Austria

Olpererhütte - Mayerhofen - Weidener Hütte - Wattens

Kilometer: 89,50
      Aufstieg: 3.956hm
      Abstieg: 5.620hm

Zwischen Almen, Bauernhöfen und Gipfelkreuzen, treffen hier im Zillertal so wunderbar Tradition und Zeitgeist aufeinander.

Während einer Pause auf der Rastkogelhütte kann man u.a. dort die ausgestellten Photos von Sebastian Wehrle bestaunen. Fand ich super gelungen dem Alpenvereinshüttenflair ein Stück Moderne einzuhauchen. Hatte definitiv etwas! Und auch der Besuch in den Swarovski Chambers of Wonder war so vollkommen gegensätzlich zum Kuhfladen Slalom der letzten Tage. Super gemacht! Einzig irritierend war ein wenig, dass sowohl im gesamten Swarovski Store, im Restaurant und sogar am Kaffeeautomat überwiegend russisch gesprochen wurde.

Die Umgehung der Friesenbergscharte in den vergangenen Tagen war letztendlich doch recht aufwendig und sorgte für den ein oder anderen zusätzlichen Kilometer (in Summe waren es am Ende 60 Extra-Km). Dafür war die Durchquerung des Familienwandergebietes in Hochfügen, von den Klettereinheiten über Sturmholz und Windbruch einmal abgesehen, ausgesprochen erholsam.

Die jetzt noch anstehenden letzten Berg-Kilometer der "Wanderung" wird mich nun auch mein Bruder mit begleiten. In 2er Seilschaft geht es also unaufhaltsam einmal durch das Karwendelgebirge Richtung München. Es ist immer gut einen Local, allein schon wegen der Sprache, mit dabei zu haben.

Auf Umwegen am Sportplatz gelandet

May 27, 2023 in Austria ⋅ ⛅ 20 °C

Nach dem Einkaufen bei SPAR sind wir die alte Brennerstraße gemütlich nach Österreich eingereist. Auf der anderen Seite - Richtung Süden ist Hauptbetrieb, da die Pfingstferien begonnen haben.
      Wir wollen in Pill (nähe Hall in Tirol) auf einen Stellplatz.
      Dies bleibt uns verwehrt, da uns die Umleitung über Stock und Stein führt und wir irgendwann keine Lust mehr haben.
      Wir fahren in eine Neubausiedlung, dessen Häuser sich noch im Rohbau befinden und funden direkt neben einem kleinen Fußballplatz ein Plätzchen für uns. Wir beschließen zu bleiben und legen uns gechillt aufs Dach. Erst mal ein Gläschen Wein 😊
      Später noch ne Gassi Runde mit Antonella und Marianne kocht was Feines.
      Die Leute im Dorf reagieren nett und wir halten immer mal wieder ein Schwätzchen.
      ................
      In der Region ist es schwierig einen Freistehplatz zu finden und die CP Plätze sind mir einfach zu teuer. Außerdem ist das Wetter zuhause schöner als hier - wir beschließen Heim zu fahren.....

Ich freu mich 💚

Dag 2 - trein water warmte en koud

July 30, 2019 in Austria ⋅ ⛅ 21 °C

Van een slaaploze nacht naar een super helder meer naar hoogte en dus koud naar bloed hitte in het dal.

Vandaag heerlijk 250km gereden vanaf Innsbruck naar Salzburg met een kleine omweg en tussen stops.

Zoals eerder bericht na een slapeloze nacht in de trein eerst wakker geworden op de camping bij Frank en de kids. Na 2 bakken koffie en wat afgekoeld te zijn stap ik om 1200 uur weer op de motor richting gerlos.

