Brazil
Vargem Grande

Churrasco@Schiavo

January 3, 2019 in Brazil ⋅ 🌧 25 °C

Silvania heeft geregeld dat we een paar dagen bij vrienden in de bergen mogen logeren. Ze kent de familie Schiavo al heel lang en komt altijd even langs te komen. Dat begrijp ik goed. Het verblijf hier is boerengezellig, er gebeurt van alles, aan elkaar geregen door een voortdurend doorgaand Portugees gesprek. Silvania geniet, en ik ook, ook al versta ik maar een kwart van alles. Het gaat snel, en door elkaar, veel grappen en de onderwerpen wisselen elkaar snel af. Gelukkig krijg ik af en toe een samenvatting.

De eerste avond gelijk een churrasco. Dat was echt een feestje! Echt heel lekkerste worst gegeten, lekker feijão, rijst, vinaigrette en biertje erbij, muziekje aan: helemaal goed. Het werd zelfs nog beter toen de accordeon tevoorschijn kwam en Papa Schiavo lekker begon te spelen en zingen. Braziliaanse volksmuziek. Silvania zong gelijk mee en het werd een soort mini-concert. De zoon des huizes voegde een tamboerijn toe aan het geheel en zong ook lekker mee.

Wij waagden ook nog even een dansje of twee. Ik kan niet echt dansen, dus dat kon beter. De zoon des huizes kan wel lekker dansen, het tempo ging even omhoog en de parkeerplaats is gelijk even lekker aangeveegd! ;) Jammer dat ik niet zo kan dansen zeg, dan konden wij zo dansen. Zo kunnen spelen lijkt me ook heerlijk om te kunnen!

De familie Schiavo (met moeilijke Italiaanse voornamen) leeft echt het goede leven hier: a boa vida mesmo! We zijn dankbaar voor de goede zorgen, gastvrijheid en mogen ook nog eens in het buitenhuisje slapen. Top!

Vargem Alta

January 4, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vrijdagmiddag hebben we een van de watervallen bezocht hier in de buurt. Erg mooie locatie. Vroeger was er ook een restaurantje bij, maar dat is al een paar jaar geleden gesloten. Het zwemmen bij de waterval werd te gevaarlijk, er schijnen mensen overleden te zijn. De plek ligt er nu verlaten bij. Wat op zich ook wel een mysterieus sfeertje creëert en de plek lekker rustig maakt. Leuk en mooi om te zien!

Savonds hebben we een wandeling gemaakt hier in de omgeving met Papa Schiavo, Diemas. Leuke huisjes in een mooi landschap. Het is een erg vruchtbare omgeving hier, veel verschillende fruitbomen, vooral bananen. Als een tros te groot wordt kan de tak afbreken en vallen. We kwamen een paar afgebroken takken met trossen tegen en Diemas vond er nog een paar goede rijpe bananen aan. Banaantje gegeten, zo van de boom. Check!

De avond ging verder in een lokaal eettentje. Gezellige en rustige plek met alleen maar locals. Het bier vloeide rijkelijk en, aangezien wij niet echt doordrinken, was het meeste voor papa Schiavo. Drie literflessen gekoelde Itaipava gingen er doorheen, en een glas cachaca (Braziliaanse rum). Heel zacht van smaak. Ik vond het best wel erg lekker eigenlijk. Ik ga eens met Silvania praten of we een flesje kunnen meesmokkelen naar NL. ;)

Vitória - Vargem Alta

January 3, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gereden van Vitória naar Vargem Alta. Een ritje van zo'n 2 uur door de bergen, met een paar stops erbij zo'n drie uur over gedaan. Best vermoeiend, want alleen maar op en neer, heen en weer: een kronkelende snelweg door de bergen.
      Hier de plaatjes!

Dag 4/5: Vargem Alta

December 20, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 28 °C

Het handige van een huurauto tot je beschikking hebben is dat je er gewoon ff tussenuit kan. Even een nachtje ergens anders heen: frisse lucht, andere plek, andere vrienden en kennissen ontmoeten.

