Australia
Tom McDonald Park

Here you’ll find travel reports about Tom McDonald Park. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

RainForeStation

February 22, 2017 in Australia

Det går upp och ner på vår resa. I går blev det ingen dagboksanteckning för det var en lång dag i huvudsak på flygplatser och i flygplan. Alla vet hur kul det är... Från Auckland till Cairns via Brisbane med typ 3 timmars väntan på vardera flygplats. Det enda två intressanta händelserna var först att de fick för sig att Britt hade rester av sprängämnen i sin väska vilket ledde till stort pådrag med röntgen och bombhund, samt sedan att Barbros väska var trasig när vi anlände Brisbane. I Britts fall tog det tid innan hon blev frikänd, i Barbros fall fick hon en ny väska (mycket bättre!) av Quantas. Resten var mest långtråkigt! Vi var till sist framme vid vårt Reef House i Palm Cove vid 23-tiden.

I dag var det mycket roligare! Uppe med tuppen, hämtade 7:10. Så småningom tåg upp över bergen till Kuranda och snabbt vidare till RainForeStation. Nu är vi långt upp på Australiens västkust och befinner oss i tropikerna. Typ 32 grader varmt och 98% luftfuktighet, - underbart! Här träffar vi krokodiler, koalor, kängurur, Wallabies, Dingos, Tasmanian Devils men också något riktigt läskigt, - stinging trees eller Gympies-Gympies. Vi hade ingen aning men blev visade på ett fjuttigt litet träd som är dödligt! Finns enligt utsago överallt i regnskogen och har ett fruktansvärt starkt gift som man får i sig bara man rör vid bladen. Ska vi dra tillbaks till Nya Zeeland? Märkligt med den stora skillnaden där Australien är fyllt med sådant som tar livet av en medan NZ inte har något farligt förutom höga berg och vänstertrafik.
    Hemresan gjordes via 9 km lång linbana och det var helt osannolikt att sväva fram ovanför regnskogen och att se ner på den enormt täta grönskan. Träden som sticker upp känns oändligt höga och det är omöjligt att se marken långt där under.

En fantastisk dag fylld med intryck och massvis med bilder för att hjäpa minnet. Det är synd att bara 6 får plats här!

I morgon bitti upp kl 5 för fortsatt transport till vår sista anhalt innan vi vänder kosan hemåt och våren i Helsingborg 😆

Palm Cove

September 23, 2017 in Australia

Einer der schönen Strände hier in Cairns findet man in Palm Cove, einem kleinen Örtchen mit relativ viel Tourismus. Die Bars und Restaurants säumen hier die Straßen und sind immer gut besucht. Am Abend können wir dann die eher stilleren Gemüter beim Angeln am Steg beobachten, die in der Abenddämmerung auf den ein oder anderen Fisch warten, um diesen dann stolz heimzubringen. Doch neben den Fischen soll es hier auch etwas weniger harmlose Tiere geben, sodass wir am Nachmittag mehrfach darauf hingewiesen wurden, nur an den gekennzeichneten Stellen im Meer schwimmen zu gehen, da sonst Gefahr vor Krokodilen bestehen könnte. Definitiv eine ganz neue Erfahrung für Lukas und mich! Dennoch bringt es uns nicht davon ab, bei einer Flasche Wein (dem günstigsten Wein den es gab) den Sonnenuntergang zu genießen.Read more

Palm Cove

February 24 in Australia

Drove 7h and 645km from Airlie Beach to Palm Cove, which is a little bit over Cairns!

Trouble with the car in the morning (one of the swipe doors didn’t close, the RACQ had to come and repaired it), long drive all day long, lots of heavy rain and thunderstorms on the way ⛈.
    The wet saison is still running in this area but will get use to it ✌🏻

Ohne den Besuch des Great Barrier Reefs ist die Australienreise nicht komplett. Mit dem Schiff geht's hinaus ins offene Meer, um dort das Wunder nochmals mit Schnorchel und Taucherbrille zu erkunden.

Und dann heisst es Abschiednehmen von der Reisegruppe 👋 Auf uns wartet Palm Cove und noch ein paar Tage Strand und relaxen.

Cairns

March 1, 2016 in Australia

Über Cairns fliegen abends tausende von Fledermäusen. Alle Bäume sind schwarz, weil so viele drin hängen..

Zum Abschluss treffen wir auf alte Bekannte von Fraser Island - Schweizerinnen.

Es heißt Abschied nehmen, hier trennen sich unsere Wege... 😕😭

Tom McDonald Park