Bolivia
San Buenaventura

• Day 61

Arrivée (enfin) à Rurrenabaque

June 13, 2022 in Bolivia ⋅ ☀️ 23 °C

Après un long voyage en bus 🚌 nous voici enfin arrivés à Rurrenabaque ! Il est 6h du matin.
      Comme partout en Bolivie, le terminal de bus est excentré. Nous prenons donc le moyen de transport local : un touktouk 🛵.

Nous terminons notre nuit à l'hostal 🛌🏽. Nous émergeons en fin de matinée. Au programme aujourd'hui : faire le tour des agences pour trouver une excursion en Amazonie 🌴.
      Nous faisons le tour de quelques agences, aucune ne nous inspire vraiment.

De retour à l'hostal, nous nous profitons de la piscine 🏊. Le climat ici est bien différent de ce qu'on a connu jusque-là : le froid de la montagne a laissé place au soleil et à l'humidité tropicale ☀️.

A l'hostal, nous rencontrons deux Françaises, elles aussi en quête d'une excursion. Nous faisons le tour d'autres agences avec elles et trouvons notre bonheur. Nous partirons le lendemain pour 3 jours dans la pampa bolivienne 🌴.

Le soir, nous retrouvons nos deux copines d'Atacama, Lucie et Pénélope, elles aussi à Rurrenabaque 🍛.

• Day 339

Pampas tour dag 1

April 8, 2010 in Bolivia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gaan we op pampas tour! Om 9 uur stonden we bij de touroperator met onze rugzakken en twee kleine rugzakje met goed voor twee dagen. De grote werden in het kantoor opgeborgen...en de kleine gingen op het dak van de jeep. We maakten kennis met onze reisgenoten....Dan en Ash, eem leuk jong Iers stel met humor (alleen soms wel erg slecht te volgen), en Emma en Jerome...Fransen...en zij een enorme zuurpruim en centenneuker welke de hele tour heeft zitten jammeren en neuzelen over van alles en nog wat. Over de Fransen ga ik het ook maar niet meer hebben. We vertrokken met het oude barrel voor een tocht van 110 km het national park Madidi in.....over één lange stofweg!
      Bij aankomst moesten we de fee betalen voor de toegang naar het park...en stopten we bij een restaurant voor de lunch. Na lekker uitgebreid gepummeld te hebben reden we door naar het startpunt van de boten...en begon onze tocht van drie uur door de pampas naar de lodge van Dolphins. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit waar je de tour boekt in Rurrenabaque...tenzij je kiest voor de grotere operators als Dolphins, Indigena, Inca tours, Fluvia en Flecha (werken voornamelijk in Israeliërs). Boek je bij een kleinere operator dan kom je uiteindelijk bij één van de grote terecht. En soms is dat anders dan dat je geboekt hebt.....
      Zo kun je geboekt hebben bij een eco vriendelijke organisatie en terecht komen bij een lodge waar dieren aangeraakt of gevoerd worden.....
      Wij hebben het getroffen met Oscar onze gids.....rustig varen....altijd stoppen om foto´s te kunnen maken....relaxed....veel kennis van de omgeving...en gewoon een leuke vent!
      We deden het ook rustig aan op weg naar het kamp....en hebben onderweg veel dieren gezien! De neus van de boot werd de struiken ingevaren...en voor we het wisten werden we belaagd door kleine brutale apen....die onze vlag wilde stelen. We keken onze ogen uit onderweg!!
      Bij aankomst bleek onze privat cabin met comfort, rust, en luxe gewoon een hok te zijn wat niet anders was dan de dorms.....en zelfs ook nog heel ongunstig lag. We kunnen in ieder geval slapen...en hebben een eigen af te sluiten ruimte!
      ´s Avonds werd er lekker voor ons gekookt en daarna gingen we bij de buren een biertje drinken en genieten van de ondergaande zon.
      Niet snel erna zijn we gaan slapen....

