Brazil

Top 10 Travel Destinations Espírito Santo
Show all

Casa de Memória de Vila Velha

January 24, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag gingen we eens even cultureel doen. Silvania wist van een museum waar iets over de geschiedenis van de stad Vitória wordt verteld. Interessant! Ze was er zelf ook nog niet geweest, dus we waren wel benieuwd.

De naam van het museum is: 'Huis van geschiedenis van Vila Velha (Oude stad)'. De Europese kolonisatie hier is begonnen ten zuiden van de rivier in Vila Velha. Vila Velha is het oudste deel van de stad, dat meerdere gedeelten kent, waaronder Cariacica (woont familie), Mucuri (wonen ouders nu), Vila Capixaba (woont familie, is Silvania opgegroeid), Campo Grande (grote winkelstraat) en Vitória (vliegveld). Geografisch best een hele puzzel, maar Vila Velha bevat dus de meeste geschiedenis en ook de mooiste stranden. Er is een hele stad omheen gebouwd, dus om er te komen van buiten de stad (waar wij zitten) duurt even. Klein uurtje rijden ongeveer.

Aangekomen bij het museumpje bleek het best wel klein te zijn. Een paar kamertjes oude foto's, een kleine tentoonstelling over de slavernij, buiten een oude tram en een uiteenzetting over de aankomst van de eerste Portugezen. De Portugese kapitein aan boord heette Vasco Fernando Coutinho en, wat grappig is, hiermee ligt een link met onze eigen Máxima Zorreguita.

We hadden nog energie en zonlicht over, dus zijn we nog naar het klooster gegaan. Zie volgende blog..

Convento de Nossa Senhora da Penha

January 24, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Dezelfde middag zijn we ook omhoog gelopen naar het klooster. Een mooie, maar hete, wandeling. Wel leuk dat we onderweg niet alleen kleine, maar ook een grote leguaan tegenkwamen. :)

Bovenop wachtte ons een schitterend uitzicht aan alle kanten. Echt supermooi. Daar viel pas op hoe groot de stad eigenlijk is en hoe mooi gelegen tussen oceaan en bergen.

In het klooster waren meerdere altaren, beelden en schilderijen te zien. Opvallend was een schilderij waarop een visoen was afgebeeld van Hollanders die de stad belegerden en een engelenleger in de wolken zagen. Zag Elisa ook niet zoiets?

Terugreis +1

January 31, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 28 °C

De dag van de terugreis is natuurlijk onvermijdelijk, helaas! De rode modder hadden we van de huurauto laten schrobben en de als souvenir gekochte sprei en koffie had ik al in mijn koffer gepropt. Het afscheid nemen van de familie is natuurlijk niet leuk, vooral voor Silvania moeilijke momenten. Gelukkig hadden we er wel goed de tijd voor en hebben we bijna iedereen nog kunnen zien de laatste dag.

Het inchecken op het kleine vliegveld in Vitória gaf geen moeilijkheden en we zaten snel in de vlucht naar São Paulo Guarulhos. Daar ging het echter wel helemaal mis. We vergisten ons in de tijd en, ondanks veel haastgedoe, kwamen we te laat aan bij de gate. Hierdoor misten we de vervolgvlucht naar Parijs. En ja, wat dan he?

Gelukkig is alles goed geregeld bij Latam, onze vliegmaatschappij. We moesten ons melden bij een balie een stukje verderop. De jongens daar gingen een oplossing voor ons vinden. Wij moesten maar even wachten op een bankje. Hier hadden we mooi de tijd om de rust terug te vinden en te bidden voor een oplossing. Die kwam er, en hoe! We kregen een hotelovernachting en een andere vlucht de volgende dag. En als we het goed hebben begrepen, zonder extra kosten. Halleluja! Supergoed allemaal.

Dus, wij weer naar buiten door de douane en op zoek naar een transfer richting het hotel. Het vliegveld is nogal groot en die transfer vinden veel helemaal niet mee. Uiteindelijk was het al ver na middernacht toen we de plek vonden waar die zou moeten zijn. Hij was alleen net weg en zou over 40 minuten pas terugkomen. Dan maar een taxi en binnen een half uur zaten we goed en wel op onze prima kamer in hotel Monaco.

