Australia
Martyn Street Sports Park

Zurück nach Cairns

December 29, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 30 °C

Jeden Sonntag findet in Port Douglas ein Markt statt, wo frisches Gemüse, Kleider, Schmuck und vieles mehr verkauft wird. Die einzigen waren wir definitiv nicht. Für uns gab es je einen Becher gefrorenes Früchtemousse bevor wir uns dann auf den Rückweg Richtung Cairns machten. Ronny kommt einen Tag früher als geplant in Cairns an und so fuhren wir beim bereits gebuchten Hotel vorbei um anzufragen, ob wir eine Nacht dazubuchen können. Glücklicherweise hatte die Empfangsdame noch ein Zimmer frei. Nun mussten wir beginnen den Camper zu räumen, auszumisten und packen. Die letzte Nacht im Camper steht an und wir sind gespannt was uns die nächsten Wochen für Abenteuer erwarten.Read more

Durch den Regenwald nach Cairns

December 23, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 31 °C

Vom Camping in Atherton fuhren wir zum Curtain Fig Tree, einer der grössten Bäume im tropischen Norden von Queensland. Ein kleiner Rundgang führte um den Baum duch den Regenwald. Anschliessend gings zur Walshs Pyramid und dann nach Cairns, wo wir die nächsten zwei Nächte bleiben werden. In Cairns war es wieder um eingie Grad heisser als in Atherton. Nach einer Abkühlung in der Lagune von Cairns spazierten wir noch durch den Night Market, wo alles mögliche zu sehr günstigen Preisen verkauft wird. Zurück beim Camping genossen wir zur Einstimming von Weihnachten einen „Pre Christmas Apéro“.Read more

December 24, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 31 °C

Weihnachten steht vor der Tür, für uns jedoch ein ganz normaler Tag wie jeder andere. Nach dem Frühstück brachte uns das Uber ins Zentrum wo wir den ganzen Tag mit Baden, Shoppen, Kaffetrinken und Mampfen verbrachten. Es gab sogar ein echtes Schweizer Mövenpick Glace und als kleines Weihnachtsgeschenk Lindt Schoggi. Die Sehenswürdigkeiten in und um Cairns werden wir dann mit Ronny begutachten. Den Abend liessen wir mit einem edlen Tropfen Wein ausklingen.Read more

Cairns - dag 2

February 23, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag een spannende dag. Weer een bucketlist item dat geschrapt kon worden. We gingen namelijk naar het Great barrier reef! Na wat zoeken hadden we een boot gevonden die drie plekken deed van het rif en die aangeraden was voor duikers. We hadden twee duiken op voorhand geboekt. Het was een vrij dure activiteit in vergelijking met onze uitstapjes in Azië. Maar het was het waard! Op de boot ontmoetten we een ouder koppel uit de VS. Zij waren ervaren duikers, morgen gingen ze zelfs hun 500ste duik doen, wauw! Wij waren nog newbies in vergelijking. Nadat de boot was vertrokken begon de briefing voor de duik. Alles was vrij duidelijk vermits we dit nog maar een tiental dagen geleden geleerd hadden. De boot was wel vrij groot en druk, een 80tal mensen konden erop. Wij zaten in een groep van 8 duikers. Dit was wat anders dan met onze padi cursus. Maar nogmaals daar waren we echt verwend. Het was al snel tijd voor de eerste duik. Hup in het water en via een touw naar beneden. Tat moest wat meer op haar gemak voor haar oren, maar het ging al veel vlotter dan de vorige keer. De rest verliep ook vlot. De tijd vloog voorbij. Uit het water duikfles afzetten en nog wat snorkelen, terug eruit en eventjes wachten tot we aan de volgende plek waren. Weer een duik en daarna middageten. Dit smaakte ons, want van al die waterpret krijg je honger. We hadden oorspronkelijk twee duiken geboekt, maar voor een kleine prijs konden we nog een derde doen. En we konden het ons natuurlijk niet laten. De derde duik stelde niet teleur, al was er wel wat stroming. Tat had terug blaren van te spannende zwemvliezen en dus hielp Steven wat mee door haar voort te trekken. Maar het was geweldig! We zagen verschillende grote vissen, ze waren echt enorm! Sommige waren 1.5 meter lang, echt cool om te zien. We zagen ook een stingray en een schildpad die we lang hebben kunnen volgen. Dan waren er de reuzenzeekomkommers en de "giant clams". Die laatste waren enorme schelpen en als we zeggen enorm dan bedoelen we ook echt gigantisch! De schelpen waarin je een voet/been zou verliezen moesten ze toeklappen. Tijdens de tweede duik zijn we ook door verschillende "swim throughs" gezwommen. Dit zijn doorgangen in het koraal, waar je tussen zwemt. Bij de derde doorgang was het eerder een tunnel en niemand wou eerst gaan, de instructeur is moeten terug komen om ons te overtuigen. 😜 Dan is Tat maar eerst gegaan en Steven laatste haha. Het was een super toffe dag en het Great barrier reef heeft zeker niet teleurgesteld.

