Belgium
Hastière

Dag 7- 60 is het nieuwe 58!

August 10, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Eeeeerrr is er een 60 hoera! Hoera! Dat kun je wel zien 🥲 dat is Haaaans! Yes! Hans is vandaag officieel de grote 60 gepasseerd. The big 6.0. Natuurlijk hebben we de vakantie zo geboekt dat we de verjaardag van Hans konden vieren op vakantie. En omdat het Hans zijn dag was, mocht hij beslissen wat we vandaag zouden gaan doen. “Uitrusten!” Had hij geroepen. En zo geschiedde. We hebben lekker ontbeten waarna wij de cadeaus gingen geven. Hans heeft een waardebon voor een paar schoenen gekregen, een mooie trui met 60! Erop (en een wijntje) en een fijn petje. Daarnaast had ik nog een cadeautje thuis liggen, dus dat was nog een verrassing😉

Na het chille ochtendje zouden we lekker gaan zwemmen! Het was inmiddels al middag dus wilden we in ieder geval nog een baantje trekken, en dat hebben we gedaan! Ik heb 20 baantjes getrokken en volgens mij is Yvonne ook in die buurt gekomen! Wel waren het 20 baantjes in de breedte, niet de lengte🙊

Maar goed! Beweging is beweging, en dat hebben we zeker gedaan! Er zijn een paar ballen op hoofden terecht gekomen maar we leven allemaal nog!

Na anderhalf uurtje was het weer tijd om op te drogen en het zwembad gedag te zeggen. Bij terugkomst in het huisje was Hans al gedoucht en sprong ik erin, waarna Yvonne en Julia volgden. Toen we allemaal een beetje droog waren hebben we heerlijk in de tuin gezeten en genoten van een frituur hapje en een wijntje. Toen was het tijd voor een make-upje en wat leuke kleren, want wij gingen uit eten! Bovenin bij de receptie zit het restaurant “La Bonne heure” waar wij echt heerlijk hebben gegeten! We namen allemaal hetzelfde menu🙈 Steak de boeuf! Zo, enorm, lekker!
      Biefstuk was echt enorm goed gebakken en we hebben allemaal genoten. Ook hadden we nog een tafelgast, een teckel😂 Die zat overal te bietsen met d’r lieve oogjes. We denken dat ze bij het restaurant hoorde. De ober zei ook dat ze van tafel naar tafel hopte! Julia was in staat om een tafel van 5 te vragen😂Gelukkig trouwens voor Julia: zij dacht haar telefoon te zijn vergeten, maar die lag nog in de auto! Gelukkig kon ze tussendoor nog wel wat woorden met ons wisselen🤣

Na het eten zaten we proppie vol en gingen we lekker met de auto naar huis. Ja, met de auto! Lopen is geen optie in het bergrijke park les Etoiles! Bij aankomst in het huisje besloten we om Bink nog effies uit te laten door het park heen. We ging even naar de speeltuin toe! Want Julia moest en zou van de kabelbaan af. Hans ook, wel vier keer😂 Uiteindelijk zijn Yvonne en ik ook nog de kabelbaan af gegaan. Bink vond het trouwens geweldig! Die rende achter ons aan zodra we eraf gleden. Hij heeft zelfs Hans nog te pakken gekregen in z’n trui😂

Daarna liepen we nog een klein rondje waarbij ik besloot m’n innerlijke kind los te laten en op een draai ding ging zitten. Alleen niet wetende dat ik dat ding met geen mogelijkheid in beweging kon krijgen. Ik dacht eerst dat ik simpelweg te zwaar was, maar Hans heeft het ook ondervonden. Het is gewoon heel kind onvriendelijk 🥲 Hans besloot ons te duwen! Dat was van korte duur. Hans viel namelijk over z’n eigen voeten zo op de grond! Daar lag hij dan, vol botbreuken en gewrichten uit de kom. Hij is immers 60 geworden. Gelukkig hield Hans er niks aan over! Hans is nog zo jong als wat. Voor altijd 58!

Bij terugkomst in het huisje hebben we een lekker stukje taart gegeten en geproost op een fijne verjaardag. We hebben heerlijk gek gedaan en teruggekeken op onze fijne week.

