Australia
Long Gully

Eungella Nationalpark

October 19, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 29 °C

On our way south we left the coast for a while to visit the rainforest of the Eungella National Park. In the park we saw some platypus and enjoyed some small walks through the rainforest.

Der nächste Zwischenstopp auf dem Weg nach Brisbane war der Eungella Nationalpark. Der Park liegt knapp 100km westlich von Küste in den Bergen. Wir wollten hier neben dem Regenwald vor allem Schnabeltiere sehen, denn diese Tiere gibt es ausschließlich in Australien. Natürlich haben wir sie auch gefunden!Read more

Naar Ovide in het Eungella N.P.

June 3, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Bij het weggaan vanuit de Blackdown Tablelands stoppen we bij het Yaddamen Dhina uitzichtpunt. Hier kijk je uit over de tafelbergen en het daarachter gelegen platte laagland. We dalen de steile weg af in de laagste versnelling, door de omvang van de bus wil deze zich anders alleen maar van de berg storten. We tanken nog bij in de volgende plaats, je kan nooit genoeg benzine hebben en beginnen aan een paar honderd kilometer door niemandsland.

De weg is redelijk goed, dus we kunnen meestal 120 aanhouden. Er is wel redelijk wat verkeer in de tegengestelde richting. Gedurende een paar uur passeren we twee plaatsen, de weg gaat vooral langs uitgestrekte weidelanden, met af en toe wat koeien. Het is een saaie rit, totdat we achterop een zeer zwaar transport rijden. Deze bestaat uit een oplegger met daarop een enorme rups, waarschijnlijk een onderstel van een mijnbouw voertuig. De vracht neemt de volledige breedte van de weg in beslag, alle tegenliggers worden door de politie escorte in de berm gezet. Wij mogen gelukkig na even al passeren als de weg net breed genoeg is.

In Nebo stoppen we bij een picknickplaats voor de lunch. Er zijn geregeld zulke plaatsen om uit te rusten, blijkbaar vallen er aardig wat verkeersdoden. Langs de kant van de weg staan geregeld borden met Survive this drive, heel opbeurend 😅. Ook wordt met autowrakken soms duidelijk gemaakt wat je kan overkomen. Hierna rijden we nog een uur door bosrijk gebied waarna we afdalen naar de kustregio van Mackay. Dit is een vallei die aan drie kanten wordt omgeven met heuvels en bijna helemaal wordt gebruikt om suikerriet te verbouwen. Queensland produceert 90 procent van het Australische totaal en 80 procent daarvan wordt geëxporteerd. Als je tussen de velden met metershoge planten doorrijdt komen gelijk beelden van menig horrorfilm naar boven.

In Marian doen we boodschappen (wat is het drukkend heet hier) en rijden daarna door de suikerriet velden door de vallei totdat het niet meer kan. Daar gaat de weg via veel haarspeldbochten slingerend omhoog. Ook hier is er een flink stijgingspercentage, onze bus heeft het zwaar te verduren. Na 5km zijn we boven en hebben we een prachtig uitzicht over de vallei waardoor we net gereden zijn. Een paar kilometer verderop ligt het Broken River Camp waar we vannacht slapen. Dit is een kleine camping met 8 plaatsen op een grasveld in het Eungella N.P.

Ons doel hier is het zien van vogelbekdieren (platypus) welke erg schuw zijn. Dit zijn zoogdieren die eieren leggen en alleen in het oostelijk deel van Australië voorkomen We hopen dus een glimp van Ovide en zijn vriendjes op te vangen. Wie Ovide is kun je hier terugvinden:

We lopen langs de rivier die langs de camping loopt naar de eerste plaats waar je ze kunt zien en hebben meteen raak. Twee vogelbekdieren zwemmen in de rivier en duiken steeds onder om naar voedsel te zoeken. Eentje zwemt vlak onder onder ons door, maar ze verdwijnen daarna naar de overkant. Op de tweede plaats iets stroomopwaarts zien we eerst wat schildpadden en een blauwe ijsvogel, daarna verschijnt er nog een vogelbekdier die ook nu recht onder ons in de rivier zwemt. Missie geslaagd.