Na de boottocht zijn we te voet terug gewandeld langs het water. We zagen terug de pelikanen en ook een soort papegaaien. In ons appartementje aten we de overschot van gisteren op.

Cairns - dag 5

February 26, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Onze laatste dag al in Australië... Deze ochtend was het eens tijd om onze was te doen. In het gebouw is er een wasmachine en droger op elke verdieping dus dat was handig. Wel even wennen aan zo'n groot machien. 😜 Maar het ging goed, geen gekrompen kleren.

Hierna wandelden we richting centrum langs de kust. Er was een stevige bries, maar dit maakte de brandende zon dragelijk. We stopten enkele keren om wat vogels te bewonderen. Er was er een bij die echt geen schrik had en Steven mocht naast hem op het bankje gaan zitten. We zagen ook terug de pelikanen, maar nu waren het er vier. Ze waren bezig met zich te wassen. Dit was een leuk zicht. Echt wel coole beesten met hun enorme bek. We aten bij een koffiebar. Heel gezellig en lekker. Tat nam een Mexicaans ontbijt als lunch. Toast met bonenspread, gesmolten kaas, spiegelei, kerstomaten, avocado, rucola en ajuin, stevig ontbijt. Steven nam Turks brood met spek, avocado, sla, tomaat en aioli mayonaise.

Een volgende stop was het shoppingcenter. Tat haar wardrobe had een update nodig. Vooral omdat Nieuw Zeeland toch wel een stukje kouder zal zijn. Maar ook Steven vond zijn goesting, al moest hij ook wel wat wachten. Ach, wachten op elkaar hoort erbij, Tat heeft ook al haar deel gehad. (Wie Steven goed kent, begrijpt dit 😜)

Ons avondmaal was een pizza. De ober was nog vrij jong en wat verward. Toen ons eten kwam bleek hij de verkeerde pizza genoteerd te hebben voor Tat. Toen we dit zeiden vroeg hij "are you sure?" Het was wel grappig, maar uiteindelijk zorgde hij voor de juiste pizza.

In ons appartementje was het tijd om onze valies te maken. De laatste keer voor een vrij lange tijd 😊

Cairns - dag 4

February 25, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag sliepen we eerst wat uit. Hierna deden we een plons in het gemeenschappelijk zwembad. Lekker genieten en wat lengtes zwemmen. We aten boterhammen 's middags en daarna was het tijd om ons klaar te maken. We hadden namelijk een toer naar het regenwoud geboekt. Cairns is echt een toffe plek omdat je hier zowel het rif als het woud dicht bij elkaar hebt.