Dus stapten we in de auto op weg naar Vargem Alta om daar (eventueel, als dat uit zou komen, afspraak was wat losjes gemaakt) een nachtje te blijven. Een hele mooie rit langs bergen, watervallen, bossen en weilanden. Neefje Victor ging ook mee.

We gingen weer naar Diemas en Betsy, maar er waren nog meer mensen daar, die Silvania ook kent van vroeger. Heel gezellig dus, en voor mij ook een beetje druk moet ik zeggen. Silvania heeft lekker gekletst, ik heb met Victor een beetje de boel verkend daar. Vorig jaar zijn we ook daar te gast geweest. Vargem Alta is een mooie groene plaats die wat meer in het binnenland ligt. Veel andere planten en vogels dan in Vitória. Het is daar ook bijna 10 graden frisser dan aan de kust.

Zoals verwacht werden we gastvrij ontvangen en was al snel duidelijk dat een nachtje blijven geen enkel probleem was. Dus de tassen kobden uit de auto en de chauffeur (ik dus) mocht ook een biertje drinken. :)
      Sowieso aan drinken en eten was er weer geen gebrek. Het gaat er gastvrij aan toe.

Victor was nog niet eerder in Vargem Alta geweest, ik wel, dus ik heb hem even rondgeleid langs de bananenplanten en de andere fruit en groenten, langs de kippen en de vissen (nieuw) en ook samen op zoek naar salamanders. Zeker toen ik tijdens het koffie drinken opeens een hele mooie grote groene salamander zag buiten op een muur. Die mooie grote groene was helaas veel te snel voor mij om goed te fotograferen, de kleinere, minder mooie, bruine exemplaren bleven natuurlijk wel gewoon zitten. Beetje jammer.

De volgende dag moesten we al direct na de koffie weg want we zouden bij andere vrienden in Vitória de voetbalwedstrijd Flamengo-Liverpool gaan kijken om een of andere wereldbeker. Prestigieus, en dus belangrijk! Dus iedereen hier wil die wedstrijd zien en wij uiteraard ook.

Voor we weg gingen hebben we nog samen gebeden met buurman Tininho die daar altijd op de koffie komt. Erg mooi moment, mooie vent is dat. En toen was het echt tijd om weg te gaan.

Op de terugweg zijn we nog even langs Pedra Azul gereden om te lunchen bij Ronchi, een leuke 'biertuin' die we vorig jaar ontdekt hebben. Ook leuk voor Victor om Pedra Azul even te zien. Hij was die dag jarig en werd veertien jaar, dus prima dag voor een uitje en een extra taartje bij de lunch.

Door werkzaamheden en langzaam verkeer in de bergen (vervelende vrachtwagens) kwamen we te laat aan in Vitória. De wedstrijd was allang bezig, dus eenmaal daar bleek daar dan ook niemand meer te zijn. Lekker losjes allemaal. Dus wij naar huis om daar de wedstrijd te gaan kijken. Gezellig met Papa en Victor gekeken in mijn Flamengoshirt. Helaas na verlenging 1-0 verloren. Maar Flamengo heeft goed gespeeld en laten zien dat ze mee kunnen met de Europese top. Netjes hoor! Flamengoooooo!

De dag hebben we afgesloten bij Franguinho Patuta, een kiprestaurant in de stad. Victor weer meegenomen want het was immers nog steeds zijn verjaardag! Dat restaurant is ook een favoriet van vorig jaar. Ze hebben daar niet alleen kip, maar van alles. We hebben lekker gefrituurde garnalen en vis gegeten, met patat en een ijsje toe. Sil nam uiteraard cocossmaak. Ik probeerde een ijsje met de smaak 'Acai met paceco'. Acai is een rode vrucht. Vind ik lekker. Paceco blijkt een soort pindakaas. Wist ik veel. Een bijzondere combinatie moet ik zeggen....

Vargem Grande