. We leren dat - naast krokodillen - de rivier ook bull sharks en ruim een meter lange aalen huisvest. 'Zwemmen op eigen risico' betekent in Australië net iets meer dan in Nederland... Het water is nét te warm en de luchttemperatuur is nét te koel. De krokodillen blijven hierdoor liever onder water. Op een klein vrouwtje - 30 cm. - na, zien we weinig. Het extraatje is een grote python in een boom. We houden wat afstand met de boot om te zorgen dat de slang niet per ongeluk in de boot valt. Na een uurtje staan we weer aan wal. Hier zijn gelukkig alleen slangen en spinnen waar we voor op moeten passen. Maar volgens Jan zijn er maar twee spinnen die echt giftig zijn, de rest heeft hoogstens een nare beet. Het zal wel los lopen, we hebben meer last van irritante muggen en vliegjes en motjes die de lamp in onze camper verwarren met de zon. Allen niet echt eng, gevaarlijk of dodelijk ;)Read more

Draintree

December 11, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 31 °C

Das ist ein Fluss durch den Regenwald der Süss- und Salzwasserregionen hat. Dementsprechend gibt es auch die Krokodile. Hab die Fahrt aber nicht mit gemacht weil der Guide schon drei Fahrten heute gemacht hat ohne eines zu sehen. Er sagte, es ist zu warm und geregnet hat es auch nicht, dableiben die lieber im kühleren Nass weiter unten.Read more