Belgium
Lens

Magische start

January 7, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 10 °C

Het eerste avontuur van 2023 is al meteen een magisch avontuur!
      Samen met Pieter, Felix en Anna mogen we een HEEL WEEKEND in Pairi Daiza verblijven! Wat een eer! De Full Moon Lodge wordt ons huisje voor een nacht en dat betekent dat elf bruine beren en twee wolven onze buren worden!
      Maar eerst gaan we het park verkennen met een verrekijker op zak zodat we de kleinste beweging van de tijgers kunnen zien. Maar dat is helemaal niet nodig want ze spelen en fikfakken vlak voor onze neus!
      We lopen ook langs de stinky winky pinguïns, dat die ventjes alleen maar visjes eten, zorgt voor een luchtje dat je al van ver kan ruiken 😊 De ijsberen stonden op het verlanglijstje van Anna en krijgen we ook in hun volle glorie te zien! Mijn hoogtepunt is alvast de speelvogel die met een boei in het water speelt en al zijn ledematen in de strijd gooit om een lekker visje te kunnen scoren 😂
      's avonds scoren wij nog een heerlijke maaltijd in het Octopus restaurant en kunnen we zelfs nog genieten van een sauna'tje in het gezelschap van onze berevrienden ❤️ is dit echt?!
      De volgende ochtend gaat de wekker eigenlijk toch de vroeg. 7:30 op zondag? Daar moet een goeie reden voor zijn. En ja, die is er want als gasten van het park mogen we alle voedermomenten van de dieren volgen, zelfs nog voor het park "voor de mensen" open gaat 😎 en ja, we mogen zelf ook nog smikkelen van het ontbijtbuffet.
      Eten is duidelijk een thema, want het laatste hoogtepunt is de lunch van de Afrikaanse olifanten! We krijgen zelfs een emmer mee die tot de rand gevuld met hun lievelingseten: appeltjes, witloof, broccoli en euhm.. rotte (of overrijpe) bananen en we mogen die lekkernijen gaan verstoppen in hun park zodat ze wat moeten zoeken naar hun lunch! Als we klaar zijn, worden we achter een touw geplaatst, want ja veiligheid en zo 😊
      En dan worden de poorten geopend en komen Praia en Jana binnengewandeld en gaan ze recht op onze verstopte lekkernijen af! ZOOO SPANNEND! Mind is officially blown!

Pairi Daiza Zoo

September 11, 2018 in Belgium ⋅ 🌬 23 °C

Wir haben den Pairi Daiza Zoo besucht, weil wir einmal einen Grossen Panda sehen wollten. Pandas gibt es nur in wenigen Zoos zu bewundern, um sie in Freiheit zu sehen muss man gar nach China reisen. Doch warum gibt es den Großen Panda nur so selten europäischen Zoos?

Zoos, die Pandas zeigen wollen, müssen sie von der chinesischen Regierung für eine hohe jährliche Geldsumme leihen. Denn offiziell gehört jedes Exemplar dieser seltenen Tierart dem chinesischen Staat. Dieses Besitzrecht erstreckt sich auch auf die Nachkommen. Wird in einem europäischen Zoo ein Großer Panda geboren, gehört er automatisch der chinesischen Regierung.

In Europa gibt es 8 Zoos, in welchen Grosse Pandas gewundert werden können. In der Schweiz gibt es keinen. Also haben wir die Chance wahrgenommen und besuchten den Pairi Daiza Zoo, welcher ca. eine Autostunde von Brüssel entfernt ist.

Wir haben nicht schlecht gestaunt, als wir in Zoo angekommen sind. Der Zoo umfasst 65 Hektar und befindet sich auf dem Gelände der ehemaligen Zisterzienserabtei Cambron. Er beherbergt über 4.000 Tiere. Die Anlage ist wunderschön gestaltet. Viele Reste der Zisterzienserabtei wurden belassen und neue, teils monumentale Elemente, wurden hinzugefügt. Die Gehege sind sehr grosszügig angelegt und in vielen Fällen kann man Fotos ohne Zaun oder Gitter schiessen.
      Natürlich haben wir auch den Grossen Panda gesehen :-)

Lens, Ланс, لان, Linse