Benin

Top 10 Travel Destinations Benin
Show all

Gezondheidspreventie en -promotie

February 17, 2023 in Benin

Naast het behandelen van zieke patiënten doet het ziekenhuis ook aan preventie én promotie van de gezondheid. Zo vroeg de directeur ons om niet alleen in een school (zie footprint “Brosse tes dents”) maar ook in een dorp aan sensibilisering te doen. Op advies van de collega’s en dokters werd voor de thema’s malnutritie en deshydratatie gekozen. Zeker bij het thema van ondervoeding voelden we ons helemaal niet gemakkelijk: hoe moeten wij, blanken, dit aankaarten bij de plaatselijke bevolking? We weten niet wat de mensen hier allemaal eten, welke producten (on)gezond zijn, wat gemakkelijk te vinden en betaalbaar is… Dankzij het internet vonden we toch voor beide thema’s bruikbare informatie over de oorzaken, symptomen, gevolgen, behandeling en preventie. Twee collega-verpleegkundigen vertaalden van het Frans naar het Adja. En beantwoordden ook de vele vragen die vanuit de toegestroomde dorpelingen volgden.Read more

Allemaal beestjes

February 18, 2023 in Benin

Wat je niet allemaal tegen kom in een ander land! Onbeschrijfelijke mooie fauna te verkennen. Hier onder 10 verschillende beestjes die ik in de afgelopen 4 weken kon fotograferen.
      Niet elk diertje kon ik identificeren, alle suggesties zijn welkom ☺️Read more

Op stap met Donatien

February 22, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 29 °C

Zondag nam Veerle afscheid van Gohomey. Donatien nam ons op sleeptouw naar Ouidah en Cotonou. In Ouidah bezochten we de tempel van de koninklijke pythons. ‘s Avonds worden de (niet giftige) slangen vrijgelaten in het dorp. De bewoners vinden het een hele eer als een python hun huis binnenglijdt… ‘s Morgens keren de pythons zelf terug naar de tempel of brengen de bewoners de heilige dieren terug. Als een auto toevallig een python doodrijdt, moet de chauffeur zich gedurende 3 uren laten zuiveren door een priester in een klein laag hutje. Bijgeloof is hier heel erg aanwezig!
      Daarna reden we de ‘Route des esclaves’ af tot aan de Atlantische oceaan. Tussen de 16e en 18e eeuw werden hier zo’n 2 miljoen slaven op boten gezet richting Brazilië. Vóór hun vertrek stopte men die mensen enkele weken in kleine donkere hokken om hen te laten wennen aan de overtocht. Tijdens de bootreis liet 20% het leven. Gruwelijke toestanden…

Op avontuur in Cotonou

February 23, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 30 °C

Tijd om de uitdaging aan te gaan: op eigen houtje de grootstad Cotonou verkennen! Twee ‘zims’ (brommers) slingeren ons door het hectische verkeer naar de Fondation Zinsou, een klein museum met tijdelijke exposities van hedendaagse Afrikaanse kunstenaars.
      Daarna ‘zimmen’ we naar La grande mosquée. Samuël blijkt niet alleen heel talentvol in het onderhandelen met zimchauffeurs, maar ook in het overtuigen dat hij als moslim wil gaan bidden in de moskee. Een vriendelijke man toont ons het hele reinigingsritueel en daarna mogen we de moskee binnen: elk via een andere ingang (mannen en vrouwen bidden apart).
      We wagen het om vandaar te voet naar de wit- en roodgestreepte kerk Notre-Dame te stappen. We volgen er een stuk van de mis mee en branden een kaarsje,
      Na een laatste rodeo-tocht terug naar de andere kant van de stad komen we veilig in ons hotel aan. Oef!

