Bolivia
Trinidad

Trinidad: Arztcheck & Ausruhen 🙆‍♀️

September 4, 2023 in Bolivia ⋅ ☁️ 33 °C

Fix und fertig, so gut wie nicht geschlafen.🙈 Und bin gleich mal ins Krankenhaus, also es war kurz vor 6 Uhr. War das erste Mal wieder auf einem Moto-Taxi,🛵 war cool. Und die großen Aras sind wie für uns Meisen. Also das täglich Brot und nichts besonders. 😅

Es war jetzt schon ziemlich warm und Moskitos am Start. 🙈Ich musste bis 7 warten um einen Termin ausmachen zu können. Dann den Termin bezahlen und ewig warten.😝 Es lief alles so langsam ab. Erst nach 9 Uhr war ich dann beim Arzt. Ich hatte Glück und Stress gemacht, denn es waren viele Leute da zu warten. 😅Ich war fertig mit den Nerven und so froh, dass es hieß, dass mein Herz❤ passt, aber Tests gemacht werden für Dengue, Corona und mehr. 💪Also dann zum Pippi und Bluttest. Das Klo war unter aller sau 😣und das so stets von mir gefürchtete Blutabnehmen ging auch. 😇
      Echt unglaublich wie viel komische, unnötige und aufwändige Bürokratie hier am Start ist. 😮

Dann war abwarten angesagt. Ich ging in mein Hostel, dusche und pennte etwas. 💪Es gibt in Trinidad nur komische Unterkünfte 😜und ich war froh mein teureres, aber sehr geräumiges und privates Zimmer zu haben. Das kam gerade recht. 😇Davor dachte ich mir schon für was ich bitte dieses luxuriöse Zimmer brauche. Da sieht man mal. 🤣

Der Arzt war nicht mehr am Arbeiten, als ich um 14 Uhr meine Ergebnisse abholte.😜 Super, also morgen hin. Aber deutete meine Ergebnisse im Internet und mit Isma.💪 Dengue & Co negativ. Es war wohl eine Panikattacke. Sie geht nur max. 10 Minuten und ist nicht gefährlich. Die Schmerzen in der Brust können davon kommen und sie blieben so lange, weil wohl mein Zwerchfell komisch verklemmt war. 🙈Ich habe mich gestern zwar so sehr erschrocken, aber dann auch viel gleich darüber gelacht. Da habe ich mich wohl verlacht. 🤣🙈
      Die Attacke kam wohl auch leichter, weil mein Körper etwas müde ist und mein Geist auf daheim eingestellt ist. 🏡
      Dazu wahrscheinlich Unsicherheitsgefühle (sehr unterbewusst) wieder allein unterwegs zu sein, ein allgemein erregtes Nervensystem. Jo unschön, aber kann jedem passieren. 😅

Also schlief ich viel und ruhte mich aus.💪😇

Trinidad

May 7, 2023 in Bolivia ⋅ ☁️ 23 °C

Sochtends om 6 uur kwam de bus aan in Trinidad. De hoop dat er een bus al vrij snel richting Rurrenabaque zou vertrekken verdween al snel toen het eerste busbedrijf zijn rolluik open deed. De eerste vertrekt om 10:30. De volgende dag. Na even later een kaartje te kunnen hebben kopen, heb ik maar een taxi genomen naar het centrum in de hoop dat er ergens een bed te vinden is. Dit bleek geen probleem, en ik kwam al vrij snel bij een hele aardige vrouw terecht waar ik een bed kon krijgen.

Trinidad was leeg en verlaten in de ochtend, want het was natuurlijk zondag. Gelukkig werd het smiddags iets levendiger en heb ik de stad wat verkend. Trinidad is een beetje een miniatuur versie van Santa Cruz. Ook hier is het vrij lelijk, nat en kapot. Toch was het, ondanks dat het ongepland was, leuk om door het stadje te lopen.