Het hotel viel zeker niet tegen. Bedden goed, ontbijt en lunch meer dan prima. Rustig en vriendelijke mensen. We hebben er eigenlijk gewoon van het extra dagje zitten genieten. Lekker geluierd.
      De volgende dag waren we natuurlijk ruim van te voren weer terug op het vliegveld voor de lange vlucht naar huis. Dat is een lange zit, daar is niks aan te doen. Na een korte overstap in Barcelona kwamen we aan in Amsterdam. Hier moesten we nog wat regelen voor onze bagage, die was ons al vooruit gereist.

Dat dachten we althans. Bij aankomst in Amsterdam bleek de bagage daar niet te zijn. Dus hebben we een formulier ingevuld om deze terug te vinden.

Zo eindigde onze relaxte vakantie met wat gedoe, maar we kijken terug op veel mooie dagen en momenten in Brasil!

Dag 1: Aankomst

December 17, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Op het vliegveld gelijk de huurauto opgehaald bij de balie. We kregen een cactus mee. Of een citroen, wat je wilt. Een Citroën Cactus dus, een gloednieuw glanzende automaat met airco. Het was een bekende rit naar het huis van moeder en vader die we zonder navigatie aflegde. De snelweg was een beetje opgeknapt, geen gaten meer. Ook de straat bij het huis was inmiddels verhard aangelegd.

We haalden de koffers uit de auto. Vader Eduardo had naast het huis een afdakje gebouwd. Ik weet niet of het als carport was bedoeld, maar de auto paste er in ieder geval niet onder. Gelukkig hebben we een iets kleinere auto dan vorig jaar. Ik heb de auto er maar voor geparkeerd, toch nog mooi en veilig binnen het hek.

We waren nog maar net binnen en 'todo mundo' arriveert ook. De hele familie kwam langs inclusief kids. Een warm weerzien volgde en leuk om gelijk op de eerste dag iedereen weer gezien te hebben. Voor mij een prettig weerzien van de schoonfamilie, voor Silvania is het echt thuiskomen.

Het hoogtepunt was niet onze aankomst, maar de aankomst van het kersverse babytje van een paar dagen oud van Lucimar en haar vriend. Zo'n klein rood hummeltje in veelsteveel kleding die lekker lag te slapen in moeders armen. Deze werd natuurlijk uitgebreid bewonderd en bejubeld door iedereen.

Na wat bijgepraat te hebben met iedereen moesten we echt even gaan liggen. We waren helemaal kapot. We hadden ook maar weinig kunnen slapen in het vliegtuig. Terwijl wij sliepen werd er eten gemaakt: rijst, spaghetti, kip en bietensalade. Lekker hoor!

Na wat geholpen te hebben met schoonmaken en het bed opgemaakt te hebben, gingen we naar de bovenverdieping. Even met zijn allen naar het babytje kijken. Ondertussen draaide Edimar wat plaatjes op zijn oude stereo. De Beegees, de brazilliaanse equivalent van Doe Maar en oude gospelmuziek. Nogal klein, druk en vol daar, maar ook veel liefde, vrolijkheid en gezelligheid.

Toen iedereen weg was en het hele huis weer rustig was geworden werd het tijd om lekker te douchen, nog even wat te eten, te praten en te rusten. Daarna lekker op tijd naar bed gegaan.

In al de drukte heb ik eigenlijk geen foto's gemaakt. Alleen een paar van in en rondom het huis....

Dag 2/3: Acclimatiseren

December 19, 2019 in Brazil ⋅ ☁️ 31 °C

De eerste dagen hebben we echt nodig om te acclimatiseren. Ik het meeste, maar Silvania ook. Het tijdverschil en het andere klimaat maakt dat we snel moe zijn en het liefst dichtbij huis blijven.

De tweede dag zijn we eind van de middag nog even een biertje wezen drinken bij de bar om de hoek. De dag erna zijn we naar het centrum geweest. Silvania wilde even langs de tandarts voor een check. En dan konden we gelijk even met Tania, haar zus, langs haar werk om iets te regelen.

Verder een beetje thuis rondhangen, wat kletsen, mijn Portugees ophalen, Brazilliaanse tv kijken en tussen de middag ff een dutje doen. Lekker rustig aan!

