Brazil
Morro de São Paulo

Here you’ll find travel reports about Morro de São Paulo. Discover travel destinations in Brazil of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Morro de Sao Paulo

October 4, 2016 in Brazil

Heerlijk aan het uitwaaien en uitpuffen in de hangmat na een lange, af en toe wat schuddende maar goed verlopen reis. Maar we zijn er!! De laatste 'taxi' was gelijk ons eerste uitje boven Salvador en Morro de Sao Paolo. Slaap lekker!

Zwischenstopp in Morro de São Paulo

October 26, 2016 in Brazil

Einen Tag verbringen wir in Morro de São Paulo, Durchgangsstation zur nächsten Insel.
    Geschäfte gucken, lecker Essen gehen... Lecker Essen beinhaltet für meinen Geschmack übrigens nicht das übliche Frühstück in den brasilianischen Pousadas. Es gibt Früchte (das ist der beste Teil für mich), meist irgendwelche süßen Kuchen und schrecklich langweilig schmeckende Brötchen mit schrecklich langweilig schmeckendem Käse (plus schrecklich langweilig schmeckendem Schinken, für den der will). Und zwar überall gleich langweilig schmeckend...
    Übersetzung:
    Schlag nichts tot außer Zeit
    Schieße nichts außer Fotos
    Lass nichts hier außer Fußspuren
    Nimm nichts mit außer Sehnsucht

Morro de São Paulo

August 3, 2016 in Brazil

Es geht immer weiter in Richtung Norden.
    Nächster Stop ist Morro de São Paulo. Eine Insel mit einer recht ausgeprägten touristischen Infrastruktur. Ein kleines Örtchen mit vielen Restaurants und Läden, schön zum hindurchschlendern. Autos gibt es hier im Ort nicht und unsere Rucksäcke werden von starken Männern in Schubkarren die Gassen und Hügel hoch-und runter geschoben.
    Die Cocktailbar auf der Straße lacht uns an und wir testen einen speziellen Kakao-Cocktail. Der wird in der Kakao- Frucht serviert und hat mit dem, woran man zunächst bei Kakao denkt, absolut NICHTS gemeinsam. Den Hauptteil des Cocktails machen die glitschigen Kakaobohnen aus, die wir nach und nach ausspucken. Flüssigkeit, also Cocktail, gibt es kaum. Irgendwie eine unbefriedigende Angelegenheit...Read more

Lite om Morro de Sao Paulo

November 5, 2014 in Brazil

Vi har som sagt varit ganska upptagna med studier på sistone, och det är lite synd att man måste plugga när man är här, eller så kan man se det som att det är ett nice ställe att plugga på :)

Vi har ändå hunnit njuta av stället en hel del. Vi bor på ett lite oklart ställe precis på stranden. Folk kommer och går mest hela tiden, städerskan driver mest omkring och städar inte så mycket, och värden stöter man på lite varstans i stan, jobbandes på lite olika restauranger mm. Men det har varit skönt att vara på ett och samma ställe lite längre.

Det finns otroligt fina stränder häromkring, allt från turistiga med massa solstolar till ganska öde lite längre bort. Det finns många restauranger och en del jobbiga inkastare, men vi har hittat några guldkorn. Bl.a en supermysig italiensk restaurang med världens skönaste gubbe.
    Vi har hunnit med en Halloweenfest och ikväll ska vi ev iväg på fest igen med capoeirashow bl.a.

På fredag åker vi vidare till Sao Paulo och ser på Formel 1 :)
    /Mats

Skitdag! (bokstavligt talat)

October 29, 2014 in Brazil

Jag vaknade tidigt imorse av att Mats sa att han hade ont i magen.. Han kunde inte äta någon frukost, och han kräktes flera gånger. Killarna på hostlet gick och högg ner en kokosnöt i trädgården och gav honom kokosvatten, de sa att det var bra när man är dålig i magen. Vi skulle ta båten kl 9 men vi ställde in oss på att få stanna på hostlet då Mats hade så ont. Men kokosvattnet hjälpte lite och det värsta i magen gick över. Så vi gick ner till hamnen för att hinna med båten. Vi har sen åkt buss, taxi o båt igen, för att komma hit till Morro de Sao Paulo. Det är så hemskt att resa när man är dålig i magen! Men som tur va klarade sig han bra. Och nu mår han bra.

På tal om dålig mage har jag vart dålig 4-5 gånger hittills. Trots att vi drack dukural innan och trots att vi äter sånna här tabletter med bra bakterier som ska hjälpa magen! Hoppas det bara är såhär i början innan magen vant sig! Mats har klarat sig fram tills nu som tur är.

Väl på hostlet kände vi direkt att vi inte trivdes, det kändes ofrächt o innestängt, kuddarna luktade mögel och det va sånt himla oväsen utanför. Vi gick och kollade runt och hittade ett rum direkt på stranden med havsutsikt, hängmatta o garderober för 20(!)kr mer, så vi flyttade direkt! Vi förlorade 600kr för de nätter vi redan bokat på det andra hostlet, väldigt otur, men det var alldeles för äckligt för att kunna bo där.

Vi tänkte stanna här minst en vecka så vi kan koncentrera oss på att plugga. Sen är planen att åka till Buenos Aires!
    Hoppas ni har det bra därhemma! Kramar Christine

Plugg plugg plugg

November 1, 2014 in Brazil

De senaste dagarna här i Morro de Sao Paulo har vi bara pluggat. Det är mer plugg än vi trodde och lite stressande. Men hade vi inte pluggat hade vi inte kunnat va här försöker vi tänka. Igår va vi på en Halloween fest och idag har vi vart på stranden första gången sen vi kom hit för att försöka bättra på den nästintill obefintliga färgen:) Mats har en stor uppsats som ska vara inne imorn så resten av helgen kommer vi bara plugga. Det är väldigt fint och idylliskt på den här ön, visar snart med lite bilder:)
    Kram Christine

Morro de São Paulo, Morro de Sao Paulo