Brazil
Pedra da Sereia

Salvador da Bahia

December 10, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 23 °C

Vannacht veel wind, de zee bleef moderate, maar Dirk zag wel bliksem over de zee flitsen.

Bij het ontwaken was het grijs en bewolkt maar wel 27°.
      Als we Salvador naderen is de zee nog woelig golven van 1,25m tot 2,50m, soms lijkt het of we turbulentie hebben zoals op een vliegtuig.
      In de haven ligt al een Costa schip, wij meren ervoor aan. Het personeel dat hier van boord mag staat al te drummen want we zijn een half uurtje na schema!
      Onze hoofdkelner die al 6 maanden niet thuis is geweest, is één van hen. Ronaldo is 47 j en heeft een dochtertje van 12 j, dit is zijn eerste reis. Vroeger werkte hij in een toeristenhotel maar door de crisis monsterde hij aan bij MSC.
      Onze uitstap ging eerst naar Mercado Modelo waar we eerst op zoek gingen naar een apotheek om hoestsiroop te kopen voor Dirk. Dan even naar de markt we raakten niet ver, we kochten omslagdoeken als souvenir en dan zagen we buiten enkele mannen capoëra doen en dat was de moeite, algauw was het tijd om bijeen te komen om naar de bovenstad te gaan.
      Ik voelde mij ongemakkelijk dat we de wachtende rijen aan de lift voorbij gingen en direct mochten omhoog gaan, de gewone mensen moesten hun beurt afwachten en dat ging niet echt van harte.
      De bovenstad is zeer kleurrijk en oud dus nog veel te restaureren. Heel veel politie te zien want de gauwdieven weten dat hier veel toeristen komen met geld in hun zakken. De verkopers van kralen, schilderijtjes en prularia hebben een speciaal vestje aan met de vermelding ‘Ambulante’, zodat zij herkenbaar zijn als legale verkopers. Ze spreken je gemakkelijk aan maar zijn niet opdringerig, en altijd een vrolijk gezicht!
      De kerk van San Franciscus de Salvador was de rijkst versierde die ik ooit zag!

Vroege barok, houtsnijwerk helemaal bedekt met bladgoud, echt nog uit de rijke tijd van Brazilië toe de goudmijnen nog veel opbrachten.
      We kregen nog wat vrije tijd in Pelhourinho hier was een slavenmarkt, nu nog souvenirs-
      shops, ik kocht een mooie hanger met Braziliaanse zwarte vrouw, met kleding zoals ze hier staan met brede rokken.
      Met de bus terug naar het schip en vlug omkleden voor de Farewell cocktail van de kapitein want morgen verlaten nogal wat mensen het schip in Rio.

Na het diner nog even verpozen op het dek maar het is drukkend warm en hoge luch

Pedra da Sereia