Dag 5- Zon, “zee” en bos

August 8, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Nu denk je waarschijnlijk: “Huh? Zee? Jullie zitten toch middenin België?” Klopt! We zijn vandaag namelijk maar zelf ons persoonlijke (verwarmde) zwembad op gaan zoeken! Naast dat we vandaag een rustdag zouden houden, gingen we ook nog effies zwemmen. Dit keer met Hans erbij! Wel probeerde hij nog even de badmeester te spelen maar daar trapte niemand in! Na een potje lummelen moest Hans nodig naar het toilet, waarna hij helaas nooit meer wederkeerde😢 Nee hoor, hij wilde alleen het water niet meer in. Hij ging alvast naar het huisje om de lunch klaar te zetten. Dat was voor Julia en mij het teken om helemaal los te gaan in het zwembad. Er waren namelijk erg weinig mensen. Laat ik zeggen dat we ons innerlijke kind vandaag enorm gechanneld hebben🤪 Yvonne had zich héél rustig gedistancieerd van ons; zij hoorde er niet bij. Uiteindelijk nam ook zij de benen, en bleef ik dus alleen achter met Julia… geen goed plan. We deden wedstrijdjes naar de overkant zwemmen, onder water zwemmen en elkaar voorttrekken😂

Toen we allebei barstten van de koppijn zijn wij ook maar het zwembad uit gegaan. Het enige nadeel is dat je je niet kan omkleden bij het zwembad ivm de huidige maatregelen. Je komt aan in je zwemkleding en je gaat weg in je zwemkleding. Dat was vandaag helaas een beetje koud toen het aan het miezeren was. Julia dacht een short cut te hebben gevonden, maar zoals verwacht was dit juist een langere versie! Heerlijk, zeker omdat ik op m’n blote voeten door de modder liep.

Bij het huisje aangekomen kwam Yvonne net de douche uitzetten dus heb ik die maar meteen geclaimd! Dat chloorwater doet namelijk een nummer op m’n haar. Even goed in de conditioner en olie gezet en het is weer zo zacht als altijd🥰

Lunch vandaag was lekker slecht: broodje garnaalkroket en andere bittergarnituur. Dat hadden we wel verdiend na de intensieve zwem workout.

Na de lunch gingen Yvonne, Hans, Binky en ik even wandelen. Julia lag even op bed, want de hoofdpijn was nog niet gezakt. Wij zijn naar boven gelopen, richting het bos. Alleen het bos is niet meer waar het bos ooit zat… we liepen dus weer naar hetzelfde plekje als waar Yvonne en ik gestrand waren van de week! Lachuh😂 Maar weer teruggelopen toen. Eenmaal de trap weer af kwamen we bij een klein stukje bebossing op het park zelf! Heel schattig, dus daar zijn we doorheen gelopen. Dat het stukje klein was liet zich blijken toen we na twee minuten het einde can het bospad bereikt hadden en we ons weer bij de huisjes bevonden. Hier hebben we even gepauzeerd op een bankje en genoten van het prachtige uitzicht.

Bij terugkeer was de zon aardig doorgekomen dus gingen we lekker buiten zitten op het balkon! Het ultieme moment van ontspanning. De rust, de zon en nergens aan hoeven denken🥰

Het avondeten voor vandaag was kipschnitzels met een aardappelschotel! Vooral de kipschnitzels waren enorm in trek. M’n buik heeft er nog last van😂 of komt dat door het borreltje van zojuist?🧐 Na het eten hebben we nog heerlijk genoten van de zon en het uitzicht. Helaas won de bewolking aan het eind van de avond toch, waardoor we ons naar binnen hebben verplaatst. Hier hebben we gezellig gekletst en orakel kaarten gelegd. Mooie, diepgaande gesprekken kwamen op gang en we hebben allemaal mooie nieuwe inzichten met elkaar mogen uitwisselen. Dankbaar voor☺️

Iets waar ik wat minder dankbaar voor ben? Ik heb een persoonlijke wekker waar ik niet om gevraagd heb! De wekker heet Julia’s vrijkomende gassen! Wel is de wekker nogal in de war; hij gaat de gehele dag af!😳 Wij vragen ons allemaal waar de UITKNOP zit, maar die hebben we nog niet gevonden helaas. Op een ochtend schrok ik namelijk enorm wakker van deze zogenoemde wekker😩Julia vond het wel heel grappig trouwens.