Culinair gezien probeer ik deze dagen nog even heel erg Boliviaans te eten, omdat ik niet weet of ik dit later nog kan krijgen. Gisteren had ik al Chicharrón, en vandaag stond er voor lunch, mijn favoriet tot nu toe, Majadito klaar. Majadito is gele rijst, tomaat, komkommer, ui, avocado, ei, met stukjes rund en chorizo. Als avondeten had ik Pique a lo Macho, een gerecht uit Cochabamba met een goed verhaal. Veel mensen werkten vroeger in de mijnen rond Cochabamba, en dronken daarna een aardige hoeveelheid alcohol. Dus wat aten ze daarna? Friet, vlees, ui, ei, tomaat en pepertjes. Alles op elkaar gekwakt en enorm vet. Een maaltijd tegen de kater is zo een nationaal gerecht geworden.

TAM Dagje..

April 14, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 30 °C

We hadden niet gedacht nog te gaan vliegen vóór 3 Juni....maar toch! Vandaag gaan we vLiegen van Rurrenabaque naar Trinidad...ook Bolivia! We moeten ons om 8 uur melden bij de officina van TAM twee straaten verder....maar eerst rustig ontbijten. Het kantoor blijkt nog gesloten...we zijn ook best vroeg! Nadat eerst de luiken geopend zijn, de boel stofvrij is genaakt en de hut geveegd is gaat de voordeur open en mogen we naar binnen. Gisteren was ons verteld dat we hier vandaan met een groepstaxi naar het vliegveld van Reyes (klein dorpje in de buurt) zouden vertrekken voor 15 BS p.p.......vandaag blijkt anders...en heel anders!! We moeten een taxi nemen naar de busterminal van Rurrenabaque......daar vandaan kost het inderdaad 15 BS p.p. met een mini busje naar Reyes, maar dan moeten er wel minimaal zes personen gaan. We hebben mazzel....het busje zit met ons erbij vol en vertrekt meteen. Het ritje van 30 minuten blijkt een klein uurtje te zijn...en we moeten ons melden voor de incheck bij de officina van TAM in Reyes.....midden in het centrum. De chauffeur van het busje is zo vriendelijk om ons daar af te zetten. Nadat we ingecheckt hadden en 29 BS extra betaald hadden voor ons overgewicht mochten we naar het vliegveld....aan de andere kant van het dorp. Hoe? Met de brommer taxi! Gewoon bij iemand achterop stappen en voor 7 BS een paar bospaden af tot je bij de ¨earopuerto¨ wordt afgezet.
      Hier is niemand!! Geen vliegtuig....geen medereizigers....alleen een oude manke man welke ons begroet. Hij is van de catering...tenminste, hij heeft een koelbox met lauwe meuk in de verkoop. We moeten nog een half uur wachten tot we vertrekken (geplande vertrektijd 10.30 u) en besluiten wat foto´s te maken en een verfrissing te kopen.....en raken aan de praat. De man volgt ook nog een computer cursus en vraagt ons hem te helpen met zijn Tarea...en vraagt ons twaalf landen te noemen in Europa.....welke hij snel opschrijft. Inmiddels verstrijkt de tijd.....is het 10.40 uur....is er geen vliegtuig....maar lopen er langzaam meer mensen binnen met nog in te checken bagage of met pakketpost. Iets voor elven schiet de man van de catering in een oranje hesje en hinkt met twee felgekleurde stokken het gras op. Wij dachten dat er een brommer voorbij kwam....het blijkt ons vliegtuig te zijn wat via het gras voorbij komt zeilen. Bijna kwam het tot stilstand tussen de koffers welke klaargezet waren door de Bolivian Menzis Crew.....het gaat allemaal goed! De man heeft het vaker gedaan......later loopt hij samen met de piloot een inspectierondje om de oude Singer......we noemen hem Manis!
      Er wordt flink uitgeladen....flink ingeladen....het is druk op het vliegveld. De uitgang van onze ¨gate¨ wordt met spanlinten afgebakend en de piloot komt wat formulieren invullen. Om 11.30 uur mogen we aan boord....via de achterkant van het vliegtuig moeten we een soort laadklep beklimmen....tussen de dozen en pakketten. We hebben een plaatsje voorin...met zicht naar achteren. We kunnen weg....of niet. Nadat we twee keer koppen geteld hadden bleek er een passagier te ontbreken.....connotie, wat nu, help! De passagierslijst werd doorgenomen en de ontbrekende man bleek een kennis van iemand aan boord....even bellen....ja,ja...ik kom er aan!
      Tien minuten later konden we weg....rede van vertraging onbekend, kan geen klok kijken, tijd vergeten.....anyway, we gaan!!
      De naaimachine werd gestart....en we denderden de baan af.....in een bloedhete cabine en een walm van kerosine. Gordels ontbraken, leuningen waren lam....maar we zaten....opgevouwen! In het begin was het lastig om hoogte te maken....niet gek met al die zooi aan boord. Ik zat gelukkig naast de gereedschapskist welke naast me in het gangpad stond...en ik zag een hamer naast de ingang liggen. We zijn het inmiddels gewend......we kunnen er smakelijk om lachen...we keken elkaar aan en waren gelukkig!
      Twintig uur bussen werd in een uur overvlogen...we daalden in op Trinidad......waar het al 20 dagen regent....maar het net een kwartiertje droog is.
      Wel weer een leuke ervaring!!

