Australia
Lake Tinaroo

Atherton Tablelands: falls en fig trees

June 11, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 20 °C

Na onze wandeling naar de watervallen rijden we de Atherton Tablelands op. Dit is een hoogland van glooiende heuvels met weidevelden en vruchtbare akkers door de vulkanische grond. Ongeveer 10.000 jaar geleden zijn de vulkanen voor het laatst uitgebarsten en zo is het huidige landschap ontstaan. Het gebied is rijk aan watervallen en kratermeren. In 2009 bezochten we dit gebied ook al, wat veel op Nieuw-Zeeland lijkt.

We stoppen eerst bij de Milla Milla Falls, die als een perfect plaatje zich van een vulkanische wand naar beneden stort in een klein meer. Het water is ijskoud, maar dat weerhoudt de Instameisjes niet om te poseren in bikini. Hierna rijden we verder heuvel op, heuvel af naar de Curtain Fig Tree. Ooit heeft een zaadje van een vijgenboom zich bovenin een boom genesteld, waarna een gordijn van wortels naar beneden is gaan groeien die de originele boom hebben verstikt. Deze is vervolgens ongevallen tegen een andere boom, waarna nog meer wortels zijn gaan groeien en ook deze boom is verzwolgen. Inmiddels is de nieuwe vijg zo'n 500 jaar oud en 50 meter hoog en zeer imposant om te zien.

Niet veel verderop in het Danbulla N.P. staat nog een dergelijke boom, de Cathedral FigTree, welke minder wortels heeft die naar beneden groeien, maar qua omvang groter is dan de vorige. In hetzelfde park rijden we verder door het regenwoud over een onverharde weg naar onze camping van vandaag. De camping ligt aan de oevers van een stuwmeer en heeft allemaal plekken tussen de bomen en aan het water. Het is weekend en het is aardig druk op de camping met Australische families. Het is eerst bewolkt, maar aan het einde van de middag komt de zon door en is het genieten. s Avonds wordt het erg rumoerig, totdat iemand schreeuwt dat de muziek uit moet.

De volgende ochtend zijn we vroeg wakker en worden we getrakteerd op een prachtig schouwspel. Het is zonnig, maar boven het meer hangt een mist, waarvan flarden soms de camping op trekken. Niet veel later trekt de mist op en zitten we in de zon te ontbijten en de Australiërs te observeren. Hoewel het water erg koud is, zwemmen en kanoën de kinderen al volop om 8 uur. De ouders zijn ontbijt aan het maken, wat net als overal bestaat uit eieren met spek. Er worden bootjes te water gelaten om te gaan vissen, waterskiën etc. De nachtbrakers komen pas later uit hun tenten en caravans. De Australiërs weten zeker hoe je kan kamperen en genieten in de natuur.

Halverwege de ochtend vertrekken wij richting het laatste stuk van onze reis, de regenwouden van de Daintree en het Great Barrier Reef.

June 24, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 12 °C

Nächster Halt Lake Tinaroo, um so schnell wie möglich die neue Angel auszuprobieren. Aber vorher mussten wir noch ein "Fishing Permit" besorgen, denn auch hier in Australien benötigt man an einigen Seen eine Genehmigung wie in Deutschland. Hier ist es nur einfacher, denn hier kauft man die Erlaubnis einfach online. Einen Angelschein braucht man nicht.

Damit wir auch nicht jeden Tag unser Lager abbauen und weit zum Angelplatz fahren mussten, suchten wir uns einfach einen schönen ruhigen Campingplatz, mitten im Dunbulla Nationalpark und direkt am Lake Tinaroo aus: der Downfall Creek Campground. Begrüßt wurden wir von einem australischen Water Dragon, der sich mit einer Länge von knapp einem halben Meter gemütlich auf dem Weg sonnte.

Die Aussicht von unserem Stellplatz und aus dem Dachzelt war einfach nur traumhaft: wir konnten direkt auf den See und auf viele vorbeiziehende Pelikane schauen.
      Kaum war unser Auto abgestellt und alles aufgebaut, war Aron schon am See und hielt die Angel ins Wasser. Die Fische ließen aber leider auf sich warten.

Als Aron mal eine Angelpause einlegte, schnürten wir uns unsere Wanderschuhe an und wanderten den "Jungal-Jungal Walking Track" über 7km.
      Dabei schlugen wir uns hoch und runter durch dichten Dschungel, wateten barfuß durch Flüsse und kamen ins Schwitzen, als wir uns an Lianen über umgestürzte Urwaldriesen hangelten und rissen uns dabei Hosen und Haut auf. Typisch... entweder ganz oder gar nicht ;)

Dennoch sollte man nicht vergessen, dass hier Winter ist!
      Tagsüber ist es soweit recht warm, aber nur solange die Sonne richtig scheint. Abends wird es hier tatsächlich winterlich kühl, sodass wir jeden Abend ein wärmendes Lagerfeuer anzündeten, um nicht komplett auszukühlen.
      Auch für einige Tiere war das Lagerfeuer wohl sehr angenehm. Wir bekamen öfters Besuch von Bush-Triels, Bush-Turkeys, Enten und Langnasen-Potoroos, die mit ihren harten Zähnen auch gerne mal an Autofelgen nagen und den Motorraum von innen demolieren (unserem ist aber nichts passiert).