Australia

Wildniscamp am Strand

August 26, 2019 in Australia ⋅ ☁️ 21 °C

Unseren letzten Abend verbrachten wir an einem offenen Campspot direkt am Strand. Außer dem Meer, den Sternen, uns und einem Dingo, war niemand anderes dort. Da diese Tiere nicht ganz ungefährlich sind, haben wir ihn lieber vom Auto aus beobachtet und ihn genügsam an allem schnüffeln lassen, was halt noch von unserem Equipment draußen herumstand. Nach ein paar Minuten suchte er wieder das Weite...

Leider werden Dingos (vergleichbar mit Wölfen) immer wieder von Touristen gefüttert, was sie ihre natürliche Scheu vor dem Menschen verlieren lässt. Insgesamt vier Dingos haben wir in den Tagen auf Fraser Island gesehen.

Am Abend entdeckten wir wieder Buckelwale direkt vom Strand aus. Es ist ja auch gerade Hochsaison. Leider sind die Tiere beinahe unmöglich mit der Kamera festzuhalten, denn sie sind so schnell wieder weg, wie sie aufgetaucht sind.
      Manchmal kann man eben Momente nicht mit der Kamera einfangen, sondern muss sie einfach genießen, wenn sie passieren und die Bilder in seinem Herzen tragen.

1. Tag Fraser Island

March 18, 2019 in Australia ⋅ 🌧 24 °C

Heute Morgen um 6 Uhr ist unsere Tour nach Fraser Island gestartet.
      Mit 32 Personen und unseren Guide Tony ging es in 4 Allrad Autos auf die Fähre und dann auf die weltweit größte Sandinsel. Da es hier kaum feste Straßen gibt, ist Allrad ein Muss! Über holprige Wege durch Sand ging es zum ersten Spot, dem Lake Bierabeen. Bei der Hitze war der Regenwassersee eine nette Abkühlung. 😊
      Nachdem wir am Camp unsere Zelte belegt hatten und uns beim Lunch gestärkt haben, hat Patrick unser Auto am Strand entlang zum Lake Wabby gefahren. Dort mussten wir über eine der größten Sanddünen der Insel stapfen, um uns dann wohl verdient im See zu erfrischen.
      Heute geht's früh schlafen damit wir morgen um 7 Uhr aufstehen können. Es gibt schließlich viel zu sehen auf der Insel. 😊

March 11, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 30 °C

Lake Wabby is a small fresh water, green coloured lake and directly next to the Hammerstone Sandblow. It contains teatree and eucalyptus and is thought to having healing powers, sadly it will eventually disappear under the sand.

Eli Creek is the largest Creek on the island and pours a whopping 4 million litres of fresh water into the ocean. We even took a sip of the crystal clear fresh water.

Räddningsaktionen på stranden

January 9, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 29 °C

För ett litet ögonblick ångrade vi beslutet att gå till Lake Wabbi när vi väcktes av den välbekanta väckningssignalen på mobilen. Klockan var inte mer än 06.00 och det fanns ingen tid att snooza om vi inte ville gå hela vägen i stekhet sol. Vi tog oss upp ur sängen och vaknade till liv smuttandes på varsin kopp kaffe. Med lite mat i magen var vi nu redo för vandringen till en av öns många sötvattensjöar. Lake Wabbi låg närmast tillhands, åtta kilometer till fots varav fem längs den pudervita sandstranden.

Temperaturen denna morgon var redan uppe i 27 grader när vi påbörjade vår vandring. Rätt snabbt insåg vi att vi inte var ensamma där på stranden. Stora surrande getingar flög runt oss och försökte lifta på våra kläder. Ni som känner mig vet hur rädd jag är för getingar och ni kan säkert föreställa er hur jag skuttade fram på stranden flaxandes med armarna. Uffe var nöjd så länge jag fortsatte framåt och inte sprang bakåt. Efter att ha tagit en närmare titt på våra fans konstaterade Uffe att de inte var getingar utan stora flugor. Jag var fortfarande misstänksam mot de surrande varelserna och fortsatte med piruetter och skutt, dock inte lika skräckslagen som tidigare.