Morgen staat ons een mooie dag te wachten: wij gaan naar de grotten van Dinant! Verwacht dus maar een dubbele post met prachtige foto’s en mooie belevenissen! Ik ben alvast heel erg benieuwd😚

Dag 2- Dinant

August 5, 2021 in Belgium ⋅ ☁️ 16 °C

Officieel gezien is het al middernacht geweest dus is dag 3 al heel kort van start gegaan. Laat ik maar eerst vertellen wat wij op dag 2 van onze vakantie allemaal gedaan hebben!

We begonnen allemaal onze dag vrij vroeg! Ik was er om 8 uur uit, waarna ik de ochtend heb gestart met een lekker kopje thee, mooi uitzicht en rust. Na een lekker ontbijtje zijn we vertrokken naar Dinant! Het is ongeveer twintig minuutjes rijden door allerlei super pittoreske weggetjes met de meest schattige huizen en gebouwen. De Efteling vibe is wederom real!🤣

Bij aankomst in Dinant zijn we dwars door het straatje gereden dat een week of twee viral is gegaan door de hevige regenval en de lokale overstromingen. De schade viel mee maar het was goed te zien dat het nog niet de oude was! Asfalt lag nog in brokken op elkaar op sommige plekken, bergen prut lagen langs de weg en zandzakken lagen nog voor de deuren gebarricadeerd. Bizar om dan alsof het niks is er doorheen te rijden.

Eenmaal aangekomen in Dinant begonnen wij onze wandeling. We liepen langs een paar leuke winkeltjes waar Yvon een enorm mooie dromenvanger heeft gekocht. Hierna werd ik kort achterna gezeten door een wesp, wat de wesp niet in dank werd afgenomen!😡 Toen hervatten wij onze tocht richting het centrum! We liepen langs het water richting de grote kathedraal dat het centrum van Dinant op de kaart zette. Weer een prachtig stukje architectuur gezien!

Vandaag was de dag dat toch helaas mijn Frans op de proef gesteld moest worden. Ik vind het toch maar gek dat er hier veelal Frans gesproken wordt, ook al zitten we slechts een kwartier van de grens. Nog gekker vind ik het dat de meeste mensen gewoonweg GEEN Engels kunnen spreken of verstaan hiero😧 Ach ja, hun verlies😂 ik heb gemerkt dat wanneer de mensen hier langzaam en duidelijk praten ik nog wat woordjes kan verstaan en kan terug praten. ‘Bonjour ‘Merci’ en ‘Au revoir’ zijn de meest gebruikte woorden vandaag😂 Graag wilde ik ook mijn speciaal onthouden woord inzetten maar dat mocht niet van Julia😢 Blijkbaar is het onbeschoft als je zomaar ‘putain’ zegt….😂

Na een wandeling door het centrum waren we beland bij dé broodjeszaak! Hier was de familie Timmer erg over te spreken dus ja, dan moeten we even een broodje proberen toch? Ik had de panini met zalm genomen en hij was in een emoji te beschrijven:😍 We hebben lekker geluncht met z’n allen, waarna we onze terugwandeling begonnen. Nog een paar tussenstops bij een aantal souvenirwinkels (waarbij we heus geen edelstenen hebben gekocht🤪) kwamen we weer aan bij de auto en begon onze terugrit naar het park. Julia en ik hebben trouwens matchende enkelbandjes gekocht! Alleen zijn het in ons geval matchende armbandjes geworden. Waarom? Omdat onze enkels dikker zijn dan de gemiddelde Franse enkel😂 Ze pasten voor geen mogelijkheid, dus hangen ze nu om onze pols🤣 Wat een humor, dit is wel typisch hoor, hahaha.

We zitten met ons park in een enorm bosrijk gebied! Dat bosrijke gebied is trouwens wel enorm bergrijk, %^#*!#’ wat een enorme stijle hellingen zeg! Yvonne en ik hadden het even niet meer toen we met Bink richting de wasserette liepen. Bos was er trouwens niet echt te vinden, het liep een beetje dood😅 Dat gaan we dus nog even opzoeken.