Stage in Cotonou

February 22, 2023 in Benin

Donatien heeft ervoor gezorgd dat Samuël en ik ook een weekje stage in een grootstad kunnen lopen. Gedurende 4 dagen trekken we elke ochtend naar een piepklein ziekenhuis met 5 bedden. Verschillen zijn er zeker met het ziekenhuis in het afgelegen Gohomey. Hier in Cotonou is alles net en ordelijk, hergebruikt men geen naalden of spuiten, legt men dingen uit aan de patiënt, is het veel minder druk… Veel werk is er niet voor ons. We observeren vooral, stellen veel vragen en springen bij waar kan: bloedafname, medicatie optrekken en toedienen, wondzorg, volgen van echo bij zwangere vrouwen, bloedanalyse meevolgen in labo… Vandaag mochten we zelfs assisteren bij een bevalling!Read more

Rustdag ≠ dagje rusten

March 4, 2023 in Benin ⋅ 🌧 33 °C

Deze morgen begonnen met voetbal van 7h -8h30 waarna een douche deugd gedaan zou hebben. Jammer genoeg is het water nog steeds niet terug. Een paar keer weg en weer gelopen naar de pomp aan de overkant van het gras plein en daarna eindelijk me kunnen wassen. Later in de namiddag naar Dogbo getrokken met Madam Claire. Waar vorige keer de markt was, is het nu vrij verlaten. Toch alle groentjes en fruit die op mijn lijstje stonden kunnen kopen. We zijn nog eens bij madame Reine langs gegaan voor een nieuwe outfit die komende vrijdag klaar zal zijn. De weeskindjes zijn de bal komen vragen en hebben wat gevoetbald op het pleintje. Was een mooi zichtje met de ondergaande zon. Deze avond lekker gekookt, maniok met ajuin, worteltjes en hesp. Vandaag vroeg gaan slapen want morgen ochtend is de mis om 7h30. Slaapwel!Read more

Mardi 12 Décembre - Les plantations

December 12, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 34 °C

Forêt S / Forêt K
      Aujourd'hui 30 mn de moto, 15 mn de marche, traversée de l'Ouémé en pirogue ...pas de doute nous sommes à K
      Nous embarquons dans une des pirogues qui ne prend pas l'eau (Dominique était en train d'en réparer une justement ce matin).
      Observation et recensement des oiseaux. Je commence à mieux les voir. Comme pour la température, l'humain s'adapte à son milieu.
      En début de semaine dernière, il me fallait beaucoup de temps pour repérer les oiseaux dans les arbres. Cette semaine je gagne en rapidité et en capacité de description.
      Nous cheminons ensuite dans les plantations.
      Le midi petit stop à la "boutique" près du camp. J'achète du tissu.
      C'est là qu'un jeune adulte me demande si j'ai des enfants. Quand je lui dit que j'ai 2 filles il me dit qu'il veut que je les ramène au Bénin pour qu'il les épouse et que je devienne sa Belle-mère !!! Maintenant quand nous passons devant l'échoppe en moto, il me salue en criant "Eh Bonjour Belle-Mère !!!" Et c'est comme ça que maintenant un des chauffeurs Michel m'appelle aussi "La Belle-mère"
      On voit que je ne suis plus si jeune🧓🧓🧓 Ce n'est pas moi qu'ils veulent épouser 🤪🤪
      Après midi à K, je prends les rames de la pirogue !!! Il fait chaud.
      Je vous entends de là....non je n'ai pas fait de ronds dans l'eau. J'ai même fait un créneau le long de la berge.
      🥁🥁🥁

Wat gaat de tijd toch snel

March 9, 2023 in Benin ⋅ 🌧 30 °C

De laatste paar dagen waren echt plezant! Gezellig wat kokkerellen en de collega’s verrassen met mijn kookkunsten. Visites in de pouponnière. Bellen met mijn klein monstertje dat ik zoooooo hard mis en nog wat verjaardagskaartjes maken voor collega’s die binnenkort jarig zijn. Voor eenzaamheid geen tijd, ik besef nu pas hoe hard ik het hier ga missen als ik terug thuis ben.Read more

March 14, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 36 °C

Medicine general zit er op. Normaal was het voorzien dat ik 3 volle weken hier ging staan maar ik nog 2 dagen gaan meelopen op materniteit. Dat ik voor komende donderdag en vrijdag. Verder heb ik in de afgelopen 2,5 weken heb ik heel veel bijgeleerd; voor het eerst een ziekenwagen gezien, veel geschiften ontcijferd en pathologieën vertaald, moeilijke wonden verzorgd (let op grafische foto), een reanimatie gehad…
      Maar vooral ook heel veel gelachen! Het team behandelde mij alsof ik hun kleine broertje was die ze wilden beschermen en soms commanderen. Ik haalde fratsen uit en plaagde graag, 10 000 vragen komen nog niet in de buurt van hoeveel ik er stelde. En heb ik steeds mijn gedachten en kennis gedeeld over de topics waar ik meer of andere info had dan hen.
      Merci medicine, eiisaba!