Dag 4/5: Vargem Alta

December 20, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 28 °C

Het handige van een huurauto tot je beschikking hebben is dat je er gewoon ff tussenuit kan. Even een nachtje ergens anders heen: frisse lucht, andere plek, andere vrienden en kennissen ontmoeten.

Dus stapten we in de auto op weg naar Vargem Alta om daar (eventueel, als dat uit zou komen, afspraak was wat losjes gemaakt) een nachtje te blijven. Een hele mooie rit langs bergen, watervallen, bossen en weilanden. Neefje Victor ging ook mee.

We gingen weer naar Diemas en Betsy, maar er waren nog meer mensen daar, die Silvania ook kent van vroeger. Heel gezellig dus, en voor mij ook een beetje druk moet ik zeggen. Silvania heeft lekker gekletst, ik heb met Victor een beetje de boel verkend daar. Vorig jaar zijn we ook daar te gast geweest. Vargem Alta is een mooie groene plaats die wat meer in het binnenland ligt. Veel andere planten en vogels dan in Vitória. Het is daar ook bijna 10 graden frisser dan aan de kust.

Zoals verwacht werden we gastvrij ontvangen en was al snel duidelijk dat een nachtje blijven geen enkel probleem was. Dus de tassen kobden uit de auto en de chauffeur (ik dus) mocht ook een biertje drinken. :)
      Sowieso aan drinken en eten was er weer geen gebrek. Het gaat er gastvrij aan toe.

Victor was nog niet eerder in Vargem Alta geweest, ik wel, dus ik heb hem even rondgeleid langs de bananenplanten en de andere fruit en groenten, langs de kippen en de vissen (nieuw) en ook samen op zoek naar salamanders. Zeker toen ik tijdens het koffie drinken opeens een hele mooie grote groene salamander zag buiten op een muur. Die mooie grote groene was helaas veel te snel voor mij om goed te fotograferen, de kleinere, minder mooie, bruine exemplaren bleven natuurlijk wel gewoon zitten. Beetje jammer.

De volgende dag moesten we al direct na de koffie weg want we zouden bij andere vrienden in Vitória de voetbalwedstrijd Flamengo-Liverpool gaan kijken om een of andere wereldbeker. Prestigieus, en dus belangrijk! Dus iedereen hier wil die wedstrijd zien en wij uiteraard ook.

Voor we weg gingen hebben we nog samen gebeden met buurman Tininho die daar altijd op de koffie komt. Erg mooi moment, mooie vent is dat. En toen was het echt tijd om weg te gaan.

Op de terugweg zijn we nog even langs Pedra Azul gereden om te lunchen bij Ronchi, een leuke 'biertuin' die we vorig jaar ontdekt hebben. Ook leuk voor Victor om Pedra Azul even te zien. Hij was die dag jarig en werd veertien jaar, dus prima dag voor een uitje en een extra taartje bij de lunch.

Door werkzaamheden en langzaam verkeer in de bergen (vervelende vrachtwagens) kwamen we te laat aan in Vitória. De wedstrijd was allang bezig, dus eenmaal daar bleek daar dan ook niemand meer te zijn. Lekker losjes allemaal. Dus wij naar huis om daar de wedstrijd te gaan kijken. Gezellig met Papa en Victor gekeken in mijn Flamengoshirt. Helaas na verlenging 1-0 verloren. Maar Flamengo heeft goed gespeeld en laten zien dat ze mee kunnen met de Europese top. Netjes hoor! Flamengoooooo!

De dag hebben we afgesloten bij Franguinho Patuta, een kiprestaurant in de stad. Victor weer meegenomen want het was immers nog steeds zijn verjaardag! Dat restaurant is ook een favoriet van vorig jaar. Ze hebben daar niet alleen kip, maar van alles. We hebben lekker gefrituurde garnalen en vis gegeten, met patat en een ijsje toe. Sil nam uiteraard cocossmaak. Ik probeerde een ijsje met de smaak 'Acai met paceco'. Acai is een rode vrucht. Vind ik lekker. Paceco blijkt een soort pindakaas. Wist ik veel. Een bijzondere combinatie moet ik zeggen....

