Belgium
Oude Demer

Hasselt

September 21, 2021 in Belgium ⋅ ☀️ 15 °C

Vandaag maar eens naar Hasselt, met de auto dan maar, ruim 30km. Hoewel, parkeren was wel lastig en prijzig. Mooie binnenstad, druk met mensen, o.a. studenten. Het is toch mooi zonnig weer, in de schaduw was het kil.
      Beetje rondlopen en kijken en een lekker broodje eten, dit wel in het zonnetje

Split -> Trogir -> Cibenik

September 24, 2017 in Belgium ⋅ 🌙 15 °C

We staan op met een bewolkte hemel, zeer mooi wegens de roze zonsopgang. Met de koffers aan de bus om 8,30 en op weg. Jess had juist verteld waarop hier aan de grens minder controle was dan verder het binnenland in en lap we stonden toch in de rij aan te schuiven bij de grens!
      Naar Spilt rijden we helemaal langs de Adriatische kust. Je ziet echt hoe toeristisch het hier is, campings hotels en dorpen als juwelen tegen de bergen gekleefd!
      In Split aangekomen krijgen we eerst tijd om te eten, wij wandelen de Boulevard op en nemen een pizza. We krijgen hem niet op en nemen de rest mee naar de bus, daar zijn gegadigden voor de nog warme stukken pizza!
      Om kwart na één vertrekken we voor een gegidste stadswandeling door weer een Nederlandstalige gids. We vernamen van Jess dat er veel mensen gevlucht zijn naar NL en nu de opgedane kennis van het Nederlands als gids kunnen gebruiken.
      Over Split is heel veel te vertellen vooral geschiedkundig maar je ook wikepedia daarover raadplegen maar wij bezochten het paleis van Diocletianus een romeinse keizer uit 300 na Christus die het Christelijk geloof nog fel bestreed, een goede bestuurder die zijn rijk kon bijeen houden ondanks de uitgestrektheid. Maar zoals zovelen vergruisd en in de vergetelheid geraakt.
      De stad is heel oud en mogelijk de oudste van Europa die onafgebroken bewoond was.
      Alle volkeren zijn hier wel eens gepasseerd en daarom zei Sidonia, de gids, zijn wij geen Kroaten maar een mengeling van heel Europa. We zijn met 200.000 en maken lawaai voor 2.000.000!
      De hele stad is opgetrokken in witte steen, geen marmersteen wel marmer in transgressie dwz nog enkele duizend jaren later is het wel marmer.
      De dalmatiërs, Kroaten hier aan de Dalmatische kust, zijn niet lui, zij slepen met hun voeten om de straatstenen te polijsten!
      We zagen een sfinks van 35 eeuwen oud uit de periode van Toetmoses III tot een gebouw in Sessesion stijl uit 1907 en alles daartussen.
      De muur van het paleis 3e eeuw
      Klokkentoren 8e eeuw
      Klok. 11e eeuw
      Venetiaans gebouw 15e eeuw
      Sessecie huis 1906 allemaal op de piazza.
      In de Balkanoorlog had Split immuniteit omdat de UNO, de EU en andere gouvernementen hier hun hoofdkwartier hadden. Er waren toen wel heel veel vluchtelingen die hier opvang kregen.
      We stapten moe van alle cultuur een caffe bar binnen om twee reuze grote Grimbergen’s van 0,5l te drinken en een uurtje op de bus te wachten die ons om 16u oppikte.
      Jess had nog een verrassingsstop en dat was de stad Trogir gelegen op een schiereiland waarvan de hele binnenstad uit de middeleeuwen bewaard gebleven was ondanks de vele aanvallers en bezetters.
      We zagen ook het eiland Brac liggen waar al die witte steen vandaan komt zelfs deze van het witte huis in Washington.
      Om half zeven bereiken we het hotel in Sibenik, een groot complex met camping bungalows en hotelkamers.
      De hemel is nu helemaal bewolkt maar vandaag hadden we goed zonnig weer en zo’n 24 graden.
      Het restaurant is heel groot een beetje te donker en heel lawaaierig. We verlaten het zo snel mogelijk om op de kamer de rust op te zoeken.

Oude Demer