• Day 340

Pampas tour dag 2

April 9, 2010 in Bolivia

Vanmorgen konden we uitslapen...tenminste....er waren andere groepen die er om 5 uur uitgingen en om 6 vetrokken met ronkende motoren. Onze privat cabin ligt precies aan het water....en in de loop naar de dorms en de baños.....dus we waren al vroeg wakker!
      Om 7.30 ging onze wekker....en om 8 uur waren we klaar met het uitgebreide ontbijt. Op het programma voor de ochtend stond een wandeling van een paar uur...op zoek naar annaconda´s in de pampas. Gewapend met laarzen en veel zonnesmuk gingen we op pad. Onderweg werd er regelmatig gestopt voor allerlei andere dieren. Eenmaal in de pampus verlieten we de boot en gingen te voet verder....door het natte water....en soms liepen de laarzen vol. Helaas hebben we geen annaconda gezien....het is niet helemaal de tijd van het jaar....er is nog teveel water....ze kunnen zich goed verschuilen. De lunch werd geserveerd op de lodge en daarna was het siësta tot een uur of drie. Omgekleed in badkleding en gewapend met camera´s gingen we op zoek naar roze dolfijnen. Op een open water werd rondjes gevaren...toeren gemaakt met de motor van de boot (vinden de dolfijnen leuk)...op de houten boot getikt.....en hingen we met de voeten in het water. En ja hoor....Heleen had beet!! Ze werd zachtje gebeten....en nat gespetterd. Ze was ook de eerste te water en had al snel vrienden. De Franse ging ook te water maar had minder sjans....goh, jammer! Ash bleef aan boord omdat ze niet goed kon zwemmen....en de mannen stonden foto´s en filmpjes te maken.....al was het erg lastig want ze laten zich niet echt goed zien. Er werd besloten om te wisselen.....maar toen de mannen te water gingen waren de dolfijnen nergens meer te bekennen. Volgens Oscar waren het mannetjes.....en hielden ze van Heleen....jaja!! Morgen gaan we het weer proberen....en Dan en ik besloten om in bikini te gaan!
      Op weg naar de lodge keek iedereen nog om zich heen....maar er werden geen dolfijnen meer gevonden. China had weer lekker voor ons gekookt...en er werd zelfs een fles wijn open getrokken bij het eten. Daarna gingen we aan boord...op weg naar het volleybal-en voetbalveldje...waar de locals tegen de gringo´s speelden....een biertje gedronken werd.....en genoten werd van de ondergaande zon.
      Was weer een mooie dag.....en vroeg naar bed....de buitenlucht maakt moe!

• Day 341

Pampas tour dag 3

April 10, 2010 in Bolivia

Vanmorgen al vroeg uit de veren.....wij waren vandaag aan de beurt om om 6 uur te vertrekken. Iedereen was nog slaperig aan boord en het stikte van de muggen op het water.....en niets hielp!! We gingen een stuk de andere kant op om in een bocht te genieten van de opkomende zon....en van de stilte...en alle wakker wordende dieren.
      Daarna hadden we ontbijt in de lodge. Met zwemkleding gingen we op pad om Piranha´s te gaan vissen en vervolgens dolfijnen te zoeken. In een watertje naast de rivier werden de ¨hengels¨ uitgegooid en werd er met vlees gevist...en er werd flink gebeten. In een klein half uurtje hadden we vijf vissen gevangen....en natuurlijk weer teruggegooid. Lastig soms wel om ze van de haak te krijgen....met die tandjes!!
      Daarna zijn we op zoek gegaan naar dolfijnen....maar helaas....we waren niet de enigen....en de dolfijnen lieten zich niet meer zien.....jammer!!
      We hadden een vroege lunch op de lodge en pakten daarna onze spullen in voor de terugtocht over het water. In iets meer dan een uur waren we terug bij de trucks en werden onze rugzakken op het dak geladen. Na iets meer dan drie uur....een lekke band....stoppen voor een slot in de boom en om kaas te kopen waren we weer terug in Rurrenabaque en zat de tour er op!
      We kregen een koud glas cola en vulden onze formulieren in. Daarna pakten we onze rugzakken en liepen naar Hotel Oriëntal.....tijd voor een douche.....en daarna foto´s kijken met een biertje...

• Day 338

Feest!