Stranden på östra sidan av ön är milslång och då och då kunde man se bilar torna upp sig i horisonten. Det charmiga med Fraser Island är att man kan köra på stranden, förutsatt att man har en fyrhjulsdriven bil. Har man tur kan man få syn på dingos (vildhundar) som strövar fritt på ön. Det är viktigt för alla djurvänner att inte socialisera sig med dem utan låta dem leva i det vilda. Dingos som blir kontaktsökande mot människor skjuts av viltvårdarna. Vi hade dessvärre inte turen på vår sida och såg aldrig de ljusbruna vildhundarna.

Vi nådde skogsbrynet och stigen som ledde in mot sjön. Nästkommande tre kilometrarna gick vi på en smal stig med vegetationen nära inpå. Då och då prasslade det till i gräset bredvid våra fötter och ut ringlade ormar och sprang ödlor. Det var både spännande och lite läskigt att gå där på stigen. På flyget till Sydney såg vi en dokumentär om Australiens farligaste djur varav ormarna hamnade högt upp på listan. Svettiga kom vi ut från skogen och såg sanddyner torna upp sig. Vi följde skyltarna och såg en grönskimrande sjö nedanför en hög sandkulle. Wow, ingen människa i sikte, vi hade sjön helt för oss själva. Vi drog av oss våra t-shirts och shorts och sprang med ivriga steg mot sjön och kastade oss i vattnet. Hundratals små fiskar simmade runt oss och så fort vi stod stilla började nafsa på oss. Fiskarna i Lake Wabby är så kallade pedikyrfiskar och äter döda hudceller. Kanske har ni varit på ett fiskspa i Thailand? Där är det vanligt att med hjälp av fiskar få bort döda hudceller. Det kittlas ordentligt när de nafsar under fötterna.

Den privata känslan varade i ca 40 minuter innan sjökanten invaderades av turister. Fiskarna fick istället för två rätter välja på ett helt buffébord. Vi var inte lika poppis längre. Timmarna gick där vi låg i vattnet och gottade oss. Vårt boende som tipsat oss om sjön hade erbjudit sig att komma och hämta oss på parkeringsplatsen klockan 11.00. Det fanns två parkeringsplatser i närheten av sjön. Dels den vi kom ifrån som låg tre kilometer iväg på stranden och dels en som låg ca en kilometer längre in i skogen. Vi var övertygade om att det var den närmsta parkeringsplatsen de skulle hämta upp oss vid. En halvtimme till godo innan upphämtningen packade vi ihop våra saker och gick upp för den branta sanddynan och in i skogen. Terrängen gick mestadels uppåt och vi var rejält trötta när vi kom fram till parkeringen. Vår skjuts var inte där och då gick det upp för oss att de kanske menat parkeringsplatsen på stranden. Uffe ringde upp boendet och dessvärre var det som vi misstänkte, de väntade på oss på andra parkeringsplatsen. De hade inte tid att vänta på oss och trodde att vi skulle kunna hitta lift på stranden.

Vattnet var slut och likaså maten. Torra i munnen hade vi inget val att gå tillbaka till stranden som låg fyra kilometer iväg. Tuffast var det när vi kom fram till stranddynorna som absorberade solstrålarna och gjorde det nästan outhärdligt att gå med flip-flops på sanden. Vi hann ifatt ett stort gäng som liksom vi var på väg till stranden. Vi höll oss i närheten och hoppades kunna få lift när vi kom fram. Efter många tuffa partier var vi framme på stranden. Vi började fråga runt efter lift tillbaka till Eurong. Oturligt nog var antingen alla säten upptaga eller skulle de åt andra hållet. Vi fick börja promenera längs havet. Jag kände mig svimmfärdig av uttorkning och den skarpa solen. Uffe tog upp telefonen som endast hade två procent batteri kvar och ringde boendet. Direkt till röstbrevlådan. Han testade några gånger till och hörde en vänlig röst i andra änden. Receptionisten förklarade att hon inte hade någon bil tillgänglig för tillfället och lovade ringa upp om hon hittade någon. Efter några minuter ringde hon tillbaka och sa att hon var på väg. Yes vi skulle bli räddade!