Na de wandeling wilde Julia nog enorm graag een potje Halli Galli tegen mij spelen, als revanche. Revanche mislukt🤪🤪🤪 Hierna was het tijd voor avondeten! Lekker gegeten en daarna tijd voor een wijntje met een spelletje. Het werd monopoly deal! Een spel dat korter duurt dan de gewone versie. Hierbij moet ik helaas mededelen dat Yvonne dit potje gewonnen heeft. Maar dit is nog maar het begin van de vakantie, toch?😏

Als laatst hebben Julia en ik een filmpje aangezet op de laptop om even de avond rustig af te sluiten. Een lekker einde van een gezellige dag! Tot morgen!

Dag 2-De eerste 24 uur

August 5, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 18 °C

Zozo hier even een update van mij (Julia). Of ik nog leef? Uhm ja, half. Wat ik geleerd heb deze 24 uur is dat je niet met Georgina Halli Galli moet spelen. Of ze elk potje tot nu toe heeft gewonnen? Hierbij het antwoord: JA! Na wat behoorlijke harde klappen van papa en Georgina leef ik nog gelukkig (over m’n hand kunnen we helaas nog niks zeggen) en gaan we ons wagen aan monopoly. Mama heeft trauma’s aan het spelen ervan door ons. Of dit goed gaat is dus nog de vraag🙈 Dat horen jullie in het verhaaltje van Georgina vanavond.
      Joe joe! Julia

Dag 3- Ieuw, je zit under de mudder

August 6, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 15 °C

Als je je afvraagt waarom wij under de mudder zaten, lees dan verder!

Vandaag was een semi-rustdag. We hadden op de planning staan om te gaan zwemmen en het verder rustig aan te doen. Dit hebben we dan ook semi- aangehouden😅 Yvonne, Julia en ik hebben lekker in het water gelegen, gelummeld en de hottub onveilig gemaakt. Het zwembad was tot blije verrassing van Yvonne en Julia verwarmd! Zeker aangenaam om te weten. Na anderhalf uur waterpret werden we door badmeester Hans uit het water getrokken (nee hoor, grapje) en gingen we terug naar onze casa. Dat is trouwens maar twee minuten lopen van het zwembad, dat komt echt heerlijk uit.

Na een lekkere lunch hadden we even een pauzemomentje terwijl Hans de was naar de wasserette bracht. Toen Hans terug was wilden wij graag even een rondje lopen met Binky. We besloten naar beneden te lopen richting de Maas. Nog even ter informatie; zuid België is enorm bergrijk dus het park ligt op een berg. Omlaag lopen betekent in deze zin dus letterlijk omlaag lopen. We kwamen bij een enorm lange trap aan die we omlaag zijn gelopen, zelfs Bink! Eenmaal beneden aangekomen stonden we direct naast de Maas. Het uitzicht was prachtig❤️ Meteen rechts was een bospad langs de rivier die wij begonnen te bewandelen. We waren wel erg enthousiast toen we na een half uur al best ver het bospad hadden belopen! Onderweg kwamen we allerlei schattige beekjes tegen, veel modderpoelen die we moesten trotseren (waar Bink vol pret dwars doorheen banjerde en ons onder spetterde) en we hebben zelfs nog een mini watervalletje gezien🥰

Wisten jullie dat Bink in een vorig leven een trekpaard is geweest? Hij is echt ideaal wanneer we een berg oplopen; zijn kleine lichaam van acht kilo weet mij gewoon voort te trekken af en toe😂 Alleen wanneer we een hellinkje afgaan wordt dit dus enorm eng, waardoor ik Bink nogal vaak moet corrigeren. Dit deed hij overigens heel goed hoor.