Er stopte een busje voor ons gebouw en een vrolijke kerel begroette ons. Paul, onze gids van vandaag. Er zaten al twee Amerikanen in het busje en uiteindelijk waren we in totaal met 8. Allemaal mensen van onze leeftijd. In totaal waren er 5 Amerikanen mee, een Zwitsers meisje en wij. Ons doel van vandaag was om enkele zeldzame Australische dieren te spotten. Zo stond er vogelbekdier en boomkangoeroe op het lijstje.

We reden weg van Cairns centrum, maar stopten wel even in de buitenwijk. Dit was namelijk een uitstekende plek om wallabies te spotten. Dit is een kleinere soort kangoeroe. Echt super om te zien. Deze eten gras voornamelijk en zitten dus vaak in de tuinen van mensen. Er was een mama bij met haar kleintje, deze zat in haar buidel en enkel zijn kop stak eruit. Er waren ook enkele mannetjes en deze waren toch wel indrukwekkend.

We reden iets verder en gingen kijken naar de haag van een tuin. Hier waren mieren druk aan het werk. Ze hadden een rups gevangen en waren deze aan het vervoeren naar hun nest. De mieren waren lichtbruin met een groen achterlijf, daarmee ook de naam green ants. Ze hadden een speciale eigenschap en deze kwamen we te weten door aan hun kont te likken. We zeveren niet, we hebben allebei een mierenkont gelikt. En het smaakte lekker. Een beetje citrusachtig, limoen, citroen,.. En wij zijn niet de enige die het lekker vonden, want blijkbaar worden ze op sommige plekken gekweekt om te verwerken in voedsel. Ze hebben deze smaak omdat ze een soort zuur aanmaken als ze gestresseerd/ onder aanval zijn. Ze spuiten dit zuur uit hun achterste om vijanden te markeren. Zo kunnen andere mieren deze gemarkeerde vijand aanvallen en wegjagen.

Hierna was het tijd om echt naar het regenwoud te trekken. Dit bevond zich wel achter een bergketen en dus moesten we de berg oprijden. Meer dan 300 bochten had de weg. Gelukkig stopten we even aan een uitkijkpunt. Paul vertelde ons over de geschiedenis van het regenwoud. Het is eigenlijk heel uniek, want het heeft super oude plantensoorten die op andere plekken uitgestorven zijn. Dit komt omdat Australië ontsnapt is aan een grote uitstervingsgolf die de rest van de wereld wel heeft aangetast. Het regenwoud hier is ouder dan het Amazonegebied. Voor ons biologen heel interessant om te horen natuurlijk. Dit gebied is dus enorm lang vrij stabiel gebleven en bevat vele unieke soorten. Het probleem nu is dat er wel veranderingen komen. Klimaatverandering is hier al voelbaar, de zomer was op sommige momenten 10 graden warmer dan normaal. Dit was catastrofaal voor de dieren in het woud. Ze hebben zich nooit aangepast aan zo'n temperaturen dus ze raken oververhit en uiteindelijk sterven ze. De fruitvleermuizen zijn zo'n voorbeeld. De arme beestjes zijn massaal gestorven van de hitte, een derde van hun populatie wordt geschat. Echt crazy! Ze worden nu beschouwd als een groep die het risico loopt om uit te sterven, terwijl ze voor de zomer geen problemen hadden. Dit doet ons biologenhartje pijn.

Aan het einde van de bergrit bereikten we een plateau. Nog geen regenwoud in zicht, want hier was alles gekapt geweest in de 20e eeuw voor de houtindustrie. Tegenwoordig zijn het velden voor koeien of voor groenten en fruit te telen. Maar er zijn nog delen woud overgebleven en daar gingen we naartoe. Onze eerste stop was aan de "cathedral fig". Dit is een enorme "strangler fig" die echt wel indrukwekkend is. "Strangler fig" zijn bomen die als zaadje in een andere boom terecht komen. Van hieruit laten ze hun wortels naar beneden groeien en uiteindelijk versmachten ze de originele boom. Deze hier was enorm en was al enkele 100en jaren oud. Het was een prachtig zicht, maar we hadden niet veel geluk met het dieren spotten. Op naar de volgende plek.