April 7, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 28 °C

Rurrenabaque is leuk! De vegetatie is hier weer compleet anders dan in Coroico. Het plaatsje is relaxed en de straten zijn heel breed. Het belangrijkste vervoersmiddel hier is de brommer taxi...doet een beetje oosters aan. We zijn hier precies op het goede moment.....het regenseizoen is voorbij...de vegetatie is prachtig.....geen muggen en sandfly�s (in Coroico zijn we beide werkelijk lek geprikt) maar wel weer knalblauwe vlinders (die zich helaas niet laten fotograferen)....en de temperatuur is heerlijk. We werden gewaarschuwd voor hoge luchtvochtigheid en meer dan 32 graden....maar in Rurrenabaque is het koeler.
      Hotel Oriëntal ligt aan het centrale park....maar is heerlijk rustig. We hebben een typische tropenkamer....geen ramen maar gaas....en geen dekens maar een dun lakentje....in La Paz lagen we nog onder drie dekens. Het is hier ook iets lager....zaten we in La Paz nog tegen de 4000 meter...zitten we in Rurrenabaque op 230.

Vandaag is het feest....Heleen is jarig! We hebben unaniem besloten dat we beide dit jaar niets aan onze verjaardagen doen, en het volgend jaar pas vieren! Ondanks dat hebben we onszelf gisteravond wel getrakteerd op een borreltje en gaan we vanavond ergens lekker eten. We zullen het niet te laat maken want morgen ochtend gaan we de pampas in. Vanavond nog even een kleine rugzak inpakken met wat spullen voor drie dagen. We zijn benieuwd....o.a.zwemmen met roze dolfijnen en piranha�s vissen...

Eerst nog even lekker ontbijten morgenvroeg....altijd weer een leuk begin van de dag in hotel Oriëntal.

• Day 344

Links of Rechts?

April 13, 2010 in Bolivia ⋅ ⛅ 31 °C

We hebben een besluit genomen. We moesten kiezen tussen terug bussen naar La Paz en daar vandaan naar Santa Cruz....of vanuit Rurrenabaque bussen naar Trinidad en daarna naar Conception (daar in de buurt) waar we vrijwilligers werk gaan doen. Het is het einde van het regenseizoen....en de wegen zijn nog niet helemaal droog...we horen verhalen over mensen die de bus uit moeten om hem uit de modder te duwen......maar de weg schijnt begaanbaar te zijn.....en de reisduur schijnt 14 uur te zijn (al hebben we verhalen gehoord dat dat langer is).
      Ook de eigenaar van ons hotel bevestigd de lange reisduur (vaak meer dan 20 uur) naar Trinidad en voegt er aan toe dat er vaak geen zitplaatsen meer zijn als de bus in Rurrenabaque aankomt. Tevens kun je vaak nog een aantal uur op de terminal zitten wachten tot ie op komt dagen en moet je zelf weer op zoek naar de juiste bus....beetje vergelijkbare situatie als vanaf Coroico dus. De bus mag dan wel veel goedkoper zijn, maar we hebben besloten om toch te gaan vliegen morgen. Om acht uur moeten we ons melden voor de incheck op het kantoor in het dorp. We zijn benieuwd naar het gewicht van onze bagage want boven de 15 kilo p.p. moeten we bijbetalen ( 0,50 eurocent per kilo...hahaha). Vervolgens gaan we met de taxi naar Reyes om daarvandaan om 10.30 naar Trinidad te vliegen....aankomst 11.40 uur.....lijkt wel op de vlucht naar de Corn Islands van vorig jaar.

Verder zijn we lui...zijn we via internet alweer een aantal zaken aan het regelen voor in Nederland zoals de verzekeringen en de zorgverzekering, hebben we onze oude Uno weer terug gekocht en zijn we al weer aan het bomen over werk. Gisteren dachten we een dagje rustig aan het zwembad te liggen maar werd onze rust verstoord door een geel blauwe vogel (ja Margreet, die bestaan ook, zie foto....we gaan trouwens in de buurt van Trinidad proberen een dagje met de vissers mee te gaan om nog meer roze vriendjes te spotten). Tja...het is al weer 13 April.....nog anderhalve maand.....het lijkt nu wel nog sneller te gaan!!

• Day 337

Valt mee!