Oh ja er was vandaag een keuze route. Of de bergen in, of wel zillertal, of wel via de 11 meren en stukje Duitsland richting Salzburg. Toch maar gekozen voor de bergen en dus de navigatie op gerlos ingesteld om zo het eerste stuk lekker binnen door te sturen en vervolgens de bekende zillertal tunnel van ruim 5km in te gaan. Het eerste stuk richting gerlos is eigenlijk alleen maar B weg, in Nederland de N wegen, na ongeveer een uur over de saaie wegen gestuurd te hebben komen de heerlijk bochtige wegen en grote klims de bergen in.
      Een gebied waar ik al vaak ben geweest in winterse omstandig heden maar in de zomer nog nooit. Tijdens het relaxt sturen over de bochtige wegen haken er steeds meer en meer motoren aan en rijden we uit eindelijk met een groep van 10 motoren achter elkaar over de bochtige wegen, de temperatuur daalt en het word steeds aangenamer. Het gas gaat er op en al snel zitten we met de hele groep op een bijna legen weg te sturen. Zo gaan er een tig aantal km's voorbij en zet ik me knipperlicht aan om af te slaan. Want ja ik had in Nederland nog geen vignet gekocht en me navigatie vertelde dat er maar 1 oplossing zou zijn en dat was over de pas bij gerlos... Een stukje om maar ach ik heb de tijd en de wegen zagen er goed uit. Tijdens de klim reden we al een aantal keren langs een grote muur terwijl mijn navigatie een groot meer aangaf. Ik sla links af en zie in mijn ooghoek nog een zijweg naar beneden een dood lopend straat in. Zoals ik zei ik heb de tijd en maak rechts omkeert de dood lopende straat in nog voordat ik weer gas kon geven moest ik vol in de ankers om de koeien welke geen haast hadden langs te laten. Na een aantal foto's en meerdere keren een kop stoot van één van de koeien begon het allemaal wel erg lang te duren en begon ik ze een beetje op te dringen. Na wat geduw en asociaal gas gegeven te hebben gingen ze aan de kant en kon ik is kijken waar de weg op uit kwam. Eerst een rotonde met wat skiliften een grote parkeerplaats en veel grind. Toch liep er in de verte nog een weg laten we nog is verder kijken. De straat werd smaller en smaller als er nu een tegen ligger komt word het de brutaalste welke voor gaat want er was geen ruimte om uit te wijken... Na ongeveer 3 km het smalle weggetje te volgen reeds ik steeds meer omlaag en langs het mooie water. Een mooi stuk water omringd door een mooi bos gebied. Het water zo helder dat je de vissen aan zag komen.. Echt bizar. Na een korte pauze En wat foto's keer ik om, om zo weer de weg te vervolgen. Ik rijdt het stuk terug gelukkig had familie beef al weer nieuw gras gevonden en kon ik zo de door gaande weg op draaien, dacht ik.
      Weer een baustellen shit de enige weg zonder tol welke dicht is. Naja jammer. Herbereken route en dan maar tol. Ik draai de alternatieve weg op en nog geen 400 m verder tol poortjes naja gelukkig geen vignet nodig en kon ik hier een ticket kopen om de pas over te rijden.

Weer sta ik met een groep motor rijders in de rij en betalen we allemaal stuk voor stuk de nodige €6,50 om verder te mogen. We beginnen met de afdaling het dal in en een dorpje. Ik dacht nog zo hoog zitten we niet. Maar dat viel vies tegen. Al snel na een aantal bochten kwam een uitzicht punt met in de verte een super gave waterval. Misschien kan ik deze wel van dichtbij zien en wat foto's maken. Na een korte stop en paar foto's verder stap ik weer op en rijdt ik verder naar beneden en nog verder. De temperatuur stijgt weer en we beginnen weer te zweten... hmm wil ik nog wel stoppen of wil ik zo snel mogelijk weer de bergen in en de koelte opzoeken. Ik draai de laatste bocht door en zie in eens een verkeers bord met p1 p2 p3 p4 p5 p motor..... Oh dit is dus iets groter dan ik dacht... heel veel toeristen en heel veel mensen welke het zelfde idee hadden. Geen seconden twijfel, ik rijdt door. De vakantie is net begonnen, ik heb vanochtend al heel rustig aan gedaan en had zoiets op tijd in het hotel is ook wel fijn. Zo gedacht het gas er weer op en snel weer rij wind creëren voor de "verkoeling"...