De volgende plek was aan een kratermeer. Hier spotten we super oude bomen en een "forest dragon". Een super mooie hagedis, die zich goed verstopt had. Tijd voor een volgende plek. Hier hadden we ook succes. We spotten namelijk boomkangoeroes. Heel toffe beestjes! Eerst zagen we een in de verte die wat lag te soezen. Daarna spotten we een mama met haar jong. Het jong was al wat groter en zat niet meer in de buidel. Mama was heel nieuwsgierig naar ons en klom helemaal naar beneden. Ze hopte op de grond naar een andere boom. Dit is blijkbaar zeldzaam om te zien, zei onze gids. We konden haar echt goed bestuderen. Maar haar jong was toch wat bang van ons en bleef boven in de boom.

Een volgende stop was langs een traagstromende kleine rivier. Dit was de ideale plek om vogelbekdieren te spotten. Helaas hadden ze niet veel zin om hun te laten zien. Het zijn dan ook voornamelijk nachtdieren. Dus gingen we eerst iets eten en we kwamen terug toen het donker was. Succes! Al na enkele minuten zagen we een vogelbekdier. Het was echt super om te zien. Zo'n coole beesten. Onze missie was geslaagd.

Gelukkig was dit nog niet het einde. We reden wat verder naar een ander stuk woud. Hier stond een andere boom, de "curtain fig", nog groter dan de vorige. Ook echt fantastisch om deze boom 's nachts te zien. Hier zagen we boskalkoenen die aan het slapen waren in de bomen. We zagen ook een "giant white-tailed bushrat" een van de vele die we nog gingen zien. We wandelden verder langs de weg, maar hadden niet veel succes. Plotseling verdwenen de bomen en zagen we enkel de sterrenhemel. We stonden met onze mond vol tanden. Nog nooit hadden we zoiets gezien. Zoveel sterren en zo helder. Paul wees ons de verschillende sterrenbeelden aan, maar ook Mars, ons eigen melkwegstelsel en twee andere melkwegstelsels. Hij toonde een foto die hij zelf had genomen op deze plek. Het was precies een vanuit de boekskes. Op de terugweg zagen we een grote bedreiging voor het woud. Namelijk een verwilderde kat en haar kitten, ze hadden een white-tailed bushrat gevangen. Deze dieren horen hier niet thuis dus vormen ze een groot probleem.

We reden verder naar onze laatste plek. Hier zagen "pademelons" weghuppelen, dieper het bos in. Dit zijn een soort van kleine kangoeroe, nog kleiner als de wallaby. We spotten ook twee soorten opossum. Heel schattig om te zien. We zagen ook een canetoad, een super invasieve soort die dodelijk is voor de Australische dieren. De white-tailed bushrat was ook weer van de partij.

Hierna was het tijd om terug te keren naar Cairns. We hadden er van genoten!

Cairns - dag 3

February 24, 2019 in Australia ⋅ 🌧 24 °C

Vandaag was het wat minder fysiek dan al dat zwemmen van gisteren. We bezochten een dorpje, Kuranda genaamd, in het regenwoud. De naam regenwoud was vandaag toepasselijk. Het regende de hele dag met wat droge pauzes ertussen. We lieten het niet aan ons hart komen en genoten van onze dag.

We werden opgepikt door een bus met een vriendelijke buschauffeur. Deze gaf uitleg over wat we gingen doen maar zei dit zo droog dat we het grappig vonden. Hij maakte ook droge mopjes zoals toen we aankwamen zei hij ‘Welcome to the RAINforest’ omdat het regende. 😄 De weg naar het dorpje was leuk. We namen een kabelbaan over het regenwoud. Hier hadden we mooie uitzichten over het regenwoud en verder. We maakten ook twee tussenstops. De eerste bestond uit een kleine wandeling in het regenwoud. Er was ook wat informatie voorzien over het regenwoud en de dieren. Bij de tweede hadden we uitzicht op een waterval die soms verdween in de mist. Hier was er nog een kleine tentoonstelling over het regenwoud. Wij bleven op deze stops langer hangen dan de meeste bezoekers.

