Cambodia
Ratanakiri

Here you’ll find travel reports about Ratanakiri. Discover travel destinations in Cambodia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Banlung - dag 2

November 26, 2018 in Cambodia

Vandaag was een beetje recuperen van onze jungle trek. We probeerden wat uit te slapen, maar helaas het zat er niet in. Wat verder in het dorp was er een trouwfeest en blijkbaar beginnen ze hier al te feesten om 4u 's ochtends.. Na ons ontbijt zijn we met de tuk tuk naar een kratermeer, Lake Yeak Laom gereden. In het begin leek het vrij toeristisch met veel kraampjes, maar nadat we voorbij de ingang waren bleek het juist heel rustig te zijn. Er was een wandelpad langs het meer dat we konden volgen. Af en toe waren er ook platformen die uitgaven op het meer. Daar hebben we een tijdje gezeten en gewoon genoten van de rust en het uitzicht. Het meer was omringd door bos en soms kregen we flashbacks van onze jungle trekking. Zo hebben we ook weer een slang zien weg kronkelen. Maar ook weer zeer veel hagedissen en vele prachtige vlinders. Steven heeft ook weer wat vogels kunnen spotten, dus zijn dag was geslaagd!

Deze avond hadden we een minder leuke verrassing in onze bungalow. Een dikke kakkerlak die alleen tevoorschijn kwam als Tat alleen in de kamer was. Uiteindelijk heeft Steven ze toch kunnen pletten met zijn schoen. Het was niet de eerste die we zijn tegengekomen en het zal ook niet de laatste zijn, maar het was toch maar een dikke bah!
    Morgen nemen we de bus naar Laos, dus ons avontuur in Cambodja is voorbij.

Jungle trek - dag 3

November 25, 2018 in Cambodia

‘S avonds nog eens plassen en een kleine tarantula spotten. Altijd leuk om wilde beesten te zien!

Opstaan, uit de hangmat klauteren, plassen en luisteren. Maar geen gibbons, toch niet onmiddellijk. Na een halfuurtje zei Tat dat ze ze terug hoorde. En inderdaad terug die ochtendroep waar je blij van wordt. De nacht was weer koud, de gidsen hadden zelfs een vuurtje gemaakt. Die arme kikker van gisteren belandde dus deze ochtend op ons borden en maagjes. Eerlijk toegeven, hij smaakte wel tussen alle rijst door. Ook schafte de pot enkele vissen die de gidsen met een net gevangen hadden tijdens de nacht.

We trokken vroeg op pad om de hitte te mijden. De route terug naar de boerderij ging goed op en neer. En geen enkele weg lag er degelijk bij, over boomstammen kruipen, enkels omslaan door losse stenen en struikelen over al die uitstekende wortels. Onderweg toonde de gids ons nog wat kruiden en bomen die nuttig waren. Zo waren er planten om de bevalling te bevorderen of boomsap om boten waterproof te maken. Uit de jungle kwamen we na 3 uur weer tussen de boerderijtjes en velden. Hier liet onze gids ons nog wat bonen proeven. Een welgekomen snack!

Eens terug op de boerderij van onze gids hielden we halt om te lunchen in zijn huis en rijst van eigen kweek te proeven. Deze rijst smaakte toch beter dan andere die we al gegeten hadden. Hierna gingen we met de boot naar een lokaal dorp. Dit was bijna een spookstad. De meeste inwoners waren naar het platteland getrokken om te oogsten. We liepen hier rond en kregen uitleg van de gids. Hierna gingen we naar het kerkhof en legde de gids ons de rituelen uit. De volgorde eerst dorp dan kerkhof was van groot belang! Indien we het omgekeerde zouden doen en iemand uit het dorp wordt ziek, zou dat komen omdat we een slechte geest hadden meegenomen van het kerkhof. Na deze interessante tussenstop gingen we met de boot verder. Overstappen op de brommer, deze keer beter voorbereid dan de vorige keer. We deden onze sjaal en zonnebril aan om ons tegen het stof te beschermen. Het hielp maar alles wat nog bloot was, zag terug oranjerood van het stof 😄

Jungle trek

November 23, 2018 in Cambodia

De trip naar de jungle is ook al memorabel! We vertrekken aan ons verblijf achter op de moto op onverharde wegen. Zeer stoffig! Planten langs de kant van de weg zagen oranjerood van het stof. Even stoppen voor wat vlees te kopen en terug vertrekken. De rit duurde in totaal een uurtje. Toen we toekwamen aan de rivier waar we overstapten op een bootje, zagen we van kop tot teen oranjerood van het stof 😄
    Even armen en gezicht afspoelen in de rivier. Na een tripje op de boot van een klein uur kwamen we aan op de startplek van onze trek. Eerst nog even bij een van de twee gidsen zijn boerderij stoppen om wat spullen af te zetten en op te pikken en we vertrokken.