14:30 alle bergen zijn een beetje achter de rug en begin aan de bergpas B wegen richting Salzburg. Maar ja lunchen is misschien ook handig. Ik rijdt nog door een aantal dorpjes heen en zie ineens een bakkertje snel over de stoep het eerste beste parkeer vak in, kleding uit en een broodje halen. Snel wat gegeten en snel weer door om de rit af te maken richting het hotel. Nog altijd gaf de navigatie aan om 17:58 aan te komen op de bestemming voor vandaag. Eigenlijk veels te laat en wou eigenlijk al eerder relaxt in het hotel zijn. Ach zit niet altijd mee. Gas er op en door. De dorpjes schieten voor bij tot ik ineens een benzine pomp zie met een bordje vignetten. Hmm toch maar even rechts om keert en een vignet kopen. Ja meestal is de snelweg wel sneller. Maar zonder vignet moest ik nog altijd kiezen voor snelweg verleiden. Ik loop blij de benzine pomp binnen, pak een ijsje wat drinken en wat te snacken pak een vignet loop blij naar buiten plak de stikker op me motor en ga met volle moed de navigatie instellen op snelste route naar hotel. Wel 9 minuten sneller. Ach we doen het maar was er ondertussen wel klaar mee. Als nog ander half uur sturen en nog genoeg binnen door.

Tot op een gegeven moment ik op een kruising kom
      Me navigatie geeft aan links af richting Salzburg 34 km. De borden langs De weg zeggen rechts af Salzburg 27 km. Hmmmm sorry nav we gaan rechts af. Links af had ik desnoods al eens gereden met wintersport toevallig dit jaar en wist hoe de weg er uit zag. De navigatie begint met herbereken en ja het is wel 3 minuten sneller... Ach nieuwe weg nieuwe omgeving we rijden door. Na nog een aantal mooie wegen en dorpjes kom ik op de doorgaande weg welke ik nog 20 km moest volgen het asfalt schiet onder me door en voor ik het wist reed ik langs het vliegveld van Salzburg. Gelijk begon er een energy kick omdat ik er bijna was. Hotel ibis budget airport. Dat moet toch hier ergens liggen ik zoom de navigatie uit en zie dat die nog een aantal keren afslaat en vervolgens op de bestemming aan komt, het zal wel kloppen en zonder te denken rijdt ik door en kom ik pal door het centrum en rijdt ik het centrum weer uit en kom ik aan de andere kant van Salzburg in de middel of nowhere uit... bestemming bereikt. Yes eindelijk van de motor af en even lekker douchen... op zoek naar een bordje ibis. Nergens te vinden, na de navigatie geeft aan dat het hier is nog een keer terug. Nog geen bord gezien... Toch maar even stoppen bij een benzine pomp en het navragen.. waar is het ibis? Wat ibis? Hmm kennen we niet huh hoe dan. Ik me telefoon er bij Google ibis... Geen internet.. juiste timing van het mobiele tijd perk... not...
      De navigatie, nuttige bestemmingen, zoeken naar ibis. Gelukkig stond er op mijn telefoon nog wel een adres als zoek geschiedenis en kon ik zo zien dat het hemels breed 6KM HIER VANDAAN WAS.... grrrrr.... Ja het moet, even wat water er in en hup weer op dr motor, waar eerst de aankomst 18:00 uur ongeveer was was het nu ineens 18:45. What weer 45 min verder naja ik rijdt wel door. Yes het vignet komt van pas ik draai de snelweg op lekker jasje iets open voor wat verkoeling en zie op mijn navigatie afslag airport. Zie je wel toch bij het vliegveld. Draai na een paar km de snelweg af rijdt op de zelfde rotonde als een uur terug en hoor ineens bestemming bereikt. What hoe waar? Blijkbaar was ik dus allang langs het hotel gereden.

