Cambodia
Tonle Sab

Here you’ll find travel reports about Tonle Sab. Discover travel destinations in Cambodia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Phnom Penh

November 11 in Cambodia

Onze busrit naar Phnom Penh, Cambodja is vlot verlopen ook al vertrokken we met een kleine vertraging. Steven was tijdens de grenscontroles weer even niet aan het opletten en sloeg bijna een controle over. Gelukkig herinnerde Tatjana en de agent hem er wel aan. Toen we wat honger kregen en onze door het hotel meegegeven broodjes wilden opeten merkten we dat iemand anders al een goestingske had gehad in een van onze broodjes. Er was dus eentje verdwenen!

Na inchecken in ons hotel, hadden we een late lunch rond 15u. Toen het buikje goed gevuld was, zijn we de stad wat gaan verkennen. Zo bezochten we de Central market, Wat Phnom en de avondmarkt. De Central market was groot en je kon er veel kopen. Ook veel voedsel zoals nog levende vis bijvoorbeeld. Iets wat we in Vietnam minder tegenkwamen. Wat Phnom, een boeddhistische tempel met een mooi parkje rond was aangenaam om te kuieren. Dan de avondmarkt was ook wel leuk. Veel kraampjes om te eten en er was de gelegenheid om op tapijtjes te zitten om te dineren. Het zag er zeer gezellig uit, maar het was voor ons nog te vroeg na de late lunch.

Om de avond af te sluiten dineerden we bij Friends. Een restaurant met als goed doel kansarme jongeren uit de buurt opleiden en hun een job bezorgen. Het eten was zeer lekker! 😊

• Day19

Phnom Penh - dag 2

November 12 in Cambodia

To tuktuk or not to tuktuk? Dat is een zeer goede vraag!

Na lekker uitslapen en een ontbijtje binnengespeeld te hebben, zijn we naar het koninklijk paleis gewandeld. Maar bleek dat het al gesloten was om 11u voor de middag pauze. Pech! Dan maar verder wandelen naar het Independence Monument. Dat was nog mooi maar aan een zeer druk rondpunt. We besloten dan maar om een tuktuk te nemen naar de Russian Market om er te eten. Die bleek beneden onze verwachtingen. Qua verkoop van spullen was deze te vergelijken met de Central market van gisteren. Maar qua voedsel was de hygiëne en geur echt walgelijk en was onze honger vergaan. We zijn dan maar iets verder een vers sapje gaan drinken.

Na de middag stond het Tuon Sleng Genocide Museum op het programma. Hier namen we een audioguide voor enkele dollars extra, maar de extra uitleg die we hierdoor kregen was echt de moeite. De uitleg was trouwens in het Nederlands. Het was een zeer leuk maar alweer emotioneel bezoek. Het museum is een oude gevangenis (ervoor een school) van de Rode Khmer van Pol Pot waar mensen werden gefolterd om (valse) getuigenissen af te leggen. Nadat ze hun getuigenis hadden ondertekend werden ze naar de killing fields gebracht om geëxecuteerd te worden. Vaak werden ze hier gedood door knuppels ipv van geweren, omdat kogels te kostbaar waren.. Gedurende de jaren 75 tot 79 is ongeveer 20 à 25% van de totale bevolking van Cambodja gestorven/vermoord. Toch wel een absurd hoog getal voor maar 4 jaar van macht. Alle mensen die gestudeerd hadden of die maar een greintje verstand hadden, moesten eraan geloven. Maar ook veel mensen op het platteland stierven door het harde werk en hongersnood. Het absurde was dat dit lang door het westen ontkend is geweest. De Rode Khmer mocht zelfs jarenlang in de VN blijven zetelen. De Zweden hebben zelfs actief Pol Pot blijven steunen tot begin de jaren 90. Voor ons was dit een hele interessante geschiedenis les.

