Cambodia
Mondolkiri

2 watervallen en een silkfarm

February 25, 2022 in Cambodia ⋅ ☁️ 19 °C

Goedenavond deze keer, en welkom bij onze toch bijna dagelijkse update van het leven ver weg uit Europa. Volgens mij is dat ook de veiligste plek om te zijn op dit moment. Vandaag gingen we naar een waterval, de grootste uit de regio zelfs. Het was een uurtje rijden, maar gelukkig wel een mooie rit. Eenmaal daar was er het eerste national park in dit land waarvoor we moesten betalen, wat wel jammer was. De waterval was wel erg mooi, en hoog. Hij bestond eigenlijk uit 3 delen. De top, een plateau en dan nog een diepe val naar beneden. Het waren hoge watervallen, al waren ze niet zo hoog als in Sri Lanka. Wel konden we veel dichter bij de rand komen. Zwemmen hebben we niet gedaan, omdat het hier toch substantieel kouder is. Niet zo koud als in Nederland, maar als je 35 graden gewend bent, is 25 graden met sterke rukwinden wel erg koud ineens.
      Gister ging Jona in zijn eentje eropuit. Ook een waterval. Die zijn er hier veel. Helaas kun je niet echt op Google maps vertrouwen om de goede plaats aan te geven, waardoor het uiteindelijk nog best een fikse wandeling kan worden, en vaak ook nog eens off-road. Zo ook gister, voor Jona. Zoals te zien in de laatste foto, was het best een pittige -en vieze- reis. Deze waterval was wel leuk, omdat je ervan af kon springen. Bij de andere moet je dat niet proberen, maar bij deze bescheiden waterval kon dat gemakkelijk.
      Tot snel

RUBEN
      Gister ben ik opgestaan en wou ik weer echt iets doen. Ik ben dus naar een silk farm gegaan. Hij was wel verlaten, maar alles was wel nog intact. Het was best spannend om daar alleen te lopen maar wel heel gaaf om alle apparaten te zien. De deuren zaten helaas wel op slot dus ik heb foto’s door de kieren gemaakt. Daarna ging ik naar het hostel en heb ik gewoon met vrienden gechilled. De dag erna stond ik laat op en heb ik een motortrip van zo’n 4 uur gedaan. Ik wou naar een berg maar er waren op Google maps geen routes naar de top. Toen heb ik gewoon het paadje wat er naartoe leek te gaan gevolgd. Nadat ik dat een beetje heb verkend ben ik door gegaan naar een pagode. Het was echt in de middle of nowhere maar ik vond het wel leuk om te zien. Toen ben ik naar huis gegaan en ik kwam precies voor het donker aan. Nu ga ik weer uit met vrienden.

Waterval

February 24, 2022 in Cambodia ⋅ ⛅ 25 °C

Goedemorgen allemaal, en welkom bij een update van de Cambodjaanse knapen. Momenteel gaat het allemaal lekker rustig. Emiel is een beetje ziekjes, maar voor de rest gaat het goed met ons. Ruben gaat ook niet heel lekker, maar dat lezen jullie zo. Nu eerst over de rest. Jona en Jesse namen gister de domme beslissing om een leuke wandeling naar een waterval te maken. Wat een wandeling had moeten zijn van 45 minuten over een mooi paadje, liep al snel uit tot een 3 uur lange tocht zonder pad, heuvel op en af, en zelfs een kilometer stroomopwaarts door het water gelopen. Loodzwaar, maar de euforie van eindelijk de waterval zien en erin zwemmen, was het helemaal waard. De terugtocht verliep ook niet zo soepel, bergop, snikheet en zonder water. Wel overleefd gelukkig. Gisteren was ook de eerste dag in 3 maanden dat we het koud hadden. We hadden truien en lange broeken aan, en alsnog zaten we te rillen ol de scooter. We aten bij een Italiaanse man, die ons werd aangeraden door de eigenaar van onze bungalow. Heerlijke burgers, met heerlijke kaas. Vandaag is het weer ook niet zo goed, dus heel veel meer dan een korte wandeling of tocht zit er niet echt in. Ook oké voor een keertje.
      Tot snel.