Eerst stapten we langs de lokale boerderijen en dan het bos in. De temperatuur daalde onmiddellijk. We stapten goed door en al snel was het tijd om langs een riviertje te lunchen. Na de lunch stapten we verder. Een heuvel op, effe pittig in de benen, toen we weer naar beneden gingen liepen we over lavagesteente en veranderde het type bos. Later liepen we door een bamboebos en hier spotte de gids een slang. Zeer mooie slang, maar we moesten onze afstand houden van de gids. We kwamen twee lokale ouderen tegen en de gids gaf ze wat te eten mee omdat ze niets hadden. Een goede kerel onze gids. Wat verder in het bamboebos hakte onze gids wat bamboe van een diameter van 3-4 cm. Hier maakte hij bekers uit om thee uit te drinken. Ook maakte hij uit kleiner bamboe bekertje om rijstwijn uit te drinken. Kletterend water, we wisten dat we aan onze eindbestemming voor vandaag waren toegekomen. We overnachten aan een waterval. We namen een verfrissende duik in het water bij de waterval. Heerlijk na een dag zweten! Nu is het wat ontspannen, eten en slapen.

Voor het avondeten hakte onze gids grote bamboe. Deze zijn ook hol vanbinnen. Er werd thee gemaakt in deze grote bamboestok dat op een vuur werd gelegd. In bamboestokken werd er ook gekookt. Bij het avondeten vloeide er heel wat rijstwijn. Niet perse bij ons, maar eerder bij onze gidsen. De ene werd een ware spraakwaterval! Zeer grappig! Om 20u kropen we al in onze hangmat.

Jungle trek - dag 2

November 24, 2018 in Cambodia

Na een frisse (zeg maar vrij koud voor Tat) nacht met lichte slaap, werden we wakker omdat we moesten plassen. Maar toen we net terug in onze hangmat lagen, zei de gids: “Hoor je dat? Dat zijn gibbons die hun ochtendroep doen.”. Zalig wakker worden noemen we dat. We genoten nog van de gibbonroepen en besloten dan om op te staan. Een koffie en een theetje, gevolgd door lekkere noedels. Stevig ontbijt voor wat nog kwam. We vertrokken vol goede moed, maar na een steile berg besloten we een andere plek op te zoeken voor een overnachting. Deze was dichterbij en met minder steile bergen. Aangezien we al stierven op de ‘kleine’ berg, was het logisch om voor een simpelere weg te gaan. Zo konden we ook nog steeds genieten van alles ipv alleen maar dood te gaan op de bergen. Onderweg kregen we te maken met veel bloedzuigers op de weg en enkele op ons. We moesten ook enkele riviertjes oversteken. Natuurlijk is Tat een keer uitgegleden en met haar poep in de beek beland.. Na een uurtje kwamen we al aan op onze overnachtplek. Deze was veel dichter dan we dachten. Jammer! Maar de locatie was wel prachtig. We luierden wat tot de lunch. De gids stelde voor om na de lunch nog een wandeling te maken door de jungle.

Dus dat deden we ook. Na de lunch wandelden we nog twee uur. Hier zagen we een kleine kikker. Ook was er een aap in de buurt. We hoorden hem en zagen het bamboe bewegen in het bos op zo’n 10 m van ons, maar de aap zelf zagen we jammer genoeg niet. Een negatief te melden ding zijn toch wel de vele bloedzuiger die hier rondzwerven. Tat was er het ergst aan toe met enkele dikke op haar enkels. Na het avond eten en nadat de zon was onder gegaan, ving een van onze gidsen een dikke kikker. We vrezen dat deze ons ontbijt of lunch zal worden.

Ratanakiri, Propinsi Ratanakiri, Ратана Кири, Provincia de Ratanak Kirí, Rôtânăh Kĭri provints, Rôtanak Kiri, Province de Ratanakiri, Provinsi Ratanakiri, Provincia di Ratanakiri, ラタナキリ州, ខេត្តរតនគិរី, 라타나키리 주, Rotanokiri, Rôttanak Kiri, صوبہ راتاناکیری, Ратанакири, จังหวัดรัตนคีรี, RBE, 腊塔纳基里省