Hoe kan dit het zat me niet lekker. Ik de route in mw navigatie nakijken en ja het schoot me te binnen, de gebruikte route was een concept route die Ik eventueel wel gaaf vond, maar was niet op het hotel afgestemd naja jammer dan. Snel inchecken en die warme kleding uit.. sta aan de bali reken leuk de kamer af boek er nog een lekker ontbijt bij en krijg wat papieren mee. Loop weg, er werd me verteld aan het eind van de links kamer 109... oké jo doen we, ik loop de hoek om nog een c gang in en sta voor me kamer. Pak de papieren er bij op zoek naar de sleutel... kut geen sleutel. Terug naar de receptie... waar is me sleutel, krijg ij als antwoord die heb je, na de discussie begint.. nee ja nietes wellis hier kijk maar. Ze tovert tussen de rekening en de informatie een a4tje te voor schijn waar de kamer nummer op staat en een code. Blijkbaar krijg je dus ook geen sleutel maar gaat alles met een persoonlijke code. Yes ik kan eindelijk lang uit op bed airco aan en afkoelen. Maar eerst motor nog parkeren koffers er af ketting er op omkleden douche en ja ook nog wat eten. Oh ja de receptie vertelfe nog dat ze redelijk streng zijn met parkeren en ik in een vak moet staan in het rode gebied. Tevens Ja waar ben ik nu eigenlijk beland. We open het internet en weer geen internet, wifi dan? Nee ook niet grr naja ik zie het wel loop wel de Deur uit op zoek naar iets al snel kom ik een locale kroeg tegen en denk boeiend geen eten we pakken een biertje, waar ik nu nog zit en maar een tosti besteld heb.

Zo het biertje leeg buik vol tijd om te gaan slapen. Morgen vroeg de wekker en heerlijk op tijd weg om nog in enige koelte te rijden richting Wenen naar een mooi luxe hotel waar ik naar uit kijk.

Laat ik vanavond de route nog even bekijken, de lengte inschatten via de wifi hier in de pub eventueel baustellen te ontdekken om morgen misschien een iets snellere en chiller dag te hebben...

Ik zeg proost, eet smakelijk en welterusten!

Dag 2 - Aankomst Insbruck

July 30, 2019 in Austria ⋅ ⛅ 23 °C

Een rot nacht weinig slaap harde stoelen...

De reis duurde lang en langer en nog langer... maar uit eindelijk zijn we er.
      Ongeveer elk uur gezien vannacht het land schap zien veranderen en de zon zien opkomen en door wolken zien breken. Met weinig slaap toch een mooi begin. Aangekomen op het parron moeten we een klein stukje lopen om de motoren weer van de trein af te halen. Ook nu weer helm op om de trein in te gaan... Ongeveer kruipend gaan we met zijn alle opzoek naar de motor. Wachten we op het personeel om de motoren te bevrijden van de spanbanden... nog even na praten met yuri wachten op zijn vriendin en dan klaar maken om de reis te beginnen.

Zo rijdt ik ongeveer om half 11 het terrein af en start ik de navigatie voor de route van vandaag. Maar eerst even op koffie bezoek bij Frank en de kids zonder dat ze het weten ben ik lekker een half uurtje onderweg en nu al schitterende wegen.

Nu op de camping en toch echt kiezen, welke route gaan we nemen? Over de verschillende meren of door de dallen.... hmmm
      Dit beslis ik wel als ik zo rij.

Nu eerst lekker koffie en even nog bijkomen.

Heimreise

June 24, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 27 °C

Leider nur noch ein paar Stunden dann heißt es Abreise 😭

🚗Thessaloniki 🛫 München 🚘 Bozen 🏡🗻💚

P.s.: und das Beste: ich bin zu Hause wenn ich "Tante" werde......freu mich auf dich 👪💟🎀🚼

Volders