RUBEN:
      Vandaag heb ik wederom uitgeslapen. Bij het wakeboarden viel ik een keer head first in het water en had ik last van mijn nek, ik dacht in het begin dat het niks was en dat het wel weg zou gaan maar het werd deze nacht alleen maar erger. Daarom ben ik vanochtend naar de dokter gegaan, die heeft me wat medicijnen gegeven en voor zover gaat alles prima. In de middag heb ik een klein rondje gereden op de motor en daarna met ik gaan chillen met mensen uit het hostel.

Ruben heeft vandaag helaas geen foto's :(

Senmonoron

February 21, 2022 in Cambodia ⋅ ☁️ 21 °C

He hoi, vandaag reden we door naar de volgende bestemming. Wij zijn naar Senmonoron gereden, in de provincie Mondulkiri. Mondulkiri is een provincie tegen de Vietnamese grens aan, en staat bekend om z'n natuur. Onderweg zagen we ook aan alle kanten prachtige plaatjes. We reden dwars door de jungle heen, berg op berg af, over slingerweggetjes die soms nog best wel spannend waren. De weg ernaartoe was lang, stoffig en bij vlagen dus ook eng. Uiteindelijk begon het net regenen, wat de weg niet ten goede kwam, en waardoor wij druipnat aankwamen in ons hotel. Het hotel zelf is het wel overduidelijk waard. Het uitzicht is prachtig en de kamer (bungalow eigenlijk) is ruim, schoon en mooi. We betalen er iets meer voor dan normaal, maar het geld moet de pret niet drukken. Morgenochtend zien we hopelijk echt de ware schoonheid van dit gebied, in daglicht en zonder regen. Er zit hier vanalles in de buurt qua activiteiten/bezienswaardigheden, dus misschien blijven we hier wel een tijdje. We werden net uitgenodigd door de Franse hoteleigenaar om hier te eten, in plaats van in de 'stad'. We aten een heerlijke moussaka, misschien wel een van de lekkerste gerechten die we deze vakantie ophebben, volgens onze culinaire kenner Emiel.
      Tot snel.

De eerste foto's zijn van ons, de rest van Ruben btw.

RUBEN:
      Gisteravond heb ik gefeest met hektor tot in de late uurtjes. Uiteraard heb ik dus uitgeslapen vanochtend en toen ben ik met wat andere mensen uit het hostel naar een tour gegaan. De tour ging over hoe ze ratten gebruiken om mijnen uit de burgeroorlog te verwijderen, het was heel interessant en de ratten waren eigenlijk best wel schattig. Voor de rest ga ik vanavond weer naar de welbekende big boy burger bar en grill met wat vrienden van hier. Vanavond weet ik nog niet wat de plannen zijn, dat zie ik vanzelf wel.

Cambodia, Sen Monorom- Scheiss Tag!

June 15, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 9 °C

Ein Rezept welches jeder Europäer kennt der schon einmal außerhalb unterwegs war.
      Man nehme einen europäischen Magen, schicke diesen einige KM auf Reisen mit Essen welches er nicht gewohnt ist und mixe das ganze durch, mit ein paar Bakterien (oder was weiß ich allem) und TADAAAA......

Für Donnerstag war unsere Elefantentour angesetzt. Ab in den Dschungel und dort dann mehrere Stunden "wandern" um zu der Stelle zu kommen wo die frei lebenden Elefanten des Nationalparks leben. An sich super schön und genau das Abenteuer das zu der Region passt. Leider war oben genanntes Rezept aber bei meinem Schatzi angekommen und somit war daran leider nicht zu denken. Sie wurde bereits in dem Kaffe indem wir abgeholt wurden mit Tabletten der Tourguides versorgt aber hat immer noch daran festgehalten unbedingt Elefanten sehen zu wollen. Als wir dann aber an dem Camp ankamen bevor es in den Dschungel geht musste auch sie endlich einsehen das es in ihrer Lage (komplett bleich und sehr fertig) nicht möglich war die Tour zu machen.

Schatzi ich finde es wahnsinnig schade das es nicht geklappt hat, aber es war die richtige Entscheidung! Und das können wir ganz sicher einmal nachholen!
      Wir sind ja noch jung ;)

D.h. wir waren den restlichen Tag nur im Zimmer und ich konnte mal wieder ein paar Filme sehen (erstaunlicher Weiße gibt es am Arsch der Welt einen mega guten Movie Sender!!!!). Abends und mittags dann nochmal in unserem Restaurant essen und dann ging es am nächsten Tag weiter um 7 Uhr morgens nach Siem Reap. Hierzu muss man aber fast durch das ganze Land fahren da es im Westen ist und wir und im Osten befanden.