Eenmaal besloten terug te lopen liepen Hans en Julia nog een stukje verkeerd (expres) en moesten we ze terugroepen met een oerkreet. De tweede oerkreet kwam toen ik wat modder van m’n been wilde halen met een blaadje en de doorns zaten op dat blaadje🥲

Wisten jullie trouwens ook dat Julia niet gemaakt is voor het natuurleven? Hierbij een aantal quotes, waarvan een paar gecensureerd zijn wegens grof taalgebruik:
      - Ik voel m’n hart helemaal!
      - Jezus!
      -G*dv*rd*mme!
      - Ja, hoe ver gaan we nog?
      - Ik moet plassen!
      - Dat beekje helpt ook niet, nu moet ik alleen maar meer!
      - Ja, papa! Help me dan!
      - Ik heb pijn in m’n rug/knieën/voeten/ogen!!

En nog veel meer! We besloten dus maar om te keren! Nee hoor, dat was niet vanwege Julia. We hadden al best een eind gewandeld en de weg werd versperd door een grote omgevallen boom dus we vonden het wel prima zo.

Herinneren jullie je nog dat we die hele lange trap afgingen? Die moesten we dus ook weer op🥲 Dat was een hele bevalling. Niet voor Bink trouwens, die trok me wederom bijna voort. Daarvoor kreeg hij trouwens wel een paar koekjes bij terugkomst!

Toen we EINDELIJK bovenaan de trap kwamen, kwamen we tot de realisatie dat we nog VERDER omhoog moesten lopen😩Ons huisje zit natuurlijk niet volledig onderaan, dus we mochten weer een steile helling omhoog lopen. Hans trok een sprintje en zorgde voor wat te drinken bij aankomst. Ik was heus bezweet en kapot! Wij allemaal wel eigenlijk, maar de wandeling was enorm mooi. Zeker de moeite waard dus.

Vlak voor het avondeten ging Hans nog even langs de wasserette om onze was op te halen en Yvonne en ik gingen mee om bij de receptie te vragen of wij de sauna konden boeken! Deze was alleen helaas kapot😭 tranen met tuiten dus. Wel was de receptioniste zo lief om ons een alternatief te tonen🤣 (dat zei ze zo grappig). Dat lag net over de grens in Frankrijk. We gaan dus nog even kijken naar de mogelijkheden, en anders gaan Yvonne en ik sowieso in Nederland nog een keer naar de sauna!

Het avondeten voor vandaag was mini pizza’s! We hebben namelijk de pizzarette wederom bij ons. Dat is toch een aanwinst. Lekker hoor, je eigen pizza’tje maken. Snoepen van alle groenten, kaas en vlees is ook heel lekker🙈
      Ook nog een waargebeurd verhaal: Julia heeft een wesp vermoord en buiten gezet! Waarom? Omdat ik dat dus echt niet durfde 😂 Het bewoog nog een beetje dus toen rende ik gauw de keuken weer in. No way José✌🏻

Na het eten besloten we om de dag af te sluiten met een potje Cluedo. Potje is helaas gewonnen door Julia🥲 Wel heb ik nog een enorm leuke belevenis te vertellen: ik heb namelijk een vallende ster gezien!!!💫 En of ik een wens heb gedaan? Zeker🙊

De avond is alweer voorbij en iedereen ligt al in bed. Ik ga ook m’n bedje opzoeken en nagenieten van vandaag. Morgen weer een nieuwe dag!

Dag 4-Charleroi en friet!(Of toch niet?)

August 7, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Het is alweer zaterdag en omdat we gisteren een semi-rustdag hadden zijn we er vandaag op uitgetrokken! We zijn naar winkelcentrum Centre Ville 2 gegaan in Charleroi! Even eruit en lekker winkeltjes hoppen. We waren er binnen een uurtje en het uitzicht onderweg is ook zeker te bewonderen. De mooie bergen en dalen en kilometers uitgestrekte valleien zijn prachtig. Hierdoor zijn de wegen wel vol bochtjes, waardoor ik af en toe een beeetje groen en geel zie🤢

Helaas is er hier in België een mondkapjesplicht in openbare ruimten, zo ook in het winkelcentrum. Dat was weer eventjes wennen. Dat liet echter de pret niet drukken, we hebben lekker gehopt van winkel naar winkel en Hans hobbelde achter ons aan😂 Ik heb een mooie jurk gekocht voor mijn diploma uitreiking in september! Met gebarentaal en halve Franse woordjes komen we eruit met de winkelmedewerkers😆 Er was een heerlijk grote H&M waar we ook lekker Hollands hebben gekeken en niet gekocht (Julia heeft wel wat gekocht voor de goede orde, een leuke spencer).