Ouidah, le temple des pythons

December 3, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 31 °C

Le temple des Pythons est un sanctuaire vaudou situé à Ouidah, dans un lieu où l'existence d'un culte du serpent (Dangbé) – une forme particulière du vaudou – est attestée depuis la fin du XVIIe siècle. Ses pythons sacrés vivants constituent l'une des attractions touristiques majeures de la ville.
      Le sanctuaire se trouve au cœur de la ville, sur la place Agoli – aménagée par des pavés, mais où subsiste un baobab centenaire – en face de la basilique de l'Immaculée-Conception, le principal lieu de culte catholique de la ville.
      D'abord réservé aux initiés, le temple a subi au fil des ans une mutation partielle, devenant un centre d’attraction cultuelle et un haut lieu touristique.

Le site actuel comprend deux cours. La première renferme un bâtiment en forme de cône tronqué, abritant les pythons vivants ; un bâtiment en forme de case ronde, à l’entrée, recouvert de chaume – l’élément d'origine – ; un bâtiment de terre couvert de tôles abritant une divinité protectrice, ainsi que deux petites cases.
      Dans cette cour se trouve aussi le zingbin, un énorme canari sacré blanc, de plus de 200 ans. Il est au cœur d'une cérémonie qui s'y déroule tous les sept ans. On l'installe alors devant le temple et les dignitaires y déposent des feuilles sacrées. Autrefois on désignait 41 jeunes filles vierges pour aller chercher de l'eau sacrée. Avec l'évolution des mœurs, ce sont aujourd'hui 41 femmes ménopausées qui sont choisies. Les feuilles sont triturées dans l'eau sacrée. Une partie du mélange peut être emportée à des fins curatives, le reste est renversé.
      La seconde cour est entourée d'une clôture de ciment peinte en rose. On y trouve un iroko sacré qui serait âgé de 600 ans. Reconnaissable à son linge blanc, il conserve les esprits des ancêtres. Chaque matin, le chef du temple se présente devant lui pour les invoquer et implorer leur clémence à l'aide de libations. Depuis 1992, le 10 janvier de chaque année, les populations, les prêtres, prêtresses et adeptes, ainsi que les touristes s'y rendent pour de grandes cérémonies. Le prêtre qui dirige le temple égorge alors un cabri et verse son sang, en guise de sacrifice, sur la toile blanche qui entoure l’iroko
      Le temple abrite plusieurs dizaines de pythons royaux (Python regius) qui ne présentent pas de danger pour l'homme.
      Les serpents ne sont pas nourris, mais on les laisse sortir en dehors du temple, une fois par semaine. Ils capturent des insectes et des rats, vont parfois dans les maisons voisines qui y sont accoutumées. Si le python ne revient pas au-delà de 72 heures, la population le ramène, car tous les habitants de Ouidah ont le souci de leur divinité.
      Les adeptes du culte du Python sont reconnaissables par leurs scarifications appelées « 2 x 5 », c'est-à-dire 2 scarifications parallèles à 5 endroits différents du visage.

Republic of Benin, Benin, Bɛnin, ቤኒን, Benín, بنين, Бенін, Бенин, Benɛn, বেনিন, བཱེ་ནིན།, Benin nutome, Μπενίν, Benino, بنین, Benee, Bénin, Bènin, Beinin, બેનિન, Binin, בנין, बेनिन, Benen, Բենին, ベニン共和国, ბენინი, Benini, បេណាំង, ಬೆನಿನ್, 베냉, Beninum, Benɛ, ເບນິນ, Beninas, Bene, Benina, ബെനിന്‍, Bhenini, ବେନିନ୍, Benëen, බෙනින්, Biniin, பெனின், బెనిన్, เบนิน, Penini, بېنىن, بینن, Bê-nanh (Benin), Beninän, Orílẹ́ède Bẹ̀nẹ̀, 贝宁, i-Benin