Wenn man etwas sehen will im Leben muss man eben große Distanzen überbrücken. Welche auch immer das sein mögen ;)

Mondulkiri Project (Cambodja)

February 1, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag bezochten we het Mondulkiri Project. Zij willen de olifanten in Cambodja helpen door ze proberen te kopen (of tijdje huren en daarna hopelijk kunnen kopen) zodat ze niet overwerkt worden en rustig in het bos kunnen leven. Momenteel hebben ze vier olifanten, de jongste is 31 en de oudste rond de zestig. Blijkbaar kunnen olifanten tachtig jaar oud worden. Deze olifanten mogen gelukkig nog een hele tijd hier in de jungle wonen.

In de voormiddag maakten we kennis met de olifanten. We gaven ze bananen, en volgden ze terwijl ze hun ding deden in het bos. In de namiddag gingen we mee in het water met de olifanten, ze een beetje schrobben en afspoelen. Het was erg spannend om met zo'n groot dier in het water te zitten. De eerste olifant had er niet zo'n zin in en vertrok direct nadat ze haar banaantjes had gekregen. De andere had er wel zin in. We schrobden haar schoon en gaven haar bananen. Echt leuk. Daarna wandelden we naar en andere waterval om de andere olifanten te zien baden. Eentje had er niet zo'n zin in een wandelde gewoon weg. De andere nam het er van en at de takken van de bomen naast het water terwijl ze aan het baden was.

's Avonds hebben we met de groep gekaart, gegeten en gebabbeld. Nu liggen we in hangmatten in een open hut lekker gezellig bij elkaar (met de occasionele "What is that noise?!", allemaal beestjes hier). Ik droom alvast over olifanten vannacht 🐘

The Elephant Valley Project

January 12, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 23 °C

Before we got to the forests of Mondikulri, Tammy had been doing some research into how to see elephants in their natural habitat. We were insistent on not going along the tourist route and end up riding them or swimming with them... Far as I can remember. Elephants are just meant to be Elephants, so that's exactly what we wanted to see.

The Elephant valley project is NGO that has 300000 hectares, for elephants that they have rescued. Most of the elephants that we met had been treated badly, and over their time at EVP had learn to become elephants. Ruby, Pearl and her friends were all born in captivity.

Ruby, a female who was born into logging with male elephants. Only knew how to behave like a teenage boy when she arrived, and they nick named her "the bodyguard", as she keeps an eye on her new family.

You are not allowed to touch or approach them, unless they approach you. Ruby seemed quite curious of me, and she allowed me to stroke her side. A moment I shall never forget.... Quite like an elephant eh?!

After a morning trekking through the forest, eating brown ants and meeting our new friends we arrived at base camp .A lunch of fresh fish, rice and fruit was served cooked by the local Bunong people. Delicious.

For the afternoon trek, we found the terrible two. Easy rider and Gayling, they were munching their way through bamboo . We followed them down to the river pools, and sat on the rocks.... It was bath time.

A day I'll never forget. ❤️

Mondolkuri

January 12, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

"Like Scotland in the summer" was the the words uttered by Tam, as we arrived to the Nature Lodge in Sen Monorom .

Horses and cattle walking free amongst us, as we ate wholesome food and cooled down from the humid few months. A beautiful retreat to unwind, read and cozy up in the cold nights.

From here we explored the jungle and the wildlife.

Sen Monorom

December 22, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 22 °C

Noch weiter vorgedrungen in den dünn besiedelten, hügelig-bergigen Osten des Landes, hatten wir anfangs vor die dortigen Elefanten zu besuchen. Wegen inflexibler und teurer Tourbedingungen aber genossen wir stattdessen unseren ruhigen Bungalow in den Bergen, inmitten von Kühen, Pferden und treuherzigen Hunden und unternahmen Ausflüge zu den zahlreichen Wasserfällen in der Umgebung.Read more

Mondulkiri Tag 3

March 25, 2022 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Aufstehen, Kaffee, Obst, Mosquito Spray, Sonnencreme auf die Ohren, Mütze auf, Longsleeve an, Tasche packen, los geht’s. Wir werden nicht hierher zurückkehren, alles muss mit. Vor uns liegen 18 km Wanderweg über Berg und Tal durch streckenweise dichten Dschungel. Nach etwa einer halben Stunde erreichen wir ein Plateau und streifen durch Avocadohaine und Cashewplantagen.