Toen we het winkelcentrum in de rondte gelopen hadden wilden wij Vlaamse frieten! Wij hadden dus besloten op de terugweg te zoeken naar een zogenoemde ‘friterie’. Ik heb wel echter een vraag: WAAROM pleit België voor zijn befaamde Vlaamse frieten, maar zijn alle snackbars hier DICHT?!! Dit was zwaar frustrerend om op z’n zachtst uit te drukken. We hebben zo’n 5 snackbars gezien die gewoon allemaal ‘fermer’ waren😡 Dan maar wat extra boodschapjes halen en thuis eten! Het was namelijk al half 5 toen wij eindelijk terug waren bij het huisje. Dit was een jammere teleurstelling maar wij geven niet op! We gaan deze week zeker nog achter de Vlaamse frieten aan.

Terwijl Hans en Yvonne bij de Aldi boodschappen aan het halen waren, zaten Julia en ik in de auto de finale van de 4x400m atletiek te kijken van de Olympische spelen! Dit was echt enorm spannend en we hebben enorm gejuicht toen Nederland de zilveren medaille behaalde🤗

Terug aangekomen bij het huisje hebben we maar meteen de tafel gedekt om samen avond te eten. We hebben een gourmet in elkaar geflanst met wat we hadden en het was verdomd lekker, aangezien we allemaal stierven van de honger. Ik was allang blij dat we niet het recept hadden gemaakt dat Julia gevonden had. “Dit is echt typisch Belgisch, staat hier!” Had Julia gezegd. Het gerecht heette ‘waterzooi’… Ik zal het daarbij laten…

Na het eten viel Yvonne in slaap in de stoel en werd ik ook nogal moe. Wij besloten een tukkie te gaan doen terwijl Julia en Hans zich nog een keer waagden aan een potje Halli Galli samen. Daarna moesten we helaas binnen zitten omdat het enorm had gehoosd, waardoor de tafel buiten doordenkt was en de stoelen ook. Daar kwamen Yvonne en ik alleen net wat te laat achter🥲

Het werd dus een avondje binnen! We hebben ons gewaagd aan een escaperoom spel! Dit keer hadden we “De vlucht naar het onbekende”. Gelukkig waren we dit keer iets meer bekend met het spel en hoe het werkt, dat we iets makkelijker de raadsels oplosten. Ook dit escaperoom spel is enorm aan te raden en heel erg leuk in elkaar gezet met een hoop humor (Is er niet? Is er niet!) We hebben gelachen, geschreeuwd (van opluchting en frustratie) en bovenal hebben we goed samengewerkt. Julia was enorm opmerkzaam waardoor we een hoop oplossingen sneller hadden dan normaal! Hans besloot een kwartier voor het einde om te gaan slapen, aangezien hij het niet meer uithield. Wel hebben we hem nog even laten weten hoe lang we erover gedaan hebben: 02:17:21! Is onze tijd geweest. Beter dan niks toch?😉

Bink vindt het hier enorm leuk om op bed te liggen en ook te slapen. Hij ligt elke dag wel ergens voordat ik hem toch eindelijk de bench in begeleid. Gisteren lag hij bij Hans en heeft hij Hans wakker geblaft😂 Toen deed ik hem maar op z’n plekje. Lekker slapen.

Het werd een latertje voor mij, daarom dat het verslagje nu pas komt. Voor nu gaan wij dag 5 lekker opstarten! Tot vanavond🤗

Dag 6- Grotte La Merveilleuse

August 9, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Toen was het alweer dag 6 van de vakantie! Wij hadden besloten vroeg op te staan zodat we optijd konden vertrekken richting de grotten van Dinant! Om 8 uur waren wij allemaal wakker en nog voor 10 uur zaten wij in de auto! Heel knap van ons, al zeg ik het zelf.