Vi blev upphämtade av receptionisten och en man som bodde på boendet. Vi var otroligt tacksamma över vänligheten och glada över att återvända till till vårt lyxiga tält. Vatten har nog aldrig smakat så gott som de första klunkarna efter vårt lilla missöde. Uffe och jag tog en kylande dusch och kände hur vi återvände till verkligheten. Kvällen var betydligt lugnare och vi kände oss nöjda över dagen trots det som inträffade. Lite äventyr och svårigheter gör resan/dagarna mer minnesvärda.

May 30, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 16 °C

Der letzte Stop auf Fraser. Eine kleine Wanderung führte uns zu einer kleinen Wüste, in der sich der kleine See befand. Leider war es heute ein wenig bewölkt, sodass es mir eindeutig zu kalt war darin zu schwimmen.
      Fraser hat mir sehr gut gefallen und das Fahren mit unserem riesen Jeep, war einfach super. Auf dem Rückweg mit der Fähre, könnten wir noch Delphine beobachten, einfach toll wie viele Tiere in Australien leben.

Fraser Island - Nr. 1

March 27, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 28 °C

Nachdem wir uns schon so lange darauf gefreut hatten, waren wir die vergangenen drei Tage nun endlich auf Fraser Island! 😍

Fraser Island ist mit einer Länge von etwa 124 Kilometern und einer Fläche von 1840 Quadratkilometer die größte Sandinsel der Welt. 🏖Das Landesinnere der Insel besteht aus einem spektakulären Regenwald, welcher durchzogen ist von glasklaren Flüssen und zahlreiche Süßwassersee beherbergt. Umrandet ist die Insel von kilometerlangen Stränden, auf welchen man stundenlang mit dem Geländewagen herumdüsen kann :) 🚙

Unsere Tour ging früh morgens los. Nachdem wir mit der Fähre Fraser Island erreicht haben, haben wir zunächst einen Regenwald Spaziergang gemacht, bei dem wir einen ersten Eindruck von der wunderschönen Insel bekommen haben. Das Wasser in den Bächen ist so unheimlich klar, dass es aussieht wie aus der Leitung 😍💧
      Anschließend waren wir dann am Lake Wabby, welchen man nach einem Gang durch eine Art Wüste erreicht. Der See selbst ist nicht sonderlich schön, aber im See sind viele kleine Fische, welche an den Füßen knabbern wir im Spa🐟
      Nach einer langen aufregenden Fahrt zu unserem Camp haben wir dann eine amüsante Nacht im Camp verbracht. 😊

Fraser Island - Tourtag 3

November 8, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Heute sind wir wieder um 8 Uhr losgefahren.

Stopp Nummer 1 war "Lake Birrabeen". Keiner da außer wir😄 Hier konnten wir uns im Stand-up-paddeling versuchen. Tatsächlich gar nicht so schwer und macht echt Laune. Lustig wurde es allerdings als wir zu Viert auf ein Board stehen wollten😂 - aber wir haben es tatsächlich geschafft 😆

Nach ca. 1 Stunde sind wir wieder in den Bus gejumpt und für ein frühes Abendessen nach Eurong gefahren - lecker Buffet!

Nach der Stärkung wurde es ziemlich anstrengend, denn wir haben uns auf den Weg zum "Lake Wabby" gemacht - ein 45-Minuten-Walk, in der Mittagshitze, mit leichter Steigung unf zwar auf Sand!!😫 SOOO ANSTRENGEND 😣😥😧 Zum Ende des Walks mussten wir noch die "Hammerstone Sand Blows" herunter und dann waren wir endlich da! Schnell die Klamotten runter und rein in das recht angenehme kühle Wasser. Wir hatten hier sogar ein bisschen Wellness, denn in dem Wasser waren die kleinen Fische, die an einem knabbern 😁 Nach ca. 1 Stunde haben wir uns dann auf den Rückweg gemacht - die Sanddünen hoch und den Walk entlang zurück zum Bus. Wir haben sogar ein paar Eidechsen gesehen! Eine Strecke des Walkes war 2,7 km lang 😲 - die anschließende kurze Cookie-Pause haben wir uns also wirklich verdient!

Und dann ging es auch schon wieder zurück. Da Melanie und ich nach Rainbow Beach wollten, wurden wir in Eurong abgesetzt, wo uns ein anderer Bus abgeholt, zur Fähre gebracht hat und uns direkt am Hostel in Rainbow abgesetzt hat.