Australia
Englands Park

Coffs Harbour

September 26, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 22 °C

Having a chat about shark attacs while hanging out at the beach.
      We finally arrived in Coffs Harbour - nearly the last place where we'll be, before Meike "will leave me"
      It's getting fresh down at the east coast & the mozzies are getting more !!!!
      There where thousands of them when we had dinner - - but it's still comfi as long as we have our mozzie candles & our pillows !!

Our camp spot today - very lonely somewhere in the bush.
      It's actually just a very big camp site with a little forest where we decided to stay.

Coffs Harbour till Byron Bay

January 4, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Denna morgon fortsatte i samma underbara anda i Coffs Harbour som föregående dag och kväll. Vaknade underbart utvilade hemma hos Dayna och Matt, de två fantastiska Airbnb värdarna som flyttat från Kanada till Australien som vi bodde hos. Båda var lärare som nu hade sommaruppehåll och hyrde ut ett rum i sitt hus som en sidoverksamhet under sommaren. De hade också en stor passion för att resa och vi hade besökt många gemensamma resmål och erfarenheter. Vi fick även många nya tips av dem för framtida resor runt om i världen, och delade med oss av andra tips till dem.

När vi kom ner till köket var frukosten uppdukad med hemmagjord fruktsallad och mycket annat tillsammans med en handskriven lapp om att vi skulle ta för oss och lämna disken när vi var klara. Kändes nästan som när man sover över hos svärmor Gullvor, fast inte riktigt lika lyxigt som i Sösdala. ;-)

Efter frukost på deras uteplats i solen så begav vi oss på en spännande utfärd för att hyra Stand-up paddel boards. Vi checkade ut våra stora brädor och bar med dem till kanalen där vi kunde paddla utan stora vågor som störde oss. Vilken fullträff det beslutet var att ge oss ut med ståbrädorna. Så fantastiskt härligt och rogivande att glida runt på vattnet tillsammans. Jag plumsade i ofrivilligt ett par gånger i början när jag testade var vikten var som mest stabil på brädan. Som tur var stötte jag inte på några krokodiler i det grumliga vattnet denna gången.

När väl Louise samlat modet till att doppa sig också var det en utmaning att få upp henne igen. Hon ville plaska runt i det ljuvligt ljumna vattnet i all evighet. När vi till slut återlämnat brädorna var det dags för en välförtjänt öl och lunch därtill. Jag hade fått erfara det tunna ozonskiktet genom att bränna min skalp under vår första vecka i Oz. Därför behövde jag införskaffa en huvudbonad omgående för att inte förvärra saken. Keps var uteslutet så det stod mellan cowboyhatt eller stråhatt. Valet landade på en somrig stråhatt; bästa investeringen såhär långt på resan.

Innan det var dags för att bege oss mot bussen för avfärd mot Byron Bay hade vi några timmar att slå ihjäl. Det gjordes i vanlig ordning genom att checka av ytterligare en härlig vit sandstrand i Coffs Harbour.

Dayna och Matt körde oss tillbaka till busshållplatsen där vi hoppade på vår Greyhoundbuss mot Byron Bay. Några timmar senare hoppade vi av med våra ryggsäckar i ett skymmande Byron Bay. Första känslan som slog oss var "Oj, här är ju bara unga backpackers". Den känslan höll i sig bortsätt från en handfull övervintrande surferdudes och A-lagare. Det var ett helt nytt ställe med en helt ny atmosfär vi kommit till. Ett myller av folk överallt på gatorna, vilken puls på huvudgatan som gick genom hela Byron.

Vi var ju naturligtvis hungriga efter den långa bussresan och promenaden i fel riktning då Louise hade uppgiften att visa vägen till vårt boende. Vi gick in på en Thai restaurang för att äta. Även här på så många andra restauranger vi besökt i Australien så stod där BYO license. Vi frågade om det innebar att man fick ta med och dricka sin egen alkohol på restaurangen, och mycket riktigt gjorde det just det. Jag vill ju inte vara sämre än att ta seden dit jag kommer så jag sprang till närmaste bottle shop och köpte ett 4-pack öl. Mätta och nöjda fortsatte vi vår promenad mår vårt boende för 2 nätter i Byron Bay. Det var ett Yoga-retreat för modern medicin vid namnet The Health Lodge. Som ni kanske förstår så var verkligen allt slutsålt nu under högsäsongen så vi var glada att vi hittade någonstans att bo över huvud taget. Väl framme kröp vi ner i sängen och funderade spända och lite nervösa på hur det ska gå på morgondagens surfninglektion.

Englands Park