Na ons bezoek aan het museum namen we een tuktuk naar de avondmarkt. Dit verliep niet van een leie dakje. Onze chauffeur reed eerst in de juiste richting maar besloot toen om rechtsomkeer te maken. We begrepen er niet veel van en vroegen na vijf minuten wat hij deed. Maar ons Cambodjaans bleek zo goed als zijn Engels helaas. Toen zag Steven dat de man de Russian Market had aangeduid op zijn Google maps. We hebben het hem drie maal getoond op de kaart waar we moesten zijn en uiteindelijk hebben we het zelf maar ingegeven op zijn gsm. De weg zelf moeten uitleg aan je taxichauffeur ... we vinden dat straf! Maar toen we uiteindelijk waren aangekomen met een vertraging van een halfuur, konden we er toch om lachen.

Na uiteindelijk aangekomen te zijn, genoten we nog van wat streetfood op de avondmarkt. We dineerden op een van de tapijtjes. Lekker eten en lekker gezellig! 😊

• Day70

We went downtown on Thursday night to check out the riverfront. The Mekong and the Tonle come together here, and together they are wide. And its beautiful, all done up with lights and flags, and flowers and all. We found a rooftop bar just down the street from the Royal Palace, had some appetizers and then went down the street to do it all again, on the roof tops, as advertised.
    We sat in another bar thinking we could hear karaoke. And when we actually got there, it was the house band. Oh well, the beer was cold and the view amazing, so we stayed. Grabbed some ice cream for the tuktuk ride home which Jackie remembers as being really good.Read more

• Day13

Phnom phen

October 24 in Cambodia

Arrived yesterday staying at the de art hotel bruce gave me a little tour of the local area and this morning we had a wander to the central market, a very large market a couple
    Of blocks away from out hotel , came across this shop, very unique to this area !!

• Day25

Morning view

November 5 in Cambodia

Sitting on my balcony at FCC watching the city if Phnom Penh come alive I thought I would share a pic of the cabling system that we have seen around Cambodia, as messy as it seems the amazing thing is that it works, every shop restaurant hotel has free wifi and for the most part it works well have a look

• Day25

City cleaning

November 5 in Cambodia

As the morning here gets busier the cleaners start their work, we have seen cleaners t like this lady all over the city, they seem to have a certain area that they lay claim to, along with their straw broom and wheelie bin they do a great job

• Day67

The Killing Fields and more

August 9 in Cambodia

I've just arrived at the National Museum, my third stop of the morning. It's small, but has some amazing artifacts, including a moon rock gifted from the US.

I'm on an all-day tour, which began at the Choeung Ek Genocidal Center. It is one of the 300 killing fields Pol Pot's Khmer Rouge used to murder 3 million Cambodians in 4 years. This one is dedicated to remembrance and is supposedly the only one you can visit. Many others are either too remote or too dangerous (unexploded ordnance). It was heartbreaking, as was the Tuol Sleng Genocide Museum.

Having assumed control of a high school for use as a prison and interrogation center, the Khmer Rouge renamed it S21 (Security Office 21). Again, it stands as a terrible reminder of the atrocities man is able and willing to commit against his fellow man.

On a happier note, my tuktuk driver has dropped me off at a local restaurant before we continue the tour. Shrimp cakes. Yummy!

Out for now. ✌️

Adopted grandtrs

October 29 in Cambodia

Meet with two members of roz and bruce adopted family 2 young ladies both at university with assistance from the amazing duo roz and Bruce, these two amazing young ladies Phostey and Por are the new breed of Cambodians so lovely to meet them

• Day18

Roz and bruce adopted family

October 29 in Cambodia

Met with Phostey and Por two young ladies that roz and bruce became friends with when they lived here over 7 years ago, two delightful young women going to university with the assistance of roz and bruce, the new breed of Cambodians so lovely to meet these two young ladies

• Day5

Die ersten Tage liegen hinter uns:

Haben gefeiert

Chris war nach dem Flug noch nicht ganz auf seiner Höhe

Erkundeten Phnom Penh & Die Killing fields

Freitag um 16:30 Uhr konnten wir dann endlich auch noch unsere Gestempelten Papiere abholen.

Es hätte also Richtung Hafen gehen können, wäre mir nicht gestern Abend aus dem Tuk Tuk mein Rucksack inkl. Reisepass sowie der einzige Ersatzschlüssel für den Bus geklaut worden...