Dag 6: Typische zondag voor kerst

December 22, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Ook hier is het bijna kerst, dus familiebezoek. Er kwamen drie tantes langs die ik nog niet kende, en ook Gilmar(broer) en Sara (nichtje) met haar zoontje. Maar die komen zo vaak, dat noem je dan geen bezoek meer. Silvania wilde eigenlijk het huis schoonmaken, maar daar kwam dus weinig van. En ik wilde eigenlijk gewoon helemaal niks doen, maar daar kwam dus ook weinig van. Beetje bijzitten bij de tantes die op bezoek kwamen, beetje Silvania helpen, beetje relaxen. En een dag schiet zo voorbij.

Groepsgesprekken in het Braziliaans zijn nog steeds lastig te volgen voor mij, en daardoor ook een beetje vermoeiend. Ik vond het een prima idee dat we gingen wandelen en een 'chupie chup' gingen halen. Dat zijn huisgemaakte ijsjes in plastic zakjes die je een stukje verderop bij iemand kan kopen. Iemand die bij een busstation en een voetbalveldje woont, een veranda heeft en een klein winkeltje is begonnen met ijsjes, chips, snoep, maar ook bier en sigaren. Voor elk wat wils dus.

Dat wandelen moet je je niet op een Hollandse manier voorstellen. Zie het als slenteren op zo'n manier dat een 80 jarige en een peuter het tempo allebei makkelijk kunnen bijhouden. 'Tempo' is eigenlijk niet echt van toepassing. Daarvoor wordt er veel te veel stilgestaan en gepraat met buren. En toen we nog maar net de ijsjes hadden wilde men alweer terug naar huis. Dat vond ik zelf wel een beetje vlot, en gelukkig iedereen onder de 40 was het met me eens, dus bleven wij achter.

Beetje voetbal kijken, ijsje eten, mango's rapen en nog een beetje praten met iemand die Edimar kent. We hadden een mooi zwembad gezien en Silvania wilde weten of dat enkel privé wordt gebruikt, of dat wij er eventueel ook een keer van gebruik zouden kunnen maken. Dat bleek geloof ik wel te kunnen, dus wie weet!

Savonds zijn we nog met Mama mee geweest naar haar kerk. Een mooie dienst met veel jonge mensen. En af en toe gaat het er wat heftig aan toe, de manier van zingen, het volume, de hallelujas. Het is allemaal standje 10. Maar ik wen er aan. Ik zie ook de passie daarin, de toewijding, en dat is absoluut mooi.

Dag 8: Kerstavond

December 24, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Eerst even dag 7. Daar kunnen we kort over zijn. We zijn even naar Campo Grande (wijk met veel winkels) gegaan voor wat boodschappen, onder andere nieuwe kleren voor Victor, en hebben gegeten bij 'ons restaurant'. Dat is wel leuk trouwens. Dat is een typisch buffetrestaurantje waar gewone mensen (#locals) hier warm eten tussen de middag. Je gooit je bord vol en vervolgens wordt je bord gewogen bij de kassa. Goed eten voor een goede prijs.

Dag 8 dan. Die stond in het teken van de churrasco (bbq) met de familie. Iedereen zou komen dus het huis werd even goed opgeruimd, schoongemaakt, vlees uit de vriezer gehaald en alles klaargemaakt voor een vrolijke avond.

Silvania had de dag ervoor nog geïnformeerd bij een kapper en als ze er een beetje op tijd zou zijn kon ze er wel terecht voor een nieuw kerstkleurtje. Dat zou echter wel even gaan duren, dus we hadden besloten dat het beter zou zijn als ze alleen zou gaan met de auto. Daar had ik daarna nog wel even twijfels over, maar uiteindelijk bleef ze 6 uur lang weg.. dus beter zo! Uiteindelijk alles helemaal goed gegaan en natuurlijk helemaal blij met het nieuwe kapsel.

Nu was het wachten op de aankomst van de familie zodat de churrasco kon gaan beginnen. In het bijzonder ook wachten op de feijao tropeiro, een echt feestgerecht hier (zwarte bonen en groente) dat bij de bbq hoort. Een van de zussen zou dat thuis maken en mee nemen.