Eens in het dorpje aangekomen, was het voornamelijk toeristische attracties, vele winkeltjes en restaurants. We liepen wat rond terwijl we eten zochten. We zagen plots een soort hagedis. Deze kreeg natuurlijk onze aandacht. Er passeerde ook nog eens een boskalkoen. Er vloog ook nog eens een kaketoe voorbij. We waren wat afgeleid, maar de honger wees ons toch de weg naar een resto. Maar door de afleiding waren we net te laat. Er was een grote groep toeristen binnengegaan. Dat stond ons niet aan. We zochten dan maar een andere resto op. Steven besloot te eten als een echte Aussie en bestelde kangoeroe- en krokodilsteak. Het smaakte!

Na de lunch bezochten we de vlindertuin. We zagen veel vlinders en sommige waren echt wel groot. We konden ook de ruimte waar rupsen poppen en ontpoppen bekijken. Alsook het labo waar ze de vlinders kweekten, al was het door een raam. We hebben al wat vlindertuinen gedaan, maar het blijft leuk. Na de vlindertuin, was het tijd om terug te keren. We wandelden nog langs een opvangcentrum voor fruitvleermuizen. Deze was jammerlijk gesloten wegens babyseizoen. Maar we konden toch door de spleten van het hek piepen en enkele vleermuizen zien. 😊 We zagen nog veel boskalkoenen op een plek vlakbij het opvangcentrum en een kaketoe in een boomtop. Tat kon het niet laten om nog een ijsje te bestellen toen we terug wandelden.

Om naar Cairns terug te gaan, namen we een trein. Deze trein is ook een toeristenattractie. Hij is meer dan honderd jaar oud en in originele staat. Hij rijdt over de originele sporen die men toen heeft gelegd. Zoals de sporen, is ook het station nog in originele staat of toch zo nagemaakt. Het zag er gezellig uit. De weg kent vele bochten en met de hand uitgehouwen tunnels. Er waren langs de weg spectaculaire uitzichten. We zagen naar het einde toe ook enkele kangoeroes grazen langs de spoorweg. Heel leuk! Aangekomen in het station, stapten we over op een bus die ons naar huis bracht.

February 22, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Gisteren was onze laatste dag in Bali. In de voormiddag deden we strandwandeling. We genoten van de golven die over onze voeten spoelden. Jimbaran heeft niet veel anders te beleven dan zijn strand. Maar we vonden het zeker niet erg om enkele dagen te relaxen. 'S middags gingen we nog een laatste keer seafood eten op het strand. Het was wederom uitstekend. In de namiddag gingen we naar het café met de katten. Er was een mooi zwembad en de eigenaar zei ons dat we er gebruik mochten van maken. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. 'S avonds aten we hier en het was heerlijk. Dan was het tijd voor de taxi naar de luchthaven. Aan de check-in balies stond al veel volk. Voor een keer geen Aziaten, maar Australiërs, want ja we vlogen naar Cairns 😁 Alles verliep vlotjes tot we aan de gate toekwamen om te boarden. Er was een lange rij en ze waren nog bagage aan het controleren. Vreemd want we waren al door alle controles gegaan. Blijkbaar werd er hier pas op vloeistoffen gecontroleerd. Dus mochten we ons drinkwater niet meenemen, terwijl we dat hadden gevuld op de luchthaven zelf. Vreemde regels hier.. We waren wel wat ambetant want nu hadden we geen drinken meer voor op de vlucht. Maar uiteindelijk bleek dat we onze drinkfles mochten vullen in de vlieger, de stewardessen waren heel vriendelijk. Onze vlucht was een nachtvlucht dus probeerden we wat te slapen, maar dit was heel moeilijk. Om 3u 's ochtends, 5u lokale tijd landen we in Cairns. We moesten door een biosecurity controle. We waren hier op voorbereid en hadden al onze spullen die een risico konden zijn te samen geplaatst. Uiteindelijk bleek alles ok, dus waren we ontzettend blij. De medewerkers op de luchthaven waren super vriendelijk en maakten zelfs grapjes. Dit waren we niet gewoon van in Azië, hier waren de medewerkers vaak wat grumpy 😜 we hadden een airbnb gehuurd in Cairns en met de uber gingen we hier heen. Toegekomen kropen we terug in ons bed om wat slaap in te halen.