We stopten bij de receptie om even na te vragen of zij ons konden helpen met het maken van een testafspraak. Vanaf gisteren is het namelijk verplicht een negatieve test /vaccinatiebewijs mee terug te nemen naar Nederland! Echter was er tot een paar dagen terug nihil informatie over de beschikbare testlocaties in België. Ook is het maken van een afspraak in zuid België vrijwel onmogelijk sinds Frans de voertaal is. De receptie heeft ons gelukkig heel goed geholpen en wij konden om 11.00 terecht bij een ziekenhuis in Yvoir/Godinne! Dat kwam enorm goed uit, aangezien wij woensdag vertrekken. We moesten langs de Maas blijven rijden totdat we CHU Hôpital zouden zien. Dat lukte vrijwel vlekkeloos, we kwamen iets te laat aan omdat we natuurlijk geen idee hadden waar we moesten laten testen. Dat bleek in het oude verkeerstorentje te zijn. Even een formuliertje invullen en klaar; we konden meteen testen. De mevrouw die ons hielp was enorm aardig. Ook nog iets heel opvallends: ze testte ons met hetzelfde stokje in de keel als daarna in de neus, en in de neus wreef zij alleen langs de binnenkant van je neusvleugel! Dus het kietelde niet onze hersenen, wat erg plezant was!

Eenmaal klaar met het testen gingen wij richting de grotten van Dinant. We waren een uurtje vertraagd maar dat maakte niks uit. De Grotte la Merveilleuse (rechtstreeks vertaald ook wel ‘prachtige grotten’ genoemd) waren gelukkig geopend, maar door de recente overstromingen was de laatste verdieping niet beschikbaar omdat deze nog onder water stond😳De rest van de grot was ook nat dus de schade van de overstromingen was hier ook te merken. Helaas had de STOMME regenval ook ervoor gezorgd dat de toiletten compleet verwoest waren. Dat was even minder voor Julia’s blaas en die van mij.

Voordat we de grot ingingen kregen we als het ware een introductie van de gehele grot door een Nederlands sprekende Fransman. De introductie werd gegeven omdat de gids niet meeging in de tunnel ivm groepsvorming en te grote groepen in een ruimte. We moesten dus allemaal in onze eigen bubbel lopen. Ik kon gelukkig met heel veel focus een beetje verstaan wat de gids ons allemaal vertelde en waarom we om welke reden ergens naartoe moesten kijken als we op een bepaald punt in de grot waren! Wist je trouwens dat deze grot ook gebruikt werd in de Tweede Wereldoorlog? Zo’n driehonderd mensen zijn door deze grotten gegaan om veilig te blijven.

Bij binnenkomst van de grotten stootte Yvonne haar hoofd alvast: take one for the team! Hoefden wij het niet meer te doen🤪We gingen met elke traptrede lager en dieper de grot in en dankzij alle goed geplaatste lampen waren de stalagmieten en stalactieten enorm mooi te zien en op beeld te leggen.

Het was vrij koud in de grotten, daar had de familie Timmer mij al voor gewaarschuwd. Gelukkig was het vrij goed te doen en was het ook rustig in de grotten. We hebben alles mooi mogen bekijken en op eigen tempo kunnen belopen. Helaas waren de vleermuizen vandaag niet te zien; die vertoeven in deze grotten vooral in de winter voor een maand of twee. Op zachte dagen zijn zij dus goed te zien.

Na een half uurtje in de grotten gelopen te hebben kwamen wij aan bij de laatste trap omhoog. Deze was om precies te zijn 140 treden lang en een flinke workout! Julia had het niet meer en ik moest ook flink ademhalen om bij te komen.

Dag 6- Grotte La Merveilleuse deel 2

August 9, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Nadat we de grot uitgeklommen waren, namen we nog even een kijkje in de souvenirshop en ben ik leuk geslaagd☺️ Julia en Yvonne ook trouwens. Na onze aankopen gingen we gauw richting Dinant! We waren namelijk nog niet klaar met de zoektocht naar de Vlaamse Frieten! Wij wisten dat er een friterie in Dinant zat waar de familie Timmer al eens geweest was. Grote kans dat die open was, en ja hoor! De Friterie was open🙌🏻🥳 en het mooiste van allemaal; ze hadden een toilet! M’n dag kon niet meer stuk.

