Brazil
Lago Tapari

Alter do Chão - Dag 1

May 25, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 30 °C

Op deze nogal regenachtige ochtend zocht ik de bus naar Alter do Chão op. In de stadsbussen hier in Brazilië (op deze heb ik trouwens een uur moeten wachten), zit altijd een mannetje achter in de bus waar je moet betalen. Wanneer je betaald kan je door een super krap poortje naar het voorste gedeelte in de bus, als je niet betaald blijf je in het achterste gedeelte. Uiteindelijk moet iedereen betalen, aangezien je alleen aan de voorkant eruit mag, maar het nut van dit hele systeem snap ik niet. Daarnaast kunnen grote tassen (die van mij ook) niet door het poortje heen, dus dan stap je uit en ren je snel terug naar de achterkant om je tas nog te pakken. Vreemd, maar oke.

Uiteindelijk kwam ik gewoon aan in Alter do Chão, een vrij toeristisch dorp aan de rivier, met een aantal hele mooie stranden. Ik heb deze keer geen hostel gekozen met bedden, maar met haken voor hangmatten! Als ik nu toch een hangmat heb, kan je er ook maar gewoon gebruik van maken! Het is een heel mooi plekje aan de rand van het dorp tegen het bos aan, waar je de apen in de verte kon horen.

En qua strand... Tja, daar had ik niet helemaal goed over nagedacht. De hele reis is het regenseizoen al wel een thema, en soms moet je er ook een beetje rekening mee houden. Dit was ik deze keer lichtelijk vergeten te doen. Want wat was de situatie? Het prachtige stranden lagen onder het prachtige water 🙃

Savonds was er in het dorp een Carimbô feest. Carimbô is een traditionele dans in het noorden van Brazilië. De muziek komt onder andere van de carimbó drum, een trommel van een meter hoog en 30cm breed, gemaakt van een holle stam van hout, uitgedund door vuur en bedekt met leer van herten!
      Samen met een Griekse, een Israëliër en een Braziliaanse ben ik hier naartoe gegaan, en het was erg leuk! De nummers zijn extreem vrolijk, en er waren allerlei mensen, ook in traditionele kleding, aan het dansen.

Alter do Chao

March 13 in Brazil ⋅ ☁️ 26 °C

Nach der abentlichen Äquatortaufe und einem guten Schlaf, ging es zum Frühstück. Heute früh sollen unheimlich viele Insekten und Falter auf dem Schiff gewesen sein. Wir haben nur Reste sehen können. Was für ein unglaublich gewaltiger Fluss.
      Um 11:30 Uhr gibt es den bayerischen Frühschoppen. Nicht ganz passend zur Location. 🤣Erst gegen 16 Uhr werden wir in Alter do Chao auf Reede fest machen. Das letzte Tenderbooten fährt 19:30. Wir hoffen, WLAN zu bekommen. Haben wir, schnell alles wegschicken, wer weiß wann wir wieder WLAN haben

Von Alter do Chao nach Santarem

March 20 in Brazil ⋅ ☁️ 26 °C

Heute früh kommen wir in Alter do Chao an und fahren mit einem Bus zu einem Dorf, wo uns die Kautschuk und Manjokmehlherstellung gezeigt wir. Wir fahren dann weiter nach Santarem, wo wir wieder aufs Schiff gehen. Wir nähern uns langsam dem Ausgang des Amazonas und somit dem Äquator.Read more

Les pieds dans l'eau à Alter do Chão

October 5, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Après deux jours de bateau, nous voila à Santarem où nous avons passé la nuit. Le lendemain matin, nous avons pris un bus et après une heure de voyage, nous sommes arrivés à Alter do Chao, une petite ville au bord du Tapajos, un affluent de L'Amazone.

Cette cité balnéaire a tout d'un petit paradis sur terre : plages de sable blanc à perte de vue, arbres magnifiques, petite promenade en bord de fleuve qui propose de nombreux bars très animés en soirée... en plus, nous avons rencontré une bande de joyeux drilles français dans notre auberge de jeunesse avec qui nous avons tout de suite sympathisé.

Au final, trois jours de farniente les pieds dans l'eau avec petite rando sur une île, jus de fruits frais au bord de l'eau (il y en a de très nombreux préparés avec des fruits que nous decouvrons, maracuja, cupuaçu, acerola...) et petit concert en terrasse la veille de notre départ : on ne peut pas vraiment se plaindre !

Alter do Chão

April 24, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 30 °C

Nachdem wir gegen Mitternacht in Santarém von Bord des Amazonasdampfers gegangen sind, kamen wir ca. eine Stunde später in Alter do Chão an. Zum Glück konnten wir den Nachtportier telefonisch wecken und er machte uns auch noch auf.
      Nach Ausschlafen und Frühstück unternahmen wir einen ersten Spaziergang durch den Ort.