Buiten hing het al even in de lucht. Een enorme regenbui. Zo'n lekker tropisch buitje dat lekker hard gaat, de straten in rivieren verandert en onder aan de heuvel vast de nodige overlast veroorzaakt. Hier viel dat op zich wel mee.
      Wel viel nog even de stroom een momentje uit in de wijk. Ik zag het licht in de wijk uit.... en... aan gaan. Niemand leek er van op te kijken.

Na wat whatsappen en bellen haakte eenderde van de familie uiteindelijk toch af voor de churrasco. Dat viel nogal een beetje tegen. Dat betekent geen vol huis en geen feijao tropeiro. Echter, wel veel vlees uit de vriezer en rijst genoeg, dus gewoon maar beginnen en het gezellig maken met elkaar.

Edimar (oudste broer) is chef-bbq hier, maar hij was even naar de kerstavond dienst in de kerk. Dus ik de bbq aansteken samen met Gilmar (jongste broer). Dat werd een soort ouderwets fikkie stoken met wat we maar konden vinden aan nog droog brandbaar spul. Toiletpapier, stokjes, een soort gel met alcohol... het was een beetje improviseren, maar we hadden niks anders, en buiten was alles nat. Het duurde even, maar vooral de vondst van een kartonnen doos, hielp om de bbq uiteindelijk goed heet te krijgen.

Vlees, worstjes, kipvleugels, alles lekker staan bakken daar tot laat in de avond op de veranda. Ondertussen natuurlijk de nodige muziek en gezelligheid. Edimar en gezin erbij, Papa in de nette kleren en Silvania was dj. Dat laatste betekent veel latijnse dansmuziek en vooral Gusttavo Lima. Mama had echter zin in authentieke volksmuziek met veel accordeon. Dat zal wel iets van vroeger zijn. Ze (81 jaar bijna) had het aangezet in de woonkamer en had er enorm veel plezier mee, wat echt fantastisch is om te zien.

Allebei de soorten muziek stonden tegelijk heel hard aan. Uiteindelijk heeft de moderne muziek de wedstrijd gewonnen en werd de avond afgesloten met een dansje en een fotosessie. Toch een geslaagde avond, allemaal blije gezichten!

Dag 9 en 10: De Kerstdagen

December 25, 2019 in Brazil ⋅ 🌧 26 °C

Na de kerstavond Gilmar was blijven slapen hier en die wilde graag naar huis. Dus wij boden aan om hem thuis te brengen, dat is 10 minuten met de auto. Konden we gelijk even tanken en waren wij er gelijk ook even uit. Het had die ochtend ook nog veel geregend, maar onderweg viel de overlast daarvan wel mee.

Het idee ontstond om even te kijken hoe Ilma kerst aan het vieren was bij Donna Amelia. Ilma en familie kende ik al, Donna Amelia nog niet. 'Maar we zijn toch niet uitgenodigd?', vroeg ik heel Hollands. 'Dat hoeft hier niet, je mag gewoon langskomen. Dat is de Brazilliaanse spirit.', kreeg ik als antwoord. 'Ok..'

We werden inderdaad gastvrij ontvangen. Uiteraard. De hele familie was daar aanwezig, beetje kletsen, kaarten, dansen, spelen, drinken, lekker losjes allemaal. We kregen een biertje, Silvania aan de praat met oude bekenden, ik schoof aan bij het kaarten.

Ze speelden een soort hartenjagen, maar dan net ff anders. Na een tijdje kijken dacht ik de grote lijn van het spel wel ongeveer door te hebben. Er kwam een plaatsje vrij aan tafel en ik kon ook aanschuiven. Ok dan! Een paar rondjes gespeeld, met hier en daar wat hulp natuurlijk, en ging redelijk.

Later hebben we nog een tijdje staan praten in de keuken met Donna Amelia. Al 81, maar zeer vitaal. Leuk om te horen hoe ze leeft, hoe ze denkt en wat ze doet om wat extra geld te verdienen. Ze maakt pizzas voor vaste klanten, met name voor een drietal schoolkantines. Volledig natuurlijk, volgens echt Italiaans recept, met honderden tegelijk, allemaal in dat huisje daar. Respect! Ik was er gelijk benieuwd naar, maar nu zijn er geen pizza's helaas. Het is schoolvakantie.