Der Eingang zum Nest einer schwarzen Vogelspinne ist in etwa so breit wie eine Kastanie und umgeben von einem dichten Gewebe aus weißen Fäden. Ihr Gift verursacht Schmerzen und Unwohlsein für bis zu zwei Wochen. Essen kann man sie trotzdem.

Wir halten an mehreren Wasserfällen und nehmen hier und da ein erfrischendes Bad. Auf unserem Weg begegnen uns Farmer auf Motorrollern. Ganze Flächen wurden hier bereits abgeholzt und niedergebrannt um sie als Ackerland nutzbar zu machen.

Leider liegt selbst hier und gerade an den Wasserfällen viel Müll herum. Mein Guide findet eine leere große Plastiktüte, die auch voll wird. Plastikflaschen, weitere Tüten, Zigarettenschachteln, Strohhalme, alles landet im Beutel. Mein Führer berichtet von Touristen aber auch Einheimischen, die ohne nachzudenken den Müll einfach fallen lassen, wo sie gerade stehen.

Wir gehen weiter, steigen Berge empor, erklimmen Hochebenen und durchqueren tiefe Täler und einen Fluss. Es beginnt zu regnen und schon bald sind Hosen und Schuhe durchgeweicht. Den Oberkörper schützt die Regenjacke, mein Rucksack ist wasserdicht.

Nach ein paar letzten Metern erreichen wir das Dorf meines Guides und endlich gibt es kaltes Bier. Samueng lädt mich in seine Hütte ein und stellt mir seine Frau und seine Kinder vor. Wieder wird zu 99% Khmer gesprochen und ich bin erneut außen vor. Dankbar bin ich ihm trotzdem für das Abenteuer im Dschungel. Nach einer weiteren Dose Ganzberg verabschiede ich mich und werde vom Tuk Tuk abgeholt.

Cambodia, Sen Monorom- Arsch der Welt

June 14, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 9 °C

In Phnom Penh angekommen machte das Land einen fortschrittlichen Eindruck. Je weiter man dann aber von der Hauptstadt weg kommt, desto mehr sieht man die Armut.

Wir fuhren mit einem kleinen Bus (ähnlich einem Transporter mit Sitzen) 6 Stunden durch das halbe Land. Das Ziel für Mittwoch war es heil in Kandal village im Osten (fast schon bei Vietnam) anzukommen wo wir die Elefanten sehen wollten. Auf der Website der Elefanten Führungen stand noch, dass die Straße neu gebaut war....hat man aber nicht viel davon bemerkt. Die Fahrt dort hin war selbst für meine Verhältsnisse manchmal doch schon SEHR waghalsig...und der Fahrer vor dem Ziel auch fast eingepennt ist. Aber wir sind heil angekommen und durften dann feststellen das es hier nicht wirklich viel gab was in Phnom Penh normal wäre.

Hier war es wirklich NULL touristisch!
      Die Straßen (sofern man das so nennen kann), die "Häuser" in denen die Leute leben, teilweise aus Stein aber hauptsächlich aus Holz. Natürlich gab es auch wieder Straßenhunde, aber die waren weitestgehend friedlich. Schnell war klar das es hier etwas abenteuerlicher wird :)

Das Hotel lag etwas abseits aber da es ein Dorf war, waren das auch nur 5 min (Bei Nacht aber sogut woe 100% dunkel). Es waren nur Bungalos mit Bett, TV und Bad aber für die kurze Zeit völlig ausreichend. Abenteuerausflug eben^^

Wir hatten eigentlich geplant noch die Wasserfälle in der Nähe anzuschauen, aber da es stark geregnet hatte bevor wir kamen wurde uns gesagt das diese sehr schmutzig seien...also doch lieber einen Mittagsschlaf und davor was einheimisches Essen (hatte leider im Folgenden "scheiss Auswirkungen" auf meinen Schatzi wie wir bald merken sollten^^).

Für Abends haben wir dann aber ein super Restaurant gefunden und haben uns umso mehr auf den nächsten Tag und die Elefantentour gefreut.........

Mondolkiri, Môndôl Kiri