Pôr do Sol na Ilha do Amor

April 24, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 29 °C

Nachmittags ließen wir uns zur Ilha do Amor übersetzen. Zur derzeitigen Regenzeit ist ein großer Teil des karibisch anmutenden Strandes überflutet, aber wir fanden trotzdem eine schöne Stelle zum Baden und verweilten bis zum Sonnenuntergang.Read more

Alter do Chão - Dag 2

May 26, 2023 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag wakker gemaakt door de apen! Helaas hebben ze zich niet laten zien, maar dit was weer leuk genoeg.

Waar Ilha do Amor normaal ligt, kan je nog wel met een bootje naar de overkant, en dat is wat ik vandaag heb gedaan. Aan de overkant ligt namelijk ook Serra Ibitira Piroca, een heuvel waar naartoe een wandelpad is aangelegd. Na afgezet te zijn door een aardige Braziliaan heb ik zwetend (ook als je stilstaat zweet je al genoeg) de wandeling gedaan, die door het regenwoud loop! Al snel klonken er prachtige dierengeluiden en waren er uiteindelijk ook apen te zien (en vele insecten uiteraard). Op de top van de heuvel was er een mooi uitzicht over de Amazone en over Alter do Chão en omstreken.

Een half uur voordat ik weer opgehaald werd zat ik op het kleine stukje strand dat er nog wel was, en kwam Paulo al aanzetten met zijn boot. Hij had z'n familie mee die hier op bezoek is, en ze vroegen of ik met ze mee wilde wachten op de zonsondergang. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen! Na een paar uur gebabbeld te hebben en met de kids gespeeld te hebben, stapten we op de boot om verder naar de Amazone te varen, waar we een beter uitzicht hadden. Er was nog hoop op het zien van een slang van drie meter (die hadden ze de vorige dag op die plek gezien), maar dat was helaas niet het geval. Na een prachtige zonsondergang en een geslaagde avond met hele leuke mensen gingen we terug naar het dorp.

• Day 28–33

Alter Do Chão

March 19 in Brazil ⋅ ⛅ 32 °C

Na onze interesante boottrip hebben we ons even geïnstalleerd in Alter Do Chão. Alter Do Chão is een rustig dorpje dat bekendstaat als de Caraïben van de Amazone.
      Het is omgeven door tal van witte stranden, die onderlopen tijdens het regenseizoen.
      Naast genieten van de stranden, de caipirinha's en de fauna en flora, hebben we ook mogen kennismaken met Carimbo, een vrolijke en vooral ook kleurrijke dans (kijk maar naar het filmpje!).
      Onze laatste avond hebben we afgesloten met een feestje ergens in het Amazonewoud, waarbij het naar de geraken en het thuis geraken ook alweer een avontuur op zich was.

Alter do Chão, Rio Tapajós, Brasilien

March 15, 2017 in Brazil ⋅ ☁️ 25 °C

Alter do Chão liegt an einem Zufluss des Amazonas, dem Rió Tapajós, dessen Wasser glasklar ist. Der Ort hat 6700 Einwohner und gilt als die 'Karibik des Amazonas'. Mit Tenderbooten werden wir dorthin gebracht und erkunden den Ort auf eigene Faust, da hier auch keine Exkursion angeboten wird. Am Strand treffen wir zufällig einen Deutschen, der uns rät, eine Tour mit einem Motorboot in den Regenwald zu machen. Zusammen mit zwei Engländern machen wir diese Regenwald-Dschungel Fahrt. Bäume, Pflanzen, die bis ins Wasser reichen, verschiedenste Grüntöne und das langsame Gleiten durch die Schönheit und Unberührtheit der Natur begeistern uns. Der "love- Beach", ein weißer Strand, der nur über Boote zu erreichen ist, ist jetzt in der Regenzeit 3-4 m überspült, von den Hütten schauen nur die Dächer aus dem Wasser.Read more

Santarém

December 9, 2020 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

I felt so much safer in Santarém compared to Manaus. I even went to the harbor at night to take some photos of the Christmas lights.

Once more the owner of my hostel was absolutely accommodating. I arrived at midnight in his place and told him that I only ate 11 bananas in the last 34 hours on the way here. He immediately opened iFood and asked me if I want extra bacon on my hamburger. ☺️

After a restful night, in a real bed - no more hammocks - I went to the breakfast table where Erivan’s little elf had prepared some delicious food. Erivan asked me what I’m going to do here. I explained that I’m on my way to Rio but before heading there I’ll pick up some Christmas gifts in Fortaleza. He told me if I have the time I should really visit Alter do Chão. Well I had nothing else to do so I went to this place. One hour by public bus.

Alter do Chão is where everyone goes to have some nice beach feeling. The huge river Tapajós turns into a lake (Lago Verde) and during low tide the shallow water heats up pretty fast and becomes almost a hot tub. I enjoyed a ice cold beer at the beach and spent roughly an hour there before the weather changed.

Lago Tapari