Brazil
Serra

Dag 15/16: Ano Novo

December 31, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 28 °C

Er waren plannen om Ano Novo (Nieuwjaar) te vieren ergens op een leuke locatie. Echter door verschillende omstandigheden gingen die op het laatste moment niet door. Plan A ging niet door omdat een vriendin onverwachts moest werken en plan B bleek uiteindelijk ook niet haalbaar meer. Veel gedoe, weinig lol. Jammer, maar helaas.

De familie ging naar hun kerk om daar Ano Novo te vieren. Edimar nam Victor en papa mee naar zijn kerk en mama ging naar haar eigen kerk. Zoals altijd werd ze opgehaald met de auto door de pastor. Wij hadden daar door al het gedoe even geen zin in en zijn thuis gebleven.

Na een vermoeiende nacht met lawaai van buiten, een luie airco en een jacht op twee irritante kakkerlakken vielen we uiteindelijk pas na 4 uur echt in slaap. Uitgeslapen tot 9 uur, gedoucht, koffie en de auto in.

Nieuwjaarsdag vieren we aan het zwembad bij Ilma en gezin. Dat is een uurtje rijden verderop in Serra. De weg er naar toe weet ik ongeveer wel, dus rijd ik zonder navigatie. Bij het vliegveld miste ik toch een afslag waardoor het een echte ouderwetse toeristische route werd.

Bij Ilma waren we de auto amper uit of de churrasco (bbq) werd ons al aangereikt. Ondanks het banaantje en het broodje onderweg had ik ondertussen wel aardig honger, dus dat kwam goed uit. Zoals altijd rijst erbij en farofa. Dat is een soort garnering van tapiocameel. Kruidige kruimeltjes met een heel eigen smaak, alle Brazilianen vinden het heerlijk.

Daarna lekker wat gezwommen in het zwembad, gerelaxed en gekletst. Heerlijk begin van het nieuwe jaar!

Piscina e Praia

January 6, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Zondag vandaag. We waren eigenlijk wel toe aan een rustdag na ons verblijf in Vargem Alta. Ik in ieder geval wel. Echter, Irma en Ze Carlos gaven een churrasco bij hun huis en de kinderen waren er ook. Ik kende hen al van het avondje Domingo Martins, leuk om deze vrienden verder te leren kennen. Dus, wij in de auto en daarheen.

Ze wonen iets ten noorden van Vitória aan de kust in Serra. We hadden even ruzie met de navigatie, maar uiteindelijk het adres gevonden. Ze wonen in een schoolgebouw en passen op de school buiten schooltijd. Het strand is op loopafstand, maar aangezien de school ook een zwembad heeft, verdient dat de voorkeur. Het is lekker rustig daar en van alle gemakken voorzien. Ik heb wat gezwommen en gekletst (zo goed als dat gaat) met Adevan. Een aardige vent die snel iets begrijpt. Ook al weet ik de woorden niet of zeg ik het niet goed, we komen er wel uit. We hebben gesproken over het klimaat, de tropische vruchten hier en Vargem Alta.

Lekker gegeten met elkaar en toen even naar het strand gelopen met elkaar. Sjonge, wat druk zeg. Ik ben een stuk wezen lopen over het strand met Adevan, de dames gingen even zitten. Heel veel mensen op een kluitje, en ook veel wind. Dus goede golven (1m hoog) om in te spelen en zakken zand aan de strandparasols. Er was ook live muziek. Dat klonk goed, en ik wilde het even zien. Maar dat ging niet, het was niet te bereiken door de drukte. Toen we terugkwamen bij de dames waren zij er wel klaar mee. Lekker terug naar het zwembad en de rust!

Daar was de Papa de Milho (letterlijk: 'pap van mais') bijna klaar. Lekker vla-achtig toetje om de middag mee te eindigen. Op de terugweg weer wat geruzie met de navigatie, maar uiteindelijk is dat ook weer goed gekomen.

Thuis weer wat gegeten en gekletst met Papa over onze middag en.. tropische vruchten en groente. :D Veel daarvan kennen we in Nederland niet. Ik vind het leuk om al dat andere voedsel te ontdekken. Vanavond hadden we ook wat nieuws hier: fruta de pão (letterlijk: 'broodfruit') bij de rijst met kip. Een vrucht dat een beetje smaakt als aardappel. Verder heb ik ook al verschillende soorten mango's en bananen geproefd, andere soorten dan die wij kennen.. Lekker hoor!

Serra, Сера, Սեռա, სერა, Серра, 塞拉