Platypus

December 5, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 27 °C

Wenn uns eines hier lockt dann sind es Tiersichtungen. Dafür nehmen wir auch 1,5h Umweg in Kauf. Leider mussten wir heute feststellen, dass die Google Fahrzeiten hier nicht unbedingt stimmen. Auf der Straße zu unserem Ziel darf man bestimmt 100Km/h fahren, kann man aber nicht. Schon gar nicht mit nem großen Camper. Die Szenerie war trotzdem mega spannend. Dann ging es auch noch einen Steilen Berg in sehr kurvigen Straßen nach oben und wir hatten einen tollen Ausblick.
      Wir hoffen nur das wir noch rechtzeitig ankommen. Heute wollen wir Playtypus, also Schnabeltiere beobachten. Diese soll man am besten morgens oder Abends sehen können. Als wir also gegen 10Uhr ankamen sind wir direkt zum Aussichtspunkt gegangen und hatten alle Daumen gedrückt, wenigstens ein Tier zu sehen.
      Es dauerte nur wenige Minuten und schon sahen wir die ersten Bläschen aufsteigen. Dann tauchte tatsächlich ein kleines braunes Wesen aus dem Wasser aus und sofort wieder unter. Wir waren total aufgeregt. Still stehen, ruhig sein und beobachten. Nach und nach sahen wir immer mehr auftauchen und kurz schwimmen. Sie sind viel kleiner als wir uns das vorgestellt hatten aber dafür auch doppelt so niedlich 😍
      Sogar ein paar Schildkröten haben wir gesehen.
      Wir hatten noch nichtmal gefrühstückt aber der Tag war schon perfekt!
      In der Nähe gab es noch einen kleinen Dschungel Rundweg in dem wir gar nicht aufhören konnten, die riesen Bäume anzustarren. Alles grün, tropisch und riesig. Unser Album ist jetzt gefüllt mit Bäume-von-unten-Fotos. 😅
      Dann hieß es weiter fahren. Wir waren in Gespräche über die Natur um uns herum vertieft, bis plötzlich ein Idiot von vorne auf unserer Spur auftauchte. Philipp musste auf die linke Spur ausweichen damit nichts passiert. Oder waren etwa wir die Idioten auf der falschen Seite?
      Immer wenn man denkt, jetzt hat man's ja drauf.. 🙈 Es war zum Glück ganz viel Platz zwischen uns und dem anderen Auto.

Platypus 🤩

August 6, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

We zijn nu bij een minder inspirerend deel van de oostkust en we maken daarom veel kilometers om snel in Cairns te zijn. We wilden een tussenstop maken in Mackay om de Leeuwinnen te supporten in de achtste finales tegen Zuid-Afrika. Onderweg hierheen zagen we een bord met Eungella National Park en een plaatje van een vogelbekdier. We hadden al eerder gelezen dat die hier te spotten zijn, maar aangezien de kans klein is dat je ze daadwerkelijk ziet en omdat dit een aardige omweg was, hadden we aanvankelijk besloten om dit over te slaan.

Maar al snel na het zien van dat bord begon het toch een beetje te kriebelen. Toen Mackay, net als vele Australische steden, ons niet echt aansprak, besloten we toch ons geluk te beproeven in Eungella.
      Onderweg nog wel een tussenstop gemaakt op een plek waar we nog net bereik hadden, zodat we de wedstrijd konden zien en daarna gingen we snel door naar de zogeheten Broken River 🏞️

Hier waren 3 uitkijkspots op de rivier binnen ongeveer 400m 👀 We hadden een uur de tijd om te zoeken vanwege de aanstaande zonsondergang, dus gingen we van spot naar spot en toen we bijna wilden weggaan, zagen we een aantal mensen verderop bij het water staan. Die hadden de herkenbare bubbels en rimpelingen gespot van een vogelbekdier die opzoek is naar eten. Na weer even turen was daar dan het moment: de platypus kwam boven water!! En het was een kleintje 😍 We zijn super blij dat we dit kunnen afvinken van onze Australische bucketlist! ✅

Platypus im Broken River

March 11 in Australia ⋅ ☁️ 25 °C

Schon auf der Tauchsafari mit Rum Runner erzählte mir Kevin aus Kalifornien vom Schnabeltier, dass er hier vor dem Tauchen gesehen hat.
      Also habe ich meine Bucket List ergänzt.
      Hier, im Eungella, fast am Bush Camp des Broken River, - da soll man welche finden.
      Gut. Das war ein Grund von der geplanten Südroute noch mal abzuweichen. Aber nach dieser Nacht geht es dann fast bis nach Rockhampton.
      Das sind fast 5 5tunden auf dem Bruce Highway.

Ja.
      Ich habe zwei Platypus beobachten können!
      Platypus?
      Check 😃

Platypus Spotting at Broken River

October 16, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 25 °C

Jack had this place pinned for ages after reading that it’s one of the best places in the world for spotting Platypus!