April 6, 2010 in Bolivia ⋅ ⛅ 25 °C

We zijn twee dagen langer gebleven in Coroico. Zondag waren er verkiezingen in Bolivia en het was pasen...er reden beperkt bussen....en het zou lastig kunnen zijn om accommodatie te vinden. We hebben ons ticket voor, volgens de Lonely Planet, één van de vervelendste wegen van Bolivia twee dagen uitgesteld en hebben we twee dagen langer aan het zwembad gelegen.
      Gisteren waren we er helemaal klaar voor....laat maar komen die weg!!
      De datum van ons kaartje werd veranderd van een 3 naar een 5...en volgens zeggen bij de balie waren de afspraken hetzelfde....een plaats vóór in de bus!
      Zoals afgesproken stonden we om 12.30 uur op het plein vóór de kerk...niet alleen, twee Hollandse meiden en een Duitse stonden ook te wachten.....er gebeurde niets! Om 12.30 uur Boliviaanse tijd kwam de dame van het verkooppunt op ons af met de mededeling dat we twee blokken verder moesten zijn....inpakken en wegwezen dan maar. Ze liep met ons mee en gaf ons ieder een geel papiertje van de busmaatschappij met de naam van de buschauffeur en onze stoelnummers voor de bus waarvoor we in een ander dorp moesten opstappen.......stoelnummers 25 en 26....da´s volgens ons niet voorin! Ze had ons moeten omboeken naar een andere maatschappij....jammer dan!
      Twee blokken verder ging de dame terug naar haar kantoortje en liet ons achter met de mededeling dat er over tien minuten een taxi zou komen om ons naar het andere dorp te brengen waar rond 14.00 / 14.30 uur de bus langskomt. Na een Boliviaans kwartier stopte er een barrel voor ons neus waar we met vijf ¨man¨ plus bagage in gepropt werden.....en gingen op pad. Aangekomen bij de opstapplaats probeerde de chauffeur nog extra geld te vragen...maar daar trapten we niet in.
      Het was druk.....veel bussen kwamen voorbij....veel taxi´s, busjes, en ook redelijk wat backpackers...allemaal afgezet op deze plek met hetzelfde doel. En bij iedere bus die de richting van Rurrenabaque op ging moesten we vragen of we op de lijst stonden. Nee, jullie bus is kleiner en komt over 15 Minuten, en hij is is blauw met geel....Nee, de Turbus is groot en komt over een half uurtje en hij is blauw met zilver. We hebben alle bussen gevraagd. Ondertussen vertrokken alle ander backpackers mer redelijke luxe ¨cama¨ bussen...en bleven we met de twee Hollandse meiden over....tot iets over vijven!! Daar kwam ie aan....klein....een oud barrel....en drie uur later dan gepland. En de chauffeur had haast....inpakken en wegwezen!! Jammer....er waren wat stoelen dubbel geboekt...en het was nog even passen en meten, maar toen zat iedereen....klaar voor de ¨zware tocht van een uur of zestien¨. Het eerste gedeelte was over verharde (niet geasfalteerde) wegen waar goed te rijden viel. Opvallend in Bolivia is dat bij het inhalen in de bergen de andere weghelft gekozen wordt...in het begin even schrikken, maar als iedereen het blijkt te doen werkt het prima!! Om 19.00 uur werd er gestopt voor 20 minuten diner bij een groot restaurant. Daarna gingen we de nacht in....werd alles nat van de regen....werden de wegen wat slechter en werden de kuilen naar mate we Rurrenabaque naderden hier en daar groter. Dan weer even langzaam...of door het water of de modder.....maar geen zieken, iedereen lag lekker te suffen of muziek te luisteren.....en we waren twee uur eerder dan gepland op de plaats van bestemming!! Nou ja!! We hebben weinig geslapen....maar dat wisten we van tevoren.....maar het viel ons echt erg mee!! De weg van Tupiza naar Tarija.....die was pas erg.....daar is dit een peuleschilletje bij!!

We hebben ons af laten zetten bij Hotel Oriëntal.....en nadat we ontbeten hadden en ieder een heerlijk zoete halve grapefruit uitgelepeld hadden...en vers carambola sap uit eigen tuin hadden gehad zijn we een paar uurtjes gaan liggen. Ik ga Heleen wakker maken.....het is 12.30.....we gaan het dorp verkennen....en ons laten informeren over de Pampas!