We gingen met onze frieten en snacks lekker buiten zitten en het smaakte ons allemaal heerlijk. Totdat we wespen tevoorschijn kwamen…😐 Mijn ninja pogingen waren niet geslaagd om de wespen weg te jagen dus ben ik wel scheldend en tierend met een dienblad vol eten en drinken naar binnen gelopen. Vlak voor de ingang stond NATUURLIJK een prullenbak vol wespen, waarbij ik de deur weer eens niet open kreeg. Ik trok op dat moment volle zalen van het terras. De scheldwoorden zal ik achterwege laten. Gelukkig kreeg ik de deur open en konden we binnen rustig verder eten.

Julia vond de mayonaise zo ontiegelijk zout, dat ze maar besloten had het hele bakje op te eten! Dat vond ik wel grappig🤪 De frikandellen waren ook heerlijk en de frieten waren het zeker wel waard geweest. Zoektocht geslaagd!

Na onze vette lunch besloten we nog één keertje een rondje Dinant te lopen. Hans besloot nog even wat spullen in de auto te leggen en dat was mijn cue om een fotoshoot te houden met Julia, waarna we applaus kregen van voorbijvarende toeristen😂
      Nadat Hans terug was gelopen van de auto en ik hem probeerde te laten schrikken, was de beurt aan Julia. Hans stond achter haar en stampte op de grond en julia slaakte een oerkreet die ze aan de overkant van de Maas nog konden horen! Natuurlijk heb ik op de grond liggen rollen van de lach, samen met nog wat omstanders.

Rondje Dinant is altijd leuk! Het is enorm toeristisch en super gezellig. We zijn nog even de citadel ingelopen en Yvonne heeft een kaarsje gebrand.Ik was vooral onder de indruk van de mooie architectuur vanbinnen. We hebben ook nog mogen genieten van een oefenend orgelspeelster dus dat was ook mooi meegenomen.

Na het bezoek aan de citadel gingen we nog een keer naar het kleine souvenirwinkeltje, waar we wederom leuk zijn geslaagd!☺️ Tijd om terug te lopen naar de auto. We liepen terug langs de Maas en moesten oversteken over een klein stukje terras. Julia vroeg of we wel over dat stukje mochten lopen, waarop ik antwoordde dat dat gewoon mocht. De eigenaar van het restaurantje was het daarmee eens. Hij zei doodleuk: ja hoor. Daar moesten we van lachen, aangezien Julia dacht dat echt iedereen alleen maar Frans spreekt.

Terug bij de auto stopten we nog even gauw bij de supermarkt onderweg en reden we naar huis. Of nou ja, dat was het plan! De weg naar ons park was namelijk afgesloten… Hans reed een stukje terug en ineens kwamen we terecht op een stuk (privé?) terrein van een boerderij. Maar wat is een vakantie met de familie Timmer zonder verdwaald te raken met de auto?🤷🏻‍♀️ Gelukkig snel terug weten te rijden waarna we toch maar de afgesloten weg opgingen. Bleek die helemaal niet afgesloten te zijn! Gelukkig kwamen we dus zonder kleerscheuren thuis.

Bij thuiskomst viel ik zittend in slaap op de bank dus heb ik mezelf op bed gegooid. Na een uurtje tukken was ik weer opgeladen en hebben we lekker avond gegeten: dit keer pannenkoeken!🥞 Na het avondeten was het voor ons allemaal even tijd voor rust. We hebben een filmpje aangezet op de laptop en hebben lekker ontspand.

Nadat Hans ging slapen hebben wij drieën nog even gauw de kamer versierd met slingers en ballonnen! 🎈🎉Hierna zijn wij ook gaan slapen (in hoeverre je in slaap kan vallen met een Julia naast je).

De dag was dus vrij lang en we hebben veel beleefd! Vandaar de dubbele post. Vandaag gaan wij genieten van rust en zwembad, hierover vanavond meer!

Heer-Agimont, Grenze BE-FR

October 21, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 15 °C

Der RAVeL biegt kurz vor der Grenze zu Frankreich ab und macht einen Umweg nach Givet. Geradeaus geht es an der Hauptstraße entlang kürzer in diese Grenzstadt, und so ist auch die Via Monastica ausgezeichnet. Der Treidepfad ist auf jeden Fall erst einmal zu Ende.Read more

Hastière, Hastiere