Afscheid genomen en naar huis gereden. Daar bleek het volgende feestje alweer te zijn begonnen. De zus die er gister niet was, was vandaag gekomen met haar nieuwe vriend. Ook waren er een aantal nichtjes. Er was eten en de bbq en de muziek stond al weer aan. Het was gezellig, veel foto's gemaakt (zie fb) en een beetje gepraat met Edimar.

Iedereen was wel een beetje moe. Dat het niet zo laat zou worden was wel snel duidelijk. Toen stootte Silvania nog even hard haar hoofd toen ze iets uit de koelkast haalde. Aiii.. Flinke bult en hoofdpijn. Daarmee was het feest voor haar gelijk helemaal over, en voor de anderen was dat ook maar gelijk het moment om naar huis te gaan. Maar wees gerust. Ze heeft goed geslapen en de volgende dag ging het alweer stukken beter.

De tweede kerstdag hebben we het lekker rustig aan gedaan. Een gat in de dag slapen, wat rondhangen in huis, beetje opruimen daar, nog even een dweil er doorheen en de dag was alweer ver gevorderd.

Eind van de middag zijn we wel nog even naar Super Pao gegaan in Vila Capixaba, dat is een brood en banketzaak plus lunchroom in de wijk waar Silvania is opgegroeid. Lekker broodje gegeten met een heerlijke suco. Sap van vers tropisch fruit, zoals we dat in Nederland eigenlijk niet kennen. Ons tropisch fruit is niet zo vers als hier.

Daarna nog even een biertje gedaan bij een leuk cafeetje om de hoek. In de lunchroom kwam Silvania al een oude bekende tegen, bij het café opnieuw. Leuk die spontane ontmoetingen!

Dag 15/16: Ano Novo

December 31, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 28 °C

Er waren plannen om Ano Novo (Nieuwjaar) te vieren ergens op een leuke locatie. Echter door verschillende omstandigheden gingen die op het laatste moment niet door. Plan A ging niet door omdat een vriendin onverwachts moest werken en plan B bleek uiteindelijk ook niet haalbaar meer. Veel gedoe, weinig lol. Jammer, maar helaas.

De familie ging naar hun kerk om daar Ano Novo te vieren. Edimar nam Victor en papa mee naar zijn kerk en mama ging naar haar eigen kerk. Zoals altijd werd ze opgehaald met de auto door de pastor. Wij hadden daar door al het gedoe even geen zin in en zijn thuis gebleven.

Na een vermoeiende nacht met lawaai van buiten, een luie airco en een jacht op twee irritante kakkerlakken vielen we uiteindelijk pas na 4 uur echt in slaap. Uitgeslapen tot 9 uur, gedoucht, koffie en de auto in.

Nieuwjaarsdag vieren we aan het zwembad bij Ilma en gezin. Dat is een uurtje rijden verderop in Serra. De weg er naar toe weet ik ongeveer wel, dus rijd ik zonder navigatie. Bij het vliegveld miste ik toch een afslag waardoor het een echte ouderwetse toeristische route werd.

Bij Ilma waren we de auto amper uit of de churrasco (bbq) werd ons al aangereikt. Ondanks het banaantje en het broodje onderweg had ik ondertussen wel aardig honger, dus dat kwam goed uit. Zoals altijd rijst erbij en farofa. Dat is een soort garnering van tapiocameel. Kruidige kruimeltjes met een heel eigen smaak, alle Brazilianen vinden het heerlijk.

Daarna lekker wat gezwommen in het zwembad, gerelaxed en gekletst. Heerlijk begin van het nieuwe jaar!

Espírito Santo, Espirito Santo, ES, إسبيريتو سانتو, Штат Эспірыту-Санту, Еспирито Санто, কাপিক্সাবা, Estat dEspírito Santo, Espirito-Santo, Espírito Santo osariik, اسپیریتو سانتو, אספיריטו סאנטו, एस्पिरितो सान्तो, エスピリトサント州, ესპირიტუ-სანტუ, 이스피리투산투 주, Civitas Spiritus Sancti, Espirito Santas, Espiritu Santu, एस्पिरितो सांतो, Эспириту-Санту, Espìrito Santo, اسپریتو سانتو, Chuya Ispiritu suyu, Эспириту Санту, รัฐเอสปีรีตูซานตู, Еспіріту-Санту, Espiritu-Santu, 圣埃斯皮里图州