So we headed inland to hopefully get the opportunity to see them and we found out that the best time to see them was at dawn and dusk.. so we waited until 5pm, head down to the river and found two 😍🥹

Did you know that multiple platypus are called a paddle of platypus 🥹

We got some photos and videos and just stood watching them for ridge for a while before we headed back to a pub we waited at…

Read the next footprint to find out why 😍

Ranger Katrin gibt Tipps 3 und 4

March 11 in Australia ⋅ ⛅ 27 °C

Weiter geht's mit Ranger Katrin aus dem Billabong Sanctuary in Townsville.
      Um es einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen und um natürlich Übersetzungsfehler zu vermeiden hat Katrin dankeswerterweise ihr Deutsch rausgekramt. Na das ging am Ende dann immer besser... und ich hab auch alles sicher verstanden. Und das Video war nur in der Online Version verfügbar.
      Normalerweise übersetze ich viele Informationen mit Google. Für eine schnelle und sichere Übersetzung benötigt aber diese App Internet.
      Dann heißt es nur: Zum Beispiel: Kamera auf das Schild halten und dann gibt es schnell eine deutsche Übersetzung, wenn man die natürlich eingestellt hat.
      Genauso gut funktioniert dann die Transcript Funktion.
      Wenn die App erkannt hat, wer übersetzt werden soll, kommt das in Schriftform schnell auf den Bildschirm.
      Aber
      Hier fühlt man sich auch so immer gut informiert. Die Bilder auf Warnschilder sind gut gestaltet. Und auf den Krokodil- Warnschildern steht auch auf deutsch ACHTUNG. Was will man mehr?
      An die Chinesen haben die Aussies aber bei den Krokodilen auch gedacht.

Ist der ständige Hinweis auf Straßen, auf welcher Seite in Australia gefahren wird...Keep left... -wirklich nur für Touristen?

Überall findet man ausführliche Handlungsanweisungen an den touristisch erschlossenen Acces Point's.
      Man muss sich dann aber auch die Zeit nehmen und lesen 😄

Eugnella

April 17, 2016 in Australia ⋅ 🌙 19 °C

Geen al te lange rit vandaag. We vertrekken rond 10:00 uur en onze eerste stop is de 'Woolies' oftewel de Woolworth. In Australië kun je blijkbaar overal '-ies' of '-y' achter plakken; zo is een 'breakfast' ook een 'brekkie'. Weer volledig voorzien van voorraden gaan we verder. Niet veel later gaan we weg van de snelweg, het binnenland in. De wegen slingeren wat meer en worden steeds smaller. Na een klein uurtje komen we langs borden die waarschuwen voor zeer steile hellingen. Dan beseffen we dat we de berg - waar we al die heen reden - ook over moeten. Langzaam tuffen we het steile weggetje omhoog. Bovenop de berg ligt direct het mini-dorpje Eugnella. We zetten de camper op een uitzichtpunt, maar voor we goed en wel zitten te lunchen, staan we letterlijk in de wolken, met alle nattigheid van dien. Uitzicht is dus even niet beschikbaar. De reden van ons bezoek hier is niet het pittoresk Eugnella, maar de nabijgelegen platypus uitkijkpunten aan Broken River. We zetten daar de camper neer en lopen een van de wandelpaden door het natuurpark. Het is een korte wandeling want het begint weer te spetteren en Michelle weet in korte tijd 10 bloedzuigers te verzamelen op haar benen en voeten. Even omkleden dus. Als de juiste platypus-spot-tijd aanbreekt, gaan we weer op zoek, maar zonder succes. Wel zien we veel schildpadden. Voor het donker zetten we camper op de camp site - eveneens - aan de rivier. Daar worden we getipt over een platypus en zien we zowaar het merkwaardige diertje in het wild! De tip kwam van een gezellig Nederlands stel dat naast ons staat. Nadat hun lekke band met behulp van ongeveer iedereen op de camp site is opgelost, nodigen we ze uit in onze camper zodat ze een beetje normaal hun eten op kunnen eten. Het wordt een leuke avond, waarbij we gezellig belevenissen en tips uitwisselen.Read more

Eungella Nationalpark

January 10, 2019 in Australia

In der Hoffnung mal frei lebende Schnabeltiere, in Australien Platypus genannt, zu sehen, bin ich in absolut strömenden Regen zum Eungella Nationalpark gefahren. Dort gibt es einen sehr nur 500 m langen Platypus-Walk, bei dem man entweder zu Sonnenauf- oder untergang meist Schnabeltiere sehen kann. Eines hab ich entdeckt, leider hat es sich immer gut versteckt und bei dem strömenden Regen hat es auch generell nicht so viel Spaß gemacht, Aber einen Versuch war es zumindest wert.Read more

Long Gully