Tegen de middag werden we wakker. Natuurlijk hadden we honger gekregen en was het tijd om eten te gaan zoeken. We zochten onze weg en vonden een leuke bar met zicht op de zee. Hier geen mooi strand, maar "mud tidal flats". Eigenlijk nog beter voor ons, want dit was de ideale plek om vogels te spotten. We aten allebei een burger en die was heel lekker, maar ook wel groot en met veel frietjes. Dat waren andere porties dan in Azië. Tat heeft de helft van haar frietjes laten liggen 😜 we wandelden verder via een promenade langs de kust. Plots spotten Steven iets in de verte. Twee pelikanen zaten op het strand! We vonden dit heel cool, want ze zaten super dichtbij. Ze zaten op hun u gemak een dutje te doen, dus konden we hun bek niet zien spijtig genoeg, maar het was sowieso een spectaculair zicht. Hierna passeerden we een groot publiek zwembad, blijkbaar gratis. Was ook wel leuk om te zien, maar helaas hadden we onze zwemspullen niet mee. Het had wel deugd gedaan een verfrissende dip, want het is ook hier bloedheet. We zochten dan maar afkoeling in een shopping center. En Steven kocht een nieuwe zwembroek. Een "groene" gemaakt van gerecycleerde visnetten. We kochten ook nog zonnecrème die het rif niet beschadigd, want dat gaan we morgen bezoeken. We wandelden verder door de stad en zagen vele mooie gebouwen. Er was ook een overdekte markt die organische groenten en fruit verkochten. We besloten hier al een deel van onze inkopen te doen. De rest deden we in een supermarkt wat verderop. In onze airbnb hebben we een keukentje dus kunnen we terug wat koken. Voor de rest vonden we Cairns wel een leuke stad, niet te druk en voetgangervriendelijk. De mensen zijn wel iets anders, allemaal vriendelijk, maar toch wat bruter dan we gewoon zijn. Het is wat wennen 😜

Camper!

June 8, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Not much physical movement, but all has changed 😎

I've only driven a few miles to get supplies and get to my first site. It was quite an adventure with all sorts of clonks and crashes going on behind me as things slid around inside cupboards. Also turned out I hadn't secured the fridge door properly. I've literally just spotted a little peg that holds it shut. Another steep learning curve!

I'm at a regular holiday park tonight - a good place to try things out with some help at hand.

PS. Go UK! Do the right thing! When I was in Tokyo I managed to make arrangements for a proxy vote - thanks proxy ☺

October 25, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 30 °C

Heute haben wir unser Zielort Cairns erreicht. Aber wir fahren morgen noch nach Port Douglas und Freitag wieder zurück.
      Bei blauem Himmel und strahlendem Sonnenschein haben wir an der Lagune in Cairns entspannt und leckeres Eis geschleckt.
      Unterwegs haben wir ganz viele Bananenplantagen gesehen. Eigentlich ist Coffs Harbour für Bananen bekannt, da 4 von 5 Bananensorten in Coffs Harbour wachsen.
      Heute sind wir ca. 145 km gefahren.
      Wir campen heute am Campingplatz 'Cairns Holiday Park', 16. Nacht.

Martyn Street Sports Park