Belgium
Chimay

Here you’ll find travel reports about Chimay. Discover travel destinations in Belgium of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Versailles

June 19 in Belgium ⋅ ⛅ 21 °C

Idag är dagen vi båda har sett fram emot.
    Startade tidigt och hamnade i morgontrafiken in mot Paris. Kom in i Versailles och snurrade runt på en massa smågator ej gjorda för husbil. Men vips var vi ute på större gator och såg slottet. Hade fått ett tips på en parkering för större fordon. Min duktiga kartläsare Maggan lyckades se den lilla skylten med namnet på parkeringen😘
    Uppe vid slottet blev det lite strul med biljetterna för att vi inte fattade. Slottet var så fantastiskt som man hade föreställt sig. Spegelsalen, bataljsalen och allt annat.
    Sedan bar det av ut i ”träggårn”. Vi gick runt och tittade i denna park en stund. Sedan köpte vi biljetter till minitåget som körde runt hela området. Visste det var stort men det var enormt.
    Nöjda och glada gick vi till en uteservering.
    Där beställde vi var sin Galette med olika innehåll.

Dags att åka igen. Upplevde mina värsta mil på ringleden i Paris. Bilar överallt som bytte fil hela tiden. Motorcyklar som körde förbi mellan köerna. Räddningsfordon som försökte komma fram.
    Men en positiv sak var det! När vi rundade ett krön så stod Eiffeltornet där i solskenet. Inget som skymde och vi såg hela från där vi kom. Riktigt häftigt.
    Några mil på vägen sedan hamnade vi i Belgien. Hittade en liten camping vid Chimey där munkarna brygger trappistöl.

chimay, belgium

June 7, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 64 °F

Chimay, Belgium is another famous Trappist brewery town. I was there around 10am after only a few hours of sleep so I skipped the beer, but it was beautiful

Chimay, Saintes-Pierre-et-Paul

March 15, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 7 °C

Obwohl das Tourismusbüro schon geschlossen hat, gibt es dort freundlicherweise noch spät einen Stempel für den Pilgerausweis. Die Kirche Saintes-Pierre-et-Paul ist leider geschlossen. Im Ort gibt es eine ganze Reihe von Restaurants und Herbergen. Am Freitagmorgen findet der Wochenmarkt statt, dort werden auch lebende Hühner, Tauben, Wachteln etc. angeboten.Read more

Auberge de Poteaupré

March 16, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 8 °C

Chimay ist bekannt für sein Trappistenbier; hier gibt es eine ganze Erlebnislandschaft mit Restaurant, Hotel, Museum und Shop. Ein paar 100 Meter nördlich entspringt die Oise, an der die Via Thierache später ein ganzes Stück entlangführt.

Abbaye Norte-Dame de Scourmont

March 16, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 8 °C

Die Abtei ist tatsächlich gar nicht an der Via Tierache, ein kleiner Umweg lohnt sich jedoch. Das Kloster bzw. die Kirche ist zugänglich, und einen Pilgerstempel erhalten wir an der Pforte. Jakobspilger können hier auch übernachten.

Chimay