Jaartje verder..

April 16, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 27 °C

Tja...als je een jaar weg gaat.....ben je ook een keer jarig. Vandaag is het weer zover en gelukkig doen we er niets aan. Het is allemaal anders als je op reis bent!
      Vanmorgen werd ik wel zingend wakker gemaakt door Heleen! Het feestontbijt is erbij ingeschoten, we hebben beide een shakegenomen en Heleen een saltaña...die houd altijd van hartig. Op het plein hebben we, net als gisteren, een scooter gehaald (dat gaat hier zo makkelijk....je geeft je ID card af, krijgt een brommer mee....lekker rijden maar....even aftanken voor 50 BS = 5 euro....en terugbrengen en 10 BS per gebruikt uur betalen).
      Gisteren zijn we naar Balo gereden om voor vandaag een afspraak te maken om met een visser de Rio Mamoré op te gaan om roze dolfijnen te spotten en te zwemmen. De eigenaar van het restaurant zou iets voor ons regelen vandaag...zorg dat je hier om tien uur bent.
      Wij waren te vroeg....maar het was geregeld. De man van één van de kokkinnen gaat vandaag met ons op pad...en de twee kleine zoons gaan mee in het houten bootje met grasmaaier aandrijving ( je kent ze wel...die mannetjes die met zo´n handmaaier het gras om de bomen en de palen wegmaaien.....nou, zo´n ding hing achter de boot). Wel vrolijk....je noemt elkaar niet bij de naam in Bolivia....iedereen heeft een bijnaam. Zo gingen vandaag Gordo en Flaca mee aan boord....de dikke en de dunne. Wel vaker hebben we in telefoongesprekken en op straat bijzondere namen gehoord...en dit is typisch iets voor Bolivia.
      Enfin...we gingen op pad....en de motor maakte zoveel herrie dat na bocht één alle wilde dieren gevlogen waren. Er kwam hier en daar nog wel een Tucan voorbij...en we zagen nog wat andere leuke vogels...maar verder was het een hoop herrie en weinig snelheid. Na 2,5 uur dobberen kwamen we uit op een reder gedeelte van de rivier waar we te water gingen. Er waren inderdaad een stuk of drie dolfijnen om ons heen....echter wilde ze niet met ons spelen....jammer!
      We hebben nog een extra rondje getuft....en er vloog nog een enorme grote vis (cm of 40) langs mij heen de boot in...recht in de armen van Heleen...die net als ik zo schrok....en de vis verdween aan de andere kant weer in het water. We keken elkaar allemaal aan zo van...wat gebeurde hier nou?!
      Op de terugweg zijn we over een laguna gevaren...en moesten we stoppen omdat de schroef vol met rotzooi zat. De zoontjes gooide hun hengeltjes uit en in minder dan tien minuten lagen er tien vissen in de boot te spartelen...dat wordt de lunch!!
      Om 3 uur waren we weer terug bij het restaurant en hebben we onze gids 200 BS betaald...hebben we de scooter gepakt en zijn richting Trinidad vetrokken....beide flink gekleurd van het zonnetje.

Vanavond mag ik kiezen waar we gaan eten....

Trinidad, טרינידד, TDD, トリニダ, ტრინიდადი, 트리니다드, Trinidadas, Тринидад, Kimsantin llaqta, Тринідад, ٹرینیڈاڈ، بولیویا, 特立尼达