Australia
Werrington County

Ankomsten till Sydney

December 27, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Resan från Shanghai till Sydney gick bra, lång och dryg flygresa men utan några sensationer.

Framme och redo för den behagliga Australiensiska sommarvärmen laddade vi på våra Opal-kort och begav oss med tåget. För att spara lite pengar valde vi att hyra ett hus utanför Sydney i Werrington i 3 nätter. Cirka 1 timmes tågresa från centrala Sydney.

Vi hoppade av tåget vid Mount Druitt för en välsmakande lunch för att sedan ta bussen sista biten till Werrington. Buss 780 skulle vi ta, det hade vi kollat upp. När nästa buss 780 kom till hållplatsen hoppade vi på spända och glada över att vara på plats och i full färd på vårt äventyr. Vi upptäcker ganska snabbt att det inte finns någon panel eller högtalare som berättar vilken som är kommande hållplats. Eftersom vår direkta erfarenhet av Australiensiska folket är att de är väldigt sociala och trevliga så gick jag fram till vår chaufför och berättade var vi ville av och frågade om han kunde säga till. Han förklarade vänligt att det var den andra buss 780 mot Penrith som vi skulle ta. Ingen större fara då han släppte oss vid nästa hållplats som den bussen också körde förbi och så satt vi i gräset och väntade 15minuter på nästa buss. Så gick ingen större nöd på oss.

Framme vid vårt hus i Werrington som vi bokat via HomeAway då det t.o.m. Var svårt att hitta hus att hyra via AirBnB nu under jul och nyår runt om hela Sydney. Slitna efter vår resa och aningen jetlaggade hoppade vi in i duschen följt av en underbar tupplur. När jag försökte väcka Louise efter 1,5h svarade hon med "Nej, jag ska sova!". Men efter lite ihärdighet och en kopp kaffe så fick jag upp henne.

Vi njöt en stund av vår privata trädgård innan vi promenerade till ett shopping Village som ligger bara ett par minuters promenad bort. Vi inhandlade förnödenheter som frukost, grillmat och självklart alkohol på IGA och BWS. Fick ju ett sex-pack för bara 12$AUD om man köpte valfritt sex-pack, det erbjudandet kunde jag ju inte tacka nej till.

Hemma igen blev det en lugn kväll med öl i trädgården och förhållandevis tidig sänggång då jetlaggen fortfarande satt i.

Werrington County